به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۰:۲۰
 
۷۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب : ۳۷۶۹۲
رنگ زندگی‌شان در چهار فصل سال خزان است

معضل زنان خیابانی؛ چرا انکارش مي‌کنيد؟

گروه جامعه: سوز باد پائیزی باشد یا گرمای طاقت‌فرسای تابستانی یا اینکه نسیم بهاری به نشان طراوت آغاز زندگی شروع به وزیدن کند، برای آنها زمین و هر آنچه در آن در تکاپو است، عامل حقارت است. آری اینان بازماندگان تورم لگام گسیخته جامعه، لجبازی‌هاي خانوادگی، ازدواج‌هاي احساسی، بی مسئولیتی مسئولان و...هستند که ما آنان را روسپی‌ و در ايران معاصر به تعبير مدرن!! زنان خياباني مي‌نامیم.
معضل زنان خیابانی؛ چرا انکارش مي‌کنيد؟
شورش عزیزی

رنگ زندگی شان در چهار فصل سال؛ خزان است. متاسفانه دیگر حضورشان مختص کلان شهرها نیست و در اکثر خیابان‌هاي کشور مي‌توان این پدیده که یک اپیدمی شده را مشاهده نمود اما هنوز هم هستند عده‌اي که این واقعیت را انکار مي‌کنند. چرا زن خیابانی؟ آیا روسپیگری، از ناهنجاری‌هاي جامعه است که در موردش صحبت نمي‌شود؟ آیا پدیده زنان خیابانی، اتفاق جدیدی است؟ آیا کمبودهای زندگی و نداشتن مکانی امن، از عوامل اساسی حضور این قشر است؟ آیا ازدواج‌های مکرر مي‌تواند از عوامل به وجود آمدن زن خیابانی باشد؟

عمده زنان خیابانی بیماران حاصل كاركردهاي اجتماعي و اقتصادي هستند؛ همانند معتادان که مجرم نیستند بلکه بیمارند. برای درمان این بيماري، برخوردهاي دفعي صرف، حلال مشکل نیست، باید دنبال ریشه‌های مشکل بود. در قانون اساسی و قانون مجازات‌هاي اسلامی ایران هیچ تعریف و مجازاتی برای روسپیگری در نظر گرفته نشده است، اگر قرار باشد زنان خیابانی را مجرم بدانیم و در موردشان حکم صادر کنیم؛ باید به مواد 637 تا 641 قانون مجازات اسلامی که در مورد جرایم منافی عفت است استناد گردد.

ماده 637 اعلام می‌دارد: «هرگاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل (بوسیدن و در آغوش کشیدن یکدیگر در مکان‌های عمومی) یا مضاجعه (همبستری مرد با زن بدون آمیزش) شوند، به شلاق تا 99 ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه ‌کننده تعزیر می‌شود».

در ماده 638 قانون مجازات اسلامی نیز آمده است: «هرگاه کسی علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی کند، علاوه بر کیفر عمل به حبس از 10 روز تا 2 ماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.» افراد روسپیگر به دلیل فقر و ارضای نیاز جنسی به این عمل روی می‌آورند اما لذت جنسی از بین می‌رود و در مراحل بعدی؛ آزار جسمانی مطرح می‌شود. زنان خیابانی بر این باورند باید این راه را تا آخر ادامه داده و قادر به خروج از این منجلاب نیستند. بهتر است که مکانی برای ارائه مشاوره به این افراد در نظر گرفته شود تا این اشخاص تغییر باور داده و به میان جامعه برگردند.

در این مکان‌ها باید عواقب این کار و همچنین امراض مختلفی که ممکن است به آن دچار شوند، برای این زنان تشریح گردد. شاید این افراد در بدو امر نمی‌دانند چه عواقب خطرناکی در کمین آنها است. باید از طرف دولت بودجه‌ای برای این زنان در نظر گرفته شود تا فقر، آنها را به این واکنش وادار نکند.
آنچه مسلم است کشور نسبت به این طبقه از جامعه، نیازمند تصویب قوانین خاص و شفاف و شروع فعالیت انجمن‌هاي حمایتی تخصصی و خاصیاست؛ البته وجود قانون برای این قشر به این معنا نیست که باید از روسپی ها حمایت شود.

