به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۰۷ ساعت ۰۱:۲۱
کد مطلب : ۷۳۰۲۶
کمک‌خلبان هواپیمای جرمن‌وینگز که بود؟

کمک‌خلبان «عمدا» هواپیمای ايرباس را ساقط کرد

گروه حوادث: بازرسان فرانسوی اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای سرنگون‌شده جرمن‌وینگز را بررسی کرده‌اند. آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که هنگام سقوط کمک‌خلبان در حال هدایت هواپیما بوده و سقوط هواپیما به عمد صورت گرفته است.
کمک‌خلبان «عمدا» هواپیمای ايرباس را ساقط کرد
به گفته مقامات قضایی فرانسه، کمک‌خلبان هواپیمای جرمن‌وینگز که سه‌شنبه در جنوب فرانسه سقوط کرد احتمالا به قصد باعث سرنگون شدن هواپیما شده است. برایس رابین، دادستان مارسی، اعلام کرد که کمک‌خلبان که نامش آندرئاس لوبیتز بوده، در زمان سقوط هواپیما به تنهایی در کابین خلبانان بوده و به عمد هواپیما را به سقوط واداشته است. دادستان مارسی افزود که "اراده‌ای" برای "نابود کردن" هواپیما وجود داشته است. دادستان مارسی گفت که سرنشینان جرمن‌وینگز تا لحظه آخر از امکان سقوط هواپیما بی‌خبر بوده‌اند و جان خود را "در یک آن" از دست داده‌اند.

عمل تروریستی؟

دادستان مارسی افزود نشانه‌ای دال بر اینکه سقوط هواپیما بر اثر عملی تروریستی انجام گرفته در دست نیست. او گفت اما هنوز روشن نیست که چرا کمک‌خلبان ۲۸ ساله تصمیم به سرنگون کردن هواپیما گرفته است. همچنین وزیر کشور آلمان، توماس د مزیر، اعلام کرد که طبق اطلاعات این وزارتخانه، کمک‌خلبان آلمانی، آندرئاس لوبیتز، دارای سابقه تروریستی نبوده است.

قصد خودکشی؟

دادستان مارسی در پاسخ به این پرسش که آیا کمک‌خلبان قصد خودکشی داشته گفت که فکر نمی‌کند هدف او خودکشی بوده چون کسانی که می‌خواهند خودکشی کنند به طور معمول هدفشان از بین بردن خودشان است. دادستان مارسی گفت که با این حال می‌توان احتمال قصد خودکشی را مطرح کرد. به گفته وی، ‌کمک‌خلبان آلمانی از سپتامبر سال ۲۰۱۳ کار خود را نزد شرکت "جرمن‌وینگز" آغاز کرده بود. طبق اعلام شرکت هواپیمایی "لوفت‌هانزا"، شرکت مادر "جرمن‌وینگز"، آندرئاس لوبیتز ۶۳۰ ساعت پرواز را در کارنامه خلبانی خود داشت. او پیش از استخدام در "جرمن‌وینگز"، در مدرسه خلبانی "لوفت‌هانزا" در برمن تحصیل کرده بود.

پیش از این اعلام شده بود که خلبان هواپیما هیچ پیامی حاکی از وقوع وضعیت اضطراری مخابره نکرده و مشخص نیست که در زمان سقوط هواپیما دقیقا چه اتفاقی افتاده است. هواپیما تا آخرین لحظه پرواز کرده و هیچ نشانی از انفجار در دست نیست. همچنین روزنامه "نیویورک تایمز" به نقل از یکی از بازرسان ارشد که از ذکر نامش خودداری کرده، نوشته بود که اطلاعات جعبه سیاه نشان می‌دهد یکی از خلبان‌های هواپیما درست قبل از سقوط هواپیما، در خارج از کابین خلبانان بوده اما به خاطر قفل شدن در کابین، موفق نشده بود به کابین برگردد. به گفته شرکت هواپیمایی "جرمن وینگز"، از سال ۲۰۰۱ طبق مقرراتی که وضع شده امکان بازکردن در کابین از بیرون برداشته شده است.

یک هواپیمای ایرباس ۳۲۰ شرکت هوایی "جرمن وینگز" وابسته به شرکت آلمانی "لوفت هانزا" سه‌شنبه (۲۴ مارس / ۴ فروردین) در پرواز از بارسلون به دوسلدورف با ۱۵۰ سرنشین (۱۴۴ مسافر، ۲ خلبان و ۴ میهماندار) که ۷۲ تن از آنان آلمانی بودند در منطقه جنوبی کوه‌های آلپ سقوط کرد. یک گروه ۱۶ نفره دانش‌آموزان آلمانی نیز جزو مسافران بودند. لوفت هانزا پیش از این گفته بود که نمی‌تواند علتی را برای سقوط هواپیما اعلام کند. مدیرعامل لوفت هانزا روز چهارشنبه گفت: «برای ما معماست که چطور چنین حادثه‌ای با هواپیمایی بدون عیب و خلبانی پرتجربه رخ داده است.»

