به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۰۹ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب : ۷۳۱۱۵

وزیر خارجه چین وارد لوزان شد

گروه سیاسی: وزیر خارجه چین به جمع وزیران خارجه حاضر در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ پیوست.
وزیر خارجه چین برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه موسوم به 1+5 وارد شهر «لوزان» سوئیس شد. وزارت خارجه چین پیش از این در بیانیه‌ای اعلام کرده بود «وانگ یی» روز یکشنبه در نشست وزرای خارجه کشورهای 1+5 حضور خواهد یافت. وزیران خارجه فرانسه و آلمان روز شنبه برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای به «محمدجواد ظریف» و «جان کری»، همتایان ایرانی و آمریکایی خود در شهر لوزان پیوستند. خبرگزاری رویترز روز شنبه از قول مقام های حاضر در مذاکرات گزارش داد دو طرف به نهایی کردن سند مختصری که اساس چارچوب این توافق خواهد بود، نزدیک شده‌اند. مقامات ایران این گزارش را رد کرده‌اند و فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس از احتمال تمدید مذاکرات تا دو هفته آینده خبر داده است.

گفته می‌شود لغو تحریم‌ها و برنامه تحقیقات و توسعه (R&D) کماکان اصلی‌ترین موضوعات محل اختلاف دو طرف هستند. «حسن روحانی»، رییس جمهور ایران روز پنجشنبه با روسای‌جمهوری روسیه، فرانسه و چین و نخست‌وزیر انگلیس تلفنی صحبت کرد. وی خواستار لغو کامل تحریم‌های ایران شد و گفت که این «اساسی‌ترین» عنصر مذاکرات کشورهای 1+5 بوده است. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز شنبه گفت رسیدن به توافق نهایی «به این بستگی دارد که آنها (1+5) بین فشار و به کار گرفتن اراده سیاسی، کدام را انتخاب کنند.»

سه شنبه این هفته، (11 فروردین، 31 مارس) به عنوان آخرین مهلت طرف‌های مذاکره برای رسیدن به تفاهم سیاسی که زیربنای توافق جامع خواهد بود، تعیین شده است. دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای چهارشنبه شب (پنجم فروردین) در شهر «لوزان» سوئیس و در سطح معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا آغاز شد. این گفت‌وگوها برای حل و فصل مناقشات 12 ساله پیرامون برنامه هسته‌ای ایران انجام می‌شوند. کشورهای غربی به رهبری آمریکا، برنامه هسته‌ای ایران را لفافه‌ای برای پیگیری اهداف نظامی و دست‌یابی به سلاح‌های اتمی می‌دانند. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) ضمن رد این ادعاها بر مصارف دارویی و انرژی برنامه هسته‌ای خود تأکید کرده است.
مرجع : فارس