به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۱۱
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۶ ساعت ۰۸:۵۷
کد مطلب : ۵۲۷۱۲

گذرگاه جولان به تصرف مخالفان درآمد

گروه بين‌الملل: سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، مستقر در لندن، می‌گوید که گروه تروريستي جبهه النصره پس از درگیری طولانی با نیروهای دولتی، کنترل گذرگاه مرزی سوریه با بلندی‌های جولان را، که در اشغال اسرائیل است، در دست گرفته‌اند.

اعضای جبهه نصرت در جنوب دمشق رژه می‌روند - روی تابلو نوشته شده: در شام (سوریه) می‌جنگیم و چشممان به بیت‌المقدس است


به گزارش بي بي سي، جبهه نصرت شاخه القاعده در سوریه است. این گروه درگیری‌های مرگباری هم با پیکارجویان 'دولت اسلامی' داشته است. گزارش‌ها حاکی از آن است که ارتش سوریه اطراف گذرگاه قنیطره را منطقه ممنوعه اعلام کرده است و به کشاورزان محلی هشدار داده است که از مرز فاصله بگیرند.

سازمان ملل بر گذرگاه مرزی بین سوریه و اسرائیل نظارت می‌کند و فاصله پاسگاه‌های مرزی دو طرف تنها حدود ۲۰۰ متر است. به دنبال جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ بلندی‌های جولان به اشغال اسرائیل در آمد.

سوریه در آغاز جنگ ۱۹۷۳ توانست بخش‌های وسیعی از این مناطق را باز پس بگیرد، اما نیروهای اسرائیلی مجددا کنترل بخش‌های زیادی از آن را در دست گرفتند. دو طرف در ۱۹۷۴ و در حالی که بخش زیادی از بلندی‌های جولان در کنترل اسرائیل بود اعلام آتش‌بس کردند. سوریه بارها خواهان عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی از بلندی‌های جولان شده است.