به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۲۰ ساعت ۰۷:۵۳
کد مطلب : ۶۰۲۷۲
نتيجه 2 روز مذاکره فشرده ظریف با کری و اشتون

عراقچي: پیشرفتي در مذاکرات نبود

گروه سياسي: مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران گفت: هنوز نمی‌توانیم ادعای پیشرفت در مذاکرات کنیم.
عراقچي:  پیشرفتي در مذاکرات نبود
سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران دوشنبه شب پس از پایان مذاکرات سه جانبه ظریف، کری و اشتون در محل مذاکرات ایران و 1+5 در هتل البوستان مسقط در جمع خبرنگاران ایرانی اظهار کرد: مذاکرات به طور مستقیم، نزدیک و عملیاتی و با عنایت به هدفی که از مذاکرات داریم یعنی رسیدن به توافق در حال انجام است و شکلی جدی و واقعی دارد.

او ادامه داد: اما هنوز نمی‌توانیم ادعای پیشرفت در مذاکرات کنیم. کماکان امید داریم تا سوم آذر یک توافق صورت گیرد، چه در کلیت یا حداقل در سطح کلان آن.این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان گفت: همه طرف‌ها جدی هستند و ما تصمیم داریم هرچه قدر که نیاز باشد مذاکرات را تا سوم آذر ادامه دهیم. عراقچی درباره نهمین دور مذاکرات ایران و 1+5 که قرار است روز سه‌شنبه برگزار شود گفت: فردا سه‌شنبه سایر هیات‌های 1+5 به مذاکرات می‌پیوندند و با حضور ظریف و اشتون نتیجه مذاکرات دو روز گذشته سه جانبه مرور می‌شود.

وی هم‌چنین از برگزاری ملاقات‌های دو و سه جانبه میان هیات ایران و اعضای گروه 1+5 در روز سه‌شنبه خبر داد و افزود: ابتدا ملاقات دو جانبه با هیات روسیه و چین صورت خواهد گرفت و بعد از آن با کشورهای اروپایی جداگانه و سه جانبه گفت‌وگو صورت می‌گیرد. هم چنین احتمال مذاکره دو جانبه هیات ایرانی و آمریکایی نیر برای روز سه‌شنبه وجود دارد.

عراقچی درباره احتمال ادامه مذاکرات برای روز چهارشنبه گفت که مذاکرات روز سه شنبه فشرده و سنگین است و تا شب ادامه دارد اما درباره ادامه مذاکرات برای روزهای بعد فردا شب تصمیم می‌گیریم که کار را ادامه دهیم یا برای تنفس به پایتخت‌ها باز گردیم. در عین حال همان طور که گفتم ما آمادگی داریم در عمان بمانیم و مذاکرات را ادامه دهیم.

معاون وزیر خارجه کشورمان درباره مذاکرات دو روز گذشته سه جانبه میان وزیران خارجه ایران و آمریکا و کاترین اشتون، هماهنگ کننده 1+5 در مذاکرات با بیان این که مذاکرات این دو روز بسیار "فشرده" بود، اظهار کرد: چهار جلسه سه جانبه میان کری، اشتون و ظریف برگزار شد و حدود 12 ساعت در مجموع به طول انجامید و هم‌چنین ساعت‌ها بحث‌های جانبی در سطح معاونان و کارشناسان انجام شد در کنار این‌ها جلسات داخلی هیات‌ها هم بود.

او ادامه داد: مذاکرات از ابعاد و پیچیدگی‌های بسیاری برخوردار است و بعد از ساعت‌ها نمی‌توان گفت پیشرفت کرده‌ایم یا پس‌رفت داشته‌ایم. بلکه مذاکرات در همه ابعادش ادامه دارد و هر مساله با ابعاد سیاسی فنی - حقوقی است بررسی می‌شود. عراقچی گفت: موضوع کلیدی چگونگی برداشته شدن تحریم‌ها بود که از چهار مسیر شورای امنیت، اتحادیه اروپا، کنگره آمریکا و دستورات اجرایی رییس‌جمهور آمریکا علیه ایران اعمال شده است.

وی ادامه داد: هم‌چنین موضوع غنی‌سازی و ابعاد آن موضوع مذاکرات سه جانبه بود. این که غنی‌سازی در هر تاسیسات به چه شکل باشد و میزان ذخایر اورانیوم غنی شده به چه شکل. هم‌چنین راکتور تحقیقاتی اراک و سایت فردو از دیگر مسایل مورد بحث بود که به طور فشرده بر روی آن‌ها گفت‌وگو شد و بحث‌ها هم‌چنان ادامه دارد.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در ادامه با تاکید بر این که هنوز هیچ توافقی صورت نگرفته است اظهار کرد: تفاوت این مذاکرات با چند دور مذاکرات قبل این است که در این مذاکرات اخیر بر روی راه‌حل‌ها متمرکز هستیم. الان مشکلات مشخص است و برای هر موضوع راه‌حل‌ها در حال بررسی و مذاکره هستند. ما در هیچ موضوعی به راه‌حل قطعی نرسیده‌ایم. البته پیشنهاد و ایده‌هایی وجود دارد اما کماکان ایرادات و نگرانی‌ها نسبت به آن‌ها برای دو طرف وجود دارد.

