به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۶۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب : ۶۶۴۱۰
گزارش گاردین از تاثیر سقوط قیمت نفت بر اقتصاد ايران

آنها ما را دست انداخته‌اند!

گروه اقتصادي: هر چه قدر هم اصرار کنیم و فریاد بزنیم که کاهش قیمت نفت تاثیری بر اقتصاد کشور ندارد کسی باور نخواهد کرد. همگان به خوبی می دانند که حیات دولت به نفت وابسته است به تعبیری درآمدهای حاصل از نفت چشم اسفندیار دولت است. لحن روحانی در سخنرانی بوشهر درباره قیمت نفت هم این را نشان داد. گاردین نیم نگاهی دارد به تاثیر افت قیمت نفت بر اقتصاد کشور در روزهای اخیر. برگردان آن را در زیر می خوانید:
آنها ما را دست انداخته‌اند!
منبع: گاردين
برگردان از انگلیسی: علیرضا طالب‌زاده

قیمت پایین نفت به بحث هایی درباره لزوم ایجاد تنوع در درآمدهای کشور را در محافل عمومی دامن زده است: «وقتی جهان عطسه مي‌کند ما سرطان مي‌گیریم.» از این اصطلاح حجت صاحب یک آرایشگاه در محله تیردوقلو در جنوب تهران برای توصیف اقتصاد ایران که در هفته های اخیر به خاطر سقوط جهانی قیمت نفت ضربه ای دیگر خورده است استفاده مي‌کند.

در حالی که دولت حسن روحانی تلاش مي‌کند تا تورم را مهار و تاثیر تحریم های بین المللی را خنثی کند باید با کاهش 50 درصدی درآمدهای نفتی دست و پنجه نرم کند. این در حالی است که دولت سعی مي‌کند برنامه ریاضت اقتصادی و صرفه جویی در هزینه ها را به مردمی ناراضی و به تنگ آمده از تورم بقبولاند. حجت مي‌گوید: «آنها را ما را دست انداخته اند. به ما مي‌گویند که برای روزهای سختی آماده شویم تا هر وقت آن وضعیت بوجود آمد به ما بگویند: نگویید که آن را به شما نگفتیم. برای شروع در وضعیت چندان مناسبی به سر نمی بریم. این چیزی است که در کشوری که دولتش کاملا وابسته به پول نفت است اتفاق مي‌افتد.»

سقوط ناگهانی قیمت نفت خام به بشکه ای حدود 50 دلار محدودیت های بیشتری را بر بودجه سال آینده دولت تحمیل مي‌کند که بر روی بشکه ای 72 دلار بسته شده است. بودجه سال مالی امسال که در اسفند پایان مي‌پذیرد روی نرخ بشکه ای 100 دلار محاسبه شده است. در حالیکه جمعیت کشور هنوز تاثیر کاهش مخارج دولت را حس نکرده است خبرهای ناخوشایندی از بازار ارز و فروشگاه های مواد غذایی به گوش مي‌رسد.

با ثبات دلار در قیمت 3200 تومان تا اواخر آبان، قیمت آن از اواسط آذر شاهد افزایش مستمر در باراز آزاد ارز تهران بوده است که اوجش 3600 تومان بود. در این بین خانوارها با افزایش ماه به ماه در مایحتاج اساسی مانند نان و دارو مواجه هستند. اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی اخیرا اذعان کرد که دولت نتوانسته بود به درستی به اطلاع مردم برساند که قیمت پایین نفت چه تاثیری روی سیاست اقتصادی کشور و زندگی مردم خواهد داشت.

عماد دکتری 35 ساله که در داروخانه ای در یوسف آباد در مرکز تهران کار مي‌کند مي‌گوید: «مردم بالا رفتن قیمت ها را مي‌بینند و شروع به اعتراض مي‌کنند. بر سر وعده هایی که روحانی برای ارزان کردن دارو و کنترل تورم داده بود چه آمد؟ مردم کمتر به سقوط ناگهانی قیمت نفت توجه مي‌کنند و همه چیز را به بی کفایتی و دزدی نسبت مي‌دهند. آنها فکر مي‌کنند روحانی فقط ادامه رییس جمهور قبلی است.»

مریم، 57 ساله، زن خانه داری که از فروشگاهی در کریم خان مواد غدایی مي‌خرد تاکید مي‌کند که قیمت ماکارونی و پرتغال در هفته های اخیر تا 20 درصد افزایش یافته است. او مي‌گوید: «اگر قیمت نفت کاهش یافته است به من چه ربطی دارد؟ آنها همیشه بهانه هایی در آستین دارند ... به خدا قسم از دوران احمدی نژاد وضعیت عوض نشده است.»

در میان اصناف و تاجران باور عمومی بر این است که عربستان سعودی مقصر سقوط نفت است .اغلب در تیتر روزنامه ها عربستان به عنوان دشمن اصلی ایران در منطقه نشان داده مي‌شود. جعفر که در شمال تهران در خیابان شریعتی نزدیک پل صدر نمایشگاه اتومبیل دارد مي‌گوید: «روشن است که سعودی ها و اماراتی ها پشت این قضایا هستند. آنها مي‌دانند که روحانی و اوباما به هم نردیک شده اند و ایران در صدد است تا متحد اصلی امریکا در منطقه باشد. برای همین آنها تلاش مي‌کنند ایران را امسال به زیر بکشند ... ما باید به سعودی ها مثلا از طریق قطع روابط دیپلماتیک نشان دهیم که دنبال ماجراجویی نیستیم.»

