به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۰:۰۴
 
۳۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ساعت ۱۳:۰۱
کد مطلب : ۱۵۹۷۶
نامه زیباکلام به مکارم شیرازی و مهدوی کنی:

درقبال‌اخراج‌استادودانشجو احساس‌وظیفه نکردید؟

گروه سياسي: صادق زیباکلام - استاد دانشگاه و تحلیلگر مسایل سیاسی و اجتماعی- با انتشار نامه‌ای خطاب به آیت‌الله مکارم شیرازی و آیت‌الله مهدوی کنی، به نگرانی‌های آنها درباره عزل و نصب‌های اخیر سرپرست وزارت علوم پاسخ داد. به گزارش ایسنا، زیباکلام در بخشی از نامه خود، از برخی برخوردهای رییس پیشین دانشگاه علامه طباطبایی در طول هشت سال اخیر انتقاد کرده و آورده است: «آیا آن حضرات در قبال صدها دانشجویی که جناب شریعتی مانع از ادامه تحصیلشان شده و از دانشگاه اخراج شدند، احساس مسئولیتی ننمودند؟ ... آیا اگر کسی به حق یا ناحق طرفدار حکومت نبود، می‌بایست از حق تحصیل محروم شود؟» متن کامل نامه صادق زیباکلام بدین شرح است:
درقبال‌اخراج‌استادودانشجو احساس‌وظیفه نکردید؟
بسمه تعالی
حضرات آیات عظام مکارم شیرازی و مهدوی‌کنی ادام‌الله ضلهما العالی علی رئوس المسلمین
موضوع نامه: نگرانی حضرات آیات در مورد عزل و نصب‌های آقای دکتر جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم

با سلام و آرزوی طول عمر پربرکت آن مراجع عظام،اخیرا هر دو آن بزرگواران در خصوص عزل و نصب های صورت گرفته توسط سرپرست وزارت علوم اظهار نگرانی فرموده بودند که "مبادا مدیران مفسد جایگزین مسئولین صالح و دلسوز شوند". خطیب ارجمند نماز جمعه تهران، حضرت آیت الله سید احمد خاتمی دامت بقاه هم در نماز جمعه هفته گذشته با عنایت به همین دغدغه اظهار داشتند که " ما هیچ توقعی از دولت جدید نداریم فقط ازشان می خواهیم که به همان اصل اعتدال و میانه روی که از جانب خودشان مطرح شده پایبند بمانند و بر طبق آن عمل کنند". دغدغه آن بزرگوار هم همچون آن آیات اعظام، نگرانی از بابت برخی عزل و نصب های دکتر توفیقی سرپرست وزارت علوم می باشد. و باز هم مشخص تر گفته باشیم، از بابت برکناری جناب حجت الاسلام دکتر صدرالدین شریعتی ریاست محترم دانشگاه علامه طباطبایی و در مرتبه بعدی رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان. نگرانی از عزل چنین روسایی سبب گردید تا برخی از نمایندگان تندرو اصولگرای مجلس هم به این فکر بیافتادند که اساسا حق عزل و نصب ها را از وزیر جدید علوم بگیرند. به همین منظور طرحی با قید دو فوریت به صحن علنی مجلس آوردند تا بر اساس آن سرپرست وزارت خانه حق نقض تصمیمات وزیر قبلی را نداشته باشد اما دو فوریت آن رای نیاورد و بعنوان طرح یک فوریتی در صف انتظار طرح‌ها و لوایح دیگر قرار گرفت.

بنده روی سخنم در این نامه خطاب به آن آیات اعظام است و مشخص‌تر گفته باشم فقط یک سوال از آن مراجع عظیم‌الشأن دارم. من ضمن آنکه احساس مسئولیت آن بزرگواران را از عزل جناب حجت الاسلام شریعتی درک می کنم، پرسش مشخصم آن است که آیا آن جنابان در قبال عملکرد ایشان هرگز احساس مسئولیتی ننمودند؟ آیا آن حضرات در قبال صدها دانشجویی که جناب شریعتی مانع از ادامه تحصیلشان شده و از دانشگاه اخراج شدند، احساس مسئولیتی ننمودند؟ آیا آن حضرات در قبال خیل عظیم اساتید دانشگاه علامه که در دوران آقای دکتر شریعتی بدلیل آنکه افکار و عقایدشان خیلی با آرا حکومت همخوانی تداشت، اخراج، بازنشسته و ممنوع التدریس شدند، هرگز وظیفه و مسئولیتی احساس ننمودند؟ آیا در قبال هزاران دختری که داوطلب تحصیل در دانشگاه علامه می بودند اما بدلیل سیاست های حجت الاسلام شریعتی از ورودشان به آن دانشگاه جلوگیری شد، هیچوقت احساس مسئولیت و تکلیف نکردید؟

