به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۵۷
 
۲۶۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ساعت ۱۵:۴۲
کد مطلب : ۶۶۳۷۵

نامه صادق زیبا‌کلام به سيداحمد علم‌الهدی

نامه صادق زیبا‌کلام به سيداحمد علم‌الهدی
گروه سياسي: دكتر صادق زیبا‌کلام، در نامه‌ای به سيداحمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد در مورد اظهارات اخير وي كه گفته بود: «احمدی‌نژاد، عوضی رفت و مرد.» واكنش نشان داد كه متن این نامه، به شرح زیر است:

بسمه‌تعالی
حضرت آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی
امام‌جمعه معزز مشهد دام‌الله ظله‌العالی
با سلام و تحیات، حضرتعالی اخیرا فرموده‌اند که «(آقای دکتر) احمدی‌نژاد مرد» و مرگ یا درست‌تر گفته باشیم پایان حیات سیاسی مشارالیه را هم زمانی تعیین کرده‌اید که (به‌زعم جنابعالی البته) رییس‌جمهور سابق از تبعیت از ولایت خارج شدند که البته منظورتان همان رویداد سال۸۹ و یازده‌روز خانه‌نشینی آقای رییس‌جمهور بود. لابد اگر آن اتفاق نمی‌افتاد آقای احمدی‌نژاد همچنان مورد تایید اصولگرایان باقی مانده بودند. نیازی البته به حدس‌و‌گمان در این فقره نیست.

چراکه تا قبل‌از مسایل سال۸۹ جنابعالی به‌همراه مابقی اصولگرایان از ایشان و تمامی سیاست‌های‌شان با تمام وجود حمایت و دفاع می‌کردید. چه در طی آن هشت‌سال و چه بعد از آن، جنابعالی و سایر اصولگرایان هرگز حاضر نشدید تا اندکی پیرامون صحت‌و‌سقم سیاست‌های آن دوران تردیدی به‌خودتان راه دهید و یک‌نگاه ولو اجمالی به آنچه بر مملکت در طی آن هشت‌‌سال رفت بیندازید. کانه اصولگرایان نه نقشی در براوی‌کار‌آوردن آقای احمدی‌نژاد برعهده داشتند و نه در حمایت همه‌جانبه از ایشان. بنابراین مشکلاتی هم که کشور در پایان هشت‌سال مدیریت آقای احمدی‌نژاد بدان‌ها دچار شده بود خیلی به اصولگرایان ارتباطی پیدا نمی‌کرد. اما جناب علم‌الهدی عزیز کدام بخش از سیاست‌های آن هشت‌سال خالی از اشکال نبود؟

اصرار بنده در بررسی و نقد سیاست‌های آن هشت‌سال به‌هیچ‌وجه ارتباطی به آقای احمدی‌نژاد پیدا نمی‌کند. کمترین ضرر‌و‌زیان چشم‌بستن بر سیاست‌های اصولگرایان در آن هشت‌سال آنست که برخی‌از آنها امروز هم همچنان اصرار بر تداوم همان سیاست‌ها و راه روش‌ها دارند. بحث برسر آن نیست که مردم در انتخابات سال گذشته نظرشان را درخصوص آن سیاست‌ها به نمایش گذاردند و فقط هشت‌درصدی که به جناب دکتر سعید جلیلی رای دادند همچنان خواهان تداوم همان سیاست‌های دوران آقای احمدی‌نژاد بودند.
مصیبت بزرگتری که نپرداختن به آن سیاست‌ها و تقلیل صورت‌مساله صرفا به یک‌نفر به‌نام آقای محمود احمدی‌نژاد آن است که امروز هم بسیاری از تندروها (علیرغم جمعیت هشت‌درصدی‌شان) همچنان خواهان تداوم همان سیاست‌های نادرست گذشته هستند.

مريلا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۱۶:۱۶
احمدى نژاد نمرده بلكه باعث مرگ و مير بيمارانى كه توان پرداخت هزينه درمانى را ندشتند شده باعث خم شدن كمر بسيارى ازمردم زير بار تورم شده (279206)
امیررضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۱۸:۰۴
ناراحت نباشید آقای روحانی در صد روز همه چیز را درست و کمر مردم را راست خواهند کرد !
