به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۳۰ ساعت ۱۷:۲۱
کد مطلب : ۶۱۲۶۲

گوجه فرنگی 10 هزار تومان را هم گرفت

گروه اقتصادی: تنظیم بازار هم برای خود داستانی دارد،تا دیروز که وزارت صنعت معدن و تجارت متولی این مهم بود، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی مدعی بودند اگر آنها تصمیم گیر باشند ،بازار حداقل نوسان را به خود خواهد دید.
گوجه فرنگی 10 هزار تومان را هم گرفت
امروز اما با گذشت نزدیک به یکسال از اجرای قانون انتزاع، گوجه فرنگی 10 هزار تومانی، ستاد تنظیم بازار کشور و آمارهای وزارت جهاد کشاورزی را به تعظیم واداشته است. آمارهایی که حکایت از تولید 5میلیون تنی و مصرف 3.8 میلیون تنی این محصول در سال دارد و این یعنی تولید بیش از نیاز کشور. تولیدی که در صورت مدیریت صحیح می توانست علاوه بر تامین نیاز داخل، بخشی از بازار کشورهای منطقه را نیز در اختیار داشته باشد.به هر حال ناتوانی و ضعف در مدیریت حوزه کشاورزی نوسانات شدید قیمتی را رقم می زند و این نوسانات گاه تولیدکننده را متضرر می کند و گاه هم مصرف کننده را ؛ نوساناتی که این روزها گوجه فرنگی را هدف قرار داده است. متولیان تنظیم بازار اگر که قیمت 10 هزار تومانی این محصول را باور ندارند بهتر است سری به سطح شهر بزنند تا با واقعیت های بازار بیشتر آشنا شوند. میادین میوه و تره بار شهرداری نیز با بالا رفتن قیمت در میدان مرکزی و امتناع سازمان میادین از افزایش قیمت مصوب گوجه فرنگی، عرضه آن را به حداقل رسانده اند، حداقل از نظر کمی و صد البته کیفی. هرچند سایر محصولات نیز از نظر کیفی در حداقل ممکن قرار دارند اما عرضه و تقاضا یکدیگر را پوشش می دهند.


 قیمت هرکیلو گرم گوجه فرنگی گلخانه ای در میادین شهرداری 5200 تومان وبا توجه به بالا بودن قیمت، بوته ای آن تعیین قیمت نشده است. اما در سطح شهر هرکیلو گرم گوجه فرنگی به بیش از 10 هزار تومان هم فروخته می شود . بطور مثال در نیاوران این محصول به 11 هزار تومان و با کیفیت بسیار بالا، در میرزای شیرازی به 8 هزار تومان به کیفیتی متوسط و گوجه فرنگی با کیفیتی به مراتب پایین تر در شوش به 6 هزار تومان فروخته می شود. بازار دوره گردها نیز داغ است و گوجه فرنگی درجه سه را تا چهار هزار تومان در حاشیه شهر و مناطق جنوبی تهران به فروش می رسانند.
مرجع : ایسکا نیوز