به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۲۳:۵۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۳۱ ساعت ۱۹:۵۲
کد مطلب : ۷۸۵۳۴
کارون؛ مساله سیاسی یا زیست محیطی؟

چرا باید از حيات کارون دفاع ‌کنیم؟

گروه جامعه: نماینده مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر امروز از رودخانه کارون دفاع می‌شود، مساله خوزستان نیست، بلکه دفاع از ایران است، زیرا هدف نهایی ما یکپارچه نگهداشتن کشور است.
چرا باید از حيات کارون دفاع ‌کنیم؟
به گزارش ایسنا، منطقه خوزستان، اسماعیل جلیلی در سمینار علمی بررسی تبعات زیست​ محیطی– اجتماعی سد گتوند و راهکارهای مقابله با آن که امروز، 31 اردیبهشت‌ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در طرح​های توسعه​ای توجه به مسایل زیست​محیطی باید مدنظر قرار گیرد و امروز در تمام دنیا همه تمرکز بر این بخش است، به گونه​ای که عدم همخوانی یک طرح با محیط زیست، منجر به از رده خارج شدن آن طرح خواهد شد. وی افزود: از آنجایی که خوزستان به عنوان پایتخت انرژی کشور شناخته می​شود، ایجاد زیرساخت​هایی همچون زیرساخت​های اصلی بحث انرژی و تاسیسات مرتبط با آن اهمیت دارد که یکی از مهمترین انرژی‌ها، انرژی برق آبی و تأمین انرژی توسط آب است.

جلیلی تصریح کرد: طرح​های توسعه​ای باید در جوامع هدف کوچک همچون منطقه یا استان‌ یا در جامعه هدف بزرگ تر همچون کشور اثر مثبتی بر جای بگذارد و در مورد سد گتوند، اولین سوالی که به ذهن خواهد رسید این است که آیا این پروژه منفعتی برای مردم منطقه داشته است یا خیر؟ وی عنوان کرد: سازمان محیط زیست یک سازمان دولتی است که در برابر فشارهای سیاسی و دموکراسی دچار خطاهایی می​شود و به عبارتی رویکرد در سازمان​های دولتی، رویکردی مبتنی بر نگاه کارشناسی نیست.

جلیلی با بیان اینکه 18 سد، استان خوزستان را محاصره کرده است، خاطرنشان کرد: ما به دنبال علت خشکسالی​ها و پدیده ریزگردها در استان می​گردیم، اما وقتی اراده​ای برای حل مشکل نباشد، رفع مشکلات امکانپذیر نیست. وی گفت: سازمان​های دولتی تحت تأثیر عوامل سیاسی و خارج از اراده دولت‌ قرار می​گیرند و این بزرگترین آسیبی است که به ویژه به استان​هایی همچون خوزستان که تحت عنوان توسعه هر بلایی سرش می​آورند، وارد شده است و ما شاهد از بین رفتن و تضعیف آن هستیم. نمی​توان به اسم منافع ملی، منافع منطقه​ای را از بین برد و برعکس، زیرا این دو به هم وابسته هستند.

جلیلی بیان کرد: وقتی سبدی متنوع از انرژی وجود دارد، تمرکز کردن بر یک نوع از آن چه سودی و در نهایت چه نتایجی به دنبال دارد و چرا تاکنون نگاه به یک بخش خاص، موجب رشد اقتصادی نشده است. وی افزود: صنایع به شدت آلوده کننده‌ای در استان وجود دارد و در جایی که باید سازمان محیط زیست وارد عمل شود و واکنش نشان دهد، چشم خود را می​بندد.

کارون؛ مساله سیاسی یا زیست محیطی؟
همچنین در این نشست سیدحسین فاضلی، مدیر کمیته برگزاری کنفرانسی ملی کارون اظهارکرد: بر اساس تجربه وقتی صحبت از کارون، آب و چالش​های آن می​شود به چشم یک مساله سیاسی به این صحبت​ها توجه می​شود درحالی که این مساله، مساله‌ای زیست محیطی است. وی افزود: عدم حل مشکل سد گتوند با وجود تایید شوری آن توسط مسئولین، دانشگاهیان و عدم دقت در مطالعات اولیه سد، کارون و سد گتوند را بلای جان مردم استان کرده است.

فاضلی بیان کرد: ورود انواع فاضلاب​ها به کارون یکی از بزرگترین دغدغه​هایی است که باید به آن رسیدگی کرد و باید با شفاف​سازی نسبت به حل این مشکلات اقدام کرد تا پاسخگوی مردم ضرر دیده باشیم. در ادامه این سمینار داریوش محجوب، نماینده شرکت منابع آب و نیروی ایران در خصوص اهداف اجرای پروژه سد گتوند اظهار کرد: این سد با هدف کنترل سیلاب​های رودخانه کارون، تأمین آب شرب و کشاورزی مورد نیاز در پایین دست، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی احداث شده است. وی با اشاره به لایه‌های نمکی در مخزن سد گتوند افزود: وضعیت مخزن به وسیله دستگاهی به صورت روزانه کنترل می​شود و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد. محجوب تصریح کرد: تمام جوانب مختلف در ساخت سد گتوند بررسی و پدیده​هایی که می​توانست توسط این پروژه مخاطره​آمیز باشد، بررسی و راه​حل​هایی ارائه شده است.