به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۰۷ ساعت ۱۷:۰۵
کد مطلب : ۸۲۳۵۹
توصییه رییس تحقیقات دیابت به دیابتی‎‎ها

شرایط تغذیه سالم در دیابتی‌ها

گروه پژوهشی: رییس مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد اظهار کرد: دیابتی‎‎ها چندان به محصولاتی که روی آن نوشته شده "رژیمی"، اطمینان نکنند.
شرایط تغذیه سالم در دیابتی‌ها
دکتر "مسعود رحمانیان" در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه یزد، در این باره افزود: در واقع ترکیبات مورد استفاده در این محصولات مشخص نیست و نمی‎‎توان به یقین ادعا کرد که این محصولات واقعاً بی‌ضرر هستند به طوری که هیچ تضمینی در مورد این نوع محصولاتی که اکنون در بازار هست، وجود ندارد.

وی با اشاره به تولید محصولات رژیمی که شیرینی آنها از گیاهانی مانند استویا تامین می‎‎شود نیز اعلام کرد: "استویا" گیاهی است که اگر خوب فرآوری نشود، امکان وجود نوعی مواد سمی در آن وجود دارد لذا وزارت بهداشت باید نظارت بیشتری روی ساخت محصولات آن داشته باشد. این طور نیست که مشکل دیابتی‌ها فقط مصرف شیرینی باشد، بلکه مشکل آنها به تغذیه ناسالم و بی‌تحرکی، استرس و ژنتیک باز می‏‏‌گردد، البته نمی‌توان گفت که کدامیک عامل اصلی بروز دیابت یک فرد است.

تشخیص دیابت با تاخیر 5 ساله
رحمانیان با بیان این که شایع‌ترین علامت دیابت، بی‌علامتی آن است، عنوان کرد: متاسفانه غالباً به همین دلیل نیز دیابت به طور متوسط با پنج سال تأخیر تشخیص داده می‌شود لذا طرح‎‎های غربالگری دیابت بسیار در رابطه با تشخیص به موقع بیماری و پیشگیری از پیشرفت آن بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: در گذشته غالباً ابتلا به بیماری دیابت از بدو تولد یا سنین پایین به دنبال برخی اختلالات ژنتیکی اتفاق می‌افتاد ولی در جوامع امروزی با وجود عوامل خطرساز مانند چاقی، کم‌تحرکی و غیره به کرات شاهد ابتلا به دیابت در کودکان، نوجوانان و جوانان هستیم.

شرایط تغذیه سالم در دیابتی‌ها
این فوق تخصص غدد و متابولیسم، تغذیه سالم را بخشی جدانشدنی از اقدامات مؤثر برای کنترل دیابت دانست و در این باره تصریح کرد: تغذیه سالم یک دیابتی فقط پرهیز از قند و شیرینی نیست بلکه فرد مذکور باید در مصرف تمام غذاها حتی میوه‌ها رعایت کند.نکته مهم در این رابطه این است که فرد به طور کلی با مصرف کم مواد غذایی از بروز چاقی و اضافه وزن جلوگیری کند و در مصرف انواع مواد غذایی اعتدال را رعایت و در کنار آن نیز تحرک و ورزش کند.

رحمانیان با تاکید بر پرهیز از استرس، اظهار کرد: برخی میوه‌ها مانند خربزه باعث تشدید دیابت می‌شود ولی به طور معمول تمام میوه‌ها یک‌سری مواد مفید نیز برای دیابتی‌ها دارند ولی رعایت مقدار مصرف نیز بسیار اهمیت دارد. بهترین میوه‌ها برای دیابتی‌ها، خیارسبز و گوجه‌فرنگی است چرا که علاوه بر این که دارای فیبر هستند، اصلاً کالری ندارند.

باورهای غلط، آفتی برای دیابتی‌ها
رییس مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد در ادامه به برخی باورهای غلط در مورد دیابت اشاره کرد و گفت: متاسفانه امروزه بازار طب‌ سنتی غیرآکادمیک رواج پیدا کرده و بسیاری از افراد ناآشنا با این علم با راه‌اندازی یک مغازه عطاری برای دیابتی‌ها، دارو تجویز می‌کنند و آنها را از مصرف داروهایی اصلی خود منع می‎‎کنند.

وی از بیماران خواست که تنها به دستوراتی که به صورت علمی مطرح می‌شود توجه کنند و تحت نظر متخصصان همان رشته، دارو بخورند و در خصوص طب‌ سنتی نیز از متخصص این علم و نه از عطاری‌‏‏ها بهره ببرند.
مرجع : ایسنا