به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۰۶ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب : ۷۹۱۱۹
50 درصد نخبگان جامعه ما را زنان تشکیل می دهند

عارف: خرداد ماه تثبیت انقلاب است

گروه سیاسی: یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سیاست راهبردی نظام، حضور همه جریانات مختلف سیاسی در سیاست کشور است.
عارف: خرداد ماه تثبیت انقلاب است
محمدرضا عارف عصر روز گذشته در گردهمایی اصلاح طلبان کرمان با عنوان "در امتداد امید" اظهار کرد: خوشحالم که یک بار دیگر در کرمان حضور دارم، استانی که از نظر همبستگی، همدلی و همراهی انقلاب زبانزد است و بنده افتخار همسایگی کرمان را دارم. وی افزود: نجابت، شجاعت، تحمل سختی‌ها و قناعت از ویژگی های استان کرمان و کویری‌هاست و ویژگی برجسته این استان که خود را در سه دهه گذشته نشان داد، همیاری و خودیاری مردم در بخش‌های مختلف به ویژه در بحث های توسعه و پیشرفت است.

عارف تصریح کرد: می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که اگر پروژه بزرگی در کرمان در حوزه های علمی و زیربنایی آغاز شده، خود مردم آغازکننده آن بوده‌اند و الگویی برای کشور است و باید تلاش کنیم این نگاه، همبستگی و انگیزه خودیاری را به سایر استان‌ها تسری بدهیم. وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب به ویژه شهدای 15 خرداد و عملیات پیروزمند و تاثیرگذار بیت المقدس و فتح خرمشهر بیان کرد: خرداد، ماه شروع انقلاب است و انقلاب اسلامی از 15 خرداد 42 آغاز شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: خرداد ماه تثبیت انقلاب است که در سوم خرداد 61 فتح خرمشهر صورت گرفت، فتحی که به زعم کارشناسان نظامی غیرممکن بود. وی ادامه داد: آزادسازی 5 هزار و 400 کیلومتر از خاک کشور و به اسارت گرفتن 19 هزار اسیر از دستاوردهای فوق تصور این پیروزی بود و زیباترین تعبیر را در مورد این عملیات و پیروزی، امام راحل مطرح فرمودند که "خرمشهر را خدا آزاد کرد".

عارف اظهار کرد: مهمترین دستاورد این پیروزی، رسیدن به اوج خودباوری و اعتماد به نفس رزمندگان سپاه اسلام بود و همه پیروزی های بعدی در صحنه مبارزات نظامی و دست برتر در مسائل منطقه، پیروزی های سیاسی و دستاوردهای ارزشمندی که در سال های بعد از سوم خرداد حاصل شد، مدیون این پیروزی بود. وی تصریح کرد: خرداد، ماه امام امت و جاودانگی و ماندگاری راه و تفکر امام خمینی(ره) است و در 14 خرداد تفکر امام و راه ایشان جاودانه شد و امروز اثر این جاودانگی را می بینیم که انقلاب علی رغم همه فشارهایی که استکبار به انقلاب اسلامی وارد کرده، با قامتی استوار ایستاده و مطمئنا راه خود را با جدیت و شتاب بیشتری ادامه خواهد داد.

عارف با بیان اینکه خرداد ماه خلق حماسه هاست، افزود: حماسه دوم خرداد را در سال 76 داشتیم و در امتداد آن حماسه 24 خرداد 92 و مهمترین ویژگی این دو حماسه، حضور مردم بود. علی رغم تحلیل ها و همه تلاش هایی که دشمنان برای عدم حضور مردم داشتند، مردم یک بار دیگر با حضور 73 درصدی خود یک حماسه ماندگار و سرمایه اجتماعی را خلق کردند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ویژگی دیگر نقش جوانان بود که مهمترین نقش را در هر دو حماسه آنها داشتند. جوانان با حضور و تلاش خود ما بزرگترها را هل داده و همراه خود کردند.

