به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۹:۲۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۷ ساعت ۱۸:۳۸
کد مطلب : ۵۹۳۳۷
وزیر خارجه اردن در نشست حمایت از آوارگان سوری:

مساله آوارگان‌سوری خطرناک‌ترین فاجعه‌قرن

گروه بين الملل: وزیر خارجه اردن در نشست حمایت از آوارگان سوری در برلین اظهار کرد، کشورش که حدود یک میلیون و نیم آواره سوری را در خود جای داده است، تمام امکانات خود را به آنها ارائه کرده و دیگر از اعطای کمک بیشتر به سوری‌ها خسته شده و درمانده است.
مساله آوارگان‌سوری خطرناک‌ترین فاجعه‌قرن
ناصر جوده، از جامعه بین‌الملل خواست تا از اردن و دیگر کشورهایی که میزبان آوارگان سوری هستند حمایت کند تا این کشورها برای ادامه ایفای نقش انسانی خود، توانمندتر شوند.اردن و دیگر کشورهایی که میزبان آوارگان سوری هستند، دیگر توانایی لازم برای رفع نیازهای آنان را ندارند چراکه آنها به مدارس، آب و خدمات بهداشتی بیشتری نیازمندند.

از سوی دیگر، فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان اظهار کرد که تلاش‌های جامعه بین‌الملل برای متوقف کردن خشونت‌های جنایتکارانه، بدون حل مشکلات روزافزون آوارگان سوری، به شکست منجر خواهد شد. وی ضمن تقدیر از حمایت‌های مالی کشورهای همسایه سوریه و میزبانی آنان از آوارگان سوری اعلام کرد که کمک‌های ارائه شده به این آوارگان کافی نیست.

وی با بیان اینکه کشورش برای کمک به آوارگان 500 میلیون یورو به آنان اهدا خواهد کرد، از سازمان ملل و دیگر کشورهای حاضر در نشست خواست تا برای نجات سوریه و حتی کشورهای همسایه آن از جمله لبنان، کمک‌های خود را دوچندان کنند. وزیر خارجه آلمان هشدار داد، شکست و روحیه ناامیدی باعث شده تا مردم به سمت گرایش‌ها افراطی بروند و این خطرات بیشتر کودکان را تهدید می‌کند چراکه آنها نیمی از آوارگان سوری را تشکیل می‌دهند. تمام اینها نشان‌دهنده این است که ما باید فرصت آموزش را برای آنها فراهم کنیم.

در همین راستا گراد مولر، وزیر توسعه آلمان نیز در این نشست ضمن درخواست اعطای کمک‌های بیشتر به آوارگان آن هم همزمان با آغاز زمستان اعلام کرد که حدود 50 درصد سوری‌ها از کشور خود فرار کرده و یا داخل کشور آواره شده‌اند. وی با بیان اینکه مساله آوارگان سوری یکی از خطرناک‌ترین فجایع قرن است، از اتحادیه اروپا خواست تا برای مقابله با این فاجعه به تعهدات خود پایبند باشد.گراد مولر ضمن تاکید بر ضرورت ایجاد 26 اردوگاه برای آوارگان در عراق اعلام کرد که آلمان در ساخت پناهگاه برای آوارگان در شمال عراق با سازمان ملل و یونیسف همکاری خواهد کرد. بنابر گزارش‌ها طی سال‌های گذشته حدود سه تا پنج میلیون سوری از کشورشان فرار کرده و بیشترشان به کشورهای همسایه از جمله لبنان، اردن و ترکیه رفته‌اند.
مرجع : ايسنا