به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۳۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۱ ساعت ۰۲:۱۴
کد مطلب : ۵۸۶۳۶
براي بهبود ایمنی صنعت هوانوردی غیرنظامی ایران

اولین معامله بوئینگ با ایران بعد از ۳۵ سال

گروه اقتصادي: شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا اعلام کرد که محصولات مرتبط با هواپیماهای ساخت این شرکت، البته نه قطعات، را به شرکت ایران ایر فروخته است.
اولین معامله بوئینگ با ایران بعد از ۳۵ سال
به گزارش خبرگزاری رویترز که این خبر را منتشر کرده این اولین معامله میان این شرکت هوافضای آمریکایی با ایران از زمان ماجرای گروگانگیری سفارت آمریکا در تهران است. بوئینگ گفت که دستور عملکرد، نقشه ها، نمودارهای ناوبری و داده هایی را به شرکت هواپیمایی ایران فروخته تا به بهبود ایمنی صنعت هوانوردی غیرنظامی ایران کمک کند. این فروش شامل قطعات نمی شود. هواپیماهای بوئینگ ناوگان هوایی ایران ایر به خاطر قدیمی بودن نیازمند سرویس جدی با کمک قطعات تازه هستند.

بوئینگ و همچنین شرکت عظیم جنرال الکتریک آمریکا ابتدا شش ماه قبل - در ماه آوریل - گفتند که موفق به کسب مجوز صدور قطعات یدکی هواپیما به ایران از وزارت دارایی آمریکا شده اند. سخنگوی بوئینگ در آن زمان تاکید کرد که این مجوز تنها اجازه فروش قطعات هواپیماهای مسافربری را می دهد که پیش از سال ۱۹۷۹ به ایران فروخته شده و بوئینگ اجازه نخواهد داشت در ارتباط با هواپیماهایی که پس از این تاریخ به ایران فروخته شده، معامله ای با ایران انجام دهد.

او همچنین گفت: قطعاتی که این مجوز اجازه فروش آنها را صادر کرده به آن دسته از قطعات محدود می‌شوند که برای ایمنی پروازها ضروری‌اند. شرکت جنرال الکتریک هم که بزرگترین قطعه‌ساز هواپیما در جهان است آن زمان گفت اجازه یافته تعدادی از موتورهای هواپیماهای فروخته شده به ایران را بازرسی و تعمیر کند. آن مجوز به خاطر تخفیف موقتی تحریم ها براساس توافق مقدماتی ژنو میان ایران و گروه پنج به علاوه برای حل اختلافات مربوط به برنامه اتمی ایران ممکن شد.

بوئینگ می‌گوید که امکان دارد در آینده قطعات را به ایران بفروشد اما جزییات بیشتری ارائه نکرد. معامله بوئینگ با ایران باعث ایجاد ۱۲۰ هزار دلار دآمد و حدود ۱۲ هزار دلار سود برای این شرکت در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۴ شد که در مقابل در آمد ۲۳.۷ میلیارد دلاری این شرکت در آن سه ماه ناچیز است. ناوگان هواپیماهای مسافربری ایران سالهاست که بر اثر تحریم‌های آمریکا از معامله مستقیم با بوئینگ و جنرال الکتریک محروم بوده است. ایران می‌گوید تحریم های آمریکا در سالهای گذشته اجازه نوسازی و ترمیم ناوگان هواپیماهای مسافربری را به این کشور نداده است.
مرجع : بي بي سي