به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۶۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ساعت ۱۹:۳۷
کد مطلب : ۶۳۴۱۳
مظلومیت فرهنگ‌وهنر میدانی برای جولان بی‌هنران

خاتمی: ایران و ایرانی با دنیا سر جنگ ندارد

گروه سياسي: رئیس‌جمهور اسبق کشورمان با سفر به شهرستان یزد و اردکان و حضور در جمع مردم٬ ورزشکاران و هنرمندان٬ با آنها صحبت و گفت‌و‌گو کرد و حرف‌های آن‌ها را شنید.
خاتمی: ایران و ایرانی با دنیا سر جنگ ندارد
سیدمحمد خاتمی در جمع هنرمندان اردکان ضمن تسلیت بمناسبت اربعین سرور و سالار شهیدان مبحث فرهنگ و هنر را گسترده توصیف کرد و افزود: هنر و فرهنگ در رشد جامعه جایگاه بسیار بالایی دارد. هنر حامل ارزش‌های ملی و اجتماعی جوامع و تمدن‌های گوناگون بشریست وهدایتگر جوامع به سوی اهداف والا ئی است که ملت‌ها دارند. وي به روشنگری‌های هنر در عرصه تاریخ اشاره کرد و افزود: هنر بسیاری از ناگفته‌های تاریخ را به شکل‌های گوناگونی بیان کرده و حامل ارزش‌های والای الهی و انسانی بوده؛ از جمله حادثه کربلا و عاشورا بعد از گذشت ۱۴۰۰ سال در قالب هنرهای آئینی ارزش‌های خود را بر نسل‌ها و نیز جامعه بشری منتقل کرده است.

رئیس دولت اصلاحات جایگاه هنر در بین جوامع اسلامی را با اهمیت دانست و گفت: در تاریخ اسلام با توجه محدودیت‌هایی که برای هنر وجود داشته طبیعتاً در قالب شعر و مرثیه‌سرایی شاهد هنرنمایی هنرمندان هستیم. به گونه‌ای که در مراسم مذهبی و اشعاری که در وصف سرور و سالار شهیدان وجود دارد استان یزد همچنان از جهت فرم و محتوا نسبت به دیگر شهرهای کشورمتفاوت و مراسم با شکوه که تلفیقی از هنرهای مختلف است در عرض ارادت به پیشگاه ابا عبدالله و حفظ این حماسه بزرگ تاریخ اسلام و تاثیر گذار بوده است.

رئیس موسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگ و تمدن‌ها گفت: مسئولان کشور و دولت باید اهتمامی بیشتر و نگاهی ویژه نسبت به امر فرهنگ داشته باشند. وی در امر تربیت هنرمند به ارزش‌های انسانی و اسلامی اشاره کرد و افزود: برای رشد هنرمند باید از ارزش‌های والای بشری سود جست و در راه تربیت وی همانگونه که در بخش عمران و صنعت سرمایه‌گذاری می‌شود باید در بخش فرهنگ و هنر کشور نیز سرمایه‌گذاری مناسبی کرد.

رئیس‌جمهور اسبق کشور مظلومیت فرهنگ و هنر کشور را میدانی برای جولان بی‌هنری‌ها عنوان کرد و افزود: مسلماً زمانی که به بحث هنر و فرهنگ به طور جدی اهمیت داده نشود زمینه‌ای برای هنرنمایی بی‌هنرانی که همیشه منتظر فرصت هستند فراهم می‌آید که در نتیجه هنر اصیل به دست فراموشی سپرده شده و حرمت آن از بین خواهد رفت. وی حرمت هنرمند را لازم دانست و افزود: چه بهتر که در زمینه رشد ارزش‌های جامعه اسلامی تلاش کنیم و حرمت هنر و هنرمند را نگه داریم تا هنر ما نیز حرمت همه ارزش‌های ما را در جامعه نگه دارد. سیدمحمد خاتمی در پایان با اشاره به توجه دولت تدبیر و امید به مقوله هنر خاطرنشان کرد: مسلماً با توجه به تنگناهای موجود در جامعه امیدورایم با تلاش دولت تدبیر و امید شاهد گشایش در کارهای دولت و ملت ایران باشیم و انشالله این گشایش مقدمه‌ای بر پیشرفت هر چه بیشتر بخش هنر و فرهنگ کشور هم باشد.