مگر اینهمه ارزانی و کاهش تورم و رونق بازار و اقتصاد و اجرای روزانه دهها پروژه عمرانی و .... کاهش شدید بیکاری و اعطا وام ازدواج به جوانان بینوا و چند برابر شدن مسکن مهر و موفقیتهای پی در پی در توافقات و ... را نمی بینید که از هیجده ماه پیش تاکنون بی وقفه ادامه دارد ؟؟!! (279263)
تورج
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۲۰:۲۴
احمدی نژاد جوانیم را از من گرفت هرگز او را نمی بخشم.ارچه اکنون دستم از وی کوتاست لیک زمانی داداخواهان .داد خواهند (279338)
لطفا منتشر کنید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۲۱:۳۳
اینقد دلم پره ازینا() که نمیدونم چی بگم (279367)
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۱۶:۵۲
احمدی نژاد تموم شد تبعات سیاستهاش هم تموم شد.وبقول شمابقیه حمایت کنندگان اون چی. مارو که به لاییک بودن متهم میکردن وبی بصیرت بودن و.....قیامتی هم هست . (279216)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۱۸:۳۴
عباس عزیز کجا تبعات سیاستهاش تموم شد؟؟ حداقل چند دهه لازمه تا تبعاتش برطرف بشه اگر بشه... (279288)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۱۷:۱۳
یک کلام انتقادی از این سیاست های عوضی رفته در دوران هشت ساله احمدی نژاد از زبان علم الهدی سراغ دارید؟ (279224)
منصوری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۱۷:۱۷
بله جناب زیبا کلام ما همچنان سیاستهای ضد طبقاتی آن دوره را قبول داریم و مطمئن باشید باز به هم می رسیم با طرحی نو . (279228)
الف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۱۸:۳۰
بسیار هم سیاست هاشون شکاف طبقاتی رو در ایران کم کرد، اگر شکاف بود تبدیلش کرد به دره (279285)
ما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۱۸:۳۸
به نام ضد طبقاتی. به کام طبقاتی رو میگی؟!!!
ما نیستیم. شما باش (279291)
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۱۸:۴۲
دوست عزيز بياييم واقع بين باشيم. نتيجه سوء تدبيرها و دزدي ها و حيف و ميلهاي پيامد آن, چيزي جز جولان پورشه و پرايد و زايش پنت هاوس و كوخ نبود. كجاي اين سياستهايي كه قراره در يك زماني دوباره به هم برسيم, ضد طبقاتي بود. از بصيرت شماها چشمان انسان پر اشك ميشود و نميداند با پس اندازهاي حاصل از يارانه, خانه اي كه ميخرد چند جاي پارك داشته باشد براي پارك ماشينهاش. هر چند امنيت به قدري است كه ترسي از بودن در خيابان و كنار كوچه وجود ندارد !!!! (279294)
Urmia
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۱۹:۲۲
جناب منصوري عزيز متاسفم كه شما هنوز در كليشه هاي سال ٥٦ گير كرده ايد ولي خيلي بهتر است كه قبل از انكه نظري از خود در بكنيد به امار و ارقام ناشي از روند اين سياست اقاي احمدي نژاد نگاهي هم بياندازيد. پر واضح هست كه علاوه بر اينكه هيچ اقدامي عليه اختلاف طبقاتب صورت نگرفته بلكه طبقات جديدي نيز كه فراتر از طبقه مرفه هستند بوجود امده است. چرا كه طبقه مرفه و بورژوا اصولا توان حمل ارقامي همچون ٣٠٠٠ ميليارد و ١٢٠٠٠ ميليارد و ٩٤٠٠٠ ميليارد رو نداره. برادر من چرا از كلي گويي خارج نمي شويم و چرا سياست ... (279314)
Urmia
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۱۹:۲۶
.... و حقوق را به كاردانش نمي سپاريم. به هر چه كه اعتقاد داريد اين تخصص هست كه تعهد را ايجاد مي كند و نه برعكس. احتمالا همه مان فرصت اين كه درستي اين مطلب را درك كرده باشيم را داشته ايم. و در مورد انكه فرموديد باور بفرماييد انكس كه شما از او به عنوان حامي سياستهاي ضد طبقاتي و سوسيال نام ببريد حتي معني بسياري از اين لغات را نمي داند چه رسد به اجراي ان! (279317)