معاون ظریف در پاسخ به این که اگر تا سوم آذر به نتیجه نرسید روند به چه شکل ادامه می‌یابد؟ گفت: همه موضوعات مورد بحث در مذاکرات به یکدیگر مرتبط هستند و این کار را سخت می‌کند. این که تا سوم آذر به نتیجه برسیم واقعا کار دشواری است و فرصت واقعا کم است ولی ما ناامید نیستیم، احتمالش هست که حداقل در کلان مساله و در موضوعات اساسی به یک تفاهم برسیم؛ احتمال این مساله وجود دارد و امیدواریم اما خوشبین نیستیم.

عراقچی تنها نکته مثبت و قابل اعتنا در مذاکرات را جدیت همه طرف‌های مذاکره کننده دانست و افزود: ما برای رسیدن به توافق به تلاش خود ادامه می‌دهیم و اگر مقدور باشد و خیر و صلاح کشور باشد به آن می‌رسیم. این دیپلمات برجسته کشورمان درباره اظهارات اخیر باراک اوباما و تاثیر آن بر مذاکرات تصریح کرد: در شرایط حساس خیلی نباید به فضاسازی‌های رسانه‌یی و سیاسی توجه کرد. مهم این است که ما شاهد جدیت هیات آمریکایی در مذاکرات و تمرکز آن‌ها برای رسیدن به راه‌حل هستیم. هر کشوری مواضع حقوقی و سیاسی خود را دارد و ما خیلی به این مواضع سیاسی اعتنا نداریم چرا که این اظهارات برای توجیه افکار عمومی داخلی خودشان و سیاست داخلی آن‌هاست.

علی
Romania
۱۳۹۳/۰۸/۲۰ ۰۸:۱۸
همه میدانیم که مسیر مذاکزات دشوار است و لی با یاری خداوند متعال و توکل به او پیشرفت خواهیم کرد (261067)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۰ ۰۸:۲۱
ما که خودمان استاد تهیه خوراک داخلی هستیم. آمریکادر این زمینه باید پیش ما لنگ بیاندازد! (261068)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۰ ۰۸:۲۸
این پرونده هسته ای را مخدومه کنید.،تمام.. (261069)
benjamin
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۰ ۱۱:۵۲
مختومه، عزیز من. (261131)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۰ ۰۸:۳۱
صادق ترین دیپلمات (261070)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۰ ۰۸:۴۶
اميدوارم مذاكرات نتيجه اي خوب براي ملت مظلوم ايران دربرداشته باشد.چراكه مردم ايران هم از دوست و هم از دشمن ضربه ميخورد. (261071)
بهزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۰ ۰۸:۵۸
به نظرمن یکی ازایرادات اصلی که باعث میشوددوطرف به توافق نرسندبحث بعداز توافق وضمانت اجرای توافق توسط دوطرف است.برای مثال ایران اعتمادبه طرف غربی برای برداشتن به هنگام تحریم ها ندارد.همین طور طبق توافق موقت تحریم هاطبقه بندی شده اند.یعنی برداشتن تحریم هانفتی وبانکی مصوب کنگره به این اسانی ها نخواهد بود.همه این مشکلات کاررا برای رسیدن به توافق جامع دشوارخواهدکرد. (261072)
مجمع کارمندان اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۰ ۰۹:۰۸
دکتر فخرالدین احمدی دانش آشتیانی برای تصدی وزارت علوم به مجس معرفی شد. (261073)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۰ ۱۰:۱۱
پس تا الان مذاکران جدی و واقعی نبود!! که از دو روز پیبش جدی جدی و سخت مذاکره می کنید!!! (261078)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۰ ۱۰:۲۱
تا از ابراز دشمنی با امریکا دست برنداریم نمی توان به توافق رسید وقتی که ما 35 ساله روز وشب میگیم مرگ بر امریکا این یعنی نابودی آنها یعنی بی اعتمادی آنها نسبت به ما وقتی که ما ازتریبون ملی میگیم امریکا دشمن درجه یک ماست باید نابود شود پس نباید انتظار داشت که به ما اعتماد کنندبنابراین ما باید دست ازاین خصومت ورداریم وازتوهم زدگی دوری کنیم تا توافق حاصل شود وموجبات پیشرفت وتوسعه ایران عزیز فراهم گردد ومردم درصفا وصمیمیت ورفاه زندگی کنند (261088)
مهسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۰ ۱۰:۲۸
عراقچي نيروي نفوذي لشگر مصباحيان است، همش فاز منفي مي دهد،هميشه منفي صحبت مي كنه.رزومه اين فرد چيست؟؟؟؟ (261089)
ناشناس
Germany
۱۳۹۳/۰۸/۲۰ ۱۳:۳۴
به کوری بدخواهان ملت روز3آذرجشن توافق هسته ای بگیریم (261187)
سالار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۰ ۱۴:۰۲
متاسفانه پرونده را در داخل يك عده نمگذارند به نتيجه برسد يحتمل دوباره به شوراي امنيت ميرود حالا مي بينيم (261205)