به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۰۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۰۲ ساعت ۰۰:۱۶
کد مطلب : ۸۸۸۶۷
تمام مسئولیت دولت احمدی‌نژاد با آقای مصباح است

پیشنهاد اصلاح‌طلبان به شورای نگهبان

گروه سياسي: سخنگوی دولت‌اصلاحات گفت: ممکن است انتظار بیشتری از دولت داشته باشیم اما با توجه به محدودیت‌های دولت انتقادی از دولت مطرح نمی‌کنیم.
پیشنهاد اصلاح‌طلبان به شورای نگهبان

عبدالله رمضان‌زاده در بازدید از خبرگزاری ایلنا٬ درباره وضعیت اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات سال ۹۴ با بیان اینکه ما یک وضعیت اصلاح‌طلبان را داریم و یک شرایط اصلاح‌طلبی،گفت: اصلاح‌طلبی یک جریان ریشه‌دار در ایران است که پشتیبانی قوی در جامعه دارد و اصلاح‌طلبان هر زمانی که بتوانند پیام خود را به مردم برسانند با اقبال مردم مواجه خواهند شد.

به دنبال مکانیسم‌هایی هستیم که با شورای نگهبان به توافق برسیم

وی افزود: اصلاح‌طلبان بعد از انتخابات سال ۸۸ در فعالیت‌های اصلاح‌طلبانه و تشکیلاتی خود با اخلال مواجه شدند. با این حال به نظر می‌رسد با توجه به شرایط کشور بعد از توافق هسته‌ای و نگاه مثبت دستگاه قضایی به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی زمینه فعالیت برای اصلاح‌طلبان فراهم شده و ما می‌توانیم در انتخابات سال آینده شرکت کنیم.

سخنگوی دولت اصلاحات تصریح کرد: با این حال ما با نظارت استصوابی شورای نگهبان مشکل داریم و آن را در چارچوب قانون اساسی نمی‌دانیم. اما به هر حال به دنبال مکانیسم‌هایی هستیم که با شورای نگهبان به توافق برسیم.

رمضان‌زاده گفت: یکی از این مکانیسم‌ها این است که برخی چهره‌های اصلاح‌طلب که رای میلیونی دارند٬ مثل آقای محمدرضا خاتمی و دکتر میردامادی و بهزاد نبوی در انتخابات نامزد نشوند و در مقابل شورای نگهبان صلاحیت دیگر گزینه‌ها را تایید کند تا بتوانیم به مجلسی از عقلا برسیم تا کشور را از وضعیت نا‌مناسب فعلی خارج کند.

رمضان‌زاده درباره انتخابات مجلس ششم و ردصلاحیت گسترده اصلاح طلبان مجلس و نحوه ورود رییس‌ دولت اصلاحات به این مساله گفت: در آن زمان گفته شد که رئیس دولت اصلاحات در نامه‌ای به عالی‌ترین مقام ارشد نظام این خواسته را مطرح کرده بود افرادی که از سوی وزارت اطلاعات تایید صلاحیت شوند٬ از سوی شورای نگهبان هم تایید شوند.

وی تاکید کرد:  انتظار از دولت فعلی نیز وجود دارد که سعی کند جلوی کارهای غیرقانونی را بگیرد.

رمضان‌زاده با اشاره به اینکه بنای اصلاح‌طلبان شرکت در انتخابات است٬ بیان داشت: انتظار از نهادهای دیگر هم اجرای قانون است با این حال اصلاح‌طلبان ابزاری برای جلوگیری از رفتارهای غیرقانونی ندارند.

وقتی اراده مردم حاکم نباشد٬ اراده باند‌ها حاکم می‌شود

رمضان‌زاده تاکید کرد: وقتی اراده مردم حاکم نباشد٬ اراده باند‌ها حاکم می‌شود.

وی با مقایسه مجلس ششم و مجالس دیگر و رای میلیونی منتخبان مجلس ششم با رای نازل نمایندگان مجالس بعدی گفت: سالم‌ترین فیلتر برای انتخاب افراد مردم هستند.