اسم ندارم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۱۹:۴۸
خیال کردین ، کور خوندین. دیگه نمی ذاریم مملکت بیفته دست احمدی نژاد و بابک زنجانی ها و چپاول بشه (279323)
داود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۲۰:۲۳
نمی دانم منظورتان از "ضد طبقاتی" چیست ولی در دوره اجمدی نژاد فاصله طبقاتی به مراتب بیشتر شد و آن هم از راه فساد و غارت اموال بیت المال! (279337)
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۲۰:۴۷
سیاستهای به اصطلاح کاهش فاصله طبقاتی احمدی نژاد طبقه فقیر جامعه را کلا از زندگی ساقط کرد طبقه متوسط را فقیرتر کرد و ثروتمندان را با افزایش سه برابری دلار و تورم 300درصدی ورانتهای عظییم دولتی ثروتمندتر کرد.دریابید فاصله غنی وفقیر را. (279352)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۲۱:۰۲
سیاستهایی که درورطه ی عمل به منجلاب کشیده شود و نتیجه عکس بدهد را چگونه قبول داری؟ شعاردادن که کارسختی نیست،همه میگویندکه تضادطبقاتی را ازبین خواهیم برداین تکه کلام تمام کاندیداهاست و کسی مخالف آن نیست.اما مصیبت شما اززمانی آغازشد که او شعارمیدادوشمادست می زدیدوتکبیرمیگفتید. یکبارشدازاوبرنامه بخواهید؟درمناظرات88ایشان برنامه ای برای اداره ی کشوردادند؟ نه،فقط شعاردادند.باشعارکشوراداره نمی شود،همچون نطق شما که آن هم شعاری بیش نیست...در88راست درچشم مردم ایستادودروغ گفت.کدامتان اورا به چالش کشیدید؟ (279358)
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۲۱:۰۴
بزرگترین ناکامی های تاریخ ایران درزمان احمدی نژاد رخ داد: 1-بر باد دادن درامد افسانه ای درامد 700میلیارد دلاری نفت 2-فسادهای اقتصادی کلان3-استخدام های بی ضابطه 4-بورسیه های غیر قانونی5-گسترش الیگارشی در نظام اداری کشور6حذف نخبگان ونیروهای انقلابی7-تخریب وجهه ایران وایرانی در سطح جهان8-ابداع ادبیات کوچه بازاری در سپهر سیاست9-به خاک سیاه نشاندن مردم با تورم300درصدی. (279360)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۲۱:۰۴
خداوکیلی خیلی رو دارین!!!!!! (279362)
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۲۱:۰۸
اشخاصی امثال اقای علم الهدی با فرار به جلو با دور شدن از احمدی نژاد می خواهند خطاهای گذشته خود را بپوشانند. (279365)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۱۷:۱۸
دکتر مقاله ی اخیر شما درباره ی مقایسه ی امیرکبیر و رضاشاه جالب بود.
بیشتر از این مقاله ها بنویسید
باتشکر (279229)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۱۷:۳۳
براستی که کلام زیبا و انتقادی بحقی از استاد سیاسی اصلاح طلب دکتر زیباکلام بود (279235)
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۱۷:۴۳
سلام به همگی ؛
1 - در هشت سال آقای احمدی نژاد خدمات فراوانی هم صورت گرفت . سیاه نمایی های تا این حد ، نه اسلامیست و نه انسانی ! بسیاری صاحب خانه شدند ، بسیاری وام های اشتغال گرفتند ، کارهای عمرانی بسیاری انجام شد ، پیشرفت علمی چشمگیری داشتیم و ... . در رابطه با تحریم هم از مستکبرین و قلدران دنیا بپرسید چرا زور میگویند و تحریم ها را تحمیل میکنند نه از احمدی نژاد ! (ادامه دارد) (279241)
حسن گلاسکو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۱۷:۵۹
محض اطلاع جناب تحلیلگر ، ماجرای مورد ادعایشان مربوط به سال 90 میباشد نه 89 !!!
