به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ساعت ۰۰:۲۵
کد مطلب : ۵۲۱۵۴

هروی: با تمام توان بحث بورسیه‌های غیر قانونی را دنبال خواهیم کرد

گروه سیاسی: یکی از اعضای کمیته بررسی این بورسیه های غیر قانونی در مجلس مي گويد: برکناری وزیر علوم نقطه پایان بررسی بورسیه های غیر قانونی نیست. پیام رئیس جمهور به محمد علی نجفی هم با تاکید بر ادامه راه فرجی دانا در وزارت علوم موئد این است که بحث بررسی بورسیه ها ادامه خواهد داشت.
هروی: با تمام توان بحث بورسیه‌های غیر قانونی را دنبال خواهیم کرد
به گزارش پیام نو، برکناری فرجی دانا از وزارت علوم نتیجه اختلافی بود که بعد از طرح مساله سه هزار بورسیه غیر قانونی در دولت قبل بین دولت و مجلس بالا گرفت. اختلافی که محافظه کاران سعی داشتند با فشار بر فرجی دانا و نهایتا برکناری او به آن خاتمه دهند. البته از دید آنها خاتمه دادن به این اختلاف مترداف با خاتمه دادن به بررسی این سه هزار و هفتصد بورسیه غیر قانونی است. چیزی که بارها آن را به صراحت عنوان کرده اند. کما اینکه در نطق های دفاع برخی از مخالفان دولت از استیضاح فرجی دانا نیز به این موضوع اشاره شد و مثلا علی اصغر زارعی خواست که بحث ها بر سر این بورسیه های غیر قانونی تمام شود.

با این وجود برخی سخنان بعد از جلسه استیضاح نشان می داد که طرف مقابل طیف محافظه کار قصدی برای پایان دادن به این چالش ندارد. از جمله اینکه جواد هروی، یکی از اعضای کمیته بررسی این بورسیه های غیر قانونی می گوید: «درباره بورسیه ها من قبلا هم اعلام کردم که این موضوع خلاف است و هر دولت و هر وزیری که بیاید باید جواب این اتفاق را بدهد و موارد تخلف را بررسی کند. در حقیقت باید این جراهت و زخم عمیق درمان شود.»

این موضعی بود که هروی دو هفته پیش هم آن را مطرح کرده و گفته بود که بررسی پرونده بورسیه ها ربطی به استیضاح وزیر علوم ندارد و در هر شرایطی ادامه خواهد یافت. او اکنون توضیح می دهد: «من در نطق دفاع خود از آقای فرجی دانا گفتم اینکه ما بخواهیم بگوییم وابسته هستند یا نیستند یک بحث سیاسی است. این تخلف اتفاق افتاده و هر کسی که تخلف کرده و یا از این تخلف سود برده است باید مشخص شود. بسیاری از متقاضیان ادامه تحصیل ما از چنین رانتی اصلا خبر ندارند، حالا آیا ما می توانیم بگوییم که اینها حق ادامه تحصیل ندارند؟ این که عین بی عدالتی است.»

هروی درباره تاثیر این بحث بر رای عدم اعتماد مجلس به فرجی دانا هم می گوید: «بالاخره تاثیر مطرح شدن بحث بورسیه ها در رای عدم اعتماد به آقای فرجی دانا اصلا کم نبود و شاید اگر جریان این بورسیه ها پیش نیامده بود اصلا وزیر برکنار نمی شد و یا حتی کار به این زودی به استیضاح کشیده نمی شد.» مخالفان دولت این موضوع را مطرح می کنند که اعطای بورسیه های دولت احمدی نژاد بر اساس یک دستورالعل جدید اعمال شده اند و بنابراین قانونی هستند. جواد هروی در مقابل این استدلال می گوید: «جریان بورسیه ها اگر بر اساس یک مقررات جدید هم باشد این مقررات یک قاعده ناعادلانه بوده است. ما که نمی توانیم بیاییم هر قانونی که دلمان خواست را بگذاریم و بعد بگوییم کارمان قانونی است. قانون باید ضامن عدالت و انصاف باشد. وضع قوانین و مقرراتی که عدالت را از بین ببرد هم خودش یک نوع بی قانونی و بی عدالتی است.»

وی با بیان اینکه «مقرراتی که در بحث بورسیه ها تغییر کرده بود مشخصا به نفع یک طیف خاص متمایل شد»، تاکید می کند که «چنین مقرراتی اصلا جای دفاع ندارد» و ادامه می دهد: «بحث بورسیه های غیر قانونی به طور روشن به عدالت و آینده علمی کشور ضربه زده است و برکناری وزیر هم دلیلی نیست تا پیگیری نشود. اتفاقا باید با قدرت این بحث دنبال شود و من به نوبه خودم هیچگونه عقب نشینی از این پرونده ندارم و با تمام توان آن را دنبال می کنم و اگر به مواردی دست پیدا کردم آنها را خواهم گفت.»

او در پاسخ به سوالی درباره سیاست دولت در قبال پرونده بورسیه های غیر قانونی نیز توضیح می دهد: «بر اساس آن چیزی که من می دانم در دولت هم قصد بر این است که بحث بورسیه ها دنبال شود و امیدوارم که دولت و شخص رئیس جمهوری با تمام توان از عدالت آموزشی و علمی در کشور حمایت کنند و نگذارند با اقداماتی مثل همین بورسیه ها کرسی های دانشگاه ما از ارزش علمی تهی شوند.»

این سخنان هروی، توسط مجید نصیرپور تلویحا تائید می شود. معاون نظارت و هماهنگی معاون پارلمانی رئیس جمهوری درباره تصمیم دولت در این زمینه می گوید: «این بحثی است که در چارچوب سیاست های دولت قرار دارد و دولت هم بر اساس عهدی که با مردم بسته ار احساس کند در این زمینه حقوق آنها ضایع شده است، یقین بدانید که عقب نشینی نخواهد کرد. ضمن اینکه ما به رای مجلس هم احترام می گذاریم و تلاش می کنیم تا نمایندگان محترم هم در این مقوله با دولت همراه شوند.»

وی توضیح می دهد: «قصد دولت در مسایلی از این دست افشاگری و به راه انداختن تنش نیست. اما این هم به این معنا نیست که دولت پیگیر مواردی که در آنها نقض قانون انجام شده است، نباشد. به هر حال هم دولت بررسی این موضوع را ادامه خواهد داد و هم اینکه از دستگاه های نظارتی خواسته شده تا مساله بورسیه های مورد بحث را پیگیری کنند و امیدواریم روندی که وجود دارد نهایتا به نفع مردم و کشور باشد.» این در شرایطی است که محافظه کاران به طور مشخص نه تنها تمایلی برای چنین بررسی هایی ندارند بلکه به مخالفت جدی با آن هم برخاسته اند. مخالفتی که معلوم نیست که به چه سرنوشتی در نبرد با دولت در زمین وزارت علوم منجر شود.