وی خاطرنشان کرد: اگر مردم در انتخابات حضور پیدا نکنند با مجلسی ضعیف، ماجراجو، بدون پشتوانه و احتمالا ناسالمی روبه‌رو خواهیم شد که از هر کسی پول می‌گیرد.

سخنگوی دولت اصلاحات شاخصه اصلی اصلاح‌طلبی را ملاک قرار دادن رای مردم دانست و گفت: اختلافاتی هم که بین اصلاح‌طلبان و گروه‌های دیگر وجود دارد بر سر همین مسئله است

عملکرد دولت روحانی را قابل قبول می‌دانیم

رمضان‌زاده با اشاره به انتخابات سال ۹۲ گفت: ممکن است ما انتظارهای بیشتری از روحانی داشته باشیم٬ اما در مجموع عملکرد دولت روحانی را قابل قبول می‌دانیم.

وی با اشاره به اینکه دولت روحانی در برخی حوزه‌ها فوق‌العاده عمل کرده است٬ گفت: دولت در کنترل تورم و بحث سیاست خارجی خوب عمل کرده و در برخی حوزه‌های اجتماعی مثل بهداشت و درمان نیز موفق بوده است.

سخنگوی دولت اصلاحات افزود: دولت در جلوگیری ازتوقف ویرانگری هشت سال گذشته نیز خوب عمل کرده و نمره قبولی دارد.

رمضان‌زاده تاکید کرد: ممکن است ما انتظارات بیشتری از دولت داشته باشیم اما محدودیت‌های دولت را می‌شناسیم و انتقادی از دولت مطرح نمی‌کنیم.

روحانی در انتقال پیام خود به مردم تنها مانده است

سخنگوی دولت اصلاحات درباره روابط عمومی دولت یازدهم گفت: ضعیف‌ترین بخش دولت روحانی بخش ارتباطی با مردم است و آقای روحانی در انتقال پیام خود به مردم تنها مانده است. هیچ کدام از اعضای دولت جز معاون اول از مواضع سیاسی دولت دفاع نمی‌کنند.

رمضان‌زاده با اشاره به اینکه ضعف دولت در حوزه اطلاع‌رسانی سبب شده مردم از کارهای دولت باخبر نشوند خاطرنشان کرد: تنها نخبگانی که اخبار را پیگیری می‌کنند از دستاوردهای دولت اطلاع دارند و عامه مردم در جریان برنامه‌های دولت روحانی نیستند

صداوسیما صرفا به بیان نقاط ضعف دولت می‌پردازد

وی با انتقاد از برنامه‌های صداوسیما که صرفا به بیان نقاط ضعف دولت می‌پردازد٬ گفت: متاسفانه روزنامه‌ها نیز تیراژ کافی برای معرفی برنامه‌های دولت ندارند و این انتظار وجود داشت که تیم ارتباطی قوی با نخبگان و جامعه وجود داشته باشد که آقای روحانی در این زمینه ضعیف عمل کرده است.

رمضان‌زاده افزود در حوزه سیاست داخلی در زمینه‌هایی که وعده داده بوده هنوز کار خود را شروع نکرده است و دلیل این هم ممکن است موانعی باشد که جلوی پای دولت قرار دارد.

اراده روحانی بر گسترش نهادهای مدنی است

رمضان‌زاده با اشاره به بازگشایی بعضی نهادهای مدنی مثل خانه احزاب و خانه سینما طی دو سال گذشته تاکید کرد: این نشان می‌دهد که اراده شخص آقای روحانی بر گسترش نهادهای مدنی قرار گرفته است و همین تفکر کمک کرده است که بعضی احزاب جدید شکل بگیرند اما به هر حال همه چیز به دولت برنمی‌گردد و به همین خاطر باید اصلاح در نهادهای دیگر را در دستور کار قرار دهیم که انتخابات مجلس از این منظر اهمیتی دوچندان دارند.