آیا در قبال تعطیل شدن تشکل های دانشجویی مستقل و جلوگیری از فعالیت های صنفی و سیاسی دانشجویان در دوران مدیریت جناب حجت الاسلام شریعتی احساس وظیفه و تکلیف نکردید؟ آیا در قبال پذیرفته شدگان دوره های فوق لیسانس و دکترا که گزینش بدلایل سیاسی از ثبت نام آنها جلوگیری کرد احساس وظیفه و تکلیف نکردید؟ آیا در قبال سقوط غم انگیز جایگاه علمی بهترین دانشگاه علوم انسانی کشور در نتیجه سیاست های تنگ نظرانه جناب حجت الاسلام شریعتی هیچ وقت احساس مسئولیت و وظیفه نکردید؟ آیا در قبال یک دو جین استاد برجسته رشته اقتصاد دانشگاه علامه که تنها جرم شان برای اخراج و بازنشستگی اجباری آن بود که در نامه ای سرگشاده سیاست های اقتصادی رئیس جمهور پیشین آقای دکتر احمدی نژاد را مورد انتقاد قرار داده بودند، هیچ گاه احساس وظیفه و تکلیف نکردید؟

حضرات آیات ارجمند جنابان مکارم شیرازی و مهدوی کنی بزرگوار، چگونه است که این احساس تکلیفی که در نتیجه قریب به یک ماه تصدی دکتر توفیقی سرپرست وزارت علوم می نمایید،در قبال هشت سال عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و روسایی امثال حجت‌الاسلام شریعتی در فاصله 84 تا 92 اصلا ننمودید؟ آیا هرگز تصور کرده‌اید که یک جوان بیست و چند ساله که با همه امید و آرزو و در نتیجه تلاش عظیم توانسته در آزمون دکترا موفق شود، اما "گزینش" مانع از ورود وی به دکترا می‌شود چه احساسی پیدا می‌کند و چگونه با سرنوشت و زندگی‌اش بازی می‌شود؟

جسارتاً می‌خواهم پرسشی را که بسیار در دانشگاه در معرض آن قرار گرفته‌ام اما هیچگاه پاسخی برای آن پیدا نکرده ام با آن حضرات در میان بگذارم. در هر سال تحصیلی من ده ها بار با این پرسش از سوی داوطلبینی که گزینش ها یا کمیته های انضباطی مانع از تحصیل و ثبت نامشان شده اند مواجه شده ام که می پرسند "کجای قانون اساسی ما می گوید که حق تحصیل فقط محدود به کسانی میشود که طرفدار دولت و حکومت هستند؟"؛ "آیا اگر کسی به حق یا ناحق طرفدار حکومت نبود، می بایست از حق تحصیل محروم شود؟" ؛ "آیا اگر کسی منتقد یا حتی مخالف حکومت بود، می بایستی از تحصیل محروم شود؟" ؛ "آیا در جوامع دیگر، در هند، ژاپن، برزیل، آرژانتین، ترکیه، مالزی و ... هم ورود به دانشگاه و حق برخورداری از تحصیلات عالیه منوط به آن است که متقاضی مخالف یا منتقد دولت نباشد؟"؛ "آیا اساسا در جوامع دیگر، دستگاهی و ممیزی وجود دارد که داوطلبان ورود به دانشگاه را مورد تفتیش عقاید سیاسی و عقیدتی قراردهد؟"

نمی‌دانم پاسخ صریح آن بزرگان در این فقره ها چه می‌باشند، اما این را می دانم که ظرف هشت سالی که اصولگرایان هر استادی را که "نامطلوب" تشخیص دادند از دانشگاه اخراج نموده و یا جلوی تدریسش را گرفتند، هر دانشجویی را که از نظر سیاسی نامطلوب تشخیص دادند از تحصیل محرومش ساختند و برای هر کس که از نظر سیاسی هم مرام شان بود حکم استادی در این یا آن دانشگاه زدند،آن حضرات حتی یکبار هم زحمت کوچکترین اعتراضی را به خود ندادند. کأنه اساتید و دانشجویانی که با زندگی شان بازی شد، نه شهروندان جمهوری اسلامی بودند، نه مسلمان بودند و نه از هیچ حق و حقوقی برخوردار می‌بودند. سایه رحمت آن بزرگواران بر سر همه ما مستدام باد
ارادتمند - صادق زیباکلام
شهریور ماه 1392

۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۳:۰۹
احسنت (126805)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۴:۰۷
آقاي دكتر زيباكلام
استاد معظم تاريخ تحولات معاصر دانشگاه تهران
بازهم كه سوراخ دعا را گم كرديد !
از شما انتظار مي رود كه بيش از آدم هاي عوام به منطق تحولات فكر كنيد و بدانيد كه مرجعيت و روحانيت به عنوان يكي از پايگاه هاي مخالفت با تماميت خواهي و اقتدارگرايي در سده اخير شناخته مي شود و همواره فحش مخالفت با اقتدارگرايي را خورده . من آقايان مهدوي و مكارم را معصوم نميدانم ولي تا جايي كه يادم مي ايد اينها هميشه منتقد رفتارهاي دولت نهم و دهم بودند و به همين خاطر هم از انحرافي و پايداري فحش مي خوردن. يكي از اشتباهات اصلاح طلبان در سالهاي ٧٦ تا ٨٤ همراه شدن با موج عوامانه تضعيف راست سنتي و ريشه دار بود كه باعث قدرت يابي اقتدارگراهاي جوان و فاشيست شد. اشتباهات گذشته را تكرار نكنيم (126851)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۵:۰۶
شما درباره ایران صحبت می کنی یا دنیای خیال؟!!؟!؟!!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟؟!؟ (126890)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۵:۱۲
من چكار كنم شما ديروز پريروز سياسي شده اي ؟! (126896)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۵:۲۲
شما احتمالا نصف من هم سن نداری، من رشته ام مرتبط با مسائل سیاسیه، در ضمن از نوجوانی هم مسائل سیاسی را دنبال می کنم. (126906)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۳:۱۲
بالا غيرتاً منو ميشناسي ؟
از نگاهت به مسائل معلومه بعد از ٨٨ سياسي شدي با مچ بند سبز ؟ (127223)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۶:۳۸
خوابهاتو واسه فارس و کیهان تعریف کن و اینطرفها دیگه پیدات نشه (126947)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۸:۲۰
دیکتاتوری تو وجودتون هست دست خودتون نیست حتی یک مخالفم نمیتونید تحول کنید (127016)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۰:۵۶
واقعا اصلاح طلب جماعت یعنی دیکتاتور.هر موقع اینجا یه نظر مخالف گذاشتم یا فحش خوردم یا انگ طرفدار جلیلی (127148)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۳:۱۳
آي گفتي (127224)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۳:۴۶
من که استاد دانشگاه هستم هم یک بار چیزی نوشتم که به بنده تهمت زندند که شما بدون بلیط سوار شدی و امثال ذلک.
واقعا متاسف شدم (127269)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۳:۴۷
ببین با خانم راستگو چه کردند؟؟؟؟؟؟
دیکتاتوری در روح اصلاح طلبان موج میزنه (127271)
فرشید ب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۱:۱۹
برادر یا خواهر هم وطن، موضوع این نامه آقای دکتر زیباکلام مشخصا در خصوص مسائل دانشگاه و دانشگاهی خصوصا برخوردهای انضباطی است که حضرات آیات نامبرده در طول 8 سال دول آقای احمدی نژاد هرگز موضع گیری خاصی نداشتند هرچند حضرت آیت الله مکارم در خصوص بعضی مسایل نظیر حضور خانم ها در ورزشگاهها، آقای مشایی و وضعیت حجاب در جامعه بیاناتی داشتند ولی آیت الله مهدوی کنی عموما در این 8 سال جزو ساکتین بودند. (127175)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۳:۳۷
تو اصلا" خودت متوجه شدي اعتراضت به آقاي زيباکلام که نامه بحقي را نوشته است، چي بود؟ آقايان اگر به دولت هاي نهم و دهم انتقاد کرده اند، شايد نگران دين و روحانيت بوده اند، اما مطمئنا" دغدغه عامه مردم را نداشته اند! آخه ما چکار کنيم که شما ذره اي، فقط ذره اي چشمانتان را باز و واقعيت ها را ببينيد!؟ (127257)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۴:۲۳
گوش شنوا کو، گو شنوا کو ... (126860)
جان
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۶:۰۹
احسنت به این همه هوش سیاسی که در زمان برای رسیدن به اهداف فردی و جناحی خود افاضاتی می فرمایند (126937)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۳:۳۹
لايک و ديس لايک هاي کامنت هاتون رو ببينيد و حالشو ببريد! (127259)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۶:۱۷
اخراج کردن استادان فاسد احساس وظیفه نمی خواهد (126940)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۸:۱۶
ما 70 میلیون جمعیت ایران هستیم که شما به ما میگویی فاسد /پس از نظر من فاسد یعنی خوب (127012)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۳:۴۹
واقعا از این کامنت متاسف شدم. بجای جواب منطقی از مغالطه استفاده می کنید و سوءاستفاده از نام مردم می کنید و مردم را فاسد می خوانید (127274)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۶:۱۷
