به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۲۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۳۰ ساعت ۱۶:۰۳
کد مطلب : ۷۸۴۵۳
کلاس‌های داعش، شست‌وشوی مغزی بود

زنی که قرار بود عامل انتحاری داعش شود

زنی که قرار بود عامل انتحاری داعش شود
گروه بین الملل: به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از روزنامه ایندیپندنت، زمانی که داعش با صدور فتوایی اعلام کرد زنان باید بدون هیچ چون‌وچرایی در تمامی موضوعات از شوهرشان تبعیت کنند از جمله اینکه عامل انتحاری شوند، عایشه 32 ساله و مادر دو فرزند تصمیم گرفت از خانه‌اش در موصل فرار کند. او می‌گوید شوهرش مستقیماً از او نمی‌خواست عامل انتحاری شود، اما به‌تدریج صحبت درباره این موضوع را آغاز کرده بود. وی افزود: او هفته‌ای یک‌بار به خانه می‌آمد، اما اخیراً هر روز در خانه بود و درنهایت از من خواست در کلاس‌هایی شرکت کنم که نشان می‌داد چگونه یک زن مسلمان می‌تواند با روح و جسمش از جامعه حمایت کند.

عایشه که نام واقعی این زن نیست، به مدت دو روز در کنار تعدادی زیادی از دیگران زن‌ها در این دوره آموزشی شرکت کرد. او از آنچه در آن کلاس‌ها می‌شنید، شگفت‌زده بود. عایشه عقیده دارد این کلاس‌ها در واقع یک نوع شست‌وشوی مغزی بود که به زن‌ها می‌آموخت چگونه برای هدفی واهی، جسم و جان خود را فدا کنند. اما عایشه به‌جای آنکه با این آموزش‌ها متقاعد شود، به فکر بچه‌هایش و چگونگی نجات دادن آن‌ها از این مخمصه بود. در روز سوم این دوره، او ادعا کرد پسرش سرماخورده و باید در خانه از او محافظت کند. در روز سوم آوریل و در زمانی که نماز جمعه موصل برگزار می‌شد، او فرزندانش را برداشت و به همسرش گفت به خانه خاله‌اش می‌رود اما او از قبل با یکی از پسرخاله‌هایش که در زاخو (شهری در منطقه کردستان عراق) سکونت داشت، برای فرار هماهنگ کرد بود. البته این کار چندان هم برای عایشه بی هزینه نبود زیرا او مجبور شود حدود 1200 دلار برای فرار از موصل بپردازد.
عایشه تصور نمی‌کند داعش به این زودی‌ها شکست بخورد. او می‌گوید اگرچه آن‌ها با بحران مالی مواجه هستند، اما راهکارهایی برای این مشکلات دارند.

داستان عایشه اطلاعات خوبی در مورد ازدواج و زندگی روزانه در خلافت داعش در اختیار قرار می‌دهد. او شرح‌حال‌های جالبی از آخرین ماه‌های زندگی با همسرش مطرح می‌کند. پیش از اشغال موصل به دست داعش در دهم ژوئن سال گذشته، همسر او یک افسر ارتش عراق بود. داعش بسیاری از همکاران شیعه و ایزدی شوهرش را کشت و مسیحی‌ها را مجبور به ترک این شهر و مناطق اطراف کرد، اما به سنی‌ها پیشنهاد کرد اگر رسماً به خاطر کار برای دولت عراق ابراز ندامت کنند، آن‌ها را می‌بخشد.

عایشه می‌گوید شوهرش به‌ سرعت ابراز پشیمانی کرد و به‌ عنوان یک سرباز خود را به داعش معرفی کرد. با گذشت پنج ماه و جلب اعتماد داعش، شوهرش توانست فرماندهی یکی از واحدهای نظامی داعش را بر عهده بگیرد. عایشه هیچ‌گاه در مورد کارهای شوهرش سؤال نمی‌کرد و در واقع جرات انجام چنین کاری را نداشت. یک روز روی یونیفورم او خون مشاهده کرد و احتمال داد در کشتارهای داعش شرکت داشته باشد. درآمد او طی چند ماه افزایش بی‌سابقه‌ای داشت و در کنار این، داعش اراضی و وسایل گران‌بهایی به او می‌داد. عایشه می‌گوید برای فرار از موصل مجبور شد حدود شش هزار دلار از پس‌اندازش شوهرش را بردارد.