در زمینه حقوقی هم باید قبل از اینکه زن تبدیل به زن روسپی (خياباني) شود، مورد حمایت قرار گیرد. صرفا مجازات باعث نمی‌شود که در آینده به سراغ جرم نرود چون پیشگیری تنها با مجازات صورت نمی‌گیرد. عدم مهارت تربیتی و آگاهی مناسب والدین، فقر و محیط نا مناسب خانواده یا عوامل اجتماعی مانند کنکور، عدم اوقات فراغت مناسب را مي‌توان از عوامل شایع در ایجاد روسپیگری دانست.

اگر در حوزه تامین اجتماعی هر كشوري، قانون حمایتی مناسبی وجود داشته باشد يقين بدانيد زنان خیابانی به حداقل خواهند رسيد؛ چنانکه در فصل سوم قانون اساسی که حقوق مردم بیان می‌‌گردد؛ بحث حمایت از حقوق زنان مورد توجه قرار گرفته است شایسته است در مبحث زنان روسپی باید بین جرم زنا و جرم روسپیگری یک تفاوت اساسی قائل شویم و این به معنای وسیع‌تر، حمایت کردن از جامعه است. قضاوت و تصمیم گیری با خوانندگان؛ اما وقتی منتقدین اوضاع از روسپیگری، فقر، فساد اقتصادی و تبعیض حرف مي‌زنند مقصود آن است که مسئولین با نگاهی متفاوت تر به ناهنجاری‌ها موجود بنگرند و در راستای رفع معضل‌هاي اجتماعی، گام‌هاي شایسته و فارغ از قضاوت‌هاي زود هنگام بردارند. و اگر هم هیچ کاری نکردند؛ حداقل انکارش نکنند.

مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ۱۵:۱۴
اگر کانون خانواده گرم ایرانی که در سایه امنیت اقتصادی شکل می گیرد وجود داشته باشد بقیه چیز ها درست می شود...
از اقتصاد شروع کنید، اگر اقتصاد مریض واسطه گری بدون مالیات و کنترل را که عامل اصلی تورم است درست کنید همه چیز درست می شود، اقتصاد مردم ما شده این که اجناس داخلی و خارجی را دست به دست کنند مقداری روی قیمت آن بکشند و کسب درآمد کنند که نتیجه اش هم تورم است حالا چه مسکن چه خودرو چه خوراک و پوشاک و چه وسایل ارتباطی
تولید مدت هاست که در کشور مرده است، چند درصد از ایرانی ها مولد اقتصادی اند؟ (217113)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ۱۷:۲۱
اگه فقط راه حل این معضل اقتصاد باشه پس چرا در امریکا واروپا این معضل روز به روز گسترده تر میشه!حتی در اقشار مرفه بی بندو باری اخلاقی تشدید شده؟ (217147)
ای وی وی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ۱۸:۳۸
چون اونجا معضل حساب نمیشه ... (217159)
روح ا...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ۱۸:۴۳
شما مگه اونجا زندگی کردید که این دروغ ها رو بهم می بافید!!!؟ یکی از مشکلات این مملکت امثال شما هستند که هر وقت در مورد مشکلات این کشور بحث می شود پای کشور دیگری را به میان می کشید. اول اینکه حرفی که زدید صحت ندارد دوم به فرض محال صحبت شما صحیح باشد اونها در مسائل اقتصادی هم پیشرفت دارند چرا ایاران را از نظر اقتصادی با آنها قیاس نمی کنید!!!؟ یا حتی با ترکیه!!!؟ علت بیشتر مشکلات فرهنگی جامعه در دولت احمدی نژاد به وجود اومد و دلیل اصلی آنهم تورم با رکود و کاهش ارزش پول ملی است (217161)
ای وی وی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ۱۸:۴۴
به نظرم اگه شرایط ازدواج (یعنی مسکن و کار و کلن اقتصاد ) بهبود پیدا کنه این مشکل هم کمتر بشه (217162)
عرفان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ۱۹:۰۸
معلومه صدا و سیما زیاد نگاه میکنی هم وطن جون (217171)
دقیق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ۲۰:۲۱
1-چون اونجا این مسئله رو به یه نوع دیگه نگاه میکنن همونطور که قبل از انقلاب نگاه میکردن...
2-چون در آمریکا و اروپا زیاد به مسائل جنسی بها دادن که براشون شده معضل.
نه مثل ایران که اصل این کار حرامه و در بین مردم هم مقبوحه و اگه کسی این کار رو انجام بده اولا خودش میشه یک معضل و در ثانی باید دلیلش مشخص بشه ودر نهایت اکثر کسانی که رو به تن فروشی میارن به نوعی نیاز مالی دارن یا بابت شرایط اقتصادیشون هست(که خودش زیادی توضیح داره) (217184)
goodguy
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ۲۰:۵۰
جامعه ایران بسیار متفاوت از جامعه امریکاست.امروز ما برای شروع رفع این معضل نیاز به امنیت اقتصادی برای افراد داریم (217185)
saeed hirad
United States
۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ۲۲:۴۶
یکی از دلایل روسپیگری تو خارج مهاجرین هستن.....چه در اونور چه در اینور مشکل اصلی اقتصاد هست...... (217240)
mreb
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ۱۹:۴۶
معیشت و اقتصاد شرط لازم است ولی کافی نیست (217175)
بختيار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ۱۵:۳۳
وجود چنين موردي هم براي اين قشر آسيب رسان است و هم ديگر اعضا جامعه
و نمي توان گفت تك تك اعضا جامعه از وجود چنين پديده اي آسيب خواهند ديد.
اميد است كه تدبيري صحيح انديشه شود. (217119)
بلوط
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ۱۵:۴۴
درسال92بهمن ماهدرخیابان میدان انقلاب دنبال کتاب برای خوارهرم میگشتم که بالاخره دریک فروشگاه پیداکردم ولی یک منظره بدحالم رامکدرکرد .جریان این بود که یه دخترخانم بیچاره 3تاکتاب خرید که مبلغش شد85هزارتومان ولی بیچاره دانشجوهم بود ولی پول همه کتابهارانداشت خیلی ازکتاب فروشی خواهش وتمنا کرد حتی گریه هم کرد ولی چاره ساز نشد وباچشمانی گریان رفت بیرون .حالا بااین وضعیت مردم چکارکند که روسپیگری پیش نیاد؟ (217120)
ابادان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ۱۹:۵۳
چه خبره ولک یعنی الا 3تا کتابو همون روز بخره یا ...؟ خو فرداش قرض کنه بیاد بخره!
پ دیگه هروقت پول کم اوردیم اول گریه کنیم بعد...! (217177)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ۲۲:۳۱
خیلی زبیا بود (217224)
اسپادان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ۱۵:۵۰
به این افراد،کار با حقوق کافی و بیمه ارایه بدید.شاید خیلی هاشون به اجتماع برگردن. (217121)
امیر علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ۱۶:۰۲
