به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۵ ساعت ۱۹:۴۹
کد مطلب : ۶۱۵۷۸
تلاش برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه

ناکامی جهانیان به بحران سوریه منجر شد

گروه بين الملل: سفیر صلح سازمان ملل ناکامی در رهبری جهانی را عامل بحران انسانی در سوریه دانست و گفت، اگر احساس کند ورودش به صحنه سیاست باعث تغییراتی می‌شود، ممکن است دست به این کار بزند.
ناکامی جهانیان به بحران سوریه منجر شد
آنجلینا جولی، افزود: اقدامات صورت گرفته در سوریه از جانب جامعه بین‌الملل خوب است اما کافی نیست. اما رهبران جامعه بین‌الملل آنچنان که باید برای مقابله با این بحران فعال نبوده‌اند. اين بازیگر و کارگردان هالیوودی در پاسخ به اینکه درباره پرداختن به مساله بحران سوریه توسط باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا چه فکری می‌کند، گفت: من درباره این مساله به قضاوت یا انتقاد نمی‌پردازم. تعداد افرادی که در این ناآرامی مجبور به ترک خانه و حتی کشور خود شده‌اند بیشتر از زمان جنگ جهانی دوم است. ما برای مقابله با این بحران نیازمند به کار گرفتن تمام توان خود هستیم.

جولی که به عنوان سفیر صلح سازمان ملل نیز فعالیت دارد، افزود: رهبران تمام کشورها و حتی نهادها و سازمان‌هایی چون سازمان‌ ملل باید مسئول مقابله و پایان دادن به این بحران باشند و راهکاری را برای بهبود اوضاع بیابند. وی در پاسخ به اینکه نظرش درباره حضور یک زن در کاخ سفید و تصدی سمت ریاست جمهوری آمریکا توسط یک زن چیست، گفت: رهبر خوب بودن ربطی به زن یا مرد بودن ندارد. آنچه که به واقع نیاز است، رهبری خوب است. عقیده من درباره اینکه هیلاری کلینتون، رئیس جمهوری آتی آمریکا شود این است که همانند سایر رای دهندگان در انتظار دستورالعمل و چارچوب کاری‌ای هستم که او می‌خواهد ارایه کند.

اين در حالي است كه فرانسه از افزایش تلاش ها برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه خبر داد. لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد این کشور تلاش ها برای نجات شهر حلب سوریه و ایجاد منطقه امن که برای پرواز هواپیماهای ارتش سوریه و نیروهای داعش ممنوع باشد؛ را افزایش می دهد. بخش های مختلف شهر حلب در شمال سوریه هم اکنون در کنترل مشترک ارتش سوریه و مخالفان بشار اسد (ارتش آزاد)، داعش است. این گروه ها برای تصرف کامل حلب و اخراج دیگر گروه ها از این شهر در حال جنگ با یکدیگر هستند. در هفته ها و روزهای اخیر موقعیت نیروهای ارتش سوریه و داعش در حلب، تقویت و موقعیت ارتش آزاد تضعیف شده است.

فابیوس گفت: ما برای نجات شهر حلب و برپایی مناطق امن با نماینده سازمان ملل در حال رایزنی هستیم. وزیر خارجه فرانسه در توضیح مناطق امن گفت: مناطقی که هواپیماهای بشار اسد (رئیس جمهور سوریه) و عناصر داعش نتوانند در آنها سوری ها را دنبال کنند.وی ادامه داد: ما می گوییم که دارای دو دشمن هستیم. داعش - القاعده و بشار اسد که می توانم بگویم با استفاده از وضعیت فعلی، نیروهایش را جابجا می کند. فابیوس افزود: ما می گوییم حملاتی وجود دارند که ما به آنها می گوییم حملات دو بُعدی. حملاتی که هم ارتش بشار اسد را دفع و آنها را وادار به عقب نشینی می کند و هم اعضای داعش را به عقب می راند و مناطق امنی را در شمال سوریه ایجاد می کند که شهروندان سوری هم می توانند در صلح در آن مناطق زندگی کنند.
مرجع : ايسنا