ضمن اینکه جناب روحانی از بیش از پنجاه میلیون واجد شرایط تنها هیجده میلیون رای را کسب کرد !! پس نظر کل مردم در آراء روحانی قابل نمایش نخواهد بود !
جلیلی خود بارها بر اختلافش با احمدی نژاد و تبری از به اصطلاح جریان موهوم انحرافی اعلام کرده بود ... ضمن اینکه احمدی نژاد هم به صراحت اعلام کرد از گفتمان بهاری کسی در بین کاندیداها وجود ندارد ... پس باز هم تحلیلتان در مورد آرا جلیلی و نتیجه گیری از آن اشتباه محض میباشد. (279259)
مملی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۱۸:۰۰
حالا نه که شما حکومت میکنید اقتصادشکوفایی داریم با تدبیر وامید (279260)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۱۸:۰۴
حالا نه که شما یا این درایتی که در سیاست خارجی تون دارین به اقتصاد مملکتمون کمک شگرفی کردین (279262)
نواب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۱۸:۰۶
خدایا اون روزها رو هیچوقت برائ این ملت مظلوم تکرار نکن میدونم که تو به ما عقل دادی ولی.... (279264)
داود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۱۸:۰۷
مرسی اقای زیبا کلام.
منم میگم اونایی که همه جا داد میزنن مرگ بر ضد ولایت فقی اون 11 روز کجا بودن؟؟؟ (279266)
زارع
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۱۸:۰۹
آمریكا-اسرائیل - انگلیس و بعضی از كشورهای اروپائی وعربی و بعضی از داخلی ها و سران فتنه آرزوی مرگ سیاسی و فیزیكی آقای احمدی نژاد را داشتنند .چرا؟ برای اینكه عاشق استقلال كشور و آرمانهای انقلاب و مستضعفین بود . هزارتا دلیل دارم كه در كارنامه عملكرد زیر ساخت كشور انجام شده و میتواند با دولت های قبل قیاس كرد فقط باید منصف باشیم . و آنهائیكه آرزوی مرگ احمدی نژاد را داشتنند بمیدان انتخابات آمدنند و القاء كردنند همین آقای جلیلی احمدی نژاد دوم است . و یك بی ادبی به آقای روحانی نكردنند و..... (279269)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۱۸:۱۱
این نه همون آقای بود که بجای اینکه نامه به سفارت نروژ بزنه برای صلح نوبل برای پسر نوح اشتباهی زده بود به سفارت سوئد که اعضای سفارت سوئد مخشان هنگ کرد (279271)
امید
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۱۸:۱۱
کسانی که به دکتر جلیلی رای دادن تند رو نیستند
مشکل بزرگ شما لیبرال بودنه
جلیلی هیچ ربطی به احمدی نژاد نداشت
من اعتدالی در دولت محبوب شما نمیبینم (279272)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۱۸:۱۵
زیبا کلام جان از کسی که به میلیون ها نفر از مردم گوساله و بزغاله میگه انتظار دیگه ای نداریم.... (279277)
nirvana
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۱۸:۱۸
بهتره ایشون اول معلم خودشون باشن (279279)
عجب دنياي خنده داريه!!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۱۸:۲۳
در نامه زیباکلام آمده بود: «با سلام و ابراز دوستی برای مردم سوئد و آرزوی موفقیت برای «پادشاه جم جاه» مملکت سوئد می خواستم تقاضا نمایم تا جناب آقای دکتر علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران در فهرست نامزدهای دریافت جایزه صلح نوبل در سال جاری قرار گیرند.»