آسمین که یک اقتصاددان 33 ساله و کارمند بانک است پیشنهاد دیگری را مطرح مي‌کند: اگر دولت قادر نیست به توافقنامه هسته ای با غرب دست یاید و تحریم ها را بردارد باید در برنامه یارانه نقدی برای قشر فقیر تجدید نظر حاصل کند. چرا که در این برنامه متقاضیانی هستند که ناعادلانه یارانه مي‌گیرند که نیازی به این پول ندارند. آسمین مي‌گوید: «بحث بر سر پنج تا ده میلیون نفر است. این به دولت کمک مي‌کند تا در هزینه ها صرفه جویی کند.»

در حالی که مباحثات عمومی درباره تاثیرات قابل انتظار آن با بدبینی و بی اعتمادی زیادی همراه است، حداقل در یک مورد مثمر ثمر واقع شده است: قیمت پایین نفت چه روی برنامه های رفاه اجتماعی تاثیر بگذارد و چه منجر به افزایش مالیات ها شود باعث بوجود آمدن بحث های عمومی درباره لزوم تنوع بخشیدن به درآمدهای کشور مي‌شود.

جعفر مي‌گوید: «در درازمدت باید به فکر چاره جدی باشیم. تا کی اقتصاد کشور باید حول قیمت نفت بچرخد؟ و اگر یک روز نفت تمام شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در هر صورت پول فقط به جیب دولتیان مي‌رود و به دست مردم نمی رسد. تنها سختی و فشار و قیمت بالا نصیب ما مي‌شود.»

دبیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۱:۲۶
امیدواریم قیمت نفت بشکه ای یک دلار شود. چون ما معلمها با حقوق ناچیزی که میگیریم نابود شدیم و هیچ سهمی از درآمدهای نفتی نداریم. زمانی که نفت بشکه ای 105 دلار بود هم چیزی به ما نرسید، در دولت روحانی هم حقوق همه وزارتخانه ها را بین 50 تا 70 درصد افزایش دادند اما آموزش و پرورش 20 درصد!!! برای سال آینده هم که گفتن 14 درصد اضافه می کنیم، ولی برای دانشگاه آزاد و کارگران زمزمه 25 درصد به گوش میرسه. سال آینده بودجه وزارت بهداشت را 100 درصد افزایش دادند اما آموزش و پرورش چی= هیچ (279556)
واقع بین
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۱:۵۹
اگر نفت نباشد کارمندان دولت منجمله شما از گرسنگی خواهند مرد چون کشور ما جز نفت فروشی کار دیگری بلد نیست.حرف شما مثل اینکه بگوییم پول و ثروت بد است چون بلد نیستیم از آن سود بریم. (279568)
چرا نظر منو منتشر نمی کنی ؟
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۴:۲۵
دولت میگه 30 درصد بودجه به نفت وابسته است اما این یک دروغ است زیرا همه ی کارشناسان اذعان دارند 80 درصد بودجه به نفت وابسته است.
در قبل از انقلاب ما خودروسازی را داشتیم که به کشورهای حوزه ی خلیج فارس و حتی کره و ژاپن اتوموبیل صادر می کردیم اما الان این صنعت تقریبا نابود شده است.
در قبل از انقلاب کفش ملی را داشتیم که به همه ی نقاط جهان حتی اروپا صاردات داشتیم که آن هم نابود شد.
.
.
.
الان فقط می توانیم روی خشکبار حساب کنیم!!!! (279649)
جوان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۴:۴۳
دقیقا
پول و ثروت بد است وقتی بلد نیستیم از آن سود بریم (279660)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۷:۲۶
"در میان اصناف و تاجران باور عمومی بر این است که عربستان سعودی مقصر سقوط نفت است"
نه بابا عربستان مقصّر نیست که !
احمدی نژاد مقصّره !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اصلاً تعارف نکن آقای روحانی ! راستش را به مردم بگو که تقصیر احمدی نژاده ! وقتی مردم صداقتتان (!) را ببینند از شما میپذیرند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (279708)
ایرونی
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۰۲:۲۱
دقیقا" همون مقصره چراکه هرچی درآمد ارزی تو اون 8سال(با نفت 100 دلاری)و پس انداز سالهای قبلش داشتیم رو به باد فنا (اختلاس و...) داد تا حال دشمنها برامون چنین نقشه ای بکشن اگه یک سوم اون پول رو پس انداز میکرد اصلا" دشمنها به چنین حربه ای روی میآوردن؟ یقینا" خیر چون در کوتاه مدت موفق نمیشدن و در دراز مدت هم ضرر خودشون بیشتر میشد. (279832)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۸:۵۴
نمیگم برید ببینید ایتالیا که نفت نداره چیکار میکنه ولی خب حداقل ببینید پاکستان بودجش رو از کجا تامین میکنه شما هم همون کارو کنید!!!!!!!

