به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۰:۵۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۴ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب : ۴۹۴۵۶
مالکی هشدار آمريكا را نادیده گرفته بود

كنگره آمريكا تصويب كرد: اوباما بدون مجوز مجلس، حق اعزام نيرو به عراق ندارد

گروه بين الملل: دو مقام آمریکایی فاش کردند که واشنگتن ، بارها به نوری مالکی نخست وزیر عراق نسبت به پیشروی گروه دولت اسلامی موسوم به داعش به سمت شهر موصل هشدار داده بود اما نخست وزیر عراق این هشدارها را نادیده می گرفت.
كنگره آمريكا تصويب كرد: اوباما بدون مجوز مجلس، حق اعزام نيرو به عراق ندارد
به گزارش العربیه این دو مقام آمریکایی می گویند که مالکی این هشدارها را جدی نمی گرفت، بنا براین واشنگتن او را مسئول اشغال موصل توسط داعش می داند. بر اساس این گزارش در حالی که خودروها و شبه نظامیان داعش از سوریه وارد عراق می شدند، مقامات امنیتی آمریکا با ارسال پیام هایی به مالکی او را در جریان این تحولات قرار می دادند اما نخست وزیر عراق جدی نمی گرفت و در نتیجه شهر موصل دهم ژوئن به دست گروه داعش افتاد.

دو مقام امنیتی آمریکا برای تهیه این گزارش، چند هفته ای را در عراق سپری کردند. این گزارش به کنگره آمریکا ارسال و در آن به شدت از نوری مالکی انتقاد و او را مسئول پیشروی داعش درعراق دانسته است. مقام های عراقی این هشدارها را در حالی نادیده می گرفتند که داعش در فلوجه و الرمادی به پیروزی هایی دست یافته بود. این گزارش می گوید که بازپس گیری شهر موصل از راههای نظامی امکان پذیر نیست و تنها راه حل سیاسی و اعتماد سازی میان شیعیان و اهل سنت، به بازپس گیری این شهر کمک خواهد کرد.

کاخ سفید پیش از این درخواست مالکی از آمریکا برای کمک نظامی در بازپس گیری شهرهای از دست رفته را رد کرده بود. واشنگتن از نخست وزیر عراق خواسته در این زمینه با سنی ها و کردها که از سیاست هایش ناخرسند هستند، همکاری کند. از سوي ديگر روز گذشته، مجلس نمايندگان آمريكا طرحي را تصويب كرد كه بر طبق آن اوباما فقط در صورت مجوز كنگره حق اعزام نيروي بيشتر نظامي به آمريكا را خواهد داشت. اين طرح با 370 راي موافق و 40 راي مخالف با اكثريت قاطع به تصويب رسيده است. اين در حاليست كه نوري مالكي چند روز پيش در ملاقات با سفير آمريكا در بغداد از آمريكا درخواست كمك‌هاي نظامي كرده بود.