به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۵ ساعت ۱۸:۲۸
کد مطلب : ۴۹۶۳۵

فطريه در تهران ۵ هزار تومان تعيين شد

گروه جامعه: آیت الله امامی کاشانی میزان زکات فطره واجب به ازای هر یک از اعضای خانوار را معادل بهای سه کیلوگرم گندم یعنی حدود پنج هزار تومان اعلام کرد.
فطريه در تهران ۵ هزار تومان تعيين شد
آنچه به عنوان زکات فطره برای سرپرست خانوار و افراد تحت تکفل او واجب است یک صاع گندم یعنی معادل سه کیلوگرم از این محصول به نرخ آزاد است که متناسب با نرخ گندم در هر منطقه محاسبه می شود. وی بااشاره به اختلاف نرخ گندم در مناطق مختلف کشور گفت: در برخی مناطق قیمت این محصول 1500 و برخی مناطق تا 1700 تومان خرید و فروش می شود اما در تهران مبنای سه کیلو گندم را معادل پنج هزار تومان در نظر گرفته اند. آیت الله امامی کاشانی افزود: نرخ این محصول در خارج از کشور بسیار بیشتر از این است که باید متناسب با نرخ آزاد آن در هر منطقه محاسبه شود که این حد واجب زکات فطره است. این استاد حوزه با اشاره به حد مستحب زکات فطره نیز گفت: اگر غذای کسی غیر از نان مانند برنج باشد مستحب است که به ازای هر نفر معادل بهای سه کیلو برنج متناسب با نرخ آن در منطقه ای که زندگی می کند بپردازد. وی افزود: به عنوان نمونه اگر قیمت هر کیلو برنج مصرفی پنج هزار تومان باشد زکات هر نفر معادل سه کیلو از این برنج؛ 15 هزار تومان می شود. امامی کاشانی با اشاره به زمان وجوب زکات فطره نیز گفت: به محض اینکه هلال ماه شوال رؤیت شود، پرداخت این زکات نیز واجب می شود و نمی توان قبل از شب عید آن را پرداخت.

وی افزود: مؤمنین باید زکات فطره را تا قبل از اذان ظهر عید بپردازند اما احتیاط بر این است که تا قبل از نماز عید پرداخت شود. امامی کاشانی گفت: اگر افراد فقیری در دسترس نداشتند می توانند زکات فطره را کنار بگذارند تا بعد آن را به افراد نیازمند بدهند. وی افزود: مؤمنین توجه داشته باشند که اگر این زکات را کنار بگذارند نمی توانند آن را برای مصرف دیگری هزینه کنند و بعد جایگزین آن کنند زیرا این پولی است که از دستشان رها شده و مختص فقیران است و دیگر حق دخالت در آن را ندارند. این استاد حوزه همچنین گفت: افراد غیرسادات نمی توانند زکات فطره را به سادات بپردازند زیرا صدقه است و چون سادات محترمند، صدقه غیر به سادات خلاف احترام است. امامی کاشانی افزود: البته سید می تواند زکات فطره اش را هم به غیرسید و هم به سادات بپردازد و معیار سادات به غیر سادات نیز سرپرست خانوار است به این مفهوم که باید سرپرست خانوار را در نظر گرفت که آیا سید هست یا نیست.

وی گفت: ممکن است سرپرست خانوار سید باشد ولی همسرش سید نباشد در چنین صورتی سرپرست خانوار معیار است و چنین فردی می تواند زکات فطره فرزندان و حتی همسرش را که سید نیست به سادات بدهد گرچه برخی گفته اند احتیاط مستحب است که زکات همسرش را که سید نیست به سادات نپردازد. امامی کاشانی افزود: درباره گیرندگان زکات فطره از خانواده سادات نیز، معیار سرپرست خانوار است و اگر سرپرست خانواده سید و فقیر باشد غیر سید نمی تواند زکات فطره اش را به او بپردازد. وی همچنین تأکید کرد: زکات فطره باید در بلد(شهر) پرداخت شود و این گونه نیست که مؤمنین این زکات را به افراد مستحق در شهر و وطن دیگری بپردازند و این زکات باید در همان شهر و وطن زندگی به افراد مستحق پرداخت شود مگر اینکه واقعاً در آنجا مستحقی پیدا نکنند. این استاد حوزه افزود: البته برخی در خارج زندگی می کنند و ممکن است در آنجا مستحق نیابند و اگر هم مستحقی باشد مؤمن و مستحق نباشد که در چنین مواقعی می توانند زکات فطره خود را به وطنشان بفرستند.

امامی کاشانی همچنین با تبیین احکام مربوط به کفاره روزه گفت: میزان کفاره روزه برای کسانی که بابت روزه نگرفتن عذر دارند معادل بهای یک کیلوگرم گندم به نرخ آزاد و متناسب با منطقه ای است که در آن زندگی می کنند. وی افزود: افرادی که از روزه گرفتن عذر دارند مانند بیماران یا مادران شیرده باید به ازای هر روز بهای یک کیلوگرم گندم را بپردازند که اگر نرخ 1500 تومان را در نظر بگیریم به ازای هر روز روزه نگرفتن، باید 1500 تومان پرداخت شود. این استاد حوزه افزود: اگر کسی عمداً روزه اش را خورده باشد یعنی توانایی روزه گرفتن داشته باشد اما عمداً نگرفته باشد کفاره اش اطعام 60 مسکین معادل هر روز است. وی گفت: چنین افرادی اگر نرخ 1500 تومان به ازای هر کیلوگرم گندم را در نظر بگیریم بابت هر روز 90 هزار تومان باید کفاره بپردازند.
مرجع : واحد مرکزي خبر