صنعت صفریم
کشاورزی صفریم
همه چیز صفریم

حداقل یه دونه یک گیر بیارید بزاریم کنار این صفرها تا حداقل بشه ده و تجدید نشیم!!!!!!!!!! (279743)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۹:۱۷
پاکستان وضع اقتصادیش خوب نیست. (279753)
56
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۰۱:۴۶
اما پاکستان :
پاکستان کشوری‌است که یکی از بزرگترین صادرکنندگان توپ فوتبال در جهان محسوب می‌شود. ۷۵ درصد از این حجم تولید نیز، که معادل ۶۰ درصد از کل تولید توپ فوتبال در جهان هم می‌شود در سیالکوت پاکستان صورت می‌گیرد.
پاکستان در زمنه ی تولید و فروش سلاح هم پیشرفته است.
ما به جزء نفت چه داریم بفروشیم ؟؟؟؟
نروژ هم نفت داره که در ادامه بخوانید : (279825)
56
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۰۱:۴۷
درحالی‌که اغلب کشورهای نفت‌خیز دنیا درآمدهای حاصل از فروش نفت خام خود را صرف هزینه‌های جاری می‌کنند، نروژ مشغول پس‌انداز کردن پول حاصل از فروش نفت خام و گاز در یک صندوق مستقل است. ارزش منابع مالی این صندوق حدود ۸۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است و خود صندوق، معادل یک درصد مجموع سهام جهانی را در اختیار دارد. منابع این صندوق به اندازه‌ای است که اگر سهم هر شهروند نروژی با کرون، واحد پول آن کشور، محاسبه و پرداخت شود، همه آنها میلیونر می‌شوند. در عمل، این صندوق یک حساب سرمایه‌گذاری عظیم است. (279826)
56
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۰۱:۵۳
یعنی دولت نروژ به جای اینکه درآمد نفت را به بانک مرکزی بدهد و بانک مرکزی به جای آن ریال بدهد(بانک مرکزی هم دوباره دلار را به مردم می فروشد و مقداری از آن به خاطر واردات از ایران خارج می شود) ، آن را در حسابی ذخیره کرده و از سود آن کشور را اداره می کند.
آیا در کشو ما در این 37 سال به این گونه عمل شده است که عده ای الان به صورت شعار گونه دم از کاهش وابستگی به نفت می زنند.
پس از بین رفتن درآمد نفتی ما یعنی سقوط آزاد اقتصادی .
پس شعار بی خودی ندهیم که در این زمینه از عربستان هم عقب تر هستیم. (279827)
دوست گرامی 56
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۰۷:۳۳
آرمانهای دولت ما با آرمانهای دولت نروژ فرق می کند

آرمانهای دولت ما شعار مرگ بر آمریکا و نابودی اسراییل از روی زمین است و در این 37 سال دولتهایمان روی آرمانهایمان ایستادگی کرده اند

بنابراین مقایسه دولت ما با دولت نروژ کار صحیحی نیست و قیاستان مع الفارق است. (279844)
م.الف.
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۸:۵۶
بسيارحرف زيبايي زديد(پول و ثروت بد است چون بلد نیستیم از آن سود بریم. ).بهتراست همسايكان ببرندچون بلد نیستیم از آن سود بریم. (279744)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۲:۵۲
بله خدا کنه یه دلار شه نه به خاطر این مسایل برکه ما دست برداریم از نفت خوری و تنبلی.از شما که معلمین بعید بود این استدلال به قول سعدی
پسندی که شهری بسوزد به نار
وگرچه سرایت بود بر کنار؟
حالا اگه معلما 30درصد حقوق بیشتر میگرفتن دعای نفت200دلاری میکردین!!!اسرارم به خاطر اینکه این فکر غالب منفعت طلبی و خودت رو نگاه کردن ما رو به اینجا کشنونده به والله...چند نفر بالا سیر شدن ملت یادشون میره!! (279595)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۸:۵۰
این حرف دوستمون رو باید با آب طلا نوشت:
"خدا کنه یه دلار شه نه به خاطر این مسایل بلکه ما دست برداریم از نفت خوری و تنبلی" (279739)
1002
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۰۲:۳۳
این چه فرمایشیه عزیز من بسیاری از همین مردم در شهرها و کارخانجات اگه کار گیرشون بیاد دو-سه شیفت کار میکنن، روستاییهای هم که بندگان خدا همه زحمتکشن ایراد جای دیگه است، مردمم وقتی میبینن با کار کردن به جایی نمیرسن دلسرد میشن. ایراد از تبلی نیست از مدیریته، از اختلاسه، از... (279835)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۳:۱۳
نفت ارزان شود یا گران ما بدبخت ها بدبخت تر می شویم درست اما حداقل شاید از اختلاس های چند هزار میلیارد تومانی کم شود کاش به خدا و آخرت ایمان داشتند کاش اندکی به فکر مردم بودند اقتصاد نابود شده کارخانه ها تعطیل - اقتصاد ما بیشتر به ساختمان سازی وابسته بود آنهم توی رکود وحشتناک - همه از جیب می خورند وای به روزی که پولها ته بکشه دزدی و فساد رو بیا تماشا کن (279605)
56
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۴:۵۰
فقط پایین امدن نفت نیست
ما بازارهای نفتی خود را از دست دادیم این بدتر است این یعنی حرکت به سوی تحریم صد درصدی نفت.
یعنی اگه الان قیمت نفت بالا بره عربستان خوش به حالش می شه چون مشتری جذب کرده اما برای ما چندان تفاوتی نداره چون بازار خود را از دست دادیم.
این یعنی برد دو سر سود عربستان.عربستان هم شرکتهای امریکایی را از رقابت خارچ می کنه.هم به روسیه فشار میاره.هم به ما فشار میاره.هم بازار بیشتری را صاحب میشه.
عجب مخی شدن این اعراب (279666)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۸:۲۹
عربستانی ها که اصلا فکر نمی کنند
از ارباب اوباما دستور میگیرند (279727)
مریم
United States
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۹:۰۰
همینه ما فقط بلدیم بقیه رو مسخره کنیم.
اوپک توسط ما(محمدرضاشاه)تاسیس شد.الان عربستان آن را از چنگ ما درآورده.پس زرنگ شدند و فکر می کنند وگرنه کشوری مثل قطر که سه وجب در سه وجب است نمی توانست اینهمه در خاورمیانه و جهان نفوذ پیدا کنه.
یکم از غرور گذشته دست برداریم و ببینیم چه بر سر ما آمده که اینقدر حقیر شدیم.؟؟؟ (279749)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۳:۳۸
با "فانی" همه فانی میشویم