سیدمحمد خاتمی همچنین در دیداری صمیمی که با حضور ورزشکاران و پیشکسوتان این عرصه در اردکان برگزار شد توجه بیشتر مسئولان به امر ورزش کشور را خواستار شد و گفت: خوشحالیم که بعد از مدت‌ها شاهد پیشرفت چشمگیر ورزش کشور در عرصه‌های گوناگون هستیم، ورزش‌هایی که حتی روزی فکر موفقیت هم در مورد آن‌ها به ذهنمان خطور نمی‌کرد، حال با مدال‌های رنگارنگ شاهد کسب موفقیت آن‌ها هستیم. رئیس جمهور اسبق کشورمان به زمینه سازی لازم در عرصه ورزش کشور اشاره کرد و افزود: دیگر ورزش به عنوان موضوعی تفریحی و تفننی در دنیا به حساب نمی‌آید و باید این امر در کشور و نظام ما نیز نمود پیدا کند. سیدمحمد خاتمی خاطرنشان کرد: البته این امر با سرمایه‌گذاری و آماده کردن زیرساخت‌ها دست یافتنی خواهد بود.

وی جایگاه ورزش همگانی را مهم تلقی کرد اما جایگاهی که ورزش قهرمانی در دنیا پیدا کرده جز با سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی هدفمند حاصل نخواهد شد. وی در ادامه به دو تیم پر طرفدار پرسپولیس و استقلال اشاره کرد و گفت: تیم‌های ورزشی همچون پرسپولیس و استقلال پشتوانه‌های ورزشی کشور محسوب می‌شوند که اگر توجه بیشتری به دوتیم پرطرفدار کشور شود مطمئناً پیشرفت ورزش کشور را نیز شاهد خواهیم بود. البته سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این تیم‌ها اثر بخش خواهد بود که امیدواریم دولت کنونی بحث خصوصی سازی این دو تیم را نیز به سرمنزل اساسی برساند.

رئیس بنیاد باران رسیدن به قله‌های موفقیت در همه زمینه‌ها بویژه ورزش را دشوار توصیف کرد و گفت: هر چند رسیدن به موفقیت در امر ورزش حرفه‌ای در جهان دشوار است ولی دشوار‌تر از آن ادامه دادن مسیر موفقیت است از جمله که والیبالیست‌های ما در جهان درخشیدند ولی حفظ این جایگاه و حتی بالا‌تر رفتن از آن باید مورد توجه باشد و این مسیر موفقیت بسی دشوار‌تر است.

سید محمد خاتمی به کسب موفقیت‌های تیم ملی والیبال و حضور موفق ورزشکاران المپیکی در اوج تحریم‌ها اشاره کرد و افزود: موفقیت‌های ورزشکاران در المپیک و جام جهانی والیبال در حالی رقم خورد که قدرت‌های دنیا دست به سوء تبلیغاتی در عرصه جهانی بر علیه کشور عزیزمان ایران زده بودند اما با حضور ورزشکارانمان در عرصه‌های ملی به جهانیان ثابت کرد که نه تنها ایران و ایرانی با دنیا سر جنگ ندارد بلکه با وجود مشکلات زیاد قادر خواهد بود که پیشرفت خوبی در عرصه‌های اجتماعی از جمله ورزش داشته باشد.

