به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۳۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۱۳ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب : ۷۹۷۸۶

مراسم سالگرد درگذشت آیت الله طاهری

گروه سياسي: دومین مراسم سالگرد درگذشت آیت الله طاهری عصر ديروز و با حضور اقشار مختلف مردم و همچنین چهره های اصلاح طلب استان در مسجد اعظم حسین آباد اصفهان برگزار شد.
مراسم سالگرد درگذشت آیت الله طاهری
به گزارش انتخاب خبر، در این مراسم سید عبدالواحد موسوی لاری، عضو مجمع روحانیون مبارز و وزیر کشور دولت اصلاحات به عنوان میهمان و سخنران ویژه حضور داشت. وی در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک فرا رسیدن نیمه شعبان و ولادت امام زمان(عج) یاد و خاطره بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را گرامی داشت و گفت: امروز سالروز وفات یار ثابت قدم امام(ره) است. کسی که تا پایان عمر خویش هرگز از آرمان های انقلاب عقب نشینی نکرد. وی افزود: یکی از زیباترین و مهمترین اندیشه ای که شیعه را در طول صدها سال زنده و پویا نگه داشته و از همه فراز و فرودها سربلند بیرون آورده است، اعتقاد به فرجام نیکوی جهان و امید به آینده ای پر از عدل و داد است.

سید عبدالواحد موسوی لاریموسوی لاری به راه دشوار شیعیان در عرصه تاریخ اشاره کرد و گفت: اعتقاد به ظهور منجی و برقراری حکومتی با محوریت امام عادل، اعتقادی بوده که شیعه را حفظ کرده است. مسیرهای انحرافی سد راه حرکت رو به جلوی جامعه اسلامی و تشیع بوده است
وی در ادامه به برداشت های انحرافی از مهدویت پرداخت و تصریح کرد: مسیرهای انحرافی سد راه حرکت رو به جلوی جامعه اسلامی و تشیع بوده است. اعتقاد به مهدویت در بطن خود آینده ای روشن و امید بخش را برای منتظران ترسیم می کند، اما در کنار این امید، نگاه های کاسبکارانه و محدود کننده به مقوله مهدویت وجود داشته که برای شیعه، مزاحمت ایجاد کرده و چهره زیبای مکتب تشیع را دگرگون جلوه داده است.

موسوی لاری افزود: نگاه های متحجرانه همواره وجود داشته اند و در سال های منتهی به قیام حضرت امام خمینی(ره) هم می توان آنها را مشاهده کرد. در حوزه های علمیه و در میان همان هایی که افتخارشان شاگردی مکتب ائمه و ترویج فرهنگ انتظار بوده است دو نگاه وجود داشت. وزیر کشور دوران اصلاحات در ادامه به بیان این دو دیدگاه پرداخت و گفت: یکی از این نگرش ها معتقد بود که باید در مقابل کج روی ها ایستاد و مبارزه کرد و یک نوع نگاه دیگر این بود که ما باید منتظر بمانیم تا امام زمان(عج) بیاید و جهان را به سمت زیبایی حرکت دهد و عدالت را برقرار کند.

انجمن حجتیه با تخطئه، قیام امام(ره) را مخدوش کرد
وی افزود: آنها معتقدند که هر حرکتی قبل از ظهور منجی در جهت اصلاح شروع شود محکوم به شکست است و نباید در این جهت حرکت کرد و ظهور منجی را به تعویق انداخت و تا زمانی که جهان پر از ظلم نشود امام زمان ظهور نخواهد کرد. موسوی لاری همچنین گفت: در حوزه علمیه این دو نگاه کاملاً مشهود و مشخص بود. در مقابل حکومت سفاک پهلوی، یک عده به پا خاستند و نابرابری ها را تاب نیاوردند و هزینه دادند و تبعید و شکنجه شدند و در مقابل عده ای می گفتند اجازه دهید منجی بیابد و نجات دهد و سکوت کردند.

انجمن حجتیه مبادا تفکرات خود را به امام منتسب کند
وی به مبارزه امام خمینی(ره) با ظلم و بیداد اشاره کرد و گفت: حضرت امام(ره) با گروه اندکی از مؤمنینی که معتقد بودند نباید در مقابل ظلم، خاموش ماند قیام خود را آغاز کرد و تشکل هایی مانند انجمن حجتیه سعی داشتند که سایرین را به سکوت فرا بخوانند و با تخطئه، قیام را مخدوش کنند.