عدم توجه به معیشت فرهنگیان = یک نسل از جامعه بی سواد "مدرک دار" (279615)
بیسواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۸:۵۳
بیسواد رو رزاحت تر میشه فریب داد (279742)
صوفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۳:۵۴
ای کاش این دوست فرهنگی ما
افق دیدشان را بالاتر می بردند و انتقاد و اعتراض اقتصادی خود را طوری عنوان
میکردند که همه جماعت تحت فشار را در بر میگرفت نه اینکه فقط داد شکم خودش را بزنه (279624)
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۶:۲۳
منم با همکارم موافقم نفت 120دلاری چه سودی برا ما داشت ایا تغییری تو زندگیمون ایجاد شدجز دزدی و تبعیض و کمک به حماس و حزب الله بشار اسد به چه درد من و خونوادم خورد ما که سهمی از نفت نداریم نفت بالابره یه میلیون میگیریم پایین هم بیاد هم یه میلیون رو میگیریم اونایی که چند هزار میلیارد دزدی میکنن باید نگران باشن نه ما دولت روحانی هم داره فقط شعار میده مخصوصا اقای نوبخت که همش داره شعار میده کو عمل زنده باد سید پاک و دوست داشتنی ما خاتمی عزیز یادش بخیر اون دولت بیشتر عمل داشت تا شعار (279695)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۴:۳۴
اکثر زیر ساختهای کشور و ارزش ریالی مملکت به برکت نفت هستش اگر در آمدهای دولت از فروش نفت کمتر بشه ارزش پولمون از این چیزی که هست کمتر میشه گندم و برنج وارداتی کشور به برکت پول نفت هستش وگرنه با این مدیریتی که داریم مملکت به قحطی افتاده بود در ضمن اگر ما نفت نداشتیم افغانستان بودیم نه ژاپن اگر مدیریت کشور مثل کشورهای توسعه یافته بود هشتاد درصد کارمندهای دولت از کار بیکار میشدن (279654)
بیکار
Anonymous Proxy
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۵:۳۳
من خودم ارشدمو تموم کردم الان فکر میکنم اموزش پرورش نسبت به وقت بیکاری که معلم ها دارند حقوق خوبی میده وکاش منم میتونستم برم .نسبت به بقیه کارمندان دولت فکر میکنم حقوق کمی نمیگیرند البته منکر اهمیت وحساسیت شغلشون نیستم.به هرحال برای ما دهه شصتی ها وضعیت اسفناک.فقط دعاکنید. (279678)
بی سواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۹:۰۰
کاش فقط یک روز سر کلاس درس اول ابتدایی بودی و فقط به پنج نفر درست گرفتن قلم رو یاد میدادی!!!!!!!!!!
حدود ده سال معلم اول بودم سه ماه اول سال از صبح تا وقت تعطیل حتی یک دقیقه نمیشه استراحت کرد کارمند محترم بانک در سال به اندازه یک ماه معلم کلاس اول کار نمی کنه صبحانه و استراحت و اضافه کارشم به راهه در صورتی که یک خودپرداز کار صد تا کارمند روانجام میده حقوقشم نوش جونش با دیپلم دو سه برابر من فوق لیسانس !!! (279747)
علی
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۸:۱۵
برادر معلم. این 50 تا 70 را از کجا میگی. من خودم نفتی هستم. اغلب میبینم معلمان ما بجای واقع بین بودن دارن فرافکنی میکنند. برادر وزارت بهداشت که قرار نیست تمام بوجه رو حقوق بده. بر خلاف اموزش و پرورشکه حقوق بخش اصلی مخارجش رو تشکیل میده جاهایی دیگه حقوق بخش بسیار ناچیزی از کل مخارج است. برادر برادر برادر..... (279718)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۹:۲۰
معلمین الان را با زمان شاه مقایسه می کنند چون اون موقع حقوقشان خیلی بالا بوده که کاملا صحیح بوده است.
در ضمن شان معلمی و استادی هم در جامعه پایین آمده است. (279755)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۹:۴۳
من هم امیدوارم که قیمت نفت پایین پایین بماند چون در دراز مدت باعث وابستگی بیشر دولت به مردم و کاهش فرهنگ مفت خوری شده و به نفع جنبش دموکراسی خواهی می باشد (279763)
بی طرف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۰۶:۱۲
در جواب شما باید بگم که تمام حقوق معلمان از فروش نفت تامین میشه و اگه نفت فروش نرود شما حتما از گرسنگی می میرید همین ۱۴ درصدی هم که قراره به حقوق معلمان اضافه بشه از سرشونم زیاده مگه فکر میکنید که چکار میکنید نصف سال را تعطیل هستید به بهانه های مختلف صد روز تابستان حقوق مفت میگیرید ماهی ۶۰۰ هزارتومن برای حقوق یه معلم زیاده در صورتی که همه معلمان بالای یه میلیون میگیرن،واقعا که (279840)
آرمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۲:۱۷
وقتی بیشتر ثروت و سرچشمه ها دست دولته و دولت هم با پول نفت کشور را می گرداند نباید چشمداشت پیشرفت و رفاه را داشت. بخش مردمی هم که سست بنیان است پس با فرود قیمت نفت باید چشمداشت پیدایش وضعیت سخت و بدی را مردم داشت. (279578)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۲:۳۵
بخاطر خدا و رفاه مردم همایشها . مسافرتها. جلسات و انجمنهای بی جهت و ..........رادر مملکت حذف کنید .ما داغون شدیم. راضی به مرگ شدیم. (279581)