مجلس اگر همراه دولت نیست٬ لااقل باری بر دوش دولت نباشد

رمضان‌زاده افزود: حداقل انتظار ما از مجلس این است که اگر همراه دولت نیست لااقل باری بر دوش دولت نیز نباشد.

قائم مقام جبهه مشارکت در سال ۸۸ با اشاره به تکثر جامعه ایرانی گفت: این تکثر هم در میان احزاب وجود دارد و هم در میان اصلاح‌طلبان هم این تکثر دیده می‌شود. انتظار اینکه همه اصلاح‌طلبان موضع واحد داشته باشند٬ موضع معقولی نیست. چنانچه سعید حجاریان در مقطعی جبهه مشارکت را «بین العباسین» خوانده بود که بین عباس عبدی و عباس دودوزانی تعریف می‌شد اما جبهه اصلاحات از این هم گسترده‌تر است.

رمضان‌زاده با تاکید بر اینکه در ‌‌نهایت اصلاح‌طلبان به خاطر اصول مشترکی که دارند به توافق خواهند رسید اظهار داشت: جریان اصلاح‌طلبی با مجموعه اصلاح‌طلب تفاوت دارند و گاهی در نبود احزاب بزرگ اصلاح‌طلب ممکن است٬ احزاب کوچک‌تر به اختلاف بربخورند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر نقش رهبری رئیس دولت اصلاحات در بین گروه‌های اصلاح‌طلب گفت: به دلیل نبود فضای امن برای احزاب، احزاب اصلاح‌طلب نتوانستند به وظیفه خود عمل کنند.

از تولد احزاب جدید اصلاح‌طلب استقبال  می‌کنیم

وی با استقبال از تولد احزاب جدید اصلاح‌طلب گفت: ما از این تشکل‌ها حمایت می‌کنیم و فقط از آنها انتظار داریم که به شاخص‌های اصلاح‌طلبی مثل آزادی و دفاع از رای مردم و دفاع از حرکت قانونی و تدریجی احترام بگذارد.

رمضان‌زاده بیان داشت: هر کس این شاخص‌ها را قبول داشته باشد٬ اصلاح‌طلب است٬ حتی اگر ما را قبول نداشته باشد یا ما او را قبول نداشته باشیم.

وی تاکید کرد: انتظار اصلاح‌طلبان از دولت این است که در برابر تخلف از قانون بایستند و با توجه به قانون مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نحوه احراز صلاحیت‌ها از این قانون تخطی نشود.

سال ۸۸ جبهه مشارکت در منسجم‌ترین وضعیت تشکیلاتی خود قرار داشت

رمضان‌زاده درباره ادعای اختلافات داخلی جبهه مشارکت در سال ۸۸ که منجر به انشعاب بعضی افراد به حزب ندا در سال ۹۲ شده٬ گفت: اختلاف نظر باید در شورای مرکزی یا دفتر سیاسی باشد که ما چنین چیزی در مشارکت نداشتیم. با این حال بعضی دوستان جوان ما که احساساتی برخورد می‌کردند با برخوردهای انضباطی حزب مواجه شدند. این برخلاف جهت‌گیری‌های کلی حزب بود و شاید کسی به خاطر برخورد انضباطی از حزب خارج شود که این به معنای انشعاب یا اختلاف داخلی نیست.

رمضان‌زاده با تاکید بر اینکه در سال ۸۸ جبهه مشارکت در منسجم‌ترین وضعیت تشکیلاتی خود قرار داشت گفت من به عنوان قائم مقام دبیرکل حزب که با رای همین دوستان جدا شده در این مسئولیت قرار گرفته بودم اعلام می‌کنم به هیچ وجه این حزب یک درصد هم احتمال انشعاب نمی‌داد٬ البته در ده سال فعالیت حزب افرادی از ما جدا شدند که این انشعاب نبود بلکه کناره‌گیری بود و ممکن بود بعضی از این دوستان جوان هم به دنبال کناره‌گیری از مشارکت باشند و اگر کسی به دنبال انشعاب بوده خوب است اسم برده شود تا مشخص شود چه افرادی اختلاف داشتند.

