به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۴۴
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۵ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب : ۶۱۰۶۴
اهداف تمام ویروس‌های کامپیوتری شوم نیست

خطرناک‌ترین‌ویروس‌ها و کرم‌های‌اینترنتی‌تاریخ

گروه فناوری: در زمانی که ویندوز 95 و 98 سلاطین کامپیوترهای شخصی بودند در کنار ایرادات و حفره‌های امنیتی، تنها تهدید آنلاینی که کاربران را در خطر قرار می‌داد ایمیل‌ها و فایل‌های ضمیمه آنها بودند.
خطرناک‌ترین‌ویروس‌ها و کرم‌های‌اینترنتی‌تاریخ
با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و گسترده‌تر شدن استفاده کاربران از اینترنت و ارتباطات شبکه‌ای خطرات و حملات اینترنتی بیشتری کاربران را تهدید می‌کند.بیشترین زمان حملات اینترنتی و ویروس‌ها زمانی است که یک تکنولوژی جدید در دنیای فناوری معرفی می‌شود و بسیاری از کاربران با استفاده صحیح از فناوری جدید آگاه نیستند و در این مواقع است که هکرها و کسانی که ویروس‌ها را منتشر می‌کنند از فرصت استفاده کرده و از عدم آگاهی کاربران سوءاستفاده می‌کنند. اما همه ویروس ها خطرناک نبوده و در راستای اهداف مثبت و نشان دادن حفره‌های امنیتی منتشر می‌شوند اما در مقابل ویروس‌هایی نیز هستند که کارکرد بسیار مخربی دارند و ممکن است عواقب بدی برای کاربران داشته باشند.
در ادامه قصد داریم برخی از خطرناک‌ترین ویروس‌های کامپیوتری تاریخ را که تا کنون منتشرشده‌اند معرفی کنیم.

کانفیکر
کانفیکر یک کرم کامپیوتری بود که در سال 2008 سیستم عامل‌های شرکت مایکروسافت را هدف قرار داده بود. کانفیکر به سختی قابل تشخیص بود و می‌توانست با ایمیل،در درایوهای USB و هارد دیسک‌های خارجی منتشر شود. کرم کانفیکر بعد از آلوده کردن سیستم قربانی آن را به یک بوت نت متصل می‌کند تا بتواند به راحتی تحت کنترل هکر حملات DDoS  شود و انواع اطلاعات مهم و حیاتی قربانی به راحتی از روی سیستم به فرد هکر منتقل شود.



کرم طوفان
عملکرد کرم طوفان تا حدود زیادی شبیه کانفیکر بود بدین صورت که با آلوده کردن سیستم قربانی آن را به یک زامبی تبدیل کرده و به شبکه بوت نت متصل می‌کند. کرم طوفان نام خود را از ایمیلی آلوده که به قربانیان ارسال می‌شد گرفته است. عنوان ایمیل خبری با مضمون 230 کشته در طوفان اروپا بود که در سال 2006 توانست در حدود 10 میلیون کامپیوتر شخصی را آلوده کند. کرم طوفان در آن سال 8 درصد حملات بدافزاری را به خود اختصاص داده بود.


CIH
همانطور که اشاره شد اهداف تمام ویروس‌های کامپیوتری شوم نیست. ویروس CIH که به آن ویروس چرنوبیل نیز می‌گویند توسط یک دانشجوی تایوانی در سال 1998 برای نشان دادن ضعف و حفره‌های امنیتی سیستم‌های کامپیوتری دانشگاه تاتونگ نوشته شد. اما انتشار این ویروس از دست وی خارج شد و به سرعت به بیرون از دانشگاه منتقل و در کل دنیا انتشار یافت.
CIH ویروس خطرناکی بود که محتوای BIOS رادر سیستم قربانی تغیر می‌داد و آنها را به طور کامل فلج می‌کرد به طوری که دیگر سیستم کامپیوتر قربانی قابل استفاده نبود. ویروس CIH در حدود 250 میلیون دلار در دنیا خسارت برجای گذاشت اما ازآنجایی‌که هیچ فرد یا سازمان خاصی به طور مستقیم از این دانشجوی تایوانی شکایت نکرده بود وی تبرئه شد.



