به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۱۱ ساعت ۱۵:۳۵
کد مطلب : ۷۳۲۵۰

60 درصد مردم آمریکا موافق توافق با ایرانند

گروه بين‌الملل: واشنگتن پست اعلام کرد: طبق آخرین نظرسنجی ها، نزدیک به 60 درصد مردم آمریکا از توافق هسته ای با ایران حمایت می کنند.
60 درصد مردم آمریکا موافق توافق با ایرانند
براساس این گزارش، طبق آخرین نظرسنجی که بطور مشترک توسط روزنامه واشنگتن پست و شبکه خبری 'ای بی سی نیوز - ABC News' انجام شده است؛ مردم آمریکا از توافقی که برنامه هسته ای ایران را محدود کند و در قبال آن تحریم ها هم تعدیل شود، حمایت می کنند. طبق این نظرسنجی، 59 درصد مردم آمریکا از توافقی که تحریم های مهم اقتصادی را از روی دوش ایران بردارد و در قبال آن برنامه هسته ای ایران هم محدود شود، حمایت کرده اند. 31 درصد هم مخالف توافق اند.

موافقان توافقنامه هسته ای مطمئن هستند این توافق می تواند ایران را از دست یابی به سلاح هسته ای بازدارد. جمهوری اسلامی ایران بارها مخالفت خود را با سلاح های هسته ای اعلام کرده و تاکید نموده است که این گونه تسلیحات هیچ گونه جایگاهی در راهبردهای دفاعی کشور ندارند. نتیجه این نظرسنجی ساعاتی پیش از سررسید مهلت تعیین شده روز سه شنبه برای حصول نتیجه مرحله اول مذاکرات هسته ای ایران منتشر شد.

به نوشته واشنگتن پست، نکته مهم در خصوص نتیجه این نظرسنجی، حمایت از توافق هسته ای است که در سطح توده های مردم آمریکا و طیف های متعدد سیاسی این کشور جریان دارد. عمده ترین گروه سیاسی موافق توافقنامه لیبرال ها هستند. 70 درصد از آنها به همراه دو سوم از دموکراتها موافق توافق هستند. همچنین 60 درصد از گروههای سیاسی مستقل و میانه رو هم از توافق حمایت می کنند.

اما جمهوریخواهان در موضوع حمایت از توافق هسته ای، دچار دو دستگی هستند. 47 درصد حامی توافق و 43 درصد مخالف آن می باشند. جمهوریخواهان همسو با قانونگذاران محافظه کار کنگره معتقدند چنانچه توافقی با ایران امضا شود، کنگره حق دارد آن را تایید و یا رد کند. همچنین یک نظرسنجی نیز توسط مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی 'پیو' انجام گرفت و نشان داد 62 درصد مردم آمریکا معتقدند این حق قانونی کنگره است و نه شخص رییس جمهور 'اوباما' که توافق هسته ای با ایران را تائید کند یا باطل شمرد.