رمضان‌زاده افزود: جبهه مشارکت شش ماه بعد از انتخابات ۸۴ جلساتی برای انتقاد از خود داشت و به نقد عملکرد گذشته خود پرداخت.

وی افزود: دوستان حزب ندا همه از دوستان ما هستند و آقای خرازی نیز در سیاست داخلی بی‌تجربه است و به همین دلیل اشتباه‌هایی مرتکب می‌شود و اگر ایشان در سیاست داخلی نیز مثل سیاست خارجی با تجربه شوند٬ می‌توانند نقش آفرینی بیشتری در میان اصلاح‌طلبان داشته باشند.

وی تاکید کرد: دوستانی که از جبهه مشارکت به ندا پیوستند٬ همیشه از دوستان ما بوده‌اند و همواره در کنار اصلاح‌طلبان خواهند بودو ما از تکثر تشکیلاتی میان اصلاح‌طلبان استقبال می‌کنیم و این ضربه‌پذیری آنان را کمتر خواهد کرد و اطمینان داریم این دوستان هیچ‌گاه از جبهه اصلاح طلبان جدا نخواهند شد.

امیدوارم حزب اتحاد به حزبی فعال و منسجم بدل شود

رمضان‌زاده درباره حزب اتحاد گفت: این مجموعه توسط جمعی از همفکران ما تشکیل شده است و بعضی از دوستان تاثیرگذار مشارکت نیز در تشکیل حزب اتحاد تاثیرگذار بوده‌اند و امیدوارم حزب اتحاد ملت به یک حزب فعال و منسجم در عرصه سیاست ایران بدل شود.

مجمع ایثارگران جمعی از فرماندهان سابق جبهه و جهاد هستند

وی درباره مجمع ایثارگران نیز گفت: دوستان ایثارگری که دیدگاه اصلاح‌طلبانه دارند در این مدت مظلوم واقع شدند و افرادی نمایندگی ایثارگران را در جامعه بر عهده گرفته‌اند که هیچ ربطی به ایثارگران نداشتند و به باندهای قدرت و ثروت وصل بودند٬ اما مجمع ایثارگران جمعی از فرماندهان سابق جبهه و جهاد هستند.

اختلاف کارگزاران و رئیس دولت اصلاحات عنوان صحیح نیست

وی با اشاره به رابطه نزدیک کارگزاران سازندگی و رئیس دولت اصلاحات و حضور جمعی از اعضای شورای مرکزی کارگزاران در جمع مشاوران رئیس دولت اصلاحات گفت: شایعاتی که مبنی بر اختلاف بین کارگزاران و رئیس دولت اصلاحات وجود دارد به هیچ عنوان صحیح نیست.

رمضان‌زاده تاکید کرد یقین دارد اصلاح‌طلبان در نود درصد حوزه‌های انتخابیه به توافق می‌رسند و اگر اعتدال‌گرایان نیز وارد این ائتلاف شوند باز هم در بیشتر حوزه‌های انتخابیه به ائتلاف خواهیم رسید.

تمام مسئولیت دولت احمدی‌نژاد با آقای مصباح است

رمضان‌زاده در پاسخ به این سوال که نظرتان در مورد نوع حمایت آقای مصباح از احمدی‌نژاد چیست٬ خاطرنشان کرد: آقای مصباح نه تنها به طور همه‌جانبه از احمدی‌نژاد حمایت کرد، بلکه دیگران را به ترغیب به حمایت از احمدی‌نژاد کرد٬ بنابراین تمام مسئولیت دولت احمدی‌نژاد با آقای مصباح است.

اصولگرایان میانه‌رو راهی جز حذف تندرو‌ها ندارند

سخنگوی دولت درباره احتمال ائتلاف اصولگرایان سنتی با جریان تندروی این جناح اظهار داشت: اصولگرایان سنتی ریزش‌های بسیاری داشتند و به دلیل همین ریزش، اصولگرایان سنتی واقعا تضعیف شدند٬ با توجه به افزایش برد تبلیغاتی افراطیون در شرایط کنونی٬ باید به این مسئله فکر کرد که اصولگرایان میانه رو راهی جز حذف تندرو‌ها ندارند.

