به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۳ ساعت ۱۵:۱۹
کد مطلب : ۴۹۴۰۰

خلع سلاح پ.ک.ک خیلی دور نیست

گروه بين​الملل: معاون نخست وزیر ترکیه گفت، حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) احتمالا به زودی خلع سلاح می‌شود؛ اقدام که نشانه‌ای از یافتن راهی برای حل صلح آمیز مساله کردهای ترکیه است.
خلع سلاح پ.ک.ک خیلی دور نیست
به گزارش روزنامه حریت، بشیر آتالای، معاون رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در مصاحبه‌ای تلویزیونی با اعلام اینکه کشور در حال حاضر در یک مسیر کاملا ایمن است، گفت: من به شخصه خلع سلاح پ.ک.ک را دور از دسترس نمی‌بینیم. وی با اشاره به لایحه‌ای که هفته گذشته در پارلمان ترکیه تصویب شد و به مقام‌های دخیل در روند صلح مصونیت قضایی می‌دهد، گفت: این روند برای هر دو طرف پ.ک.ک و دولت، الزامی است و هیچ بهانه‌ای برای سرپیچی از آن پذیرفته نمی‌شود.

آتالای با اعلام اینکه موسسات دولتی بیش از سرویس اطلاعات ملی نقشی را در مذاکرات برای یافتن یک راه حل صلح آمیز برای این مشکل ایفا می‌کنند، گفت: مردم در منطقه نباید به خشونت باز گردند و ما برای این منظور گام‌های بیشتری بر می‌داریم. معاونت امنیت و دستورات عمومی برای همین مساله ایجاد شده است. ما هماهنگی این مساله را به آن‌ها واگذار کرده‌ایم. آن‌ها نیز در مذاکرات نقشی خواهند داشت. معاون نخست وزیر ترکیه مدعی شد که برخی موارد به نفع روند صلح نیست و باعث شده تا پیام‌های نادرستی در رسانه‌های اجتماعی و سنتی ارسال شود. وی اعلام کرد: یک پروسه جدید باعث تسریع و گسترش هماهنگی واحدهای امنیتی می‌شود و در این مورد سیاستمداران و سایر نهادها بیش از آنچه که در ابتدای کار فعال بود، نقش آفرینی می‌کنند.
مرجع : ايسنا