به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۲۹ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب : ۶۹۹۶۷
مقاله وارده

خط قرمزسازی راهبرد موثر اصولگرایان!

اگر سیاست دولت بر همین نحور پیش رود، بر خلاف خاتمی دولت هشتم که با رای بیشتر از قبل بر مسندش باقی ماند روحانی وداع تلخی با صندلی ریاست جمهور دوازدهم خواهد داشت...
خط قرمزسازی راهبرد موثر اصولگرایان!
رضا اصغری زادگان‌فر

گروه مقالات: از اکران فیلم‌ها تا پیاده روی ظریف، از نوازندگی بانوان تا اصول مذاکرات هسته‌ای؛ روزی نیست که دولت و مردم با خط قرمز جدیدی از سوی اصولگرایان تندرو روبرو نشوند. در زمانی که دولت بیشترین هماهنگی و تعامل را با مجلس، رهبری و مراجع تقلید نسبت به دولت احمدی نژاد دارد ولی هر لحظه اعتراض جناح اصولگرا برای چیزی بلند می‌شود و فریادهای وااسلاما و چه نشسته اید که خون شهداء پایمال شد؛ گوش فلک را کر می‌کند.

شدت این اعتراضات به قدری است که گویی وزیران کابینه اعتدال قرار روزانه دارند برای رفتن به مجلس و بازخواست شدن برای موضوعات ریز و درشت، باربط و بی ربط، که بعضا به غایت پیش پا افتاده و شاید مضحک دیده می‌شود اما جدیت و تاثر سوال کنندگان آن چنان شدید است که شک می‌کنی، شاید دارد برای اصول انقلاب اتفاقی می‌افتد و به طبع پایه های نظام خدای ناکرده سست می‌شود.

این راهبرد قدیمی اصولگرایان، در گذشته توانست دولت اصلاحات را زمین زند و نگوییم مانع اما سرعت اجرای اهداف دولت های هفتم و هشتم را به شدت کاهش دهد تا جایی که خاتمی در پایان ریاست جمهوری اش از هر 9 روز یک بحران گله کرد. مثلث خط قرمزسازی که در دوران اصلاحات، مشغول تربیت و یارگیری نیروهای خود بود در دوران هشت ساله محمود احمدی نژاد به استراحت، تجدید قوا و اصلاح خود پرداخت تا در دولت حسن روحانی با انسجام و قدرت هر چه بیشتر کار خود را دوباره آغاز کند و به گفته احمد خرم وزیر دولت خاتمی، هر چهار روز یک بحران را برای دولت یازدهم به وجود آورد.

فردای پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و پیروزی حسن روحانی، روز شروع دوباره ماشین بحران ساز افراطیون بود لحظه ای نبود تا لیستی از وزراء پیشنهادی از سوی سایت و روزنامه ای از جناح اصولگرا منتشر نشود و حسن روحانی و مشاورانش مجبور به پاسخ گویی در برابر این لیست های دروغین نشوند.

رسانه های بسیار و گسترده از صدا و سیما تا خبرگزاری ها و سایت های ریز و درشت به عنوان بلندگوی جناح اصولگرا به عنوان یکی از اضلاع مثلث خط قرمز ساز،نقش مهمی را ایفا می‌کند. رسانه هایی که در اقدامی هماهنگ در زمانی خاص حجم وسیعی از اخبارو اطلاعات اغراق شده، تحریف شده و دروغ را منتشر می‌کنند.

ضلع دیگر این مثلث گروه های فشار تندرو است که مسئولیت اعتراض در کف خیابان را برعهده دارند تا در تعاملی دوجانبه با رسانه های همسوی خود خوراک خبری و فضای مناسب را برای فعالیت ضلع سوم مثلث فشارو بحران آماده کنند. اما ضلع سوم، همانا نمایندگان و برخی نهادهای وابسته به جریان اصولگراست که با دردست داشتن کارتهای پروپاگاندای رسانه ایو نیز حمایت گروه های فشار درقالب خواست ملت، اقدام به باج خواهی و فشار بر کابینه دولت یازدهم می‌کنند.