وی بخشی از امنیت اجتماعی و تقویت هبستگی ملی را در پیشرفت ورزش کشور دانست و گفت: اگر ورزش حرفه‌ای در کشور حمایت شود مسلماً با کسب پیروزی در عرصه‌های مختلف ملی و بین‌المللی توسط ورزشکاران شاهد وفاق بیشتر بین جریانات و افکار سیاسی گوناگون که در این زمینه تشابه فکری دارند ایجاد خواهد شد و این امر مستلزم حمایت از جامعه ورزشی و حرفه‌ای شدن ورزش در کشور خواهد بود که در نتیجه هم سود مالی و هم سود ملی را برای کشور در پی خواهد داشت.
مرجع : ايلنا

فرشاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۹:۴۵
سید ما را ببخش اگر قدردانت نبودیم... (269924)
عجب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۲۰:۰۱
خاتمي جانم عزيزم وضع خيلي خرابه خيلي مملكت داره ازهم پاشيده ميشه واقعا چرا ما قدرتو ندونستيم و باپشت كردن بتو اين وضع مملكتمون شد ،تموم مردم كه من ميشناسمون يكي يكي درحال ورشكستگي هستند ومنم تونوبتم قدرت خريد مردم به پايين ترين سطح درطول تاريخ رسيده فسادبيداد ميكنه فحشا واويلا حرمتا شكسته دند ،ديگه نميتونم نفس بكشم ! (269929)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۲۰:۱۳
مرسی بهار (269933)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۲۰:۱۶
ای سید رحمت، قدمت نور و سلامت/
بر قلب زمین، اوج فلک، حک شده نامت (269936)
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۲۰:۲۳
سلامت باشی خاتمی بزرگوار. (269938)
زینب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۲۰:۳۲
درووووووووووووووود بر خاتمی عزیز (269939)
منم حقوق بگيرم!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۲۰:۳۵
الان دقيقامسئوليت ايشون دركشورچيه؟بگين تاماام بدونيم! (269941)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۲۰:۴۲
درود بر بنیانگذار گفتگو رهبر اصلاحات (269942)
سید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۲۰:۴۷
درود بر دو سید فاطمی ----- سید محمد وسید احمد خاتمی (269946)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۲۰:۵۶
سلام بر اقای خاتمی
راستش خیلی دلم برای ایشون تنگ شده . یعنی میشه دوباره دولت ایشون برگرده. ارادت (269949)
یه مرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۲۱:۲۵
بهار مرسی از اینکه اخبار سیدمون رو بهمون میرسونی . و الّا تو هم میتونستی عین خیلی از سایتای اصلاح طلب دیگه فراموش کنی از کی منشا گرفتی!
درود بر سیدنا. فیض بردم خیلی. (269954)
پارسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۲۱:۳۹
سید به خدا با نصایحت ما را به اسلام و انقلاب امیدوار و ثابت قدم نگه میداری, درود بر صفای تربیت و ادبت. (269962)
رضااکبری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۲۱:۴۷
برای نسل من تجسم عینی یک امیرکبیر بودی و مصدقی دیگر
افسوس که صدارت هشت ساله ات مثل باد گذشت تا هشت گاو کذایی لاغر بیاید تتمه خاطر فربه و خوشمان را ببلعد. (269964)
می
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۲۱:۵۲
"حضور ورزشکارانمان در عرصه‌های ملی به جهانیان ثابت کرد که نه تنها ایران و ایرانی با دنیا سر جنگ ندارد"
حضور ورزشکاران در عرصه جهانی چه جوری ثابت میکنه که کشوری با دیگران سر جنگ داره یا نداره؟؟؟
همه کشورها چه اونایی که سر جنگ دارن چه ندارن در عرصه جهانی ورزش شرکت میکنن. میدونم چاپ نمیشه ولی خداییش یکی از خنده دار ترین نتیجه گیریهایی است که تا به حال از آدمی در این سطح دیده شده (269965)
ج
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۲۱:۵۴
اصلا این متن محور داره؟؟ یا چند نفر نشستن دور هم گپ زدن؟؟ (269966)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۲۲:۲۳
