به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۹:۰۰
 
۳۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۲۸ ساعت ۰۱:۰۴
کد مطلب : ۷۴۷۴۵

عبادی:ایران به‌حاکمیت‌ملی‌ما احترام بگذارد

گروه بين‌الملل: نخست وزیر عراق، گفته است از کمک های ایران برای مقابله با داعش استقبال می‌کند، اما کمک‌های ایران نباید حاکمیت عراق را نقض کند.
عبادی:ایران به‌حاکمیت‌ملی‌ما احترام بگذارد
حیدر عبادی، که در کنفرانس مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در واشنگتن سخن می گفت، حاکمیت ملی عراق را از هر چیز دیگری مهم تر دانست و گفت که همه اقدام ها برای کمک به عراق باید از طریق دولت این کشور انجام شود. او در پاسخ به این سوال که "آیا فکر خوب یا بدی بوده که قاسم سلیمانی چنین حضور فیزیکی و علنی در عراق در جنگ با داعش داشته؟"، گفت: "مطمئنا فکر بدی بوده است. عراقی ها دارند برای نجات کشورشان از خود گذشتگی می کنند. وانمود کردن اینکه کسان دیگری دارند این کار را از طرف عراقی ها می کنند، از سوی عراقی ها قابل پذیرش نیست."

عبادی گفت از آنچه دارد اتفاق می افتد، "بسیار ناراضی" است و افزود: در این باره با ایرانی ها صحبت کرده و آنها " ادعا می کنند که این پروپاگاندا کار آنها نیست و کار کس دیگری است. و من باید ببینم کار چه کسی است. " نخست وزیر عراق روز پنج‌شنبه همچنین با رئیس جمهور آمریکا، باراک اوباما، دیدار کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، او در این دیدار خواستار "افزایش محسوس" تسلیحات سنگین برای نیروهای نظامی دولت عراق شد تا این نیروها بتوانند با شبه‌نظامیان داعش مقابله کنند.

داعش مناطق وسیعی از خاک عراق و سوریه را تصرف کرده است. این در حالی است که رسانه‌ها ۱۵ آوریل به نقل از کاخ سفید خبر داده بودند که حیدر عبادی درخواست کمک نظامی از آمریکا نکرده است. عبادی در برابر کارشناسان سیاسی آمریکایی گفت که با یک لیست خرید تسلیحات به واشنگتن آمده است. او افزود که به او اطمینان داده شده که چند هواپیمای نوع "اف۱۶" به موقع به عراق تحویل داده خواهد شد. عبادی همچنین گفت که دو بریگاد عراقی آماده بازپس‌گیری استان "انبار" از دست داعش هستند و برای جنگ احتیاج به تسلیحات سنگین دارند.