دوستدار ایران و ایرانی
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۲۰:۱۷
آقای روحانی ، آقایان لاریجانی بخاطر خدا و رفاه مردم دست دزدها را از این مملکت قطع کنید . (279768)
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۲۲:۳۷
اضافه شود طرحهايي ارز بر مثل گاز سوز نمودن خودروهاي بنزيني كه بنظر ميرسد بايست دير يا زود شكست اين طرح اعلام گردد. هيچ كار آكادميكي حتي در سطح بين المللي براي اين پروژه صرفا ملي صورت نگرفته بود موتوراكثر خودروها براي گاز سوز شدن طراحي نشده بود و تغييرات انجام شده در سيستم سوخت رساني هم كافي نبود. (279803)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۲:۴۳
....
قیمت نفت از 8 دلار به بیش از 10 برابر رسید که می تونست فرصت بسیار مناسبی برای رشد صنعت و اقتصاد و حل بسیاری از موانع غیر قابل باور بود... اما همش خرج ماجراجویی و خرج هایی شد که توصیفش غیر ممکنه... حقیقتش اینه دولت های ایران تو این چند ساله فقط و فقط روزشون رو پیش بردن و سند چشم انداز و ازین حرفا همش حرف مفته و دهن پرکن برای امیدوار کردن مردمه...حالا هم قیمت باید بیاد پایین.دنیا بالا پایین داره و ما از بالا بودنمون درست استفاده نکردیم. (279586)
يک معلم دلسوز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۲:۴۹
واقعا اين همه تبعيض در پرداخت حقوق بين معلمان و ساير دستگاه صداي اين قشر زحمتکش را در اورده , اگر به اين موضوع توجه نشود ديگه از فرهنگ و تعليم و تربيت فقط نامي باقي خواهد ماند , من معلم که تمام وقت گرفتار مشکلات زندگي و قسط قرض و وام هستم ديگه به بچه هاي مردم توجهي ندارم , متاسفانه تا بحث افزايش حقوق بوده ما زيادي هستيم چطور زمان جنگ زيادي نبوديم واقعا از اين همه تبعيض و دروغ و وعده خسته شديم , تاسف بزرگ براي نمايندگان مجلس است (279592)
بیکار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۴:۰۳
نصف سال تعطیل هستین میخواین 2 برابر سایرین حقوق بگیرین!؟ (279627)
سید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۵:۳۰
تابستون و عید و 5شنبه و جمعه و بین التعطیلین و...همشون هم یک کار دومی دارند.واقعا پرتوقعی خوب نیست (279676)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۵:۵۵
معلما تعطیل نیستن برای دانش آموزا در همه جا تعطیلند متاسفم تفکرت اینه (279684)
معلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۸:۱۳
با سلام کار آموزش یک کار روحی وروانی که با این امکانات کم تاثیرش بیشتر میشه اساتید دانشگاه نصف ساعات ما در هفته تدریس میکنند وتعطیلات شون مثل ماست (279717)
یک معلم 19 سال خدمت.
United States
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۸:۳۵
درسته آفای بیکار.... اگه ما معلم ها کار میکردیم تو و امثال تو دانشی یا مهارتی یاد میگرفتید تا بوسیله ان ارتزاق میکردی و گرسنه نمی ماندی. (279732)
معلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۲۰:۲۶
اگه بیشتر از نصف سال هم تعطیل باشند، باز هم ججم کاری که انجام میدن چند برابر دیگر کارمندا هست.
همون نصف سالی که به قول شما کار میکنن، تمام وقتشون صرف کارشون میشه، سر کار جدول حل نمیکنن، سبزی پاک نمیکنن، ...
شما که خداروشکر بیکاری، یه روز وقت بذار و موقع تعطیل شدن مدرسه برو جلوی در یه مدرسه بمون و فقط تماشا کن، یا یه روز سوار سرویس مدرسه شو و با 5 تا دانش آموز همراه شو. اونوقت خواهی فهمید یک ساعت کار معلم بیشتر از یک ماه کار دیگران زحمت داره،
تازه حرف امثال شما رو هم باید تحمل کنه (279771)
عارف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۸:۲۱
در این ده سال اینده معلم ها فاجعه وار کار کردن!بی سوادی در کشور بیداد میکنه!بچه دهه 80 املا رو بلد نیستن!کیلویی نمره میدن! (279719)
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۲۰:۴۲
نمره هم نمیدیم باز دانش آموز قبوله باور کنید به نفع ما معلماست که به جای 35 دانش آموز خاموش بی سواد سی و پنج ذهن پر از سوال در انتظارمون باشه بیست سال درس دادیم عقده شد دانش آموزی چیزی بپرسه که مجبور بشیم برا جواب دادن بریم کتاب باز کنیم (279774)
معلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۲۳:۱۴
معلومه از سیستم آموزشی کاملا بیخبری. فکر کردی مثل قدیمه که نمره دست معلم باشه، الان ما به دانش آموز تجدید میدیم سال بعدش می بینیم کلاس بالاتر نشسته! معلما نمره بدن یا ندن بچه ها باید قبول بشن، دیگه در سیستم آموزشی چیزی به عنوان مردودی وجود نداره.
معلما فاجعه وار عمل کردن؟ آموزش عالی چی؟ نخبه پرورش داده؟