وی افزود: ویژگی دیگر، حماسه تغییر بود که هم در دوم خرداد مردم برای تغییر حاضر شدند و هم در 24 خرداد و نتیجه حماسه 24 خرداد دولت تدبیر و امید است که برای توفیق بیشتر دولت و اینکه بتواند مطالبات مردم و تعهداتی که نسبت به مردم دارد، عمل کرده و در پیشرفت کشور موفق باشد، دعا می کنیم. عارف تصریح کرد: خرداد در یک کلام ماه مردم است و نمی توانیم صحنه‌ای از صحنه های انقلاب را نام ببریم که مردم در آن نقش کلیدی نداشته باشند و رهبری انقلاب با این باور امور را دنبال می کرد.

وی بیان کرد: هیچ جریان و گروه کوچکی را در داخل و خارج از کشور سراغ نداریم که به رهبری امام خدشه‌ای وارد کند و ایشان در اوج قدرت این نگاه را به مردم دارد و با این نگاه پیروز می شود. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: بعد از انقلاب بحث رفع محرومیت و سازندگی مطرح می شود و مردم و جوانان جهاد سازندگی را تشکیل و کارهای ارزشمند را در محروم‌ترین نقاط کشور انجام می دهند.

وی افزود: با آغاز جنگ تحمیلی، مردم در پشت جبهه، حمایت مادی از جبهه و فرستادن جوانان و مردان خود از انقلاب حمایت کرده و نماد حضور مردم بسیج بود که دستاورد ارزشمند انقلاب و میراث ماندگار امام است و امیدواریم بسیج با همان نگاهی که تشکیل شد و دستاورد دفاع مقدس، بتواند در عرصه پیشرفت و تعالی کشور کار کند.

عارف اظهار کرد: بعد از دفاع مقدس که برخی فکر می کردند انقلابیون با گذشت سال ها، محافظه‌کار شده و مردم دست از آرمان ها بر می دارند، اما مردم ما بعد از گذشت حدود چهار دهه در ارتباط با ارزش ها و آرمان های انقلاب در مراسم مختلف از جمله 22 بهمن حضور خود را نشان می دهند و این عظمت مردم است و نمود این جایگاه مردمی را در چهار دهه گذشته می بینیم که اوج آن در قانون اساسی است. وی افزود: می توانیم به استناد قانون اساسی بگوییم تمام کارگزاران نظام منتخب مردم هستند یا به صورت مستقیم و غیرمستقیم و این نگاه را در چهار دهه انقلاب در فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری می بینیم که در حقیقت سیاست راهبردی نظام حضور همه جریانات و سلایق سیاسی در سپهر سیاست کشور است.

عارف ادامه داد: به برخی از تنگ‌نظری‌ها و نگاه‌های قیم‌مآبانه کار نداریم، فراتر از همه اینها، راهبرد نظام حضور همه جریانات است و ما اصلاح‌طلبان به عنوان یک جریان سیاسی همواره هم وظیفه و هم حق خودمان می‌دانستیم که در انقلاب حاضر باشیم، مدیون بوده و مسوولیت داشتیم. وی تصریح کرد: گفتمان‌مان را نزدیک‌ترین گفتمان به انقلاب دانسته و حق خود می دانیم با سازو‌کارهای قانونی برای به دست گرفتن قدرت به منظور خدمتگزاری و ادای دین بیاییم.

رییس بنیاد امید ایرانیان اظهار کرد: طبیعی است که رقبای ما تلاش می کنند در صحنه‌های مختلف پیروز شوند و همیشه موضع ما این بوده که در یک فضای سالم، اخلاقی، اسلامی و برای ادای تکلیف و وظیفه رقابت کنیم اگرچه امکانات نامتوازن و عموما در اختیار رقیب ما بوده است. وی افزود: دغدغه ما همیشه این بوده که بگوییم رقابت کرده و به حرف مردم و نتیجه ای که از صندوق بیرون می آید تمکین می کنیم. راهبرد اصلی تفکر اصلاح طلبی تلاش برای تحقق آرمان های انقلاب و حاکمیت ارزش ها بوده است و شهادت می دهم مهم ترین دغدغه این تفکر این بحث مهم است.

عارف تصریح کرد: در همه صحنه های انقلاب این راهبرد را دنبال کرده‌ایم و تلاش در جهت پیشرفت و رشد کشور همواره دغدغه اصلی ما بوده که باید با برنامه‌ریزی و نگاه مثبت به آینده برای آینده بهتر تلاش کنیم. وی بیان کرد: قانونمداری یکی از شعارهای اصلی ماست و باور داریم باید به مر قانون عمل کرد. اجرای قانون بد خیلی بهتر از اقدامات غیرقانونی و فراقانونی است.

