به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۴۳
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۱۳ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب : ۸۳۱۰۵
در بدو ورود به هتل کوبورگ:

آمانو: پیشرفت‌ در مذاکرات حاصل شده است

گروه سیاسی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد هتل کوبورگ شد.
آمانو: پیشرفت‌ در مذاکرات حاصل شده است
یوکیا آمانو پیش از ورود به هتل کوبورگ در جمع خبرنگاران گفت: من دوم جولای به تهران رفتم و با «حسن روحانی» رییس‌جمهوری ایران و «علی شمخانی» دبیرشورای عالی امنیت ملی دیدار کردم. آمانو ادامه داد: «در مذاکرات پیشرفت‌هایی حاصل شده است.» وی همچنین گفت که توافق قابل دسترس است.

گفتنی است آمانو روز پنجشنبه ضمن حضور در تهران با حسن روحانی رئیس جمهوری و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار کرده بود. مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از بازگشت پس از سفر خود به تهران گفت که درک بسیار بهتری از مسائل به دست آمده است اما، مواردی وجود دارند که باید در سطح وسیع‌تری بررسی شوند. آمانو گفت:«هدف سفر من پیشبرد روند مذاکرات به سمت راه حل تمام مسائل مهم مربوط به برنامه هسته ای ایران از جمله شفاف سازی درباره ابعاد احتمالی نظامی آن بود.»

وی افزود:«بر این باور هستم که هر دو طرف به رغم مسائلی که باقی مانده، درک بهتری را در مسیر رو به جلو به دست آوردند.» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد: «مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ در موارد برنامه جامع اقدام مشترک، نظارت آژانس و همین طور راستی آزمایی تحت توافق احتمالی نیز مورد بحث قرار گرفتند.»

بهروز کمالوندی نیز درباره این سفر، با بیان این‌که «سفر یوکیو آمانو به تهران به دعوت دبیر شورای عالی امنیت ملی صورت گرفت»، به دو دور مذاکرات وی با علی شمخانی اشاره کرد و افزود: این تفاهم در جریان مذاکرات دو طرف صورت گرفت و بنا شد تا در روزهای آینده بحث های کارشناسی در این زمینه ادامه یابد تا این مسئله نهایی شود. وی افزود: در این مذاکرات بحث‌های مختلفی مطرح شد و مذاکرات مفیدی صورت گرفت و مقرر شد دو طرف همکاری‌هایی داشته باشند تا بتوانند به همکاری‌های میان کشورمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سرعت بخشند. سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در حاشیه این ملاقات‌ها ،‌ معاونان دو مقام مسئول هم به طور جداگانه باهم دیدار و گفت‌وگو کردند.
مرجع : ایلنا