به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۳۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۰ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب : ۵۷۴۹۲
توافق با مصالح و منافع تندروها در تضادست

توافق‌هسته‌ای فرش را از زیرپای‌تندروها می‌کشد

گروه سیاسی: صادق زیباکلام مي‌گويد: تندروها می‌دانند که اگر قرار باشد بر سر موضوع هسته‌ای توافقی صورت بگیرد آن وقت مردم می پرسند چرا بر سر مسائل دیگری که وجود دارد، گفت ‌و‌گو نکنیم؟
توافق‌هسته‌ای فرش را از زیرپای‌تندروها می‌کشد
جریان سیاسی تندرو پس از سکوت چند روزه درباره اقدامات تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به صورت بی محابا مذاکرات هسته ای ومذاکره کنندگان را توأمان آماج اتهام قرار دادند. با انتشار خبرهایی درباره احتمال نهایی شدت توافق هسته‌ای، دور تازه‌ای از تخریب‌ها علیه دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای راه افتاده است، گرچه این تخریب‌ها ادامه روند پیشین است اما تفاوت‌های معناداری نیز یافته‌اند. با صادق زیبا کلام از استادان علم سیاست درباره این روند و دلایل آن گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

با نزدیک شدن به هفته‌های پایانی مذاکرات هسته‌ای و انتشار اخباری مبنی بر محتمل شدن توافق میان ایران و کشورهای 1+5 دور تازه‌ای از تخریب تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای از سوی جریان‌های تندرو آغاز شده است، آیا شما هم قائل به شروع یک عملیات روانی مخرب هستید؟ در این صورت دلایل پیدا و پنهان این جریان تخریب را باید در کجا جست‌و جو کرد؟
تندروها از منظر خودشان نگران توافق هسته‌ای میان ایران و امریکا به عنوان عضو مؤثر گروه 1+5 شده‌اند. چون اگر بین ایران و امریکا حتی یک توافق نسبی هسته‌ای ایجاد شود این توافق برای تندروها فاجعه خواهد بود و فرش بهره‌برداری را از زیر پای تندروها بیرون می‌کشد، زیرا تندروها می‌دانند که اگر قرار باشد بین ایران و امریکا بر سر موضوع هسته‌ای توافقی صورت بگیرد، آن وقت مردم سؤال اساسی‌تری را مطرح خواهند کرد و آن اینکه اگر این موضوع حل شد چرا بر سر مسائل و تضادهای دیگری که وجود دارد، گفت‌و‌گو نکنیم؟ به این دلیل است که از نگاه این جریان به توافق رسیدن بر سر مسأله مهمی همچون موضوع هسته‌ای نه مطلوب که مذموم است، زیرا این توافق با مصالح و منافع تندروها در تضاد قرار می‌گیرد.

با این حال به نظر می‌رسد این جریان پس از حواشی ای که تحت عنوان همایش دلواپسی انجام شد به نوعی سکوت کرده بود. آن سکوت و این شروع دوباره چه دلیلی می‌توانست داشته باشد؟
موضوع بیشتر به شرایط حاکم بر مذاکرات باز می‌گردد. زیرا این جریان زمانی که احساس می‌کند اختلاف بین طرفین مذاکره خیلی زیاد است و امکان توافق وجود ندارد، ساکت است و کارهای دیگری انجام می‌دهند. اما وقتی احساس می‌کنند که توافقی در حال شکل‌گیری است، ‌نگران می‌شوند و واکنش نشان می‌دهند. سکوت نسبی که در ماه‌های گذشته وجود داشت برای این بود که آنها تصور می‌کردند، دامنه اختلاف بین دو طرف آنقدر زیاد است که توافق هسته‌ای را غیر ممکن می‌کند. آنها تصور می‌کردند اختلافی مانند اینکه مثلاً آنها می‌گویند نمی‌شود ایران بیشتر از 2000 سانتریفیوژ داشته باشد و ما داشتن کمتر از 20 هزار سانتریفیوژ را غیر قابل قبول می‌دانیم چنان است که انجام توافق را منتفی می‌سازد. بنابراین دلیلی نمی‌دیدند که بخواهند مانوری روی این موضوع داشته باشند. اما وقتی دیدند که مذاکرات دارد به توافق می‌رسد و برخی شکاف‌های اساسی پر شده است، آن وقت هجمه شان نسبت به تیم مذاکره‌کننده زیاد شد.

