به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۱۴۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ساعت ۱۵:۴۴
کد مطلب : ۸۲۴۰۳
هرکس دستش بجایی می‌رسید پول برمی‌داشت

اختلاس‌های دولت گذشته اسباب شرمندگی است

گروه سیاسی: آیت‌الله یثربی رییس حوزه علمیه کاشان در پاسخ به این سوال که «اگر شما امروز بخواهید برای حجاب تصمیم بگیرید به حجاب اختیاری رای می‌دهید یا حجاب اجباری» گفت: «ممکن است سلیقه ها برای اجرا متفاوت باشد».
اختلاس‌های دولت گذشته اسباب شرمندگی است
به نوشته شفقنا، آیت الله یثربی که در جمع خبرنگاران و در ضیافت افطار سخن می گفت در ادامه پاسخ خود توضیح داده است: «هر چه در عصر حضرت رسول صل الله علیه و آله تتبع کردم چیزی پیدا نکردم که حضرت، مردم را مجبور به پوشش کرده باشند و اگر ما آن سیره ها را مد نظر قرار دهیم وجهی برای الزام و اجبار نمی بینیم. مگر اینکه بگوییم شرایط زمانی متفاوت است. گاهی شرایطی وجود دارد که حاکم تشخیص می‌دهد اگر جلوی یک مورد را نگیرد باعث خسارت عمده‌ای به جامعه می شود و عفت جامعه را مخدوش می‌کند. »

وی افزوده است: «ما قبل از انقلاب بی حجابی داشتیم اما به بدی امروز نبود یعنی تفاوت چندانی با آنچه امروز می‌بینیم نداشت. البته گاهی به شهرهای شمالی که نگاه می‌کردیم خیلی بی مبالاتی زیاد بود و این واقعا برای فرزندان ما مخاطره آمیز بود».

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره حضور زنان در ورزشگاه ها هم یادآور شد: «نفس تفریح و تفرج اولا و بالذات مباح است مگر اینکه بگوییم عوارض منفی دارد که من این را بلد نیستم و آقایانی که اداره کننده کارند باید به این مساله پاسخ بدهند».

آیت الله یثربی ادامه داد :اگر بگوییم حضور خانم ها در هر مجلس عمومی اثر منفی دارد باید این اثر همه جا باشد. در این جمع هم الان چند خانم حضور دارند پس باید بگوییم حضور نداشته باشند؟!

حکم اولیه حضور خانم ها در محافل عمومی مثل حکم حضور آقایان در این محافل است و تفاوتی با هم ندارد مگر عوارضی بر آن مترتب شود. کسانی که به عدم جواز حکم می کنند لابد آن طرف سکه را می بینند که ما درست بلد نیستیم ببینیم.

این استاد حوزه ادامه داد: ما این قدر ارزان گرفته ایم که به هرکسی که یک مقدار شال دور سرش پیچیده است آیت الله می گوییم. تا ما یادمان است به علامه حلی آیت الله علی الاطلاق می گفته اند. علامه ای که اگر تالیفات او را به چاپهای موجود بخواهیم جمع کنیم شاید صد جلد کتاب بشود و آن هم نه کتاب رو نویسی و روزنامه نویسی؛ کتاب عمیقی که هر ورق آن نیاز به چند روز فکر دارد.

آیت الله یثربی با انتقاد از کمرنگ شدن اخلاق در جامعه گفت: وظیفه‌ای که ما داریم انتقال معارف دین به مردم است و مابقی امور در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرد. من در جلسه با خانم‌های مبلغ در جمعه آخر شعبان گفتم که ما قبلا سنتی داشتیم که در هر خانه‌ای هر هفته جلسه‌ای داشتند و یک روحانی مسئله و حدیثی می‌گفت و روضه‌ای می‌خواند. هم انتقال مسائل اولیه به خانواده‌ها بود و هم محل دید و بازدید. الان زنان مسائل اصلی را نمی‌دانند چون یا مسجد نمی‌آیند و یا نمی‌خوانند و روحانیون هم توضیح نمی‌دهند.

رئیس حوزه علمیه کاشان در پاسخ به این سوال که آیا دخالت مداحان در بحثهای سیاسی را جایز می دانید گفت: ما دخالت هر غیر متخصصی را در غیر حوزه تخصصی اش جایز نمی دانیم. آیت الله یثربی در پاسخ به سوالی درباره اختلاس های دولت گذشته گفت: «واقعا اسباب تاسف و سرافکندگی و شرمساری است. شرایط به گونه‌ای شده که انگار هر کس دستش به هر جایی می‌رسید برمی‌داشت. کسانی را می‌شناسم که سال 84 یا 85 به اینجا می‌آمدند که ما واسطه شویم برای دو میلیون وام. الان خبر می‌رسد که همین‌ها چندین برج در تهران دارند! این گونه افراد هستند که تلاش می‌کنند فردی را برای نمایندگی معرفی کنند تا بتوانند به این فعالیت‌ها ادامه دهند.»