ملیسا
در سال 1999 ویروسی به نام ملیسا با عملکردی مشابه ویروس چرنوبیل از طریق ایمیل در سرتاسر دنیا منتشر شد. و باعث شد تا سیستم‌های کامپیوتری و شبکه‌ها در سرتاسر دنیا 300 تا 600 میلیون دلار خسارت ببینند. با پیگیری‌های پلیس فدرال آمریکا که خود یکی از قربانیان حمله ملیسا بود سازنده این ویروس دستگیر شد و درنهایت به 20 ماه زندان و 5000 دلار جریمه محکوم شد.



ضربه SQL
 ضربه SQL در واقع کرمی بود که با سرعت بسیار زیاد و بهینه در اینترنت منتشر شد. سرعت انتشار این کرم به‌قدری زیاد بود که در زمان اوج انتشار سرعت کلی اینترنت تا حدودی افت پیدا کرد.
در ژانویه 2003 ضربه SQL چیزی حدود 75 هزار سیستم را در عرض 10 دقیقه آلوده کرد. این کرم خطرناک که تنها 376 بایت حجم داشت می‌توانست در یک بسته ارسالی با سرعت زیاد از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر منتقل شود. سیستم‌های ATM نیز از دیگر قربانیان ضربه SQL بودند. خسارت جهانی این کرم در حدود 1.2 میلیارد دلار بود.



Sobig F
Sobig F ششمین نسخه از کرم اینترنتی Sobig بود که از در تاریخ آگوست 2003 از طریق ایمیل انتشار پپدا کرد. به محض اینکه کاربر فایل ضمیمه ایمیل آلوده را باز می‌کند یک نسخه از کرم Sobig F به تمام آدرس‌های موجود در ایمیل قربانی ارسال می‌شود. Sobig F توانست در عرض 24 ساعت به سریع‌ترین ویروس منتشر شده تا زمان خود در تاریخ تبدیل شود.

Sobig F با انتشار خود با سرعت بالا در حدود 1 میلیون سیستم را در سرتاسر دنیا آلوده کرد و 3 تا 4 میلیون دلار خسارت برجای گذاشت.



ILOVEYOU
ILOVEYOU از دیگر ایمیل‌های معروفی است که توانست در زمان انتشار خود قربانیان زیادی بگیرد. ILOVEYOU از طریق ایمیلی با عنوان دوستت دارم منتشر می‌شد که یک فایل ضمیمه نیز با عنوان نامه عاشقانه برای شما نیز به همراه داشت. بسیاری از کاربران که در اوایل سال 2000 با خطرات موجود در دنیای مجازی آگاهی نداشتند فایل ضمیمه ایمیل را باز می‌کردند و همین باعث گسترش انتشار این کرم اینترنتی می‌شد.
منشأ ILOVEYOU کشور فیلیپین بود که درنهایت 5.5 میلیارد دلار خسارت در سرتاسر دنیا بر جای گذاشت.



Mydoom
 Mydoom یکی از خطرناک‌ترین کرم‌های اینترنتی است که لقب سریع‌ترین ویروس دنیا درزمینهٔ انتشار را نیز به خود اختصاص داده است. تا به حال سازنده این ویروس نامشخص مانده است اما در یک فایل متنی که در منبع این کرم اینترنتی قرار دارد نوشته‌شده: من فقط کارم را انجام می‌دهم و هیچ خصومت شخصی ندارم. ببخشید.

همین امر باعث شد تا تصور شود برنامه نویس این کرم اینترنتی در قبال دریافت پول این برنامه را طرح‌ریزی کرده است. Mydoom در ژانویه 2004 توانست در عرض 24 ساعت میلیون‌ها کامپیوتر را آلوده کرده و یک شبکه گسترده نت برای کنترل سیستم‌های آلوده ایجاد کند. شبکه‌های مایکروسافت و گوگل نیز جز اهداف مورد حمله Mydoom بودند که باعث شد سرویس گوگل به مدت چند ساعت از دسترس خارج شود. درنهایت خسارات وارده حاصل از این کرم اینترنتی در سرتاسر دنیا به 38 میلیارد دلار رسید.

مرجع : بازارخبر