به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۸ ساعت ۰۸:۴۷
کد مطلب : ۴۵۶۰۲
مقاله وارده

دوران بحرانی طبیعت کردستان در راه است

شورش عزیزی

گروه مقالات: طبیعت از ماده طبع به معنای نهاد، سرشت، خوی، ماده و جهان مادی آمده است. انسانی که تا دیروز با نفس کشیدن زمین، رویش گیاهان و بارش باران عشق می ورزید و طبیعت خیال ‌انگیز وی را به بیان ذکر تسبیحات وا می‌ داشت. برای کاهش نیازهای خود به تکنولوژی روی آورد، اینگونه تخریب طبیعت شروع گردید. چندی پیش اشرف مخلوقات از شنیدن زمزمه صدای باد در شاخ و برگ درختان و دیدن نهرهای روان لذت می برد و احساس آرامش می کرد؛ امروز صدای بیل های مکانیکی، اتومبیل ها و... آرامش را از دنیای انسانی گرفته است.

کردستان که در تقسیمات نانوشته کشوری، پسوند فرهنگی را یدک می کشد، دارای یک میلیون و ۴۰۰‬هزار هكتارمرتع است و ازنظرتنوع گیاهی از متنوع ‌ترین مناطق كوهستانی كشور است.کردستان از استان های خوش آب وهوای کوهستانی غرب ایران می باشد که در امتداد رشته کوه های زاگرس قرار گرفته؛ با کوه های سر به فلک کشیده و جنگل های انبوه، دشت ها، مراتع و چمن زارهای سرسبز ، زیستگاه گونه های گیاهی و جانوری متنوعی است. کردستان به علت داشتن گیاهان متنوع و گل های زیبا، می تواند پسوند استان گل و گیاه را هم داشته باشد.‬ وجود این موهبت طبیعی سبب توجه خاص گیاه شناسان، دارو سازان، پزشکان، گردشگران وکوهنوردان به این استان شده است.‬‬‬

با رشد جمعیت و گسترش ارتباطات، بهره‌برداری از طبیعت به مرحله‌ای رسیده که زنگ خطر زندگی و محیط سالم برای نسل‌های آینده است. امروز با مشکلات بزرگی همچون ظهور مداوم بیماری‌های کشنده، آفات نباتی، اتفاقات ویرانگر و کاهش شدید ثبات وضعیت زیست محیطی و انسانی روبه روست، به گونه ای که در هر نقطه از دنیا روزانه رخدادهایی همچون سونامی، رانش، گرد و غبار، زلزله و... خسارات همه جانبه و سنگینی بر جای می‌گذارند و اگر چنین ادامه یابد، فاصله زمانی تا پایان زندگی بر این کره خاکی چنان دور نیست و هر روز کمتر می‌شود.

نقش سازمان مرتبط در کردستان، نقشی سازنده ای نیست، برای اثبات این ادعا به صدور مجوزهای گوناگونی که برای تخریب طبیعت به بهانه اجرای پروژه‌ها صادر می گردد می توان اشاره داشت. اکثر مسئولین با بر عهده گرفتن نقش متولی اصلی،جا را بر نهادهای مدنی تنگ کرده و از دخالت سازنده این نهادها جلوگیری می‌کند. کاهش چشم گیری بارندگی، حضور بی نهایت چاه های بی مجوز در بخش کشاورزی و حضور زمین خواران که اقدام به تغییر کاربری مراتع، زمین های کشاورزی و....به مسکونی می کنند، کارت های قرمزی است که به مسئولین دیار فرهنگی داده می شود و متاسفانه اشخاص مذکور همچان پابرجا مشغول فعالیت هستند.

در فصل بهار وتابستان تعداد زیادی از ساکنین روستاها وشهرها از طریق چیدن گیاهان خوراکی و دارویی و صنعتی امرار معاش می کنند، بازار گیاه فروشی در شهرهای استان داغ است. با توجه به شرایط اقتصادی نامساعد کردستانی‌ها و گران بودن محصولات پروتئینی، گیاهان بهاری در این فصول جایگزین مناسبی برای گوشت و مرغ است. رشد جمعیت و عدم فرهنگ سازی توسط نهادهای مربوطه و عدم رعایت اصول اخلاقی توسط برخی از کردستانی ها باعث شده که هر ساله از پوشش گیاهی این دیار کاسته شده و مسئولین امر هیچ اقدام مناسبی انجام نمی دهند.

طبیعت دوستی جای خود را با لذت لحظه ای عوض کرده به گونه ای که برای اکثر مردم مهم نیست در دل طبیعت اشغال ها را رها کنند. متاسفانه مردم میزان مصرف، نوع مصرف، خاصیت گیاهان را نمی دانند و اقدام به جمع آوری گیاهان می کنند اینگونه روایت ویرانی طبیعت کردستان در راه است. مصرف بی رویه نایلون های پلاستیکی و ظرف یکبار مصرف که رسم شده و زینت بخش طبیعت کردستان گردیده است. تولید کیسه های پلاستیکی از پلیمر (براساس یافته های علمی، بین ۵۰ تا ۳۰۰ سال زمان نیاز است تا نیمی از مواد پلیمری مورد استفاده در کیسه های پلاستیکی، به چرخه طبیعت بازگردد) تولید شده، خریدهای روزمره را آسان کرده. از دیگر موارد ویرانگر طبیعت است.

برای اینکه دیگران نیز بتوانند از جاذبه های طبیعی استفاده کنند، حتی الامکان زباله تولید نکنیم و اگر زباله ای تولید شد، زباله ها را در طبیعت رها نکینم. اگر نمی توانیم یار خاطر باشیم پس به خود اجازه بدهیم که بار شاطر نباشیم. صاحب منصب ها نیز در راستای امور مربوطه اقدام کنند تا اینکه به فکر حفظ میز ریاست باشند؛ این میز به هیچکس وفا نداشته و به شما هم....باری به هر جهت یادمان باشد، شکرگزاری نعمت، فزونی نعمت را به همراه دارد.

ادیب گروسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۸ ۰۹:۰۹
جانا سخن اززبان ما می گویی (236202)
هانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۸ ۱۲:۵۷
ای کاش تمام ما آدما اینگونه به طبیعت نگاه میکردیم. (236248)
میثم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۸ ۱۴:۲۱
برای کسی مثله من که کردستان رو زیاد نمیشناختم بسیارخوب بود، البته بامشکلاتشم آشنا شدم، دسته نگارنده طلا.
مدیرسایت هم مرسی، جالب بود (236307)
الهام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۸ ۱۷:۵۰
این ها که گفتید فقط مشکل کردستان نیست مشکل مربوط به کل ایران است متاسفانه برای ما ایرانی ها تنها جیزی که اصلا اهمیت ندارد طبیعت و محیط زیست است متاسفانه رسانه های فرهنگی خصوصا صدا و سیما هم هیچ برنامه ای در این خصوص ندارند (236442)