به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۱:۰۰
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۰۶ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب : ۷۹۰۷۴
سفیر فرانسه در آمریکا:

احتمالا توافق در موعد مقرر به‌دست نمي‌آید

گروه سياسي: جرارد آرود، سفیر فرانسه در آمریکا، با پیچیده توصیف کردن مذاکرات هسته‌ای ایران، احتمال داده است که توافق نهایی در موعد ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر) به دست نیاید وهم زمان، سفیر آلمان در ایالات متحده نیز پیش بینی کرده است که در صورت حصول توافق نهایی، لغو تحریم‌های ایران احتمالا تا پایان سال میلادی جاری انجام نشود.
احتمالا توافق در موعد مقرر به‌دست نمي‌آید
به گزارش بي بي سي، سفرای فرانسه و آلمان این اظهارات را در واشنگتن در موسسه تحقیقاتی غیردولتی «شورای آتلانتیک» مطرح کردند. پیتر وستماکوت، سفیر بریتانیا در آمریکا نیز در این جلسه حضور داشت. سفیر فرانسه گفت: «به احتمال بسیار زیاد، ما پیش از پایان ماه ژوئن یا حتی پس این موعد به توافق دست پیدا نخواهیم کرد. واضح است که طرف ایرانی در حال حاضر طوری مذاکره نمی‌کند که خیلی سریع به توافق برسد.» آرود افزود: «آن‌ها می‌خواهند مانند دفعه قبل، گفتگو‌ها را به سطح وزیران امور خارجه بکشانند.»

دور تازه گفتگوهای ایران و قدرت‌های بزرگ هم اکنون در سطح کار‌شناسی در وین، پایتخت اتریش، آغاز شده است. این گفتگو‌ها بر نگارش پیش نویس متن توافق نهایی تمرکز دارد. ایران و گروه ۱+۵ پس از مذاکراتی فشرده، در روز ۱۳ فروردین امسال در لوزان سوئیس درباره چارچوب توافق نهایی به یک تفاهم کلی رسیدند. براساس این تفاهم نامه، ایران به طور اصولی با کاهش فعالیت‌های اتمی‌اش برای حداقل ده سال موافقت کرد و در مقابل، غرب اقدام به لغو تحریم‌های مربوط به برنامه اتمی خواهد کرد.

مقام‌های ایرانی بار‌ها تاکید کرده‌اند که لغو تحریم‌ها باید هم زمان با انعقاد توافق نهایی باشد اما پیتر ویتیگ، سفیر آلمان در آمریکا روز سه شنبه تاکید کرد در صورت حصول توافق نهایی، چند ماه طول خواهد کشید تا روند لغو تحریم‌های ایران آغاز شود. او گفت: «ایران مدتی وقت نیاز دارد تا اجرای این توافق را شروع کند، بنابراین در بهترین حالت، کاهش تحریم‌ها تا پایان امسال انجام نخواهد شد.»

امیرحسین زمانی نیا معاون وزارت نفت ایران یک روز پیشتر، گفته بود که انتظار دارد «لغو کامل تحریم ها تا آذر ماه انجام شود.» سفیر آلمان همچنین گفت: «توافق احتمالی نه فقط می‌تواند برای (اقتصاد) ما فرصت بالقوه بزرگی باشد که می‌تواند فرصت بالقوه بزرگی برای نسل جوان ایرانی هم باشد. آن‌ها به غرب چشم دوخته‌اند. این توافق ممکن است به تغییرات داخلی در ایران منجر شود.»