ما دانش آموز داریم درسهای سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی رو نتونسته پاس کنه، دانشگاه قبول شده، آخرشم بدون اینکه معلمای بنده خدا خبر داشته باشن مدرکشو گرفته و به ریششون خندیده، حالا هم احتمالا ... (279807)
معلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۲۳:۱۹
... حالا هم احتمالا بیکاره و معلما رو مورد لطف قرار میده
درد ما که یکی دوتا نیست، از یه طرف دانش آموزا و اولیاشون، از یه طرف وزارتخونه بی خاصیت و سیستم آموزشی معیوب
از یه طرف هم حرف و حدیث آدمای بیکار! (279810)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۲:۵۵
نفت به جه درد می خوره . تا حالا که جز بدبختی برای مردم نداشته .دیگی که برای مردم نجوشه بهتره نجوشه. (279597)
پول نفت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۳:۴۰
پول نفتی که برای مردم هیچ برکتی نداشته و بیشتر مصیبت بوده تا نعمت همان بهتر که بشو.د زیر 10 دلار (279617)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۴:۳۹
کاملا موافقم
نفت اگه ارزون شه و صادرات خامش سودی واسه دولت نداشته باشه، یه نسل نابود میشه، در عوض همه سر عقل میان که با مفت خوری مملکت پیشرفت نمیکنه، کشور ما بقدری مشکل داره که با نفت 200$ هم حل نمیشه.... (279658)
مریم
United States
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۹:۱۲
بعید می دانم شما دانشجو باشید زیرا بسیار سطحی فکر می کنید.تصور می کنید با این وضع فقط یک نسل نابود میشه؟
نه عزیز من یک ملت نابود میشه.
تا الان مفت خوری بوده زیرا از صنعت نفت که 40 سال پیش نوسازی شده بود فقط برداشت شده .. .
اگر قیمت نفت پایین بیاد فشارش هم به مردم وارد میشه.قرار نیست اینا در جهت منافع ملی حرکت کنند.اگر قرار بود حرکت کنند حداقل صنعت نفت را در روزهای پرپولی نوسازی می کردند.
پس کمی فکر کن (279752)
alex
Belgium
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۳:۴۱
با این تحریم ها و پا این آمدن قیمت نفت و این مسولین ، اگر به توافق هسته‌ای هم نه رسیم ، آینده و سرنوشت ما چیزی به جز یک کا بوس جهنمی نه خواهد بود!! (279618)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۴:۴۴
چرا انقد ناامید؟؟
بخدا به نفعه همه است که نفت ارزون باشه.
همه باید از خواب بیدار شن، تا کی مفتخوری؟!
آلمان مگه نفت داره؟ ژاپن نفت داره؟؟؟
حکومت باید به ظرفیتهای و استعدادهای مردم تکیه کنه، مثل کشورهای اروپایی، این همه نابغه تو دنیا داریم، بجای نفت باید به ا.نا تکیه کرد....
کو گوش شنوا....... (279661)
56
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۸:۴۹
در این 37 سال،در چه بخشی سرمایه گذاری شده که ما به جای نفت روش حساب کنیم؟
به غیر از خودروسازی ،کفش ملی و ... که آن را از دست دادیم،بازار فرش،پسته و ... را نیز به چینیها واگذار کردیم.
مادرسال 56 ،6 ملیون بشکه درروزصادرمیکردیم والان به زحمت 1.5 ملیون که حتی اگه تحریمها برداشته شود میشه 2 ملیون.
پولش هم خرج امور جاری کشور می شودواصلا به اینده نمی رسه.
اقتصاد ما بدون نفت نابود می شود جه بخواهیم چه نخواهیم.
پس شعارالکی ندهیم که روی سرمایه ی درون حساب می کنیم چون سرمایه ی درون هم برباد رفته است . (279738)
دانشکو؟
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۰۲:۵۷
عزیز جون مردم ما خیلی هم زحمت کشن مفتخور امثال خاوری و زنجانی وحامیاشونن.
وقتشه شما هم از خواب بیدار شی همین اندک پول نفت هم نباشه میشیم بنگلادش، پاکستان،نه ژاپن و آلمان.
اینور دنیا ظرفیتهای و استعدادهای مردم فقط درحین انتخابات کشف میشه،اون نوابغ مورد اشارتون هم اگه اینجا میموندن بیشترشون از بی توجهی بهشون سرخورده میشدن.یاعلی (279836)
پترودلار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۰۷:۴۰
مشکلات اقتصادی ما صد در صد سیاسی هستند بنابراین تا سیاست ما درست نشود فردای ما بدتر از امروز ماست .
پایین آمدن قیمت نفت و درآمد کمتر دولت از جانب فروش نفت شاید بتواند روی تصمیمات سیاسی دولت به نفع اقتصاد کشور تاثیر بگذارد (279845)
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۳:۴۳
ایران هیچ جایگزینی برای درآمد نفت ندارد.در شرایط فعلی 80 درصد بودجه ی ما به نفت وابسته است .این که می گویند 30 درصد بودجه به نفت وابسته است دروغ است.
در ضمن ما قبل از انقلاب راههای جایگزین تولید نفت داشیم مثل خودروسازی که به کشورهای عرب خلیج فارس و حتی ژاپن و کره صادرات داشتیم.
یا کفش ملی که حتی به کشورهای اروپایی صادرات داشتیم.
اما الان فقط می تونیم روی خشکبار حساب کنیم!!!!! (279619)
عطا اله
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۴:۰۳
