به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۹ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب : ۵۹۴۷۲

افزایش آمار طلاق در میان سالمندان

گروه جامعه: آمار طلاق بین سالمندان در سال‌های اخیر، افزایش یافته است. در سال ۱۳۹۲، تعداد مردانی که در بالای۵۰سالگی طلاق گرفته بودند، ۱۳هزارو۷۸۹ بوده‌ و تعداد زنان بالای ۵۰ سال نیز که در سال گذشته طلاق گرفته‌اند، شش‌هزارو۷۲۳نفر بوده است.
افزایش آمار طلاق در میان سالمندان
آمار سازمان ثبت احوال نشان می‌دهد تعداد مردانی که بالای ۵۰سال داشته‌ و طلاق گرفته‌اند، ۷۱/۲درصد و تعداد زنان در این بازه سنی که مبادرت به طلاق کرده‌اند، ۴/۶۵درصد رشد داشته است. آمار نشان می‌دهد که در یک‌دهه اخیر، تعداد زنان و مردانی که در بالای ۵۰سالگی طلاق گرفته‌اند، رشد داشته است. به طور میانگین، تعداد زنان بالای ۵۰سال که طلاق گرفته‌اند حدود چهاردرصد و تعداد مردانی که بالای ۵۰سالگی طلاق گرفته‌اند، حدود ۹درصد تعداد کلی جمعیت طلاق‌گرفته را تشکیل می‌داده‌اند.

بررسی آمار طلاق‌گرفته‌های زن و مرد بالای ۵۰سال، نشان ‌می‌دهد که بیشترین افزایش سالانه مردان از سال ۸۳تاکنون، مربوط به سال‌های ۸۴، ۸۵ و ۸۸ بوده است. در سال ۸۵، تعداد مردانی که در بالای ۵۰سالگی طلاق گرفته‌ بودند، ۲۱/۱۶درصد و تعداد زنان طلاق‌گرفته بالای ۵۰ سال، ۱۹/۰۸درصد نسبت به سال پیش از آن، رشد داشت.

تعداد مردان بالای ۵۰سال طلاق‌گرفته‌، در سال ۸۳ به اندازه شش‌هزارو۴۰۳نفر بود. سال ۸۵ این تعداد به هفت‌هزارو۷۶۰نفر رسید. در سال بعد، تعداد این نفرات به هشت‌هزارو۶۸۲ رسید. در سال ۸۶، تعداد مردان طلاق‌گرفته بالای ۵۰سال به هشت‌هزارو۸۷۲نفر رسید. سال بعد این افراد به ۹هزارو۶۳۸نفر رسیدند. در سال ۸۸، مردان بالای ۵۰سال طلاق گرفته، ۱۱هزارو۳۶۳نفر بودند و در سال بعد، تعداد آن‌ها به ۱۲هزارو۵۰۳نفر رسید. سال ۹۰ ایران شاهد طلاق ۱۲هزارو۸۷۶ مرد بالای ۵۰ساله بود و سال ۹۱ تعداد این افراد به ۱۳هزارو۴۲۴نفر رسید. سال گذشته نیز تعداد مردان بالای ۵۰سال طلاق‌گرفته ۱۳هزارو۷۸۹نفر شد. تعداد زنان طلاق‌گرفته بالای ۵۰سال نیز از سال ۸۳ تا سال ۹۲، از دوهزارو۹۷۶نفر به شش‌هزارو۷۲۳نفر رسیده بود.

آمار نشان می‌دهد که تعداد مردان و زنان بالای ۵۰سال طلاق گرفته در ۱۱سال اخیر، بیش از دوبرابر افزایش داشته است. هشدار‌ها درباره افزایش طلاق بین سالمندان، از سال‌های انتهایی دهه ۱۳۸۰ شروع شد؛ در اردیبهشت‌ماه ‌سال ۸۸، معاون پژوهشی مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه از افزایش آمار طلاق در بین سالمندان ۶۰سال به بالا با شیب ملایمی در طول سال‌های اخیر خبر داد و گفت: «قطعا این جریان پیامد‌های منفی مختلفی را در جامعه به جا خواهد گذاشت.»

دکتر شهلا کاظمی‌پور با استناد به آمار اخذ‌شده از سازمان ثبت‌احوال کشور در طول سال‌های گذشته افزود: طی سال ۱۳۸۵ در بین ۹۴هزارو۳۹ طلاق ثبت‌شده، سه‌هزارو۸۳۷مورد مربوط به مردان ۶۰سال به بالا و یک‌هزارو۲۵۹نفر مربوط به زنان سالخورده در همین سن است. این جامعه‌شناس با اشاره به آمار صدهزارنفری طلاق در سال ۸۶ در کشور افزود: همچنین در این مدت سه‌هزارو۷۳۴مرد و یک‌هزارو۱۸۴ زن بالای ۶۰سال از همسران خود جدا شده‌اند که در مجموع نزدیک به پنج‌هزارنفر می‌شوند.

معاون پژوهشی مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه درباره چرایی افزایش طلاق در سنین بالای ۶۰سال گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که میزان امید به زندگی در بین مردم افزایش یافته و به همین دلیل آن‌ها در سنین بالا نیز خواهان تغییر در روند زندگیشان هستند و می‌خواهند آن را به ایده‌آل‌هایشان برسانند، البته تاکنون به دلایل مشخصی در این زمینه نرسیده‌ایم.

این استاد دانشگاه همچنین به پیامدهای طلاق در این سنین اشاره کرد و گفت: قطعا طلاق در این سنین تبعات اجتماعی سنگینی در میان خانواده‌ها ایجاد خواهد کرد، اما بیشتر این مشکلات متوجه زنان است؛ چرا که اکثر آن‌ها از نظر اقتصادی تامین نیستند و منبع درآمدی ندارند و همین موضوع موجب بروز مشکلات عدیده‌ای در زندگی آن‌ها بعد از طلاق می‌شود. کاظمی‌پور ادامه داد:تحقیقات ما در بین مطلقان بالای ۶۰ سال نشان می‌دهد که تعداد مردان بدون همسر بعد از طلاق بسیار پایین است و اکثر آن‌ها بعد از طلاق به ازدواج مجدد دست می‌زنند. در حالی‌که زنان مطلقه میانسال بسیار کمی موفق به ازدواج مجدد می‌شوند.
مرجع : شرق