در متن بالا اشاره شده کنکور.یا مشکلات اقتصادی و.... عامل به وجود آمدن این هاست اما حقیقت ماجرا این نیست خیلی ها وضع مالی خوبی هم قرار دارند اتفاقا از لحاظ تحصیلی هم وضع خوبی دارند اما دست به این کار می زنند بنظرم بیش تر بخاطر فقر فرهنگیه تا فقر اقتصادی.آموزشی.... (217127)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ۱۸:۴۶
درصد کسانی که شما می فرمایید بسیار کم است و این مورد یک نوع بیماری است. ولی بیشتر این نوع مسائل به مشکلات اقتصادی بر می گردد. چون هیچ فردی حتی پست ترین افراد هم اقدام به خودفروشی نمی کنند مگر اینکه آخرین چاره آنها باشد. دزدی و قاچاق و ... به تن فروشی ترجیح می دهند ولی اگر چاره ای نداشته باشند تن فروشی خواهند کرد. (217164)
روسپي پولدار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ۱۹:۱۹
فكر نكنم روسپي پولداري وجود داشته باشه و تو خيابانا بگرده ؟؟؟ بهتر سي دي فقر و فحشا را ببينيد. (217172)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ۱۶:۰۴
درسته که باید به این معضل اجتماعی به نوع دیگه ای نگاه کرد ولی چرا تو این مطلب هیچ حرفی از گناهکار بودن زنان خیابانی زده نشده؟ بهتره در کنار نگاه جامعه شناسانه، مقداری هم دید اسلامی به ای ن قضیه داشته باشیم. (217129)
منوص احمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ۱۸:۴۲
. . . اگر نبوده کدام نگاه بود. بسه باباجون اینقدر شعار ندید از صبح تاشب هزار تابرنامه توی صداوسیما راجع به تربیت و شوهرداری و و..صحبت میشه نتیجه اش چیست فکر کنم وقت گذرانی و پول هدر دادن به این برنامه ها است بجای این کارها رونق اقتصادی رابه مملکت بیارین . (217160)
۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ۱۶:۳۲
تعدد زوجات راه مناسبی میتونه باشه. (217136)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ۱۸:۴۷
شما حاضری یکی بیاد هووی مادرت بشه یا هووی خواهرت!!!؟ (217167)
تعدد زوجات!!!!!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ۱۹:۲۵
الان وضع مردم خيلي خوبه كه برن چند تا زن بگيرن؟
بعدشم شما به عواطف زن اول توجه نمي كنيد ؟ چند نفر از خانم ها حاضر به پذيرش همچين چيزين؟ (217174)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ۱۶:۳۴
این مسائل در درجه اول باید ریشه یابی بشه مشکل اول منشع اون اقتصادی است (217137)
قاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ۱۶:۴۹
زن اگر زن باشد به هیچ عنوان شرافتش اجازه نمی دهد مرتکب عمل منافی عفت شود. حضرت مریم مثال خوبی است در قرآن. زنانی بوده اند که جانشان را در این راه گذاشته اند (217142)
واقع بین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ۱۸:۳۱
هر کی میخواد منفی بده
ولی خیلی ها بخاطر پول تن فروشی نمیکنن !!! (217157)
واقع بین واقعی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ۲۲:۴۷
خودت داری میگی تن (فروشی) پس میشه بفرمایید بخاطر چی تن فروشی میکنن!!!همین شماهایین که ازدرد مردم هیچی نمیدونن اونوقت نسخه هم واسه همه میپیچن.از هردری فقر بیاد ایمان از پنجره میره بیرون.اسم خودشم گذاشته واقع بین!!!!! (217241)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ۱۸:۴۹
زن بخاطر اینکه زن است چنین کاری را ممکن است مرتکب شود مخصوصا اگر ببیند بچه هایش مشکل دارند و تنها راه حل آن پول درآوردن باشد. به برکت احمدی نژاد و گروه پایداری و بعضی آقایان ارزش پول ملی یک سوم شد و بیکاری چند ده میلیونی. شما نفستون از جای گرم بلند میشه. (217168)
خرم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ۱۷:۱۴
یکی از اثرات تورم ،گرانی ورکود در چند سال اخیر گسترش پدیده شوم زنان خیابانی در شهر های کشوراست .اغلب این زنان سرخرده به هر دلیلی درجهت معیشت روزانه بانمای عروسکی باپذرش هزاران خطر قانونی وسوءاستفاده ازسوی اوباشان حتی تا خطر کشته شدن درمعابر ظاهر میشوند ونادیده گرفتن وعدم علاج مسائل آنان توسط متخصصان مربوطه بابودجه دولتی در آینده جامعه را از جهات تربیتی ،بهداشتی و... بامعضل مواجه خواهد ساخت. مسائل این قشر از فحشا حرفه ای وباندمافیا مربوط جداست . (217146)
حميدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ۱۷:۴۶
آقا تو اين مملكت سر همه خانهما روسري گذاشتيد ،!! حتي آنهايي كه مسلمان هم نيستند،!!
ولي اين داستان با اين حرفها درست نميشه،!! نه پسرها ميتونند زندگي تشكيل بدن نه دخترها،!! حداقل همانطور كه مرحوم طالقاني با بستن شهرنو مخالف بود و ميگفت هر خانه اي به توالت نياز داره ، اين بندگان خدارو ساماندهي كنيد تا باعث هزار بيماري و مشكل براي مردم نشوند ،!! و هيچ پسري اينجور زنهارو نبره خونه پدريش تو حريم خواهر و مادرش ،!! و به دروغ بگه دوست دخترمه ، خانواده هم از ترس اينكه نيرو انتظامي نگيرشون صداشون درنياد (217150)
مسلمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ۱۷:۵۳
حضرت علی:
از دری که فقر بیاید،از در دیگر ایمان می رود.
همچنین پیامبر می فرمایند:
هرکس معاش ندارد،ایمان هم ندارد(یعنی برایش نمی ماند)
مطمئن باشید هیچ زنی(حداقل دراول کار) از روی دلخوشی دست به این کار نمیرند. (217151)
همشهری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ۲۰:۰۴
منشأهمه فسادها بیکاری وعدم امنیت شغلی است
این هم نوعی فساد است (217180)
هادی
United States
۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ۲۰:۰۸
چرا اسمش رو می گذارید زنان خیابانی.
مشکل اصلی مردان فاسد و بی غیرت هستند. تو جامعه ای که عرف اینکه مرد خواستگاری می رود و تشکیل خانواده می دهد، دلیل این معظل مردان راحت طلب و بی مسولیت است. (217182)
دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ۲۰:۱۰
با این وضع حجاب شناختن افراد خیابانی و غیره خیلی سخته
برا همین از رو قیافه نمیشه شناخت (217183)
یک متاهل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ۲۱:۲۰
ریشه آن را بزرگان گفته اند زن بنده محبت و مرد هم بنده شهوت است تا این دو تا اصل بلا انکار در وجود این دو موجود وجود دارداین مشکلات هم هست بحث اقتصاد و نیاز جنسی صرف یک طرف قضیه میباشد ولی نیازهای عاطفی سهم بیشتری در این موضوع را دنبال میکند هر گاه زن به مرد و مرد به زنش یا پدر به دختر توجه نکند کمبود خود را در جایی دیگر دنبال میکند همه که منشا اخلاق نیستند ضمنا اینها هم که هستند تنها راهش این است که در جزیره حلال ایرا ن یعنی کیش برایشان فکری کرد (217197)
خاک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ۲۱:۴۷
مطمئن باشید زنان روسپی وخیابانی از همه پولدارتر و مرفه تر هستن اینها گزینه راحت طلبی و فساد را انتخاب کردن!! همه موظف و مکلف هستیم تا ریشه این فاسدان و فاسقان را بخشکانیم! هیچ کسی از فقر اقتصادی فاحشه نمیشه !! هزاران زن پاکدامن که مشکلات معیشتی اقتصادی دارن با کار باشرافت و با عفت و نجابت به سختی کار میکنند رنج میبرند اما هرگز تن به فساد و فحشا نمیدهند! جامعه باید به داد دل اینگونه زنان عفیف و پاکدامن برسه ! اینان افتخار جامعه ما و هر جوامعی هستن اما زنان روسپی ننگ جامعه هستن!!!! (217211)
بیطرف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۳ ۰۲:۰۲
یعنی چی ریشه این فاسقان را بخشکانیم؟ یعنی از بین ببریمشون؟!! احساس نمیکنی دوره پاک کردن صورت مسئله گذشته؟ (217323)
adab
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ۲۳:۴۵
بعضی میگن روسیاهانه روسپید.روسپید که هستن ولی روسیاهی رو خدا میدونه. (217278)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ۲۳:۴۹
زنان روسپی افراد کثیفیهستند که به بهانه امرار معاش این عمل نجس را انجام میدهند.زنانی که در کارگاههای خیاطی به زحمت پول در میاورند فرشته اند.نمونه اش خیابان جمهوری که بعلت اتش سوزی فوت شدند.
ان زنان اسطوره غیرت بودند.لعنت به زنان خیابانی (217279)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۳ ۰۰:۴۷
یه سوال چرا در باره مردها و پسرا که چنین عمل شنیع رو انجام میدن و دنبال دختران و زنان هستن چیزی نمیگید. فقط زنان روسپی ؟ (217299)
ريزبين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۳ ۰۱:۲۷
نمي دونم دوستان چقدر تو بحر مسايل مخفي جامعه هستن؟ ولي اينو مي تونم بگم تعداد زناني كه علنا با تن فروشي به زنا مبادرت مي كنن يك دهم زناني نيست كه مخفيانه دارن زنا مي كنن. باور كنين رقم بسيار بزرگي كه بهتره اينجا مطرح نشه مربوط به زنان شوهر دار هست. مطمئنا زنان تن فروشي كه اقدام به زنا مي كنن خيلي كمتر از زنان شوهر دار هست. راستش من يه مدت در اين مورد تحقيق كردم و به اين نتيجه رسيدم كه يا بايد قيد حقوق زن كه شبيه كشورهاي مدرن هست رو زد يا اينكه اين ازدواج سنتي رو بيخال شد. (217316)
Urmia
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۳ ۰۱:۳۴
فكر كنم مهمتر از مشكل زنان خياباني مشكل زنهاي شوهر داري هست كه بوي فرند دارن. جامعه و مردمون دارن با الگو برداري از كشورهاي مدرن(كه اصولا ازدواج به شكل ايران معني نداره) مثلا دارن در مورد حقوق زن از خودشون مدرنيته در مي كنن كه اين باعث اين معضل شده. با يه سوال مي تونم بهتون ثابت كنم كه جزو كدوم دسته هستين. به نظر شما موبايل زوجين وسيله شخصي است يا مي تواند هر لحظه توسط زوج يا زوجه بررسي شود؟ (217318)
جوادسکاکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۳ ۰۲:۰۹
مگراینهاازاین کارلذت میبرند که بیمارباشند بله بیمارند امابیماری اقتصادی دارند. (217325)