انبیا آمدند تا اندیشه مردمان را بارور کنند و عقل ها را شخم بزنند
این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین یادآور شد: متأسفانه گروه زیادی که نه تابع دیدگاه مبارزه طلبی و نه پیرو سکوت در مقابل ظلم بودند راه بی تفاوتی را در پیش گرفتند و این جمعیت در حوزه های علمیه و کمیته های مذهبی ما رنگ غالب داشتند. امام همواره معتقد بود که مگر می شود عده ای برای آمدن امام زمان دعا کنند و نماز بخوانند اما برای فراهم شدن ظهور ایشان هیچ اقدامی نکنند.

موسوی لاری به اعتقاد راسخ امام خمینی و هواداران ایشان به فراهم کردن مقدمات ظهور امام زمان(عج) اشاره و خاطرنشان کرد: امام و شاگردان ایشان معتقد بودند که حضرت ولیعصر برای برانداختن ناهنجاری ها و برای مطرح کردن اندیشه واقعی اسلامی و گسترش عدالت و در یک کلام برای ادامه راه همه انبیا ظهور خواهند کرد. وی افزود: زمانیکه در ارتباط با مهدویت بحث می کنیم باید ابتدا این پرسش را مطرح کنیم که جامعه منتظر چگونه جامعه ای خواهد بود و چه شرایطی را باید داشته باشد؟ اولین مسئله این است که جامعه مذکور در راه انبیا باید به نقطه اوج خود برسد. امام علی (ع) می فرماید که انبیا می آیند تا اندیشه مردمان را بارور کنند و عقل ها را شخم بزنند و رشد و کمال ببخشند تا انسان ها با تدبر در جامعه زندگی کنند.

موسوی لاری تصریح کرد: امام زمان(عج) در جهت باروری اندیشه و عقول انسان ها و گسترش علم و دانش حرکت می کند. انسان خلیفه الله است و باید بتواند از همه ظرفیت های عالم بشری بهره ببرد؛ پس عصر ظهور را می توان عصر کمال دانش بشری دانست. اگر جامعه ای علم و فکر و اندیشه را کنار بگذارد و به جادو و خرافات پناه ببرد، برخلاف حرکت تکاملی بشر و آینده ای است که امام زمان نوید بخش آن است. جامعه منتظر حضرت مهدی موعود باید لباس دانش و علم را به تن کند و از انحرافات فاصله بگیرد.

وی همچنین به رنجنامه امام خمینی در ارتباط با متحجرین آن زمان اشاره و تصریح کرد: زمانیکه امام خمینی(ره) در فیضیه درس می خواندند روزی کودک ایشان از کوزه ای آب می خورد و مقدس نماها کوزه را آب کشیدند؛ به دلیل اینکه معتقد بودند امام خمینی چون در پی عقل و فلسفه در مبانی دینی است پس حتی کودکش هم خارج از دین عمل خواهد کرد. این شرایطی است که بنیانگذار انقلاب در آن رشد کرد.

موسوی لاری افزود: مرحوم آیت الله طاهری از جمله روحانیونی بود که به دنبال امام(ره) حرکت کرد و در دوران سخت خفقان همواره یار و یاور رهبر انقلاب بودند و قدرتمندانه ایستادند. در آن زمان دو گروه با اندیشه های امام مخالفت می کردند؛ گروه اول طرفداران و سردمداران پهلوی بودند که منافع خود را در خطر می دیدند و دسته دوم که بیشتر امام را رنج دادند همان گروهی بودند که تحت لوای دفاع از دین مقابل امام خمینی ایستادگی می کردند.

مرحوم طاهری هرگز پرچم انقلاب را زمین نگذاشت
وی همچنین گفت: مرحوم طاهری هرگز پرچم انقلاب را زمین نگذاشت و اگر امروز می توانیم با افتخار از دین و آرمان هایمان دفاع کنیم به دلیل همان تعالیم امام و یارانش است. افرادی همانند آیت الله طاهری شکنجه ها و فشارها را تحمل کردند و علمای آشنای به مکتب انقلاب بودند. مبارزات مرحوم طاهری علیه رژیم شاه هنوز در خاطره مردمان این شهر باقی است. آیت الله طاهری الهام بخش نهضت اسلامی بودند؛ همان نهضتی که به دنبال آزادی و عدالت بود.

