به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۰۹:۰۵
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۳ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۷۶۴۶۴
مقاله وارده

کیفیت حلقه گم شده در آموزش و پرورش

جمال محمدیان *

گروه مقالات: امروزه اهمیت آموزش و پرورش در یک جامعه بر هیچ کس پوشیده نیست زیرا نظامی است که وظیفه تربیت انسان ها ونسل آینده یک جامعه را به عهده دارد و یکی از ارکان مهم این نظام معلم است. کافی است برای پی بردن به اهمیت این نظام به برخی از سخنان معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب نگاهی بیندازیم:
• صلاح و فساد یک جامعه به دست مربیان آن جامعه است.
• وظیفه معلم هدایت جامعه است به سوی الله.
• شما معلمان و مربیان هستید که فردا را مي‌سازید.
• در بلند مدت هیچ چیز به اندازه تعلیم وتربیت اهمیت ندارد، نقش معلم و مربی در جامعه ما نقش طراز اول است.
• باید در جامعه به گونه ای باشد که اگر از یک جوان بپرسند شما مي‌خواهید در آینده چکاره شوید، بگوید معلم.

اما باید دید آنچه امروز در آموزش و پرورش رخ مي‌دهد همان است که امام و رهبری خواسته و به آن امر کرده اند؟ به جرات مي‌توان گفت که آنچه امروز موجوداست هیچ نشانی از عمل به صحبت های امام و رهبری ندارد. ازمنظر آموزشی و پرورشی بیشترین چیزی که در آموزش وپرورش وجود دارد حاکمیت نمره و افزایش آمار قبولی به هر راه ممکن و دوم صرفه جویی در هزینه هاست. معلم خوب از دید آموزش و پرورش کسی است که بالاترین آمار قبولی و یا میانگین نمره را دارد و معلمی که تلاش زیادی مي‌کند و اما به دلیل ضعف دانش آموزان دارای میانگین نمره پایین تری استمعلم شایسته ای نیست و در ارزشیابی ها از امتیاز کمتری برخوردار بوده و باید به مناطق دور افتاده از شهر تبعید شود.

یکی از استدلال های مسئولین برای این نحوه عملکرد این بوده که به عنوان مثال تجدید پایه شدن یک دانش آموز باعث افزایش هزینه های دولت مي‌شود که این ناشی از نگاه مادی به آموزش و پرورش و ندانستن فلسفه این نظام مهم است که خود باعث از بین رفتن کیفیت در آموزش شده است و امروزه مي‌بینیم تجدید شدن یک دانش آموز به دلیل ضعف درسی به چیزی شبیه به افسانه تبدیل شده است و همه کسانی که در یک آموزشکاه ثبت نام می‌کنند، همگی با هم قبول شده و باهم به سال بعد مي‌روند.

مسئله تجدید شدن یک دانش آموز نیست بلکه مسئله آن است که قبولی کاذب دانش آموزان باعث رهسپار شدن سیل عظیمی از افراد به سمت آموزش عالی مي‌شود و حتی کسانی که استعداد زیادی در کارهای فنی و مهارتی دارند به ادامه مسیر در این سیستم متاسفانه نظری صرف امیدوار شده و دست از آنچه در آن استعداد دارند برمی دارند. نتیجه این مي‌شود که ما امروزه فاقد نیروی کار ماهر هستیم و در آینده با سیل عظیمی از اشخاص دارای مدرک روبرو هستیم که بار علمی کمی داشته و مهارتی نیز ندارند وحاضر نیستند هرکاری را انجام دهند، این امرعلت افزایش جمعیت بیکاران در کشور است که امروزه شاهد آن هستیم. مي‌توان گفت که امروزه گواهینامه صادره آموزش وپرورش اعتبار علمی بسیار پایینی دارند و بسیاری از فارغ التحصیلان آن بجز سواد خواندن و نوشتن چیزی در چنته ندارند.

در زمینه منزلت معلمان نیز متاسفانه کار خاصی صورت نگرفته وتنها به یک سری سخنرانی از طرف مسئولین اکتفا شده است بطوری که این باعث برخی اعتراضات اخیر آنها شده است. البته در زمینه جایگاه معلم در جامعه نقش رسانه ها و بویژه صدا و سیما نیز بسیار حائز اهمیت است بطوریکه بی توجهی های اخیر صدا و سیما به آنان باعث دلخوری بیشتر آنها شده است.

به جرات مي‌توان گفت که سرآغاز این تفکرات مادی و شدت گرفتن آنها در دولت نهم بوده و تاکنون ادامه داشته است.حال باید دید چنین نظامی همان نظام موردنظر امام و رهبری است یا خیر؟ و اگر پاسخ منفی است پس چه باید کرد؟ تنها راه حل موجود سپردن کار به افراد جدید، بابرنامه و با انرژی و تغییر نگاه هزینه ای و ایجاد نگاه سرمایه ای است. به هرحال هر سیستم آموزشی دارای هزینه هایی است و بدون هزینه و با شعار نمي‌توان آن را اداره کرد و باید به دنبال منابع جدید بود. حال کلیدها در دست دولت محترم اعتدال است و باید صبر کرد و دید که چه برنامه ای برای تحول در نظام آموزش و پرورش دارد. البته در این راستا همه با هم به دولت کمک کرده تا اهداف سریع‌تر محقق شود.
* دبیر و مهندس شیمی شهرستان آبادان