تجربه دولت اصلاحات نشان داده است که کوتاه آمدن در برابر بدعت ها و خط قرمزهای خیالی ودروغ افراطیون نه تنها سبب پیشبرد اهداف دولت اصلاحات نشد بلکه آنان را جری تر و قدرتمند تر و پایگاه مردمی اصلاحات را ضعیفتر کرد کاری که در دولت حسن روحانی از زمان انتخاب کابینه پیشنهادی با اجرای راهبرد مدارا و جلوگیری از بهانه دادن به دست اصولگرایان و نیز مشارکت دادن آنان در سطح وزیران و نیز باقی گذاشتن و منصوب کردن نیروهای اصولگرا در رده های استاندار و فرماندار و مدیرکل سعی شد تا مانع از ایجاد بحران از سوی این جناح شود.

متاسفانه سیاست مدارای دولت یازدهم نه تنها جلوی آتش سنگین توپخانه افراطیون را برای زمانی هرچند کوتاهنگرفت بلکه هر روز بر شدت و قدرت آن نیز افزوده می‌شود. عاقبت دولت اصلاحات سید محمد خاتمی نشان داد که بحران سازی این مثلث چه بسیار موثر است و جای سوال دارد که حسن روحانی با وجود تجربه حضور در شورای عالی امنیت ملی در دوران اصلاحات، در برابر افراطیون همان کاری را می‌کند که سلف خود پیش از این با شدت کمتری انجام داده بود.

شاید بتوان گفت تنها فرق روحانی با خاتمی در این است؛ روحانی جذابیت و کاریزمای خاتمی را ندارد و رای دهندگانش بیشتر به سبب وعده های انتخاباتی اش و البته حمایت محصورین، خاتمی و هاشمی و نیز انصراف عارف به او رای دادند. چنانچه دولت با رویه حرف شنوی از افراطیون کار خود را ادامه دهد مهمترین و تنها اهرم قدرت خود که مردم می‌باشند را از دست می‌دهد اهرمی که پس از انتخابات با برخی سیاستهای غلط از سوی تعدادی از وزرای وزارت خانه های کلیدی به آرامی به حاشیه رانده می‌شود و جای خود را به نهادهای قدرت وابسته به اصولگرایان می‌دهد.

از این روی در تضاد با اعلام مواضع سریع و صریح رئیس جمهور روحانی در برابر افراطیون اما در عمل عدم توجه مسئولان دولت به رئیس جمهور منتخب چه در کابینه و چه در سطح استانداران و فرمانداران این ظن تلخ و هولناک نا امیدی مردم از اعتدال را شدت می‌بخشد. و در آخر باید این را پیش بینی کرد اگر سیاست دولت بر همین نحور پیش رود، بر خلاف خاتمی دولت هشتم که با رای بیشتر از قبل بر مسندش باقی ماند روحانی وداع تلخی با صندلی ریاست جمهور دوازدهم خواهد داشت و این برای نظام که می‌توانست با استمرار دولت اعتدال به ثبات و آرامش کامل برسد، بدترین آینده پیش روی است.

