به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۸ ساعت ۱۳:۱۴
کد مطلب : ۶۳۸۶۴

طلای جهانی به سمت کاهش قیمت می‌رود

گروه اقتصادی: با وجود افزایش قیمت در روز پنجشنبه و اوایل جمعه، طلا در بازار جهانی با قوت گرفتن دورنمای افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا، به سوی کاهش هفتگی پیش می‌رود.
طلای جهانی به سمت کاهش قیمت می‌رود
هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات جمعه بازار سنگاپور 1200 دلار در مقایسه با 1198 دلار در روز پنج شنبه، معامله شد با این همه قیمت طلا از ابتدای هفته تاکنون 1.8 درصد کاهش داشته است. در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در فوریه 0.5 درصد صعود کرد و به 1200 دلار رسید و به سوی نخستین کاهش هفتگی در سه هفته گذشته پیش می‌رود. این کاهش نتیجه ریزش 2.5 درصدی قیمت در روز دوشنبه به دلیل نگرانی بازار از افزایش نرخهای بهره در سال 2015 بوده است. این فلز گرانبها روز چهارشنبه پس از اینکه بانک مرکزی آمریکا در پایان نشست دو روزه خود وعده پایین نگه داشتن نرخ‌های بهره را تکرار نکرد، به 1183 دلار در هر اونس سقوط کرد که پایین‌ترین قیمت در دو هفته گذشته بود. افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا جذابیت دارایی‌های بدون بازده مانند طلا را کاهش داده و در عوض از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند.

بانک مرکزی آمریکا پس از این نشست اعلام کرد برای تصمیم گیری در مورد افزایش نرخ‌های بهره که در پنج سال گذشته با هدف کمک به رشد اقتصادی نزدیک به صفر نگه داشته‌اند، رویکرد صبورانه ای را در پیش خواهد گرفت. جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا اندکی بعد اعلام کرد این به معنای آن است که بانک مرکزی آمریکا بعید است تا چند نشست دیگر خود نرخ‌های بهره را افزایش دهد. بر اساس گزارش بلومبرگ، طلا در نتیجه صعود بازارهای سهام جهانی و دلار آمریکا که تقاضا برای این فلز زرد به عنوان سرمایه گذاری جایگزین را کاهش داد، عقب نشینی کرد. در حالیکه نزول قیمت نفت به پایین‌ترین حد در پنج سال گذشته نگرانی‌ها را نسبت به پایین ماندن فشارهای تورمی از سقف دو درصد بانک مرکزی آمریکا برانگیخته است، جانت یلن تاثیر کاهش قیمت‌های انرژی را موقت ارزیابی کرد.

به گفته تحلیلگران، طلا در حال حاضر تحت تاثیر قوی‌تر شدن ارزش دلار و تداوم کاهش قیمت نفت، تحت فشار قرار گرفته و از صعود بازمانده است. اما معامله گران به علاقه خریداران طلا در آسیا اشاره کرده اند که ممکن است از قیمت طلا در سطح کنونی پشتیبانی کند و اجازه دهد طلا با وجود صعود بازارهای سهام، همچنان این قیمت را حفظ کند. افزایش قیمت هر اونس طلا از 1140 دلار به بالای 1230 دلار در هفته قبل باعث شده سرمایه گذاران احتیاط پیشه کنند.

ذخایر اس پی دی آر گولد تراست که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری طلای قابل معامله در بورس در جهان است و معیار رضایت سرمایه گذاران به شمار می‌رود، برای دومین روز متوالی تغییری نداشته است. در بازار فلزات ارزشمند دیگر، هر اونس نقره برای تحویل فوری 0.5 درصد افزایش یافت و به 15.9569 دلار رسید اگرچه این فلز نقره ای در سه روز گذشته روند صعودی داشته با اینهمه از ابتدای هفته جاری تاکنون 6.3 درصد افت قیمت نشان می‌دهد که بزرگترین میزان کاهش از سپتامبر سال 2013 تاکنون است. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با 0.2 درصد افزایش، 1202 دلار بود و هر اونس پالادیم برای تحویل فوری به 793 دلار رسید. هر دوی این فلزات کاهش قیمت هفتگی نشان میدهند.
مرجع : ایسنا