به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۱۰ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب : ۵۹۵۸۰
گزارش سی‌ان‌ان در مورد اعزام افغانها به سوریه

اتهام تازه رسانه‌غربي علیه ایران درباره‌سوریه

گروه بين‌الملل: وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید درباره گزارش تازه‌ای که ایران را به استخدام پیکارجویان افغان برای شرکت در جنگ داخلی سوریه متهم می‌کند، اظهار نظر نمی‌کند.
اتهام تازه رسانه‌غربي علیه ایران درباره‌سوریه
شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا روز جمعه گزارشی را پخش کرد که در آن چند مرد افغان که با نقاب صورت خود را پوشانده بودند می‌گفتند که در ایران آموزش نظامی دیده‌اند و قصد دارند که برای جنگ با آمریکا به سوریه سفر کنند. این افراد می‌گویند در گذشته برای گروه طالبان می‌جنگیدند و از ایران برای نبرد به نفع حکومت سوریه پول دریافت می‌کنند. بنا بر این گزارش، این افغان‌ها بر این باورند که می‌توانند در سوریه با آمریکا بجنگند.

این خبر در حالی اعلام شد که وزیران امور خارجه آمریکا و ایران به زودی برای حل مناقشه هسته‌ای در عمان دیدار خواهند کرد. ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در واکنش به گزارش سی ان ان به این شبکه گفت که آمریکا بار‌ها درباره حمایت ایران از حکومت بشار اسد ابراز نگرانی کرده است اما در مورد گزارش جدید این شبکه نمی‌تواند اظهار نظر کرد. این سخنگو در عین حال تاکید کرد که در جریان دیدار آتی جان کری و محمد جواد ظریف درباره سوریه گفتگو نخواهد شد و گفتگوهای وزیران امور خارجه آمریکا و ایران فقط درباره مناقشه اتمی خواهد بود.

شبکه سی‌ان‌ان بر اساس ویدئویی که از گروهی از شورشیان سوری به دست آن شبکه رسیده و نیز فرستادن خبرنگاری به افغانستان، گزارشی در مورد اعزام گروهی «پیکارجوی افغان به سوریه، که در ایران تعلیم دیده و از آن مستمری می‌گیرند»، منتشر کرده است.  در ویدئویی که از سوریه به دست شبکه خبری سی‌ان‌ان رسیده، و این شبکه می‌گوید نمی‌تواند صحت آن را تائید یا رد کند، شورشیان حین نبرد یکی از نیروهای هوادار بشار اسد را از خرابه‌هایی بیرون می‌آورند که مشخص می‌شود اهل افغانستان است.

این مرد در جایی دیگر از این ویدئو خود را «سید احمد حسینی» معرفی می‌کند و می‌گوید که مهاجر افغان در ایران است، مبغلی نزدیک به ۵۰۰ دلار از ایرانی‌ها می‌گیرد تا در سوریه بجنگد و ایرانی‌ها او را آموزش داده‌اند. این فرد می‌گوید ایرانی‌ها او را «برای دفاع از حرم زینب» به سوریه آورده‌اند. سی‌ان‌ان در عین حال یک عکاس خبری خود را به شرق افغانستان فرستاد تا در این مورد گزارشی تهیه کند.

در این بخش از گزارش گروهی از مردان افغان که چهره خود را پوشانده‌اند، می‌گویند به تازگی از آموزش‌ها از ایران به روستای خود بازگشته‌اند تا با خانواده خود پیش از اعزام به سوریه خداحافظی کنند. این افراد مایل به افشای هویت خود و محل سکونت خود نبودند. یکی از این افراد می‌گوید به دو دلیل به سوریه می‌رود؛ آنجا علیه آمریکایی‌ها می‌جنگد و اینکه از ایران پول می‌گیرد.

بنا بر این گزارش با وجود پیچیدگی در مورد دلیل رفتن به سوریه، اکثرا می‌گویند آن را راهی برای پول درآوردند می‌دانند. این افراد جزئیات دقیقی از تجربیات خود به گزارشگر آن ارائه داده‌اند و نیز در ویدئو پاکت‌های بانکی نشان داده شده که ظاهرا از پرداخت مبلغی بین ۵۰۰ تا هزار دلار به آنها در ایران حکایت دارند. افراد دیگر ساکن روستا نیز این روایت‌ها را تائید کرده‌اند.

«پیکارجویایی» که با آنها صحبت شده گفته‌اند قبلا در صف طالبان بوده‌اند، اما به دلیل اختلافاتی، آن گروه را ترک کرده‌ و به ایران رفته‌اند؛ «یا کشته می‌شویم یا با پولی که ایران قول آن را داده بر می‌گردیم». در عین حال این گزارش نشان می‌دهد که این افراد اطلاعات زیادی از رخدادهای سوریه ندارند. وقتی از آنها در مورد گروه «حکومت اسلامی» در سوریه، که ایران آن را یک گروه تروریستی می‌داند و برای مبارزه علیه آن به نیروهای عراقی کمک می‌کند، پرسیده می‌شود یکی از مردان می‌گوید «با آنها می‌نشینیم و صحبت می‌کنیم، اگر فکرهایمان نزدیک بود، با آنها دوست خواهیم شد».

ایران هنوز واکنشی به گزارش تازه سی‌ان‌ان و گفته‌های مطرح شده در آن نشان نداده است. اما تهران در بهار گذشته، اتهام‌های مشابه در این مورد را که در روزنامه وال‌استریت‌جورنال منتشر شد، رد کرده بود. در آن گزارش نیر مبلغ پرداختی به افغان‌ها از سوی ایران برای جنگیدن علیه شورشیان سوری، ۵۰۰ دلار عنوان شده بود. مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گزارش وال‌استریت‌جورنال را «کاملا بی‌اساس» توصیف کرده بود.