عارف افزود: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما حاکمیت قانون اساسی بوده و شورای شهر و روستا یک اقدام ارزشمند در ارتباط با مردمی کردن امور اجرایی و اداره شهر و روستا است. وی تصریح کرد: حفظ سرمایه اجتماعی خلق شده یکی دیگر از دغدغه های ماست زیرا نظام به اتکاء پشتوانه مردمی و سرمایه اجتماعی پیروز شد و باید این را قدر دانست و برای حماسه حضور تلاش کرد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: راهبرد دیگر جوان‌گرایی و اعتماد به جوانان است و این را گفتمان انقلاب می دانیم.

وی تاکید کرد: دغدغه اصلی ما باید حفظ منافع ملی و پاسداری از ارزش های انقلاب باشد. باید تلاش کنیم گفتمان اصلاح طلبی همان گفتمان انقلاب باشد. در این گفتمان همواره منافع ملی و مصالح نظام باید مبنای تصمیمات قرار بگیرد و ترجیح منافع ملی بر منافع گروهی و جناحی است. عارف تصریح کرد: باید تصمیمات مبتنی بر اخلاق، عقلانیت و خرد جمعی باشد و اگر این را محور گفتمان تلقی کنیم، برخی کارها که به زعم افراد، بزرگ تلقی می شود، هیچ چیز جز ادای وظیفه نیست مانند اتفاق خرداد 92 و حقیر سهم جزئی در آن داشتم.

وی بیان کرد: ما وظیفه مان را انجام می دهیم و بنا نیست وزن کشی و ارزیابی کنیم، باید حضور مردم را قدر بدانیم و این امر خاص این استان و استان دیگر نیست. مردم با این نگاه و امید آمدند و عنایت خداوند نصیب مردم شد و آرامش حاکم بر کشور مزد حضور مردم است و علی رغم مشکلات، مردم آرامش را حفظ کرده و نگاه مثبت به دولت دارند و وظیفه خود را حفظ این نگاه می دانیم و باید امید به آینده را حفظ کرد. عارف اظهار کرد: رویدادهای سیاسی بهانه‌ای است تا با تلاش هم مردم را حفظ کرده و سرمایه اجتماعی خلق شده را تقویت کنیم و اگر مردم خواستند، بیاییم و خدمت کنیم.

وی افزود: امسال برای ما مهم است و مردم و جوانان فاز اول یک پروژه و تغییر را با موفقیت انجام داده اند، اگر فکر کنیم کار تمام شده، اشتباه است و فاز دوم در اسفند 94 است و باید این فاز را نیز با موفقیت پشت سر بگذاریم. عارف تصریح کرد: هنوز رقبا این پیروزی را باور نمی‌کنند، می گویند مدیریت خوب شما و مدیریت بد ما این نتیجه را داد، نه پایگاه مردمی تفکر اصلاحات. شاید به دلیل کم‌کاری توانستیم رای 51 درصدی بگیریم و اسفند نشان می دهیم پایگاه ما رای حداقل 70 درصدی خواهد داشت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: برخی ناجوانمردانه به اصلاحات تهمت می زنند که پروژه تغییر نظام را عنوان می کنند. در حالی که پروژه تغییر در چهارچوب نظام، رعایت قوانین و برای تحقق آرمان ها و ادای دین نسبت به شهدا، ادای وظیفه به مردم و نظام تلاش می کنیم و باید در سال جاری فاز دوم این پروژه به خوبی دنبال شود تا فاز مهم تر یعنی خرداد 96 را با جدیت دنبال کنیم. وی با بیان پیشنهاداتی به عنوان راهبردهای انتخابات افزود: راهبرد اصلی افزایش مشارکت مردم است و باید تلاش کنیم که 73 درصد حضور در انتخابات 92 را حفظ کرده و حتی الامکان بخشی از آن 27 درصد جمعیت را که رای نداده‌اند به صحنه بیاوریم.