اصلا نفت بشه 10 سنت !!! به ماچه؟ بذار غصه شو لبنان و فلسطین و سوریه و افغانستان و بحرین و عراق و آدم خوارهای جزایر آفریقا و... بخورن!!! (279629)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۴:۴۰
خیلی جالب بود
عالی بود (279659)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۸:۳۹
واقعا متاسفم بخاطر طرز فکرتان به 2 دلیل
1) اول اینکه آنها برادران دینی ما هستند اگر کمی انسان دوست باشید وضع فلسطینیان را درک میکنید
2) دوم اینکه اگر توجه کرده باشید اکثر کشورهای منطقه درگیر جنگ هستند
سپاه پاسداران با بردن جنگ به بیرون از مرز های کشور عزیزمان امنیت را برایمان تامین کرده است آیا شما منکر امنیت فعلی هستید ؟
لطفا" به حرفهاتون فکر کنید
موفق باشید (279734)
عینکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۲۳:۲۱
ببخشید مسلمانان چچن میانمار چین تمام آفریقاو ... مسلمان چه جورین که هزار هزار کشته بشن امثال شما هیچ غصه ای نمی گیرین؟ کافیه یه فلسطینی رو با یک آفریقایی مقایسه کنی. با چربی اضافی بدنش میشه ده تا آفریقایی رو سیر کرد. با ماشین خوشگلش میشه هزاران آفریقایی رو از گرسنگی نجات داد. نمونه سراغ نداری همون آقایی که چند وقتی به عنوان گزارشگر ازفلسطین خبر می داد. (279812)
عارف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۸:۲۳
مهم همسایه هاست بی خیال خودمون!
قرار یه برنامه بزارن یارانه ما رو حذف کنن به کشورهای دوست و همسایه یارانه بدن! (279721)
هدهد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۴:۱۰
نفت با لا بره دزدها بيشتر مي دزدند مبلغ بيشتري اختلاس ميكنند در عوض فشاري كه روي من بازنشسته است همونه .مگه الان كمبود بودجه نيست پس اين همايش هاي بي خاصيت كه نتيجه اي جز بخور بخور عده اي نداره براي چيه؟درسته كه اگر دولت كم بياره از حق ما ميگيره ولي الهي اصلا نفت نخرند .دولت 9و10 سر سام اور درامد نفتي داشت چه شد؟كجارفت؟هيچكس جوابگو نيست. (279635)
علوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۴:۱۴
گرچه هر چه نفت بیشتر سقوط کنه وضعیت مملکت اسفبارتر میشود ولی انقدر بدبختی کشیده ایم که بی خیالی مسری شده بالاتر از سیاهی دیگه رنگی نیست (279638)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۴:۲۴
من از کاهش قیمت نفت اصلا ناراحت نیستم که هیچ خوشحال هم هستم. مگه اون موقع که 150 دلار بود به جیب ما می رفت که حالا که 50 دلار شده دیگه نره. البته اونهایی که همون موقع نفت 150 دلاری رو خوردن یا به جیب از ما بهتران واریز کردن الان هم می تونن از نون مردم بزنن و تو جیب خودشون بریزن. (279648)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۶:۴۶
توروخدادیگه بس کنید.خسته شدیم.خدایاکجاازاین بدبختی هاپناه ببریم. (279701)
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۶:۵۹
قیمت نفت پایین بیاد فقط ضرر کنندگان اصلی اقشار ضعیف جامع اند مسولین که عین خیالشون نیست . . . ان (279703)
56
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۷:۲۲
ایران در سال 2014 نفت خود را به طور متوسط با بشکه ای 96.18 دلار فروخته.یعنی فقط 4 دلار کمتر از قیمت در نظر گرفته در بودجه 93.به نظر می رسد تا پایان سال 93هم در همین حدود به طور متوسط نفت ما فروخته شود.چون پول قرار دادهای نفتی را چند ماه بعد پرداخت می کنند و ما الان پول نفت حدود 100 را در حال دریافت پولش هستیم.اوج کسری بودجه در سال 94 خواهد بود که ما پول نفت ارزان شده را دریافت می کنیم.
این همه صدایی که از دولت درباره ی کسری بودجه ی93در می آیدعجیب است.این نشان می دهد که بودجه ی ما چقدر به نفت است (279707)
کارشناس اقتصاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۸:۴۵
برای حل این مسئله باید مالیات واقعی را دریافت کرد و باید برنامه ای درست و راهبردی در این مورد ایجاد شود که با امدن و رفتن هر دولت دنبال شود (279736)
اول باید ساختار اقتصادی درست شود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۲۱:۴۰
مالیات در سیستم اقتصادی سالم وشفاف خیلی خوب است
اما نه در سیستم اقتصادی که 4 سال به ثروتمندان یارانه می دهند چون نمی دانند ونمی توانند بدانند و نمی خواهند بدانند به چه کسانی نباید یارانه بدهند!!! (279791)
37
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۰۰:۲۹
وزارت دارایی خودش نمیدونه چی میشه یه طرف ممیزهای مالیاتی عنوان میکنن توافق با مودی اما مودی باید اظهارنامه پر کنه حالا ما تیر ماه مالیاتمون رو دادیم هنوز پیامک میاد که در اظهار نامه مبلغ درامد تون رو وارد نکردید حالا از همه جالب تر صورتفصل قطعی هم نمیدن سر سال نامه میاد 5درصد دیگه پرداخت کنید اگه پرداخت نکنید 5درصد دیگه باید جریمه بدهید حالا اگه این رو ندیم 5درصد دیگه دیر کرد میاد روش خلاصه اخرش دارایی پیامک میده مبلغ درامدتان راذکر نکردید (279820)
