به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۳
 
۷۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب : ۶۰۸۵۸
شگفتی رسانه‌های جهان از حضور گسترده مردم؛

بازتاب جهانی تشییع پیکر مرتضی پاشایی

گروه فرهنگ و هنر: مراسم تشییع پیکر مرتضی پاشایی، خواننده جوان پاپ که روز یکشنبه در تهران از تالار وحدت تا بهشت زهرا (س) برگزار شد، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های چاپی، اینترنتی و صوتی و تصویری سراسر جهان داشت.
بازتاب جهانی تشییع پیکر مرتضی پاشایی
بسیاری از رسانه‌ها و نشریات بین‌المللی با عناوینی که طنین شگفتی و غافلگیری از آنها به‌گوش می‌رسید به مراسم تشییع پیکر مرتضی پاشایی و حاشیه‌های پیش و پس از آن پرداختند. تامس اردبرینک در نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای با عنوان «سوگواری عمومی برای خواننده پاپ مایه شگفتی برای ایران » که روز دوشنبه به چاپ رسید، با نام بردن از ترانه «نگران منی» مرتضی پاشایی خواننده فقید ایرانی و با اشاره به اینکه خواننده سی‌ساله برای اولین بار در سال 2013 و پس از ابتلای وی به سرطان اجازه برگزاری کنسرت عمومی پیدا کرد و آوازهای وی «بیش از حد رمانتیک» تشخیص داده شده بود و امکان عرضه در تلویزیون را نداشت، به مقایسه مراسم تشییع پیکر وی با موارد مشابه پرداخت.

این روزنامه در گفت‌و‌گوی کوتاهی با محمد علی ابطحی از قول وی نوشته است که علت حضور گسترده جوانان در این مراسم این بوده که «آقای پاشایی یک خواننده پاپ است و به قلب جوانان نزدیک است». وی البته بدون ارائه توضیح بیشتر گفت که رفتار مردم «دلایل متعدد دیگری نیز دارد.»

لس‌آنجلس تایمز نیز در گزارشی از چگونگی مراسم تشییع پیکر مرتضی پاشایی که روز جمعه به علت ابتلا به سرطان معده در تهران درگذشت، از جوان بیست‌و‌پنج ساله‌ای که در این مراسم حضور داشت، نقل کرد: «او خیلی به قلب ما نزدیک بود. ما از ترانه‌های او درباره داستان‌های عاشقانه لذت ‌بردیم. سیاست برای ما مهم نیست.» این روزنامه به نقل از رسانه‌های داخلی و از جمله تهران تایمز به این نکته که پاشایی با وجود بیماری ماه گذشته آخرین کنسرت خود را در تهران برگزار کرد و با کلاه و عینک آفتابی در آن ظاهر شد تا آثار درمان اشعه را بپوشاند، اشاره کرده است.

خبرگزاری رویترز یکشنبه شب با اشاره به تجمع‌هایی که از پیش از درگذشت پاشایی با دعا و روشن کردن شمع و خواندن آوازهایی مانند «جاده یک‌طرفه» برگزار شد، گزارشی از روند مراسم تشییع پیکر خواننده فقید ارائه داد و با اشاره به اینکه طرفداران خواننده، یکدیگر را با پیام‌های متنی مطلع کرده و فرا خوانده بودند، از جمله نوشت: «جمعیت آنقدر زیاد بود که بخشی از برنامه‌ها لغو شد. تقاضاهای مکرر همکاری از سوی پدر پاشایی نیز تأثیری نداشت.»

گزارش رویترز در بسیاری از رسانه‌های دیگر بازتاب داشت و از جمله دوشنبه در آیریش‌تایمز با تیتر «مراسم تدفین ستاره پاپ شهرنشینان و سنت گرایان ایرانی را متحد می‌کند» منتشر شد. از جمله رسانه‌های دیگری که مراسم روز یکشنبه تشییع پیکر مرتضی پاشایی در تهران را بازتاب دادند، می‌توان به شبکه ABC، گالف دیلی نیوز چاپ بحرین، رسانه یونانی زبان فایل‌نیوز، نسخه آنلاین مجله ترکی زبان تکویم و سایت‌های ترکی زبان آکتیف‌مدیا و انسون‌هَبر دات کام که از وی با عنوان «تارکان ایران» یاد کرده‌اند و خبرگزاری Yle فنلاند اشاره کرد.
مرجع : آنا