وی در ادامه ضمن انتقاد از چهره هایی که بعد از انقلاب با تغییر مواضع خویش رنگ عوض کردند گفت: عده ای که در قبل از انقلاب کارنامه ای در مبارزه با رژیم طاغوت نداشتند، بعد از انقلاب مواضعی تندتر در مقابل انقلاب گرفتند و حتی خود را انقلابی تر از امثال آیت الله طاهری تصور کردند و صدای آنها پر رنگ تر شد و به دلیل امکاناتی که در اختیار داشتند، مرحوم طاهری را به انزوا کشاندند، اما آیت الله طاهری هرگز راه را گم نکرد و از اهداف و آرمان های خود دست برنداشت.

مرحوم طاهری به دنبال اصلاح فکر و اندیشه بود
وی افزود: مسیری که امثال مرحوم طاهری در آن قدم گذاشتند مسیر اصلاح بود، اما سؤال اینجاست که چه نوع اصلاحی مدنظر آیت الله طاهری و همفکرانشان بود؟ آنها به دنبال اصلاح فکر و اندیشه بودند. موسوی لاری افزود: پیروان راستین امام(ره) اصلاح را در بازگشت به اندیشه های انقلاب می دانند و به این بدان معناست که باید راه امام را دوباره بازخوانی کنیم و ببینیم آنچه رهبر انقلاب برای آن قیام کرد امروز در جامعه محقق شده است یا خیر. وی ادامه داد: جمهوری اسلامی از دو رکن جمهوریت و اسلامیت شکل گرفته و این نظام بر پایه رأی مردم پایه گذاری و بنا نهاده شده است. اگر دیدیم که اسلامیت یا جمهوریت آن دچار مشکل شده است باید آن را اصلاح کنیم و این همان اصلاح طلبی خواهد بود.

وی همچنین گفت: اگر جامعه ما با مفاسد و اختلاس های چندین هزار میلیاردی مواجه شده، وظیفه ما بررسی و اصلاح این مفاسد است. ما در قبال رفتارهای متحجرانه مسئولیم و باید از اصل انقلاب در مقابل این برخوردها محافظت کنیم. اصلاح طلبی هم یک حرکت مستمر و دائمی است. موسوی لاری تأکید کرد: شرایط امروز ما چه از لحاظ اندیشه و چه از نظر عمل، شکننده و حساس است. از نظر اندیشه ظهور، باید مواظب باشیم که انتظار فرج به عکس خود تبدیل نشود و ساکتین دیروز پرچمدار مدیریت در کشور نشوند. انجمن حجتیه و امثال آن نباید تفکرات خود را به امام منتسب کنند.

وی گفت: در هشت سال گذشته با تهیه فیلم ها و کلیپ هایی در ارتباط با ظهور امام زمان نه تنها کمکی به اندیشه ظهور نشد بلکه انتظار فرج را دچار کج فهمی ها کرد. اگر پیرو اندیشه ظهور نباشیم پس نمی توانیم ادعا کنیم که انقلابی هستیم، زیرا انقلاب اسلامی ایران بدون علم و تدبر، معنایی نخواهد داشت. هویت ما در خردورزی است.

موسوی لاری همچنین با انتقاد از جایگاه کم رنگ علما و اندیشمندان در محافل مذهبی تصریح کرد: باید عادلانه به نقد خود بنشینیم که چرا مجالس امام حسین(ع)، اعیاد و دیگر جشن ها سوگواری های ما را مداحان اداره می کنند و به سمت شعارهایی می روند که با غلو و خرافه آمیخته شده است. اگر از مجالس خود از نهج البلاغه بهره بگیریم، سودمند تر است یا مداحی های بی پایه و اساس. وی افزود: باید بپذیریم که راه را کج رفته ایم و باید هر چه سریعتر به مسیر اصلی خود برگردیم. اگر جامعه نتواند اصل و فرع خود را تشخیص دهد، دیگر مهدوی و علوی نیست. نباید از اصلاح جامعه بترسیم و باید ضعف های خود را به قوت تبدیل کنیم. گزارش از: کمند چوبینه