نفتی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۰۰:۳۲
هی می خواستن نفت رو بیارن سر سفره الان که با اب معدنی هم قیمت شده بهترین موقع هست چون می تونیم به جای اب بخوریمش و راحت بشیم (279821)
مردمي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۹:۰۴
اخه سي و پنج سال از انقلاب گذشته پس کي قراره روي رفاه ارامش و ارزاني را ببينيم تمام بي کفايتي و مديريت غلط خودشون را هميشه گردن استکبار و و اجنبي و دشمنان و .. انداخته اند تو رو خدا ديگه بس کنيد مردم دارند زير جرخ گراني له مي شند (279750)
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۲۱:۵۳
البته من قبول دارم که نفت ماراتنبل کرده است اما چرا به جای اینکه فرهنگمون را درست کنیم دنبال ازبین رفتن قسمت اعظمی ازدرآمدهامون هستیم.پس این همه مذاکره واصلا آقای ظریف برای چه بوده است .درست است که پول نفت به جیب من وشما نمی رود که باید میرفت اما ارزان شدن نفت دراین مملکت روی قیمت خودکار تاثیر دارد چه برسد به بقیه چیزها. یعنی باید بین بد وبدتر انتخاب کرد.(بد:گران شدن نفت تا قیمت بقیه بالا نرود بدتر: ارزان شدن و...). (279793)
خانم معلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۲۳:۳۴
ما هر چقدر حقوق بگیریم کمه خودتان اعصاب یه بچه رو ندارید همه مو به بیست پنج سال سابقه نرسیدیم انواع بیماری رو داریم (279816)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۰۱:۱۱
مقایسه قیمت نفت با فوب خلیج فارس فقط زمان منت گذاشتنه ، چرا حالا دولت قیمت بنزین را با فوب خلیج فارس مقایسه نمی کند؟ (279822)
جهان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۰۱:۴۰
با نفت 140 دلاری احمدی نژاد پهلوان پهلوان پدیده شد با 94 هزار ملیارد تومان (279824)
شخص بیطرف
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۰۲:۳۰
من گله از دوستانی دارم که گله از معلم ها میگیرند که چرا ادعای حقوق خوب دارند و من خودم کارمند نفت هستم اما چرا حقوق معلم ها باید کمتر ا کارمندان وزارت خانه هایی از جمله نفت باشه؟اگر وجود این اشخاص نبود الان منو تو اینجا نبودیم به حالت طلبکارانه این متن ها رو مینوشتیم وقتی به اساسی ترین مساله کشور یعنی پرورش انسانها اینقدر بی ارزش نگاه میکنیم واقعا جای تاسف داره و میگیم چرامثل اروپا و آمریکا نیستیم در صورتی که اونها اینجور نیستند بیشترین بها رو به معلمها میدند و برای اونها ارزشمندند (279834)
سعید
United States
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۰۳:۰۲
واقعیت اینه که دولت (بطور اعم) قادر به رعایت عدالت حتی در بین کارمندانش(در تمام ادارت و وزارتخانه ها) نیست یعنی مثلا حتی در یک وزارتخانه هم بین کارمندان عالیرتبه و دون رتبه واقعا تمایز چشمگیری در حقوق و مزایای پرداختی وجود داره چه رسد به برقراری عدالت بین آحاد شهروندان و مردم. در ضمن یادمون نرفته زمان خاتمی ما نفت 9 دلاری رو هم تجربه کردیم و اون موقع هم همین بحث ها مطرح شد که باید تنوع سازی در درآمدهای دولت ایجاد بشه وحتی یادم میاد که آقای جمشید مشایخی میگفت میتونیم فیلم های تولیدی رو بفروشیم به (279837)
سعید
United States
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۰۳:۰۳
در ضمن یادمون نرفته زمان خاتمی ما نفت 9 دلاری رو هم تجربه کردیم و اون موقع هم همین بحث ها مطرح شد که باید تنوع سازی در درآمدهای دولت ایجاد بشه وحتی یادم میاد که آقای جمشید مشایخی میگفت میتونیم فیلم های تولیدی رو بفروشیم به دنیا و درآمد ارزی کسب کنیم. ولیکن بعد از بحران افزایش رویایی قیمت نفت همه این طرح های بغایت متفکرانه و اقتصادی به ورطه فراموشی سپرده شد و مرا یاد مثل سگ کجا خانه کجا انداخت. حال دوباره زمستان آمده و سگ بی سرپناه مانده (279838)
ايراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۰۶:۵۶
اي كاش ، پايين امدن قيمت نفت مسؤولين را به فكر يك راه حل واقعي بياندازد تا اين کشورهای عربی اين چنين كشور مارابازيچه أغراض شوم سياسي خود نكنند مگر كشور ما به جز نفت چيز ديگري ندارد كه اين جنين بايد عزا بگيريم !! مشكل ما پايين امدن قيمت نفت نيست مشكل واقعي ما سوء مديريت است وبس اقايان دست از دعواهاي داخلي وقدرت طلبي بردارند وسر عقل بيايند تمام اين مشكلات حل مي شود (279843)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۰۷:۴۵
نه نفت می خواهیم نه احمدی نژاد.
اگر قیمت نفت بالا نمی رفت . احمدی نژاد ظهور نمی کرد. (279846)