به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۵۹
 
۳۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۹ ساعت ۰۸:۴۸
کد مطلب : ۵۹۴۵۴
در واكنش به گزارش جديد وضعیت حقوق بشر

ايران: گزارش تازه احمد شهيد جهت دار است

گروه سياسي: گزارشگر ویژه سازمان ملل در حقوق بشر ایران در گزارش خود به این سازمان گفته است وضعیت حقوق بشر در ایران بدتر از پیش شده است اما نماينده ايران در جلسه، با جهت دار خواندن آن، گفت که وی با وجود تعاملات مثبت از سوی ایران، هرگز به این موارد اشاره‌ای نکرده است.
«فروزنده ودیعتی»، رایزن دوم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل
«فروزنده ودیعتی»، رایزن دوم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل
احمد شهید در گزارش خود آورده است که پس از روی کار آمدن حسن روحانی تعداد اعدام‌ها در ایران افزایش پیدا کرده و وضعیت زنان وخامت یافته، همچنان حقوق اولیه مخالفان حکومت به صورت گسترده نقض می‌شود و رقم اعدام‌ها بسیار بالاست. به گفته او در شش ماه اول سال جاری میلادی بیش از ۴۰۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند که ۸ نفر از آنها کمتر از ۱۸ سال داشته‌اند.

شهید پس از ارائه این گزارش گفت که "رفتار مقام های دولت جدید ایران نسبت به دولت قبل متفاوت است اما حسن روحانی هنوز موفق نشده برای بهبود وضعیت حقوق بشر گام‌هایی موثر بردارد. من در مقایسه با سال‌های قبل دسترسی بهتری به مقام‌ها و سفیر ایران در ژنو دارم. به بعضی نگرانی‌ها و نامه‌ها جواب داده می‌شود و هیئت‌های مختلفی از جمله قضات و نهادهای مدنی که خود دولت آنها را تایید کرده به ژنو می‌آیند. اما بسیاری موارد بی پاسخ می‌مانند."

به گفته شهید وضعیت در حوزه های مختلف وخیم‌تر شده است. ساختار سیاسی در ایران به گونه‌ای است که موارد متعدد نقض حقوق بشر در نهادهای خارج از کنترل دولت رخ می‌دهد. او می‌گوید بارها از مقام‌های ایرانی پرسیده است که چرا این همه اعدام در ایران صورت می‌گیرد و چرا آقایان موسوی و کروبی همچنان بدون تفهیم اتهام و محاکمه همچنان در حصرند اما سوالاتش پاسخی نگرفته است. احمد شهید در گزارش خود به سازمان ملل با اشاره به اسیدپاشی‌های اخیر در ایران از کاهش مشارکت زنان در دانشگاه‌ها و محیط های کاری ایران نیز سخن گفت.

سخنان شهيد در اين جلسه با واکنش فروزنده ودیعتی دیپلمات ایرانی حاضر در جلسه مواجه شد. خانم ودیعتی در واکنش به سخنرانی احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل، با جهت دار خواندن آن، گفت که وی با وجود تعاملات مثبت از سوی ایران، هرگز به این موارد اشاره‌ای نکرده است.

وي افزود: این گزارش با انگیزه‌های سیاسی تهیه شده و بی‌پایه و اساس است. گزارش شهید از سوی «سیاست خارجی برخی کشورهای خاص» طراحی شده و هدف نهایی آن افزایش هراس از ایران و اسلام است. وی با رد ادعاهای شهید مبنی بر تبعیض جنسیتی در ایران، گفت: «ما به تلاش‌های خود برای ارتقای حقوق بشر ادامه می‌دهیم، آن هم نه به واسطه ی قطعنامه‌ها و احکامی که با انگیزه ی سیاسی صادر می‌شود، بلکه به دلیل خواست مردم و دولت.»

احمد شهید در سال ۲۰۱۱ از سوی سازمان ملل به عنوان گزارشگر ویژه این سازمان در مورد حقوق بشر ایران منصوب شد اما تاکنون دولت ایران به او اجازه نداده‌اند که به ایران سفر کند. شهید گفته است که امیدوار است تهیه این گزارش‌ها به تغییر رفتار مسئولان نظام به خصوص در نهادهای امنیتی و قوه قضاییه و بهبود وضعیت حقوق بشر بینجامد. رئیس قوه قضاییه و مسئول حقوق بشر اين قوه، بارها پیش از این گزارش‌های شهید را "خلاف واقع" و متکی به گفته‌های "ضدانقلاب" دانسته بودند.