به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۰۶ ساعت ۱۶:۲۷
کد مطلب : ۶۷۵۹۰

10 نکته‌از حضور ایران در جام ملت‌های 2015

گروه ورزشی: حضور ایران در جام شانزدهم دارای نکات ویژه ای بود.
10 نکته‌از حضور ایران در جام ملت‌های 2015
یک: ایرانی‌های ساکن استرالیا پرشمار هستند
وقتی 17712 تماشاگر دیدار ایران و بحرین روی سکوهای استادیوم ملبورن نشستند ناگهان همه از تعداد ایرانیان پرچم بدست و جامه تیم ملی را پوشیده‌ای که پا به ورزشگاه گذاشته بودند حیرت کردند. آن‌چه که در دیدارهای بعدی هم تکرار شد...تعداد ایرانیانی که پیش از انقلاب راهی استرلیا شده و تابعیت این کشور را گرفته بودند 288 نفر بود، ولی آمار سفارت ایران در سال 2006 نشان می‌داد این تعداد از مرز 60 هزار تن عبور کرده که بی‌تردید اکنون بیشتر هم شده. سرشماری سال ۲۰۰۶ می‌گوید ۵۰٫۶ درصد مهاجران ایرانی ساکن سیدنی، ۱۸٫۳درصد ساکن ملبورن، ۹٫۴درصد ساکن پرت، ۷٫۶درصد ساکن آدلاید و ۵٫۴ درصد ساکن بریزبین هستند.

دو: همه مردان خطوط تیم گل زدند
دو گل ایران در نخستین بازی برابر بحرین توسط دو مرد میانی‌اش – حاج صفی و شجاعی – زده شدند. گل‌های دو دیدار بعدی را مهاجمان نوک – سردار آزمون و رضا قوچان نژاد – برابر قطر و امارات به ثمر رساندند. پورعلی گنجی مدافع میانی ایران برابر عراق دروازه را گشود تا نام یک مدافع هم در صف گزنان ایران قرار بگیرد.

سه: لیگ ایران هم خروجی‌های فوق‌العاده‌ای دارد
درخشش پور علی گنجی در قلب دفاع، وریا غفوری در دفاع راست و وحید امیری در گوش چپ نشان‌داد لیگ ایران برغم همه چالش‌هایش و انتقاداتی که از آن می‌شود بازیکنان برجسته‌ای دارد و باید دقیق‌تر و ریزبینانه‌تر بدان نگریست. این که بازیکنان با استعداد دیگری در راه هستند.

چهار: ایران هرگز یک بازیساز پیدا نکرد
چهار دیدار سپری شد و حمله‌های ایران در اکثر اوقات از دو گوش شکل گرفتند. تیم کارلوس کی‌روش در هیچ یک از چهار بازی‌اش یک بازیساز قدرتمند نداشت. نکونام و تیموریان جلوی مدافعان درگیر دفاع بودند و مسعود شجاعی برغم گلی که در نخستین دیدار به ثمر رساند هرگز نتوانست نقش یک بازیساز خوش قریحه مثلا از نوع مجتبی جباری را بازی کند. این که تیموریان به عنوان یک هافبک تخریبی بیشترین پاس گل را داد نشان دهنده این امر بود.

پنج: ایران و ژاپن با 10 امتیاز حذف شدند

هر دو مدعی بزرگ جام در یک مرحله حذف شدند. ایران و ژاپن طی 4 دیدار به 3 پیروزی و یک تساوی دست یافتند و طی جریان بازی‌هایشان مغلوب نشدند و هر دو تیم طی ضربات پنالتی برابر آخرین حریفانشان – عراق و امارات – شکست خوردند. ژاپن 8 گل زد و فقط یک گل دریافت کرد حذف شد، و ایران 7 گل زد و طی یک بازی 3 گل خورد.