او در پاسخ به این سوال که «آیا انتظارات‌تان از دولت روحانی برآورده شده است» توضیح داد: برای قضاوت درباره یک اتفاق سیاسی باید کلان‌نگر باشیم و نسبت به موضوع اشراف داشته باشیم. همین سوالاتی را که امروز در این جلسه مطرح شد سه سال قبل نمی‌شد آزادانه مطرح کرد. ضمن این که ما نباید به انتخاب خود بسنده کنیم بلکه باید از انتخاب و برنامه‌های دولت حمایت کنیم.

رییس حوزه علمیه کاشان گفت: در جلسه‌ای که برای والده دکتر ظریف در کاشان داشتیم، ایشان خیلی تشکر کردند و بنده به ایشان گفتم شما از این مردم تشکر کنید و تشکر شما از مردم این است که به دکتر روحانی بگویید بدنه مردمی‌یی که به شما رای داده‌اند استحقاق کمک کردن دارند و باید بیش از اینها به آنها توجه کرد.

آیت الله یثربی در پایان هم یادآور شد: ما سال‌های زیادی را دیده‌ایم ولی هیچ‌وقت وضعیت جامعه مانند امروز نبوده است. چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب حتی در شرایط سخت جنگ هم این گونه نبود که در ده سال اخیر این قدر محتاج و نیازمند دیدیم. ما نباید شعار بدهیم و بگوییم پیشرفت کرده ایم بلکه ببینیم که چه چیزی غنی شد که الان این همه فقیر داریم می‌بینیم.
مرجع : ایلنا

روح ا...
Korea, Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۱۵:۵۸
حال کردم با این جملشون: "همین سوالاتی را که امروز در این جلسه مطرح شد سه سال قبل نمی‌شد آزادانه مطرح" (311725)
پردیس
Romania
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۲۲:۵۷
حاج آقا یثربی عزیز از قدیم نشنیده اید :ای دستت میرسد کاری بکن ..محمود و دولتش هین کار را کردند. (311840)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۱۶:۰۹
چه زیبا گفت:چه چیزی غنی شده که الان این همه فقیر داریم. (311726)
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۱۶:۱۳
در صورتيكه حضور خانمها عوارضي داشته باشد بايد مسببان ايجاد عوارض را ممنوع الورود كرد نه خانم ها رو كه نه سر پيازند و نه ته پياز .... مگر اينكه جامعه ما دچار عارضه زن ستيزي شده باشد ... كه شده است .... (311732)
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۱۶:۳۸
رحمت به شیر مادرت سید . (311746)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۱۶:۴۴
ببینیم چه چیزی غنی شد که امروز اینهمه فقیر می بینیم؟ کاش فقر، فقط فقر اقتصادی بود... (311752)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۱۶:۵۳
"ما دخالت هر غیر متخصصی را در غیر حوزه تخصصی اش جایز نمیدانیم"