پیشتر آنچه مورد انتقاد تندرو‌ها قرار داشت کلیت سیاست خارجی دولت یازدهم در موضوع پرونده هسته‌ای بود. اما حالا بحث شخصی شده است. پیکان انتقادات متوجه شخص محمدجواد ظریف به عنوان مسئول تیم مذاکره‌کننده شده است و همچنین سعی شده با تیتر‌هایی مانند «شلیک ظریف به استقلال روحانی» نوعی فاصله‌گذاری و تضاد را میان وزیر امورخارجه و رئیس جمهوری نشان دهند. چنین برخوردی چه هدفی را دنبال می‌کند؟

بخشی از استراتژی کلی تندرو‌ها این بوده است که سیاست‌های هسته‌ای آقای روحانی را زیر سؤال ببرند، اما بخش دیگری از این استراتژی پیرو سیاست اختلاف بینداز و حکومت کن بوده است. آنها می‌خواهند از ایجاد تصور اختلاف بین آقای ظریف و آقای روحانی استفاده کنند. موضوع تازه‌ای هم نیست. در مقاطعی این کار را با آقای عراقچی و آقای ظریف انجام می‌دادند. سعی می‌کردند ظریف را سیاستمداری سازشکار جلوه بدهند و در مقابل سید عباس عراقچی را نیروی ارزشی، اصولگرا و حزب اللهی نشان دهند. اما چون آن تاکتیک جواب نداد، حالا می‌خواهند بگویند این اختلاف بین ظریف و روحانی است و ظریف می‌خواهد مستقل عمل کند و... آنها می‌خواهند بین وزیر امور خارجه و رئیس جمهوری کدورت ایجاد کرده و به هر طریق قطار مذاکرات هسته‌ای را متوقف کنند.

علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۰ ۱۰:۱۴
اینطور که خبرها می آید قرار است مذاکرات تمدید شود.
پس هنوز توافقی در بین نیست. (255331)
حقیقت
Romania
۱۳۹۳/۰۷/۲۰ ۱۰:۴۷
چرااینقدروزیر خارجه ودکتر روحانی محافظه کارشدن.این برای مردم قابل قبول نیست. آیا این فشارها برروی مردم رااین مستبدین حس نمیکنند، یانمی بینند، درهندسیلاب میایداینها شعار میدن کار آمریکاست کشورماخشکسالی شده میگن آمریکا ابرهارا می دزده، داعش آدم سرمی بره میگن کار آمریکاست این فیلم هالیوودی هستش روسیه دریاچه مازندران را از 50%به 11%رساندن میگن کار انگلیس هست وامریکا آیا مردم را چه فرض میکنن، تازه اختلاصهای داخلی هم کار.... (255335)
عجب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۰ ۱۰:۵۶
خدالعنت كند ان كساني را كه جيب و منافع شخصي خويش را بر رفاه و سربلندي مردم ايران ترجيح ميدهند ،واقعا اينان جيب واپسان هستند كه با توافق هسته اي ديگرقادر به رانت خواري نيستند ،خدا لعنتشون كه ايشالا (255338)
افسوس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۰ ۱۱:۰۲
کاملا صحیح دکتر .به هر کاری دست میزنند که دولت مثلا منتخب مردم را به زانو در اورند .اما احتیاجی نیست اینها به این کارها دست میزنند دولت خودش هم مایل به این شده که با اینها همراه شود .فیلتر سایتهای خبری اصلاح طلب .روزنامه های اصلاح طلب .قانون گذاری واسه چماق به دستها وتو سر مردم زدن واین که روزنامه نگار ها را به زندان بردن و این که یک طرف تمام قدرت در دستش هست وباخیال راحت واسه همه چیز دلواپسن .اماملت حق ندارن دلواپس باشند که دارن زجر میکشن از بی کاری و بی پولی هزاران مشکل دیگر .افسوس. (255341)
الماسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۰ ۱۳:۲۲
مردم بی خود نگران وضع اقتصاد،فرهنگ ،،بیکاری هستند اقایان احمد خاتمی وعلم الهدا ده بست خطبه درنماز جمعه میخوانند همه مشکلات حل میشود،، (255389)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۰ ۱۳:۴۷
واتیکان:رهبران‌اسلام تروریسم را محکوم‌کنند.............یه کلمه هم از مادر عروس! شما که به بهانه جدائی دین از سیاست حتی از تروریسم اشکار دولت امریکا وسایر اروپائیها برای یکبار هم که شده اعلام برائت وبیزاری نکردید،لااقل چشمتون رو باز کنید که شیعه همیشه مخالف تروریسم کور بوده واونو محکوم میکنه.لابد میخوای ملت غزه رو تروریست اعلام کنیم دلت خنک شه!شماها که کلا اینجاها نابینائید. (255393)
سعید اهواز
Luxembourg
۱۳۹۳/۰۷/۲۰ ۱۴:۲۲
البته اگه توافق نشه باز هم به ضرر تندروهاست به دلیل اینکه نارضایتی عمومی بیشتر خواهد شد (255398)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۰ ۱۹:۴۳
طرفداران تندروی در سیاست هسته ای در ایران فقط چهار میلیون رای دارند ولی زورشان زیاد است (255426)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۰ ۱۴:۵۴
امیدوارم توافق حاصل شود.البته اگردلواپسان اجازه دهند. (255404)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۰ ۱۴:۵۶
سلام ،
علت اصلی هجوم رای در همان دور اول انتخابات به اقای روحانی فقط بخاطر این بود که در ایشان شهامت - کار دانی -استقلال رای - جلوگیری از زیاده خواهی اقلیت و از این قبیل دیده میشد وانتظار حل مصائبی که بویژه در 8-7 اخیر رخ داده میبود.
اینکه ایشان هم بعد از مدتی بگویند که " نگذاشتند دولت کار کند " چطور میتواند مورد قبول باشد؟جناب رئیس جمهور محترم ،زمان چو برق و باد میگذرد.دریابید. (255405)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۰ ۱۵:۱۳
چرا در باره موضوع انرژی هسته ای و حل اختلافات با امریکا یک نظر سنجی نمیذارن که ببینن نظر مردم چیه. آخه بقول امام راحل میزان رای مردم هست. پس این فصل مربوط به آرا و نظرات مردم که در قانون اساسی اومده به چه دردی میخوره؟ دلمون لک زده واسه یه رفراندوم. (255406)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۰ ۱۶:۰۱
بااین حرفهای مقامات من احساس نمیکنم توافقی درکارباشد!دلارهم سه هزاربود250تومن گران شده!!ازبارازمیشه فهمیدتوافقی درراه است یانه؟؟ (255408)
ناصر هشترودی
Romania
۱۳۹۳/۰۷/۲۰ ۱۸:۰۵
فرمایشات اقای دکتر طبق معمول بر اساس خواسته های مردم است .درود بر شما (255416)
saher
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۰ ۱۹:۲۶
ازاین افراد تندرو و تکراری خسته شدیم کاش قیامت میشد. (255425)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۰ ۲۱:۰۸
سیاری از دختران جوان ما برای تامین مخارج زندگی به این کار روی می آورند. خیلی از افرادی که برای کارهایی نظیر ظرف شویی و ... به ما مراجعه می کنند دختران و پسران جوانی هستند که دارای مدارک سطح بالای دانشگاهی هستند. چه کسی می خواهد پاسخگوی این افراد باشد؟ .چرا برای نهادینه شدن فساد اینقدر خودتون رو به اب واتیش میزنید.فرهنگ غرب بت شماست.فرهنگی که در انگلیس از هرده زن شاغل هفت تاشون مورد ازار جنسی هستند.(کتاب جامعه شناسی انتونی گیدنز.ویراست چهارم.سال2000) (255431)