شش: کی‌روش و اشتلیکه با یکدیگر روبرو نشدند
اولی اشتلیکه مربی آلمانی کره جنوبی پیش از آغاز رقابت‌ها آرزو کرده بود با ایران روبرو شوند تا مقابل کارلوس کی‌روش پرتغالی قرار گرفته و پاسخش را در میدان بدهد. ایران در مرحله یک چهارم نهایی سه تورنمنت قبلی جام ملت‌های آسیا برابر کره جنوبی قرار گرفته بود. در جام 2011 در این مرحله پس از تساوی بدون گل طی نود دقیقه در وقت اضافی با گل دقیقه 105 مغلوب کره جنوبی شد و در جام 2007 بار دیگر برابر کره‌ای‌ها در همین مرحله پس از تساوی بدون گل طی 120 دقیقه با ضربه‌های پنالتی شکست خورد. آخرین باری که ایران از این مرحله صعود کرد در جام 2004 باز هم برابر کره جنوبی بود که 4-3 با سه گل علی کریمی و یک گل به خودی کره‌ای ها به نیمه نهایی صعود کرد و آن جا برابر چین شکست خورد... خیلی انتظار داشتند ایران و کره بار دیگر با هم روبرو شوند تا نبرد بزرگ کی‌روش و اشتلیکه برگزار شود، ولی حذف ایران مترداف با حذف آن رویارویی آلمانی – پرتغالی هم بود.

هفت: خسرو حیدری و کریم انصاری‌فرد ناکام‌ترین بازیکنان بودند
خسرو حیدری از روی نیمکت در دو دیدار اول برابر بحرین و قطر شاهد درخشش وریا غفوری در پست دفاع راست بود، در حالی که اشکان دژاگه برابر غفوری به عنوان بال راست جایگاه تثبیت شده‌ای داشت. حیدری در آخرین دیدار مرحله گروهی برابر امارات جای غفوری را در دفاع راست گرفت و پس از یک نیمه تعویض شد. او 31 ساله است و 55 بازی ملی انجام داده و گرفتن دوباره آن پست برای تورنمنت‌های بعدی با بالاتر رفتن سنش دشوارتر خواهد بود. کریم انصاری‌فرد با درخشش سردار آزمون و رضا قوچان‌نژاد طی چهار دیدار فرصت ورود به میدان را نیافت و یگانه جایی که تصویرش پررنگ شد لحظاتی بود که تلاش کرد کارلوس کی‌روش خشمگین برابر داور استرالیایی دیدار با عراق را آرام کند.

هشت: شیخ سلمان بن ابراهیم آل خلیفه اهمیتی برای ایران قائل نشد
این که کنفدراسیون فوتبال آسیا اعتراض ایران به بازیکن دوپینگی عراق را وارد نداستند یک سوی امر بشمار می‌رفت. سوی دیگر این بود که بر بازیکنی که دوپینگ کرده چه خواهد گذشت؟ ولی آن‌ها در این زمینه هم توضیحی ندادند. پیش از این مدیران فوتبال ایران بارها ستایش کنفدراسیون فوتبال آسیا را به رخ کشیده بودند. شیخ سلمان بن ابراهیم آل خلیفه رئیس این کنفدراسیون به جای پاسخ به ایران به تیم‌های صعود کننده تبریک گفت.

نه: خیلی‌ها در ایران انتظار حذف ایران را می‌کشیدند

این سیاهه بسیار دراز است و می‌توان در یک کلام گفت: اکثر مربیان ایرانی... که سردمدار آن‌ها تا این‌جا حمید درخشان و امیر قلعه نوعی مربیان پرسپولیس و استقلال بوده‌اند.

ده: کی‌روش اروپایی سرانجام شبیه مربیان ایرانی شد
گفتگوی رسانه‌ای کارلوس کی‌روش پس از حذف ایران که آمیخته به حمله‌های بسیار تند به منتقدانش با ذکر نام و سابقه آن‌ها – شامل حمید درخشان و امیر قلعه نوعی – بود نشان داد مشاورانش چگونه از یک مربی اروپایی، یکی از آن مربیان وطنی اهل جنجال‌های رسانه‌ای ساخته‌اند. نشان داد که مربیان اروپایی هم ورای خونسردی ظاهری‌شان هم عنان کلام خود را از دست می‌دهند و پا به ورطه‌ای می‌گذارند که هیچ دستاوردی نه برای خودشان دارد و نه برای ورزش و فرهنگ.
مرجع : یک ورزش