احمدی‌نژاد به پای تمام اصولگرایان نوشته شده است

وی ادامه داد: به هر حال باید قبول کرد آقای احمدی‌نژاد به پای تمام اصولگرایان نوشته شده است. همه از او حمایت کردند و الان هم باید تبعاتش را بپذیرند. الان هم راهی جز عذرخواهی از مردم به خاطر حمایت از او به خاطر کارهایی که او و اطرافیانش انجام دادند٬ ندارند. بدین ترتیب شاید بتوانند پایگاه‌شان را به دست بیاورند.

انتخابات سال ۸۸  و مطالبات آن

سخنگوی دولت با اشاره به انتخابات سال  ۸۸  تصریح کرد: مطالبه ما در مورد سال ۸۸ این است که کیفرخواست‌های ما را که در دادگاه مطرح شد در اختیار افکار عمومی قرار دهند و بگذراند پاسخ‌ها و دفاعیات ما را که در دادگاه مطرح کردیم را به اطلاع مردم برسانیم. این اوج مطالبات ما نسبت به حوادث سال ۸۸ است.

تحلیل برخورد دلواپسان با توافق هسته‌ای با استدلال شریعتمداری!

رمضان‌زاده در مورد نوع برخورد دلواپسان با توافق هسته‌ای و فشارهایی که به تیم مذاکره و دولت وارد می‌کنند٬ گفت: اگر استدلال آقای شریعتمداری را قبول کنیم که چون در فلان مسئله اصلاح طلبان مخالفت کردند و اسراییل هم مخالف‌‌ همان مسئله بود٬ پس اصلاح طلبان طرفدار اسراییل هستند؛ باید به این مسئله برسیم که در توافق هسته‌ای دلواپسان اسراییلی هستند چون الان هر دو گروه مخالف توافق هستند. البته این استدالال نامربوطی است، بنابراین باید بگوییم این استدلال‌ها از روی جهل است و به این دلیل است که به مشکلات کشور توجه ندارند و نمی‌دانند باید به کشور برسیم، چراکه بحث هسته‌ای در سال‌های گذشته با توجه به برخوردهای دولت قبل، بنیان‌های ما را در خطر قرار داده بود و اگر بخواهیم به حداقل‌ دستاورد‌ها برسیم٬ باید در عرصه سیاست خارجی کمی هشیار‌تر عمل کنیم. علاوه بر اینکه ما طبق آن چیزی که از آقای صالحی می‌شنویم٬ چیز خاصی از دست ندادیم که دلواپسی به وجود بیاید بنابراین باید به منفعت خاص برخی دلواپسان فکر کنیم.

دلیل مخالفت دولت با تصویب برجام در مجلس

وی در مورد رفتن برجام به مجلس پیامدهای آن و نوع دخالت اصولگرایان در آن با توجه به پیامدهای آن٬ خاطرنشان کرد:  کاری که جناح تندرو می‌کند٬ عملا کشور را رو به نابودی می‌برد لذا باید به‌طور جدی با آن مقابله کرد تا سیاست‌های افراطی در آن اجرا نشود. نکته دیگر این است که با توجه به استدلال آقای عراقچی٬ چون برجام توافق بین‌المللی نیست٬ با تصویب مجلس در واقع دست خودمان را بسته‌ایم٬ لذا برجام را باید به عنوان سند همکاری بین‌المللی دید و نه یک قرارداد که دست دولت باز باشد تا بتواند ابتکار عمل داشته باشد. اما اگر قرارداد بین‌المللی باشد٬ طبق قانون باید به مجلس برود اما با توجه به حمایت رهبر از تیم مذاکره و صحبت‌های آقای ولایتی٬ فکر می‌کنم مجلس هم حمایت می‌کند.