سلام ،
اقای خاتمی ! هیچ خبر دارید که ،با وجود اینکه،حسودان و تنگ چشمان،اجازه ندادند شما جامعه را به سر منزل مقصود برسانید،و تلاش بسیار کرده اند که شما را در نزد مردم شکست خورده جلوه بدهند،همچنان چشم یک ملتی با تکریم و احترام شما را مینگرد ؟ امان از بخل و حسادت در عالم سیاست ! میگوید،چون من محبوب نستم،تو نیز نباید محبوب و مقبول باشی ! میگوید،چون من کوتاه هستم،تو نیز نباید رشید باشی ! بجای بالا رفتن بر قله،میخواهد کوه راتخریب کند و بر خاک و خاکستر ان پا بگذارد،و فکر کند که قله زیر پایش است ! (269970)
بهروز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۲۲:۲۹
کسانی که با افکار ی پاک و فطرتی زیبا در قلب مردم جای دارند هرگز هراسی از فراموش شدن ندراند چرا که جاودانه اند خاتمی عزیز سپاس که همیشه هستی (269971)
راننده تاکسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۲۲:۳۰
مظلومیت فرهنگ و هنر کشور=میدانی برای جولان بی هنری ها ، سید عزیز چون از صمیم قلب مهربان و دوستدارت سخن می گویید لاجرم بر قلب و جان می نشیند امیدواریم همیشه در پناه خداوند سالم و تندرست باشید ،این کشور نیاز به اندیشه جنابعالی دارد (269972)
علی
Spain
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۲۲:۳۲
چه مملکت آزادی داریم واقعا قبل از انقلاب چقدر اختناق بود این آقای خاتمی جرعت نمی کند بغیر از زادگاه خودش به جائی سفر کند ممکن است نیروهای خود جوش .... (269973)
علی
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۲۲:۵۶
درود بر سید عزیز و مبتکر گفتگوی تمدن ها
خداوند به شما توفیق و طول عمر با عزت عطا بفرمایند (269985)
ااا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۲۳:۰۰
ایران و ایرانی با کسی سره جنگ ندارد منتها نون یه عده و دارایی های نامشروع انان در همین ایران هراسی و انزوای ان میباشد (269989)
رضا
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۲۳:۰۱
درود بر خاتمی
ایرانی از دیرباز دوستار صلح و گفتگو بوده اند (269990)
ا ت ش ب ی گ زاده
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۲۳:۳۶
اقا سید عزیز بخدا همینطور است .بعضی ها در کشور میگویند ما با امریکا دشمنیم باید مردم هم دشمن باشد و یا میگن ما با روسیه دوستیم مردم هم باید دوست باشند .اخه کجای دنیا حکومت برای مردم دوست و دشمن تعیین میکند ؟ اقایان ما عقل داریم و میدانیم زمان استعمار تمام شده .میدانیم استقلال یک کشور به مردم ان کشور بستگی دارد .همین اقا روسیه که ما باید اجباری باهاش رفاقت کنیم سهم 20% ایران از دریای خزر را 12%کرد .یا نیروگاه بوشهر که باید با 3میلیارد دلار تمام میشد روسیه از ما 17میلیارد دلار گرفته ! (270002)
ازهشترود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۲۳:۴۸
هرچهره ئ خاتمی دیده میشود انسان امیدوار میشود.خداونداسلامتش بدار. (270004)
یاشاسین اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۰۰:۱۹
سید جان، خدای مهربان در همه حال نگهدارت باشه. (270007)
vahid
Kuwait
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۰۱:۰۶
خاتمی دوست داریم (270011)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۰۱:۲۰
اقای خاتمی کجا بودی وقتی جنگ. تحمیلی شد?
چند بار جبهه ها رفتی ?که حالا دم از انقلاب میزنی (270013)
حمیدرضایی از رشت
France
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۰۲:۱۷
هنرمند حقیقی اقای خاتمی ست (270018)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۰۵:۱۱
زنده و سربلند باشی انشاا... سیدمحبوب اصلاحات (270019)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۴ ۰۷:۳۱
درود بر سید اصلاحات . (270024)