اساساً کشور سوئد و سفیرش هیچ ارتباطی با موضوع جایزه صلح نوبل ندارند و سازوکار انتخاب جایزه صلح نوبل تماماً در کمیته صلح نوبل وابسته به پارلمان نروژ انجام می شود .استادعلوم سياسي كشورماهنوزنميدونه جايزه صلح نوبل.. (279280)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۱۸:۲۵
احمدى نژاد و پایداریها واقعا در حق مردم خوب ما بد کردند خداوند جزايشان را بدهد (279282)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۱۸:۲۸
احمدی نژاد هنوز هم بین مردم محبوبه (279284)
ماندانا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۱۸:۳۳
جناب علم الهدی ( پرچم هدایت) مسیر و طریقی بر خلاف معنا و محتوای نامش طی می کند و چشمش را بر تمام واقعیت ها بسته است (279286)
مهرداد
Canada
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۱۸:۳۶
چرا مرگ؟ چرا مردن؟
ایشان برود همان جاهائی را که بال و پرش می دادند آباد کند
وکیل درستکار و صادق و مباشر دلسوز اموال بزرگان شود نه مردم فلک زده این مرز و بوم
روز بروز هم در آن قبیل کارها موفق تر شود و سر و مر گنده کنار قبیله دست پاکان (279290)
م ن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۱۸:۴۹
بیائیدایران رابعدارهشت سال دوباره بسازیمش کاری که احمدی نزادکردمغلهاباایران نکردندجنگ ایران عراق هم به پای احمدی نزادنمیرسه (279300)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۱۹:۰۸
چرا اقای زیبا کلام در مورد اشتباهات دولت حرفی نمیزنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (279308)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۱۹:۱۴
تا‌زمانیکه‌از‌کیسه‌ملت‌‌براشون‌خرج‌میشد‌چه‌به‌به‌وچهچهی‌برای‌مردی‌که‌عوضی‌رفت‌میکردن‌حالا‌که‌رفته‌این‌حرفها‌رو‌میزنن‌‌چقدر‌سیاست‌کثیییییییییفه (279310)
یک سیاست گریز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۱۹:۵۱
من برای جناب دکتر احترام زیادی قائلم و اصلا مقصود بنده ایشان نیست.
به قول سهراب سپهری عزیز:
جای مردان سیاست بنشانید درخت که هوا تازه شود. (279324)
آلامتو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۱۹:۵۲
اگر از سنگ پاسخ شنیدید، از این جماعت همیشه طلبکار هم خواهید شنید! (279327)
پارسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۲۰:۱۰
زیبا کلام مثه اسمش افکار زیبا دارد. (279330)
هدهد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۲۰:۱۱
بله احمدي رفت خودش ميداند چه كرد و خدايش او را به خدا واميگذاريم .درست. ولي چه كسي بايد تاوان ندانم كاريها ي او بدهد بجز جوانان نااميد مردم .جوانان از ما بهتران كه مشكلي ندارند .نميدانم جوانان دهه60 چه گناهي مرتكب شدند كه اين مرد رفته چه جفاها در حق انها كه نكرد . خدا از مرد رفته نگذرد.و انتقام جوانان در همين دنيا از انها بگيرد. (279332)
واقع بین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۲۰:۳۱
خداوند درقان وعده داده که به زره زره اعمال نیک وبد شما رسیدگی می کنم .هیچ شکی هم نیست امام جمعه محترم مشهد لطف کند ورفتار وگفتارش باتوجه به انچه خداوند در سوره زل زال فرموده که الحمد الله خود مفسر قران است مقایسه نماید وبه مردم اعلام نماید (279341)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۲۰:۳۴
ازحق نگذریم احمدی نژاد مسئول همه چیز نبود خیلی عوامل بود که به اینجا رسیدیم (279344)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۲۱:۴۸
احمدی نژاد زنده است و سیاست هایش همچنان ادامه دارد.او مرد بود و مردانه جلو زیاده خواهان ایستاد و انشالله باز هم با طرحی نو بازخواهد گشت . یاعلی (279375)
بهبهان
United States
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۲۳:۵۳
هموطنان عزیزم چرا ما باید از اصولگرایی و اصلاحطلبی که به ظاهر پیراهن حزب و کمک به ملت ستمکشیده را پوشیده اند باید تقلید کنند ، یه سوال ، چرا استکبار خارجی همراه با اونایی که در داخل ایران منافعشون بخطر افتاده بود به صورت همزمان از سال ۹۰ شروع به سرنگونی احمدی نژاد گرفتند که متاسفانه با تبلیغات بالاشون هم فریب ملت ایران را دادند (279405)