به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۴۷
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب : ۶۳۶۱۱
اظهارات فرمانده ناجا درباره گروگانگیری سیدنی و تشييع پيكر پاشايي

احمدي‌مقدم: عاملان اسیدپاشی‌ ديروز تهران بازداشت شدند

عوامل اسیدپاشی‌های اصفهان هنوز دستگیر نشده‌اند
گروه جامعه: فرمانده پليس تهران درباره حادثه اسیدپاشی روز گذشته به دختری جوان در پایتخت نیز گفت: دو نفر به ماشین دختری جوان اسید پاشیده بودند که همان موقع نیز دستگیر شدند.
احمدي‌مقدم: عاملان اسیدپاشی‌ ديروز تهران بازداشت شدند
فرمانده نیروی انتظامی با تشریح جزئیاتی از حادثه گروگانگیری در سیدنی استرالیا با بیان اینکه این آدم کلاهبردار بوده و برای اینکه پناهندگی بگیرد ادعای سیاسی بودن و روحانیت کرده است گفت:‌ به نظر می‌رسد دست‌هایی پشت پرده است و کشورهای غربی قصد دارند تا با مرتبط کردن این موضوع با ایران کم کاری‌های خودشان در مقابله با تروریست را به حاشیه ببرند .

به گزارش ایسنا، سردار اسماعیل احمدی مقدم روز سه‌شنبه و در جمع خبرنگاران با تشریح جزئیاتی از حادثه گروگانگیری سیدنی، گفت: فردی به نام "منطقی" که در سال 75 یک آژانس مسافرتی داشت و از شهروندان کلاهبرداری کرده بود در همان سال به مالزی و سپس به استرالیا فرار کرد و ما در سال 79 موضوع را به پلیس استرالیا اعلام کردیم، اما چون این کشور با ما قرارداد استرداد مجرمان را ندارد، اعلام کرد که نمی‌تواند این فرد را به کشور برگرداند.

احمدی مقدم ادامه داد: امروز در استرالیا با توجه به این اطلاعات ادعا کرده‌اند که این گروگانگیر ایرانی است اما اثر انگشت این فرد را ما نداریم، با این وجود از طریق اینترپل به آنان اعلام کردیم که اثر انگشت را برای ما بفرستند و ما حتی آمادگی داریم که از طریق ارسال نمونه DNA ‌و تطبیق آن با خانواده این فرد صحت موضوع را بررسی کنیم. احمدی مقدم با تاکید بر اینکه در صورت صحت موضوع این ماجرا نشان دهنده عدم همکاری در استرداد مجرمان است، اظهار کرد: عدم همکاری این مسائل را نیز در پی دارد.

فرمانده نیروی انتظامی درباره برخی ادعاها که این فرد روحانی و فعال سیاسی بوده است، گفت: این آدم کلاهبردار بوده و برای اینکه پناهندگی بگیرد ادعای سیاسی بودن و روحانیت کرده است اما همانطور که گفتم ما اعلام آمادگی برای همکاری با پلیس استرالیا را کرده‌ایم. فرمانده ناجا با تشبیه این ماجرا به یک نمایشنامه، ادامه داد: نمی‌خواهیم بگوییم که استرالیا پشت این کار بوده اما به نظر می‌رسد دست‌هایی پشت پرده است و کشورهای غربی قصد دارند تا با مرتبط کردن این موضوع با ایران کم کاری‌های خودشان در مقابله با تروریست را به حاشیه ببرند در حالی که موضع جمهوری اسلامی در این خصوص کاملا روشن است.

وی با اشاره به تاریخ خروج این فرد از کشور که مربوط به سال 75 هجری شمسی بوده است، افزود: اگر آن موضوع را آن زمان به درستی پیگیری کرده بودند، امروز شاید چنین اتفاقی نیز رخ نمی‌داد با این وجود ما آمادگی خود برای همکاری با پلیس استرالیا را اعلام کرده‌ایم.

احمدی مقدم در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره دستگیری عامل اسیدپاشی‌های اصفهان و سرانجام این پرونده خاطرنشان کرد: مطرح کردن سوالات زیاد در خصوص اسیدپاشی خودش به نوعی امنیت روانی جامعه را به خطر می‌اندازد؛ اما در این مورد باید بگویم که ما هنوز نتوانسته‌ایم عامل اسیدپاشی اصفهان را دستگیر کنیم البته شهروندان باید این را هم بدانند که درصد کشف ما بسیار بالاست و با توجه به اینکه جرم اسیدپاشی از جرایم تک شمار محسوب می‌شود، هر پرونده را تا زمان دستگیری عامل در پلیس دنبال می‌کنیم و در این خصوص قدرت کشفمان حدود 90 درصد است.

احمدی مقدم درباره حادثه اسیدپاشی روز گذشته به دختری جوان در پایتخت نیز گفت: دو نفر به ماشین دختری جوان اسید پاشیده بودند که همان موقع نیز دستگیر شدند که این موضوع ناشی از اختلافات شخصی بوده است. فرمانده ناجا در خصوص شماره گذاری دو خودروی وانت نیسان و وانت پیکان نیز اظهار کرد: پلیس راهور موضع ما را در این خصوص اعلام کرده و قوانین ما این است که دولت در این خصوص عقب نشینی نکند. گاهی اوقات خودروسازان به صورت غیر قانونی خودرویی را پیش فروش می‌کنند و بعد با استناد به اینکه آنرا پیش فروش کرده‌اند برای شماره گذاری مجدد درخواست تمدید مهلت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه این دو خودرو استاندارد نبودند و قابلیت شماره گذاری ندارند، گفت: خودرویی که اتاقش برای سال 45 شمسی است و 50 سال از استانداردهای آن می‌گذرد نمی‌تواند برای شماره گذاری استاندارد باشد. فرمانده ناجا با تاکید بر اینکه تمدیدهای زیاد موجب بی اعتمادی مردم می‌شود گفت: گاهی یک زمانی می‌دهند و خودروساز برای تمدید آندلایل توجیه پذیر می‌آورد؛ اما اینکه دائما این زمان تمدید شود درست نیست و خواهش ما این است که مردم این خودروها را خریداری نکنند؛ چرا که ما از ابتدای سال 94 نیز آنان را شماره گذاری نخواهیم کرد و سر قولمان خواهیم بود.

احمدی مقدم با اشاره به طولانی بودن زمان دریافت این خودروها اظهار کرد: این موضوع البته ربطی به پلیس ندارد؛ اما چون ما حافظ جان مردم هستیم خوب است توجه شود خودرویی که در گذشته صف‌های چند ماهه برای دریافتش وجود داشت امروز به شکل فوری فروشی درآمده است که اینها قابل بررسی است.

واکنش فرمانده ناجا به مراسم تشییع پاشایی
فرمانده ناجا همچنين با اشاره به فوت مرحوم مرتضي پاشايي و حضور گسترده مردم در مراسم تشييع پيكر اين هنرمند گفت: امروز خیلی جاها واکنش جامعه را نمی‌شود حدس زد ولی باید نشانه‌ها را گرفت و سخت‌ترین سناریوها را نوشت؛ حال ممکن است وضعیت راحت‌تر از آنچه باشد که فکر می‌کردیم.