خب حاجی جون اگه جایز نمیدونی پس چرا در باب اختلاس و اقتصاد و سیاست اظهار نظر کردی ؟! (311757)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۱۹:۵۱
حضرات دیگه که در این موارد صحبت میکنن و نظر میدن کارشناسن؟!!! (311810)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۲۱:۲۰
حضرت علی ع هم دکترای اقتصاد نداشتند ولی نسبت به مفاسد اقتصادی موضع میگرفتند. (311823)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۲۳:۴۲
جناب علي، ايشون وارد جزئيات نشده، بلکه بصورت کلي ازشون سوال شد و لذا مثل من و تو و ساير مردم عادي، برخي واقعيات روي داده را که زشتي و قبح آنها اظهرمن الشمس است، بصورت کلي گوئي جواب داد! يه خورده دقيق بخون چي گفته، خب! ضمنا بنظر ميرسه از ديد تو دزدي و چپاول و اختلاس و تاراج و غارت، همچين بد هم نيستن ها!!؟ (311855)
جعفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۲۳:۵۹
احسنت علی.همه مردم میتوانند نظر بدهند حتی اگر متخصص نباشند به شرطی که به نفع ما باشد.حالا دولت قبل خدماتی داشته .اینها گزارش بدهند که برای مردم چکار کردنند (311858)
یک شهروند ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۱۷:۰۲
جناب آقای آیت ا... با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمیشه تاوان این اختلاس ها رو من شهروند دارم پس میدم (311762)
fateme
United States
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۱۷:۰۶
چرا در سایتتان بخش ارتباط/تماس با ما ندارید؟ (311765)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۱۷:۰۹
واقعا هم جای تاسف و تاثر و درس گرفتن دارد یادش بخیر سال88 چه هشدارها از مدیریت کدخدایی داده شد انشاا... دیگه انتخاباتی با جنجانلهای88 تکرار نشه (311767)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۱۷:۱۱
ایت ا... ممنون از انصاف و عدالت شما در نقد دولت قبل ک با مدیریت اشتباه از درامد کلان خوب استفاده نکرد زنده باد اعتدال و اصلاحات (311768)
reza
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۱۷:۱۱
خدا پدرتان را بیاموزد این شد حرف حساب - ای کاش همه بزرگان ما چماق جهل را به کناری می گذاشتند و انچه در جامعه کنونی ما اتفاق می افتد را می دیدند و صادقانه به مردم می گفتند که این مردم ما در فلان جاها اشتباه کردم این مردم انقدر فهمیده هستند که بخشند و مسئولین هم جبران نمایند . چه مانعی دارد دو باره اجازه بدهیم کاردانها به سرکار بیارید ولو با ما هم عقیده نباشند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (311769)
vazash
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۱۷:۳۲
آیت الله یثربی در پایان هم یادآور شد: ما سال‌های زیادی را دیده‌ایم ولی هیچ‌وقت وضعیت جامعه مانند امروز نبوده است. چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب حتی در شرایط سخت جنگ هم این گونه نبود که در ده سال اخیر این قدر محتاج و نیازمند دیدیم. ما نباید شعار بدهیم و بگوییم پیشرفت کرده ایم بلکه ببینیم که چه چیزی غنی شد که الان این همه فقیر داریم می‌بینیم. یه حرف درست بالاخره شنیدیم (311777)
متفکر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۱۷:۴۲
واقعا پیامبر اکرم با این همه سخت گیری در لباس پوشیدن مردم موافق بودند؟ من تا حالا به هیچ روایتی مبنی برسختگیری و افراط در جامعه ای که پیامبر ان را رهبری میکردند بر نخورده ام چرا ما تا این حد در بین دستورات دین روی این موضوع پافشاری میکنیم؟درحالی همه که احادیث بیشتر بر دروغ و غیبت و...به عنوان گناهان بزرگ تاکید میکنند؟ایا نباید قدری به خودمان بیاییم و درباره لازم بودن یا نبودن این همه سخت گیری درباره این موضوع تحقیق کنیم؟؟؟لطفا منتشر نمایید. (311779)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۱۷:۴۵
برای اولین بار از جناب ایةالله سپاسگزارم و امیدوارم
نه تنها روحانیون ازاده بلکه همه انسانهای ازاده این سرزمین
بدانیم که اوضاع از انچه رسانه میلی یا تریبونهای رسمی
میگویندبدتر و وخیم تر است پس به امید همبستگی برای
ایران. (311780)
123
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۱۷:۴۸
درودبرآیت الله یثربی.سلامت ودرپناه خدامحفوظ باشید.ان شاالله (311781)
داش کریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۱۸:۰۷
دستاوردهای معجزه هزاره سوم
1-خشک شدن دریاچه ارومیه،هامون،زاینده رود.کارون.هیرمند
2-جاروکشی صندوق ذخیره ارزی وخزانه
3-رشد5/5-
4- 650هزارمیلیارد نقدینگی
5- 830هزارمیلیارد بدهی
6- 250هزارمیلیارد معوقات بانکی
7-هزاران میلیارد اختلاس (311782)
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۱۸:۳۹
مرحوم آیت الله طالقانی نیز بر این باور بودند که حجاب زورکی نمی شود. (311795)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۱۹:۰۴
سلام ،
احسنت و درود بر این کلام پر مغز ! ( چه چیزی غنی شد که الآن این همه فقیر داریم ) نور ببارد بر جّدِ تو ،که با همین منطق و کلام پر مغز، از ویرانی کاشانِ ما بدست آغامحمدخان،جلوگیری کرد و حال،خودت هم نگران مملکت چاپیده شده هستی ! درود بر تو و خاندانت ! (311803)
ایران داد عمارلویی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۱۹:۴۸
جناب ایت الله:چه چیزی غنی شد؟
خدمتتون معروضم؛؛؛؛؛
جیب های بزرگ و خیلی بزرگ؛؛؛دزدان بزرگ و قوه.....ضعیف؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛ (311808)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۱۹:۵۲
واقعا مودبانه تمام مشکلات را فرموده اند . (311811)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۲۱:۱۰
ایشون میخواهند برای خبرگان کاندید شوند? (311820)
پارسا
Germany
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۲۳:۲۴
اسلام از نگاه اصلاح طلبان خیلی با فطرت انسان نزدیک است مثه همین فرمایشات ایت الله یثربی (311849)
منتظر
Romania
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۲۳:۳۱
رمز پیروزی و ماندگاری روحانیت در طول تاریخ کشور, حمایت ان ها از مردم و تلاش برای برقراری دین رسول اکرم ص و عدالت در جامعه بوده است.
مردم به عنوان یک شهروند ایرانی تا پای جان از ازادگی و روحانیت ازاده حمایت میکنم.
ازادگی انسان. فارغ از هر گونه جایگاه حقیقی و حقوقی, ریشه در حمایت از واقعیت ها و بیان حقایق در هر شرایط دارد. (311852)