به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۲:۳۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب : ۸۵۸۶۰

کنفرانس خبری موگرینی و عادل الجبیر

گروه بین الملل: رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا که روز دوشنبه وارد ریاض شد پس از دیدار با مسئولان این کشور تاکید کرد که مذاکراتش با مقامات سعودی برسر مساله هسته‌ای ایران و جنگ در یمن متمرکز بوده است.
کنفرانس خبری موگرینی و عادل الجبیر
به گزارش شبکه العربیه، فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در ریاض خواهان آغاز مذاکرات میان ایران و کشورهای عرب منطقه شد تا به "بی‌اعتمادی" در خاورمیانه پایان داده شود. وی گفت: با مقامات عربستان در مورد برنامه هسته‌ای ایران و وضعیت اسفبار انسانی در یمن گفت‌وگو کردیم و اتحادیه اروپا معتقد است که نقش مهم عربستان در منطقه و جهان می‌تواند برای پایان دادن به بحران‌ها کارساز باشد. موگرینی تاکید کرد که اتحادیه اروپا خواهان توقف جنگ در سوریه است و در این راستا تلاش می‌کند بحران عراق نیز که به خطری برای جهان و منطقه تبدیل شده، باید حل و فصل شود. وزیر خارجه عربستان نیز در این کنفرانس مطبوعاتی با ایراد برخی اتهامات و تکرار ادعاهای پیشین سعودی‌ها، تهران را به مداخله در امور کشورهای عربی متهم کرد.

وی همچنین از سخنان اخیر نوری مالکی، نخست وزیر پیشین عراق و معاون کنونی رئیس جمهوری این کشور به شدت انتقاد کرد و گفت: سیاست "طائفه‌گرایی" که مالکی آن را دنبال می‌کند باعث ویرانی عراق شده است. وی گفت: بسیاری از سخنانی که نوری مالکی درباره عربستان ایراد می‌کند هیچ پایه و اساسی ندارد. عربستان در نوک پیکان جنگ با تروریسم قرار دارد و ما با کشورهای اروپایی بر سر این موضوع که تمامی گروه‌های عراقی باید در اداره این کشور سهمیم باشند توافق نظر داریم. نوری مالکی اخیرا در سخنانی عربستان را به حمایت از تروریسم متهم کرده بود و گفته بود که "تروریسم، افراط گرایی و تکفیر از وهابیت عربستان سرچشمه می‌گیرد و ریاض نمی‌تواند مانع تفکر وهابی تکفیری شود و به همین خاطر ما می‌خواهیم که عربستان تحت نظارت بین‌المللی قرار گیرد."
مرجع : ایسنا