یافتن جعبه سیاه هواپیما و بررسی اطلاعات صوتی آن تا حدی به این معما پاسخ می‌گوید اما معماهای دیگری را مطرح می‌سازد. در نخستین واکنش‌ها پارلمان اسپانیا نتایج تحقیقات مقامات قضایی فرانسه را "تکان‌دهنده" خواند. همچنین وزیر راه و ترابری آلمان، الکساندر دوبرینت، پس از شنیدن نتیجه تحقیقات بازرسان فرانسوی گفت که این نتیجه بسیار تکان‌دهنده است. دوبرینت گفت که کارشناسان آلمانی نیز یافته‌های بازرسان فرانسوی را از جمله اینکه خلبان نتوانسته وارد کابین خلبانان شود، تایید می‌کنند.

هیچ سیستم امنیتی نمی‌توانست مانع از عمل کمک‌خلبان شود

کارستن اشپور، مدیرعامل لوفت هانزا، گفت که هیچ سیستم امنیتی در جهان نمی‌توانست جلوی عمل کمک‌خلبان را بگیرد. او افزود که کمک‌خلبان هواپیمای سرنگو‌ن‌شده جرمن وینگز چندین ماه دوره آموزشی را ترک کرده و سپس ادامه داده بوده است. او گفت که اما اجازه ندارد دلیل ترک تحصیل موقت کمک‌خلبان را ذکر کند. به گفته‌ی مدیرعامل لوفت‌هانزا، این شرکت هواپیمایی تصمیم دارد روند انتخاب و آموزش خلبانان را بازبینی کند و آن را بهبود ببخشد.

کمک‌خلبان هواپیمای جرمن‌وینگز که بود؟

بازرسان تحقیقات در مورد علل سقوط هواپیمای سانحه‌دیده جرمن‌وینگز اطمینان پیدا کرده‌اند که "آندرئاس ال" به‌عمد باعث سقوط هواپیما هنگام عبور از ‌آسمان بلندی‌های آلپ شد. آندرئاس که بود؟
بازرسان فرانسوی بر این نظرند که علت سقوط هواپیمای جرمن‌وینگز با شماره پرواز ۹۵۲۵ در ارتفاعات آلپ فرانسه را پیدا کرده‌اند. بریس روبن، دادستان مارسی می‌گوید: «به نظر می‌رسد که کمک‌خلبان به‌عمد باعث سقوط و متلاشی شدن هواپیما شد.» از "آندرئاس ال" چه می‌دانیم؟

به نوشته اشپیگل آنلاین، "آندرئاس ال" ۲۸ سال داشت و زاده شهرستان مونتاباور، در ایالت راینلند ـ فالس در نزدیکی کوبلنتس بود. او در آنجا با والدین خود زندگی می‌کرد. آندرئاس از خود نیز آپارتمانی در شهر دوسلدورف داشت. او در نوجوانی به عضویت باشگاه گلایدرسواری "ال اس س وستروالد" در آمد؛ جایی که او در آن اولین پرواز خود را تجربه کرد. پتر روکر، عضو کهنه‌کار این باشگاه می‌گوید، آندرئاس جوانی مهربان، "شوخ‌طبع و شاید گاهی کمی آرام" بود. او مورد علاقه اعضای باشگاه بود و تکروی نمی‌کرد. روکر می‌گوید، نمی‌تواند باور کند که آندرئاس به‌عمد باعث سقوط هواپیما شده باشد. او می‌افزاید: «من زبانم بند آمده، هیچ توضیحی برایش ندارم.»

"آندرئاس ال" در سال ۲۰۰۷ دیپلم خود را گرفت و در سال ۲۰۰۸ آموزش خلبانی را در مدرسه خلبانی لوفت‌هانزا در برمن آغاز کرد. کارستن اشپور، رئیس لوفت‌هانزا در کنفرانسی رسانه‌ای گفت: آندرئاس ‌آموزش خلبانی خود را به مدت چند ماه قطع کرد. اما این مسئله غیر عادی نیست. او در تیم پرواز بود و بعد توانست به عنوان خلبان کار کند. شرکت هواپیمایی جرمن‌وینگز می‌گوید، آندرئاس از سپتامبر سال ۲۰۱۳ در این شرکت که وابسته به لوفت‌هانزاست مشغول به کار شد و در مجموع ۶۳۰ ساعت پرواز را از سر گذراند. رئیس‌ لوفت‌هانزا آندرئاس را مردی "زبده در پرواز بدون هیچ‌گونه محدودیت و قید و شرط" توصیف کرد.

انگیزه او چه بود؟

انگیزه "آندرئاس ال" چه بود؟ خودکشی یا علتی دیگر؟ آیا سقوط از قبل برنامه‌ریزی شده بود و او احتمال می‌داد که همکارش هنگام پرواز کابین را ترک می‌کند؟ چرا آندرئاس دوره آموزشی خود را در سال ۲۰۰۹ قطع کرد؟ اشپور، رئيس لوفت‌هانزا در این مورد به ملزم بودن پزشکان آلمان به سکوت در باره بیمارانشان اشاره کرد‌؛ قانونی که بعد از مرگ بیمار نیز به قوت خود باقی است. علت قطع دوره آموزشی معلوم نیست، آنچه روشن است این است که آندرئاس بار دیگر آموزش را از سر گرفت و آن را ادامه داد.
مرجع : دويچه وله