به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۰۶ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : ۸۹۲۵۳
زنگنه:

ایران دومین غول نفتی اوپک می‌شود

گروه اقتصادی: وزیرنفت با اشاره به ذخیره سازی ۶۰میلیون بشکه میعانات گازی ایران، از تبدیل ایران به دومین کشور بزرگترین تولیدکننده نفت در اوپک دردوران پساتحریم خبردادوگفت: ایران به‌زودی ازقطر در پارس جنوبی جلو می‌زند.
بیژن زنگنه در برنامه زنده تلویزیونی «تیتر امشب» با بیان اینکه سال گذشته با بهره برداری از فاز ۱۲ و بخش هایی از فاز ۱۵، ۱۶ و ۱۷ در مجموع حدود ۱۲۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید روزانه گاز ایران افزوده شد، گفت: پرونده توسعه فازهای پارس جنوبی تا سال ٩٥ بسته می شود و تنها اجرای فاز ١٤ به سال بعد از ٩٦ یا ٩٧ موکول می شود که آن هم به دلیل عقب ماندگی در بخش دریاست. وزیر نفت با اعلام اینکه ١٥ فاز جدید تا اواسط سال ٩٦ وارد مدار خواهند شد، تصریح کرد: به این ترتیب از اواسط سال ٩٦، در مجموع ٢٥ فاز پارس جنوبی روزانه بیش از ٦٠٠ میلیون مترمکعب گاز و یک میلیون بشکه میعانات گازی از این میدان مشترک تولید خواهند کرد.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امیدهدف از اولویت بندی فازهای پارس جنوبی را تامین گاز مورد نیاز کشور و برداشت هرچه سریع تر از میدان مشترک گازی پارس جنوبی اعلام کرد و اظهار داشت: در طول سال های گذشته تاکنون عقب ماندگی جدی در برداشت گاز از میدان گازی پارس جنوبی نسبت به قطریها داشته ایم. این مقام مسئول افزود: ایران در حال حاضر نیز کمتر از قطری ها از میدان گازی پارس جنوبی برداشت می کند، اما پیش بینی می شود تا دوسال آینده در مقدار روزانه برداشت با قطری ها برابر شویم.

وزیر نفت همچنین درباره صادرات نفت ایران با بیان این که تحریم نفت ایران در این مدت کاهش نیافته و همچنان ادامه دارد، بیان کرد: با وجود پابرجا ماندن تحریم ها، صادرات نفت ایران در چهارماه ابتدای سال ٩٤ در مقایسه با چهار ماه ابتدای سال ٩٣ رشدی ١٥ درصدی را نشان می دهد.
مرجع : مهر