به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۱ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب : ۵۳۲۸۹

العربیه محبوب‌ترین شبکه خبری در سوریه

گروه بین الملل: شبکه خبری «العربیه» در دوره بحران سیاسی سوریه پرمخاطب‌ترین منبع‌ خبری مردم این کشور در داخل و خارج بوده است.
العربیه محبوب‌ترین شبکه خبری در سوریه
براساس تحقیق جدیدی که مرکز «همکاری و انتقال رسانه‌ای» با همکاری گروهی از پژوهشگران دانشگاه آمریکایی بیروت و با نظارت پروفسور «جاد ملکی» و پشتیبانی وزارت امور خارجه آلمان انجام شد‌، شبکه خبری «العربیه» در میان مخاطبان سوریه‌ای ساکن این کشور و خارج آن پرمخاطب‌ترین شبکه خبری شد. پژوهشگران از افراد مورد پرسش خواستند شبکه تلویزیونی داخلی و یا ماهواره‌ای که ترجیح می‌دهند آخرین اخبار مربوط به حوادث جاری سوریه را از آن پیگیری کنند، بنویسند. در این میان شبکه العربیه با اختلاف زیاد در جایگاه اول قرار گرفت.

سپس شبکه الجزیره در رتبه بعدی و شبکه معاند «اورینت» در جایگاه سوم قرار گرفتند. شبکه سوریه‌ای «سما» وابسته به رژیم بشار اسد در رتبه چهارم و شبکه تازه تاسیس «الحدث» که زیر نظر «العربیه» فعالیت می‌کند، در رتبه پنجم قرار گرفتند.

شبکه‌های خبری دیگری چون «بی‌بی سی»، «الاخباریه السوریه»،‌ «اسکای نیوز عربی»، «الفضائیه السوریه»، «الجیش السوری الحر (ارتش آزاد سوریه)»، «المنار» و «حلب الیوم» در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. براساس این تحقیق، العربیه حتی در خارج از خاک سوریه هم مهم‌ترین منبع خبری و معتبرترین شبکه در میان بینندگانی که اخبار سوریه برای آنها اهمیت داشته‌، به ویژه در اردوگاه‌های پناهندگان در اردن و لبنان بوده است. به گزارش سایت خبری العربیه.نت، براساس تحقیقی که بر روی میزان استفاده مخاطبان سوریه‌ای از برنامه‌های شبکه‌های داخلی سوریه و شبکه‌های تلویزیونی همسایه انجام شد، بیش از 1400 شهروند ساکن شهرهای دمشق‌، دیرالزور‌، حماه‌، حمص‌، الرقه‌ و مناطق کردنشین شمال سوریه و سوری‌های ساکن اردوگاه‌های پناهندگان در اردن، لبنان و ترکیه مورد بررسی قرار گرفتند.

در این تحقیق «العربیه» با اختلاف چشمگیر از دیگر شبکه‌های خبری عرب‌زبان منطقه،‌ از نظر تاثیرگذاری، تعداد مخاطبان و باورپذیری در رتبه اول قرار گرفته است و در سایه سیاست شبکه‌های تلویزیونی در نابودی جایگاه رسانه‌ها در میان مخاطبان سوریه،‌ شبکه العربیه‌، محبوب‌ترین رسانه سور‌ی‌ها شد. این در حالی است که بیش از نیمی از سوری‌ها روزانه بیشتر از دو ساعت برنامه‌های خبری و سرگرمی تلویزیون و اینترنت را دنبال می‌کنند، اما در مقابل کمتر از یک ساعت در روز را صرف خواندن روزنامه‌ها و یا گوش دادن به برنامه‌های رادیویی می‌کنند.
مرجع : ایسنا