به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۳۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۳۰ ساعت ۱۸:۳۱
کد مطلب : ۶۱۲۷۱

همه جوان‌مرگهای موسیقی ایران/تصاویر

گروه فرهنگ و هنر: جامعه موسیقی ایران از روز جمعه در بهت و حیرت و اندوه از دست دادن خواننده جوان پاپ، مرتضی پاشایی فرو رفته است. مرگی که برای هواداران موسیقی تکان‌دهنده بود حتی آنهایی که طرفدار کارهای پاشایی نبودند. چیزی که دراماتیک‌تر و دردناک‌ترش کرده بود این است که پاشایی هنوز جوان بود و راه طولانی داشت.
مرتضی پاشایی


مرتضی پاشایی دو سه سال بود که در حوزه موسیقی برای مردم تبدیل به یک چهره مشهور شد. اول آهنگ‌هایش را در فضای مجازی انتشار داد و بعد هم نوبت به اولین آلبومش، یکی هست رسید که سال 1391 منتشر شد. گل بیتا و اسمش عشقه دو آلبوم دیگر او هستند که هنوز روی این آخری کار می‌کرد که اجل مهلتش نداد. پاشایی از اواخر پاییز سال 1392 به سرطان معده مبتلا شد. بعد از رسانه‌ای شدن خبر بیماری‌اش، روحیه پاشایی که هنوز باانرژی کار می‌کرد و کنسرت می‌گذاشت، آنقدر روی مردم تاثیر مثبتی داشت که تعداد طرفدارانش روزبه‌روز هم بیشتر شدند. مرتضی پاشایی تنها چهره موسیقی کشور نبود که قبل از رسیدن به کهنسالی از دنیا رفت.

نیما وارسته


معمولا آهنگسازها و تنظیم‌کننده‌ها به شهرت خوانندگان نیستند اما نیما وارسته تقریبا یک استثنا به شمار می‌رفت. شاید به خاطر اینکه در همه آهنگ‌هایی که ساخت و تنظیم کرد مهر خودش را برجا گذاشت. شاید هم به خاطر همکاری مداوم با برخی از ستارگان موسیقی پاپ مثل بنیامین بهادری بود. برای مردم همیشه نام بنیامین و نیما وارسته کنار هم می‌آمد. وارسته از اوایل دهه 80 به صورت جدی و مداوم کار آهنگسازی و تنظیم را شروع کرد. او امسال در سن 35 سالگی به دلیل ایست قلبی در استخر درگذشت.

ناصر عبداللهی


مرگ او هم جامعه موسیقی را خیلی تحت‌تاثیر قرار داد. هنوز هم خیلی از خوانندگان جوان در آهنگ‌ها و آلبوم‌هایشان به عبداللهی ادای احترام می‌کنند. او جزو نسل اول خوانندگان پاپ بعد از انقلاب بود. متولد سال 1349 در بندرعباس. از اواسط دهه 70 به صورت حرفه‌ای کار موسیقی را که از کودکی به آن علاقه داشت، دنبال کرد. در بیشتر آهنگ‌هایش از ترانه‌های محمدعلی بهمنی استفاده می‌کرد که مشوق اصلی عبداللهی هم بود. ناصرعبداللهی در سوم آذرماه 1385 در بندرعباس به دلایل نامشخصی بیهوش شد و به کما رفت. او پس از گذراندن 27 روز در کما سرانجام در بیمارستان هاشمی نژاد تهران در روز 29 آذر 1385 و در سن 36 سالگی درگذشت.

مازیار


عبدالرضا کیانی‌نژاد را همه با نام هنری‌اش، مازیار می‌شناسند. مازیار بعد از انقلاب در ایران ماند و چند تک‌آهنگ از او که معروف‌ترین‌شان شهید نام داشت، منتشر شد. این خواننده پاپ سال 1376 در سن 45 سالگی در اثر سکته قلبی و مغزی از دنیا رفت. اواسط دهه هفتاد و پیش از مرگش آلبوم گل گندم دوباره مجوز انتشار پیدا کرد اما درگیری‌هایی که انتشار این آلبوم با تهیه‌کننده برایش به دنبال داشت، و حاشیه‌های مربوط به توقیف آن فشار زیادی روی مازیار وارد کرد. بعد از مرگ مازیار، اواخر سال 84 آلبوم ماهیگیر او با مجوز وزارت ارشاد وارد بازار موسیقی شد. رادیو هم گاهی در مناسبت‌هایی سراغ آهنگ‌های مازیار می‌رود.

افشین مقدم


حسین آهنیان مقدم مشهور به افشین مقدم فعالیتش را قبل از انقلاب شروع کرد و مشهورترین آهنگش هم زمستون بود. افشین سال 1355 در سن 31 سالگی بر اثر تصادف در جاده آمل از دنیا رفت. آلبوم زمستون او پس از انقلاب به تکثیر و پخش مجدد رسید. این آلبوم گزیده‌ای از کارهای افشین مقدم است که همگی پالایش صدا شده‌اند و پس از اخذ مجوز از وزارت ارشاد از طرف شرکت پیام‌کاست به بازار آمد. ترانه گل افشین با صدای کیوان (یار قدیمی افشین) که به یاد افشین بعد از مرگش بر روی ملودی زمستون خوانده است، در این آلبوم به گزیده آهنگ‌های این خواننده اضافه شده بود.
مرجع : سينماخبر

همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۳۰ ۱۹:۱۳
داود مقامی پس چی (264075)
2
United States
۱۳۹۳/۰۸/۳۰ ۲۰:۲۲
ذلریوش رفیعی کو؟ (264084)
جیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۳۰ ۲۰:۳۷
یادشان به خیر روانشان شاد (264090)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۳۰ ۲۰:۵۸
داریوش رفیعی هم یادتون رفته (264094)
علی
Romania
۱۳۹۳/۰۸/۳۰ ۲۲:۴۶
ایرج بسطامی هم مجرد و تقریبا جوان بود (264118)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۱ ۰۱:۴۵
خدا رحمتشون کنه (264143)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۱ ۰۳:۲۱
فریدون فروغی هم بوده (264146)
شمس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۱ ۰۴:۴۳
عنوان رو میذاشتید تمام جوان مرگ‌های مجوز گرفته‌ی دنیای موسیقی. (264147)