مهدی
Germany
۱۳۹۳/۱۱/۲۹ ۰۹:۴۰
بخشی از نوشته درسته ولی به نظرم ما مردم هم باید بخشی از مسئولیت رو بپذیریم. انفعال ما در انتخابات مجلس پیشین نتیجه اش همینی هست که امروز میبینیم. باید با شرکت همه جانبه در انتخابات سال آینده این روند ناصحیح رو اصلاح کنید. اگر نمایندگان واقعی ما در مجلس حضور پیدا کنند هم حامی دولت خواهند شد و هم چون برخلاف مجلس کنونی، افراد متخصص و با دانش وارد مجلس می شن، منتقدین شایسته ای خواهند بود که دولت رو در مسیر صحیح قرار خواهند داد. بخش عظیم مشکلات دیروز و امروز ما از این مجلسه. (292708)
علی نظر
۱۳۹۳/۱۱/۲۹ ۰۹:۵۴
همه کسانیکه در انتخابات کاندید میشوند از رای و نظر مردم اطلاع کامل دارند ومتناسب با آن شروع به شعار سازی و دادن وعده می نمایند هرچند که وعده ها در توانشان نبوده ویا آنها را نشدنی بدانند و همینکه رای خود را گرفتند با فراموش کردن تعهدات و خواسته های ملت بر مسند خود تکیه میزنند تا زمانی دیگر و انتخابی دیگر و . . . . (292716)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۹ ۱۰:۲۷
استاد جوسازی هستید! رویکرد اصولگرایان، اصلاحات را زمین نزد بلکه اصلاحات خودش زمین خورد. در واقع مردم بودند که در ۸۴ اصلاحات را زمین زدند. چون دریافتند که اصلاحات دوران پرتنش و بدیست و از آن ناراضی بودند. ضمنا اینقدر دروغ نگویید! در دولت قبل حتی خود ربیس جمهور را هم به مجلس کشیدند. بنابراین با تکرار دایم این موضوع که وزرای این دولت را به مجلس میکشند، مظلوم نمایی نکنید! (292721)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۹ ۱۰:۳۷
فساد (اعم از اقتصادی و فرهنگی و...)، خط قرمز اصولگراییست و باعث افتخار هم هست. خیلی بده که کسی هیچ خط قرمزی نداشته باشه و از هفت دولت آزاد باشه! باز دوباره نرید سراغ فسادهای اقتصادی! چون حتی در افشاگری و مقابله با فساد اقتصادی هم اصولگرایان در خط مقدم بوده اند. (292725)
رضا
United Kingdom
۱۳۹۳/۱۱/۲۹ ۱۹:۴۹
هه کیا از فساد حرف می زنن! حرفای بی ارزش بسه... حوصله ی اون چیزایی که با شست و شوی مغزی تو ذهن شماها کردن رو نداریم! (292922)
آنتی ویروس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۹ ۱۰:۴۲
حالمونو بهم زدید با این مردم مردم کردنتون .یه چیزی بگید بگنجه.همین شما ها سال 88 چون مردم بهتون رای ندادن برنتابیدید و مملکت رو به آتش کشیدید.مردم و منتخبش رو تو فضای مجازی و سایتهاتون مسخره میکردین.روزی نبود که یک جوک برای رییس جمهور این کشور نسازید.حالا این یکی با 7/50 درصد رای آورده یعنی نصف مردم کلا به این جریان رای ندادن.این تعداد هم خیلی هاشون بخاطر مشکلات اقتصادی سالهای آخر احمدی نژاد رای دادن اونم بخاطر شعارهای دهن پر کنی که روحانی داد و حالا خیلی ها فهمیدن که فقط شعار بوده . (292726)
رضا
United Kingdom
۱۳۹۳/۱۱/۲۹ ۱۹:۵۱
مگه حال به هم زن تر از عملکرد 8 ساله و ادعاها و استدلال ها و قیاس های مع الفارغ شما هم هست؟ (292925)
میرحسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۹ ۱۱:۳۴
روحانی همه تخم مرغاشو گذاشته تو سبد مذاکرات. گویی فقط وظیفش اینه که مذاکراتو پیش ببره و بودن کسب موفقیت در مذاکرات جرات هیچ کار موثری در جهت اصلاح اوضاع نابسامان احتماعی سیاسی را نداره.
احتمال دیگری که میره اینه که منتظره افداماتشو بعد از انتخابات مجلس انجام بده تا فشار کمتری بهش وارد بشه. به هرحال این بهانه ها هیچ کدوم نمیتونه توجیه خوبی باشه. (292740)
حامی روحانی
United Kingdom
۱۳۹۳/۱۱/۲۹ ۱۲:۴۹
متاسفانه برخلاف روحانی بسیاری از اعضای کابینه اعتقادی به قدرت مردم ندارند و ترسشان بیشتر از افراطیون است (292764)