به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۱۳ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب : ۴۷۲۶۸
مقاله وارده

بهانه ای برای تشکیل خاورمیانه جدید؟!

توضيح: انتشار مقالات وارده، لزوما به معني پذيرش و همسويي همه مواضع منعكس در آنها، توسط سايت بهارنيوز نيست و صرفا به دليل انعكاس ديدگاههاي متفاوت مي‌باشد.
سجاد نیکنام

گروه مقالات: همزمان با تحرکات تروریستی داعش در عراق، رسانه‌هاي غربی حریصانه خبر برگزاری رفراندوم جدایی کردستان عراق را پوشش داده اند؛ گویا تجزیه نامناسب برای اوکراین، برای خاورمیانه راه نجات شده است! به گزارش دیلی میل، سازمان تروریستی داعش پس از اعلام خلافت اسلامی در عراق و سوریه و تعیین برنامه ۵ سال آینده خود برای سلطه بر جهان، نقشه‌ای از سرزمین‌هایی منتشر کرده که در پی تسخیر و حکومت بر آن است. در جغرافیای خلافت مورد ادعای این گروه تروریستی که شامل تمام کشورهای اسلامی، نیمی از آفریقا و بخش بزرگی از اروپاست، ایران به سه قسمت تقسیم شده است!

در شرایطی که اکثر رسانه‌هاي بین المللی بر مخالفت شدید رهبران کردستان عراق با گروه تروریستی داعش تاکید دارند، بذل و بخشش این گروه برای کردهای این منطقه و بخشیدن بخش وسیعی از خاک ایران به کردستان ترسیم شده در نقشه مذکور، بسیار جالب توجه است! جالب تر اینکه در روزهای اخیر رهبران کردستان عراق داعیه برگزاری یک رفراندوم برای جدایی از کشور عراق را در سر مي‌پرورانند!

نباید فراموش کرد که خاک عراق امروز مورد تجاوز یک گروه تروریستی قرار گرفته و در ظاهر هم کشورهای منطقه و جهان مخالف این گروه هستند، اما همزمان تنها به بهانه اینکه کردستان عراق مورد تهدید گروه تروریستی داعش قرار گرفته، زمینه را برای تجزیه عراقی فراهم مي‌کنند که به همدلی و یکپارچگی بیش از پیش برای مقاومت در برابر این گروه نیازمند است!

نقشه مذکور شاید به ظاهر توسط یک گروه تروریستی منتشر شده و نباید زیاد جدی گرفته شود، اما شاید اشاره به زنگ خطری دارد که پیش از این برای منطقه به صدا درآمده است و هم اکنون نیز نباید تصور کرد که چون کردستان عراق حدفاصلی بین ایران و داعش شده، خطری سرزمینمان را تهدید نمی کند؛ چرا که خطر اصلی را داعش با انتشار این نقشه کذایی و برخي منابع خبري با کوبیدن بر طبل جدایی کردستان عراق، ناشیانه یادآور شده و زمینه را برای فریب کردهای دیگر کشورهای منطقه فراهم مي‌کنند!

ماده 140 قانون اساسی عراق آن هم تنها به بهانه تهدیدی به نام داعش، هم اکنون به ابزاری برای کردهای عراق تبدیل شده تا آنها را به سوی همه‌پرسی تجزیه رهنمون سازد که در صورت تحقق، نه تنها کمکی به تضعیف و مقابله با داعش نخواهد کرد، بلکه جنگ داخلی را در عراق تشدید خواهد نمود و همچنان این سوال بی پاسخ که چرا در چنین شرایطی،  رژیم اسراييل پیگیر تشکیل کشوری به نام کردستان در خاورمیانه هستند؟!

همزمان با اصرار مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق بر برگزاری همه پرسی، روز گذشته پارلمان کردستان برای بررسی اوضاع مناطق کردنشین خارج از منطقه کردستان عراق، تشکیل جلسه داد! گویا رهبران کردستان عراق که به صورت علنی از جنگ عراق با گروه تروریستی داعش خود را کنار کشیده‌اند، مي‌خواهند برای دیگر مناطق خاورمیانه نیز تصمیم گیری کنند.

از سوی دیگر بارزانی اخیراً طرح همه پرسی در مورد کرکوک را نیز مطرح کرده تا شاید در زمان جدایی از عراق و تشکیل کشور کردستان، کرکوک نفت خیز را نیز به خاک سرزمین تحت سلطه خود پیوست کند؛ اما آنچه امروز بیش از هر چیزی اهمیت دارد، این است که عراق و مردم آن را نباید تنها گذاشت و آنها را با فراهم کردن شرایط برآورده شدن خواسته هایشان جهت تشکیل دولتی که مورد اجماع همه عراق باشد، به سوی همبستگی ملی سوق داد؛ چرا که ادامه روند کنونی، مرگ و نیستی کشور همسایه را به دنبال خواهد داشت و جزایری آشفته از شیعه و سنی یا کرد و عرب در بیرون مرزهایمان تشکیل خواهد شد که دود این از هم گسیختگی به چشم همگان خواهد رفت؛ آتشی که باید آرزو کرد، خواسته کشورهای فرامنطقه ای نباشد.