ناصر هشترودی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۶:۱۱
بزرگ بود چون از جنس مردم بود .حضور گسترده مردم نشان از تغییرات خیلی چیزهاهست که به خورد مردم میدهند . مردم خود بهتر از همه میدانند به کی احترام بگذارند .درود بر مردم اگاه ایران زمین .وقتی انتقادات زیرزمینی شود در این امواقع سر باز میکند. (262972)
مرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۶:۳۰
جنگ جهانی سوم جنگ رسانه هاست
امروزم که رسانه ها دست صهیونیست هاست
توی امریکا صدها رسانه هست ولی همشون تحت مدیریت پنج لابی هماهنگ صهیونیزم اند
افسار مردم جهان امروز دست کسی است که قدرت رسانه ای بالاتری داشته باشه
مهم اینه که ما اهل فکر باشیم و جوگیر نشیم (262982)
Ehsan
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۷:۲۱
رسانه های آمریکا تحت مدیریت پنج لابی صهیونیزم هستش رسانه های ایران هم تحت مدیریت پنج لابی پایداری ها و افراطی ها هستش باهم هیچ فرقی ندارن. (263006)
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۵:۳۷
علتش اینه که تنها صداست که می ماند و هر جا کلام باز می ماند موسیقی آغاز می شود ترانه های پاشایی رو هر کس شنیده یا زمزمه کرده با اون حتما خاطره داره پس چطور با صاحب آثار این چنین نباید وداع کرد اشتباه مسولین اینه که صداشون فقط یرای اطرافیان کار آیی داره و به درد دل مردم نمی خوره مردم کسی رو دوست دارند که درد دلشون رو بشنوه و به اون پاسخ بده پاشایی عزیز اون رو درک کرد و خوند با صداش که تنها ابزارش بود مشکل همه رو حل کرد ولی دورغ پردازی توسط مسئولین نشد نون آب موقع مرگ مسئولین اطرافیانشون دورشون (262953)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۶:۲۰
چون مردمی بود
چون برای دل جوونا میخوند (262975)
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۳:۱۷
خدا رحمتش کنه ولی نمیدونم چرا اینقدر بزرگش کردن و رسانه ای تا حالا صدها هنرمند شناخته تر شده از مرحوم مرتضی پاشایی فوت کرده اند ولی تبلیغات به این حد نبوده دلیلش چی میتونه باشه ؟ (262878)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۵:۳۴
بعضیا بزرگ هستند نیاز به بزرگ کردن ندارند همچنین عزت وذلت دست خداست (262950)
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۵:۴۳
خدایش رحمتش کند , عزت و زلت دست خداست (262955)
عزیز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۴:۵۱
وی البته بدون ارائه توضیح بیشتر گفت که رفتار مردم «دلایل متعدد دیگری نیز دارد.»
من نمی دونم چرا خارجیها هم صدای ما را سانسور می کنند.اونجا که دیگه کسی سایتشونو فیلتر نمیکنه.مردم ایران کلا مظلوم هستند.دلایل متعدد را همه می دونند ولی حاضر نیستند بیان کنند حتی خارجیها.چون منافعشون در خطر می افته.
خواهشا نظر را منتشر کن. (262930)
کار، آزادی و جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۴:۵۵
خدابیامرزش ولی اینقدراین بنده خداروبزرگ نکنید که...
حواستون خوب جمع باشه
اکثرکامنتای منفی به این موضوع اشاره داشتن!
هنرمندخوبی بود ولی نه استادیکه تاز- خدایش بیامرزد (262932)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۵:۲۴
مردم ایران خیلی بامعرفت،خونگرم،بااحساس ،قدرشناس و باشعورند...تلویزیون درگذشت مرحوم پاشایی رو فقط زیرنویس کرد ولی مردم توی تموم شهرها بصورت خودجوش جمع شدند و یادش را گرامی داشتند...تموم کسایی که شرکت کردند فقط برای دلشون بود نه مثل شرکت در مراسم هایی که یک هفته تمام تلویزیون تبلیغ میکنه و بعضی ها بخاطر.... میرند شرکت میکنند... سران مملکت باید این چیزها رو متوجه بشن و به سمت مردم بیان...روح مرحوم پاشایی شاد و یادش گرامی (262945)
بیکار
United States
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۵:۴۶
چه ربطی داره ایشون محبوب بودن نه مث خیلیا که فقط مشهور بودن محبوب کل ایران و دیدین که مردم بدون هیچ دعوتی شرکت کردن خودجوش در کل ایران (262958)
دانشجو
United States
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۵:۵۴
عزیزان کسی مرتضی پاشایی رو بزرگ نکرد خودش بزرگ بود،،خودش تو دل مردم بود،،رسانه واسه مرتضی کاری نکرد.این مردم بودن که دوسش داشتن...اینجوری از دنیا رفتن سعادت میخواد ک دنبال ادم چند میلیون آدم گریه کنن.باورکن خودش محبوب دلها بود... (262962)
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۶:۰۳
مردم بخاطر مشکلات فراوان اقثصادی افسرده ودلمرده اند این خواننده هم غمگین می خوند هم جوان از دنیا رفت این خبر همه رو تحت تاثیر قرار داد تا همه غم دلشون رو به بهانه سوگ بیرون بریزند خدایش بیامرزد (262967)
ارتا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۶:۳۷
خدا رحمتش کند کلا مردم ما مرده پرستن امثال پاشایی ها زیاد داریم که در ایران ودغربت زندگی می کنن وقتی که دستشون از دنیا کوتاه شد می خوایم استورشون کنیم الان بایید بها بدیم که متاسفانه ........ (262984)
نرگس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۶:۵۴
اون خدا بیامرز تو قلب مردم جا گرفته بود مخصوصا با اهنگ نگران منی غمی که تو صداش بود اون محبوب و جاودانه کرد . (262991)
نرگس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۷:۰۷
رواش شادواقعا همه رو داغدار کرد (263001)
--
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۷:۴۸
ملت راه خودش را میرود (263013)
شاه آبادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۸:۰۵
چه خوب چیزایی را که به نفعشونه انعکاس میدن! (263016)
nsfise
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۸:۲۰
بعضی ها سی سال عمر میکنن و هزاران نفر از رفتنش ناراحت میشن و بعضی ها 100 سال عمر میکنن و 10 نفر هم از رفتنش ناراحت نمیشن ... (263026)
سودی
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۲۰:۳۸
واقعأ کم چیزی نیست.یکی درطول ۳سال انقد مشهوربشه و اینجوری بدرقه بشه با این جمعیت... (263086)