به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۳۱ ساعت ۱۵:۳۴
کد مطلب : ۷۸۵۲۵
با اعلام آمادگي میزبانی دفاع موشکی آمریکا

اوکراین همکاری نظامی با روسیه را لغو کرد

گروه بين‌الملل: پارلمان اوکراین روز پنجشنبه، در اقدامی که نشاندهنده سردی روزافزون در روابط «کی یف» و «مسکو» است، پیمان همکاری های نظامی با روسیه را لغو کرد.
اوکراین همکاری نظامی با روسیه را لغو کرد
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، حق عبور از خاک اوکراین برای دسترسی به مولداوی، یکی از پنج توافق نظامی است که امروز از سوی پارلمان اوکراین لغو شد. روسیه در منطقه جدایی خواه مولداوی که هم مرز اوکراین است، یکهزار و 500 نیروی نظامی دارد. روابط مسکو و کی یف، از فوریه سال 2014 و پس از سرنگونی دولت «ویکتور یانوکویچ» که روابط نزدیکی با روسیه داشت، به بحران گرایید و پس از آن، جدایی خواهان شبه جزیره کریمه، با برگزاری همه پرسی، از اوکراین جدا شدند و به روسیه پیوستند. همچنین روس تباران شرق اوکراین دست به شورش های مسلحانه زدند که با واکنش شدید اوکراین و کشورهای غربی رو به رو شد. اوکراین امیدوار است برای حفظ تمامیت ارضی خود، بتواند به عضویت پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در آید.

اوکراین آماده میزبانی سامانه دفاع موشکی آمریکاست

در همين حال، دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین گفت که کشورش طرح‌های استقرارسامانه دفاع موشکی آمریکا در خاک این کشور را با هدف مقابله با «تهدید هسته‌ای» احتمالی از سوی روسیه بررسی می کند. الکساندر تورچینف، دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین در گفتگو با آژانس خبری اوکراین گفت: روسیه تهدیدی روزافزون برای ما پس از الحاق کریمه به خاک خود و افزایش حضور نظامی‌اش در منطقه است.

وی افزود: الحاق کریمه افزایش توانمندی نظامی روسیه را به دنبال داشته و توازن قدرت نظامی در دریای سیاه و مدیترانه را تغییر داده و این امر برای تمامی شرکای ما قابل درک است. اما هیچ کس تاکنون به غیر از ابراز نگرانی عمیق یا انتشار بیانیه کار دیگری انجام نداده است. تورچینوف گفت: من این موضوع را منتفی نمی دانم که برای محافظت از خود در برابر تهدیدهای هسته‌ای مجبور شویم در مورد استقرار احتمالی سامانه دفاع ضد موشکی مشورت کنیم. 10 سامانه موشکی اسکندر در حال حاضر به شبه جزیره منتقل شده و نزدیک دو دهکده کراسنوپرکپسک و شچولکین مستقر شده‌اند.

وی همچنین پیشنهاد داد که غرب بهبود امنیت خود با ممنوع کردن تردد ناوهای روسیه در تنگه بسفر را در نظر بگیرد و روسیه را از دسترسی به شبکه بانکی سوئیفت SWIFT محروم کند. امکان محرومیت روسیه از شبکه بانکی سوئیفت بارها در جریان بحران اوکراین مطرح شده است. در صورت چنین اقدامی ممکن است نظام اقتصادی جهانی دچار مشکل شود.