عارف گفت: اگر امروز قدرت‌های بزرگ دنیا در مقابل جوانان و کارشناسان ما نشسته اند، به خاطر حضور در خرداد 92 است زیرا همه تبلیغات برای عدم حضور مردم و معلوم بودن نتیجه از قبل بود و این تحلیلگران بی ربط بودن تحلیل هایشان را دیدند. وی تصریح کرد: راهبرد دیگر اصلاح ترکیب مجلس است، باید مجلسی متخصص با کارآیی بالا و به ویژه حضور موثرتر زنان و جوانان داشته باشیم.

عارف ادامه داد: 50 درصد نخبگان جامعه ما را زنان تشکیل می دهند اما تعداد نمایندگان زن در مجلس عدد یک رقمی است و به هیچ وجه با برنامه های توسعه و سیاست های کلی سازگاری ندارد و نمی توانیم با اتکای به جمعیت 50 درصدی پاسخگوی 100 درصدی باشیم و نگاه مردسالاری را در قوانین وضع شده می بینیم. وی با اشاره به اینکه راهبرد دیگر جوانان هستند، بیان کرد: درخواست می کنیم اصلاح طلبان استان به این راهبردها توجه کنند. نمی‌گوییم در مجلس سال 94 موفق می شویم، می توانیم در مجلس سال 98 این راهبردها را محقق کنیم.

عارف تصریح کرد: فعال شدن همه احزاب و تشکل‌های اصلاح طلب باید در انتخابات صورت بگیرد. نباید اقدام ما باعث تضعیف احزاب شود، انتخابات فرصتی است تمام احزاب شکل گرفته و تقویت شوند. وی بیان کرد: تشکل های اجتماعی نقش محوری و فراتر از تشکل های سیاسی خواهند داشت و باید با این تشکل ها ارتباط نزدیک تر داشته باشیم و ارتقاء مشارکت مهمتر از رای دادن به کاندیدای ماست. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: باید در برنامه برای به دست آوردن اکثریت مجلس اجماع کامل باشد. رسیدن به اجماع کار مشکلی است. اما باید به عنوان یک راهبرد این را پذیرفته و برای رسیدن به آن، نگاه از بالا به پایین، به نگاه از پایین به بالا تغییر کرده و محوریت اصلی در حوزه ها باشد نه در مرکز.

وی افزود: باید وظیفه مرکز تعامل، همکاری و دخالت در حل اختلافات باشد. اگر برنامه‌ریزی‌ها در استان باشد و مرکزنشین ها کمک کنند، به اجماع رسیدن کارِ شدنی است. عارف تصریح کرد: می خواهیم با برنامه بیاییم و در دو ماه آینده برنامه را به استان ها ارائه می کنیم. خوشبختانه زمینه اجرایی شدن این راهبرد در استان کرمان فراهم است و از فعالان اصلاح طلب می خواهیم این راهبرد قطعی شود.

وی بیان کرد: باید دست اندرکاران انتخابات براساس قانون عمل کنند و براساس فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حق الناس بودن رای مردم، بسیاری از مشکلات گذشته و پیش‌داوری‌های امروز جامعه رفع خواهد شد و ما فردای تائید صلاحیت‌ها را می بینیم. رییس بنیاد امید ایرانیان اظهار کرد: حتی اجماع حداکثری را مطرح نمی کنیم و می توانیم و می خواهیم اجماع کامل باشد، می خواهیم استان کرمان پیشتاز شود و این الگو را به استان های دیگر تسری دهیم.

وی افزود: انتخابات مهمی در پیش داریم. باید حضور ما حضور حداکثری باشد هم به عنوان وظیفه هم به عنوان حق. نمی توانیم کنار بکشیم اما اعتقاد داریم حرف آخر را مردم می زنند و با صندوق ها قهر نمی کنیم. عارف تاکید کرد: اگر مردم جور دیگری تصمیم‌گیری کردند، تمکین می کنیم و مبنای حرکت باید همدلی و همگرایی باشد. راهی غیر از این نداریم. وی افزود: نباید پیروزی خرداد 92 را به فرد خاصی محدود کنیم. این خروجی تفکر اصلاحات بود و باید این راهبرد را در سال همدلی و همزبانی مبنا قرار دهیم و مبنای تصمیم‌گیری در نهایت باید اخلاق مداری، عقلانیت و خرد جمعی باشد و خوشبختانه این ویژگی ها را در شما استان کرمان به خوبی سراغ داریم.
مرجع : ایسنا