عایشه می‌گوید پس‌ازاینکه شوهرش به عضویت داعش در آمد، رفتارش به‌تدریج تغییر کرد و خشن‌تر شد. با گذشت چند وقت عایشه این جملات را به‌کرات می‌شنید: «اگر از من اطاعت و روح و جسم خود را فدا نکنی، آنگاه در جهان آخرت دوزخ در انتظار من خواهد بود.» عایشه در واکنش به این اظهارات، تظاهر می‌کرد که از شوهرش تبعیت کامل دارد. علاوه بر فشار شوهرش مبنی بر عامل انتحاری شدن، عایشه از این می‌ترسید که در صورت کشته شدن همسرش او با یکی از دیگر از اعضای داعش ازدواج کند. همین مسائل باعث شد در زمان غیبت شوهرش او موصل را ترک و به سمت اربیل برود. از آن زمان عایشه هیچ تماسی با شوهرش نداشته است.

عایشه می‌گوید در آن دوره‌های آموزشی متوجه شد کشته شدن در مبارزه با دشمنان، ایدئولوژی اصلی داعش است. بمب‌گذاری انتحاری روشی مناسب برای تحقق این هدف است که داوطلبان متعصب و البته آموزش‌ندیده را به کام مرگ می‌فرستد. خانواده‌هایی که در خلافت داعش زندگی می‌کنند از این موضوع می‌ترسند که فرزندانشان شست‌وشوی مغزی شده و به سمت انفجار انتحاری بروند.

همین نگرانی بود که باعث شد نورا 36 ساله به همراه همسر و شش فرزندش موصل را ترک کند. داعش اردوگاه‌هایی را مستقر کرده است که بمب‌گذاری انتحاری را به نوجوانان آموزش می‌دهد. نورا که نمی‌خواهد اسم واقعی‌اش را فاش کند، 22 مارس به اربیل رسید. او می‌گوید دلیل اصلی ترک موصل این بود که داعش قصد داشت اردوگاه‌هایی برای نوجوانان بین 12 تا 16 سال دایر کند و به آن‌ها بمب‌گذاری انتحاری را آموزش دهد. در ابتدا که این اردوگاه‌ها برقرار شد، خانواده‌ها می‌توانستند به‌جای فرستادن فرزندان خود جریمه بپردازند اما بعد از چند ماه شرکت در این کلاس‌ها اجباری شد.

در کنار این خطرات و چالش‌ها نورا می‌گوید زندگی روزانه در موصل نیز سخت شده بود. در بیشتر مناطق شهر برق وجود ندارد و اکثر خانواده‌ها نیز پول کافی برای خرید ژنراتور را ندارند. بالا بودن قیمت مواد خوراکی و نبود آب آشامیدنی را نیز باید به این مشکلات اضافه کرد. ذخیره غذایی نیز در موصل وجود ندارد زیرا داعش این مواد را از سوریه وارد می‌کند.

شرح‌حال عایشه و نورا از زندگی در خلافت داعش شباهت‌های فراوانی به هم دارد، اما آنها در یک موضوع با یکدیگر هم‌عقیده نیستند. عایشه تصور نمی‌کند داعش به این زودی‌ها شکست بخورد. او می‌گوید اگرچه آنها با بحران مالی مواجه هستند، راهکارهایی برای این مشکلات دارند. آنها بر مردم و آنهایی که قصد خروج از موصل را دارند، جریمه تعیین کرده‌اند؛ در نتیجه برخی با اجازه داعش و پس از پرداخت هزینه‌ای سنگین این شهر را ترک می‌کنند، درحالی‌که برخی بنا به دلایل امنیتی چنین اجازه‌ای را ندارند.

در مقابل نورا، عقیده دارد داعش شکست می‌خورد زیرا سرمایه‌اش کاهش‌یافته و اعضایش به سمت فساد رفته‌اند. او که گمان نمی‌کند حملات جنگنده‌های ائتلاف بتواند داعش را شکست دهد، می‌گوید: عوامل درونی همچون فساد و رشوه باعث نابودی داعش می‌شود.