دانشجویی که اخراج شده را بیارید ببینید که چکارهایی کرده است. اونوقت می فهمید که اخراجش با دلیل بوده یا نه (126941)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۸:۱۸
هر کار که کرده /بنظرت چرا امریکا قدرت اول علمی رو در دنیا داره و بهترین دانشگاه هارو داره؟ چون هر کسی رو که طالب علم و دانش هست جذب میکنه چه مسلمان چه مسیحی چه یهودی چه کافر و هر چیز دیگه ای (127014)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۳:۴۳
اون کسانی که اخراج شدند دانشگاه رو با جای دیگه ای اشتباه گرفته بودند و طالب علم و دانش نبودند (127267)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۳:۵۱
اگر بخواهیم مثل شما فقط به مساله علم و دانش توجه کنیم، این دانشجویان محیط دانشگاه را خراب می کنند و از فضای علمی دور می کنند (127275)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۳:۵۲
تاحالا توی دانشگاه از یه دانشجوی دیگه مواد مخدر خریدی؟؟؟؟
نگو که از فقره که حالم به هم میخوره. چون ثروت عظیمشون رو از این راه بدست میارند. (127276)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۶:۱۸
آقای زیباکلام
اگر به دختران یا خواهران شما در دانشگاه تعرض می شد و اساتید برای نمره دادن از آنها سوء استفاده می کردند باز هم این نامه را می نوشتید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
جواب بده (126942)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۸:۱۹
تعرض؟ چه تعرضی بالاتر از تعرض به غرور و شخصیت یک فرد هستش؟ (127015)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۳:۴۲
توی آمریکا کسی که توی دانشگاه مواد مخدر جابجا کنه رو راهش میدن دانشگاه؟ (127264)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۳:۴۴
تعرض به ناموس مردم رو می فهمی یا اصلا برات مهم نیست؟؟؟؟؟؟ (127268)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۳:۵۲
استاد و دانشجوی فاسد شخصیتی نداره که بخواهد بدان تعرض بشه (127278)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۳:۵۴
وقتی به خاطر تجاوز به عنف یک نفر رو اعدام می کنند شما همه کف و صوت می زنید. حال که استادی به زور البته از نوع نرم به دانشجویان تجاوز می کنه دم بر نمیارید. واقعا جای تاسف داره
کاش آقای شریعتی اسم همشون رو رو می کرد تا آبروشون بره (127283)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۳:۴۰
تعرض!؟ تعرض هايي رو که توي جاهايي مثل کهريزک اانجام شد، نمي بيني اما ميگي توي دانشگاه تعرض ميشده!؟ (127261)
نعیم
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۳:۵۸
فرمودی به کیت تعرض شده؟!!! (127290)
رضا
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۳:۱۲
امیدوارم حضرات آیات جواب بدهند (126806)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۵:۰۷
معلومه که نمی دهند، آقاجری مگر تعدادی از همین آقایان را به مناظره دعوت نکرد به کجا رسید؟ که این برسد؟ (126892)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۵:۳۰
شما گندتون که دکتر سروش بود وقتی به مناظره دعوت می شد، نمی یومد حالا این که جای خود داره !!!!!! (126912)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۶:۱۶
آقاجری در سطحی نیست که با این حضرات مناظره کند (126939)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۰:۱۶
فکر می کنم شما هیچ شناختی از آقاجری نداری عکس حرف شما صادق است. (127130)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۳:۱۶
آفرین به این شجاعت و صراحت کلام.
همیشه دوستت داشتم آقای دکتر.
شما یکی از عوامل پیروزی دکتر روحانی و برگشتن امید به میان مردم و بخصوص جوانان و دانشجویان بودید.
ممنون از حق گویی مستدام شما (126808)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۴:۰۹
زيباكلام بعد از رد صلاحيت هاشمي مي گفت : بهتر است روحاني و عارف همين امروز انصراف بدهند چون امكان ندارد نظام اجازه پيروزي به آنها بدهد (126854)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۴:۵۶
عزیز من تحلیل ها و پیش بینی های مسائل سیاسی ربطی به واقعیت هایی که در جامعه می افتد ندارد، ایشان پیشبینی کردند و درسا از آب در نیامد ولی این نامه ای که نوشته اند پیش بینی سیاسی نیست واقعیت جامعه است که متاسفانه رخ داده. (126879)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۵:۱۰
افراد را تک بعدی نبینیم

زیباکلام گاها حرف ها و مطالب پر اشتباه زیاد بیان می کند ولی نامه بالا جزو آنها نیست.

آفرین بر زیبا کلام بخاطر این نامه (126894)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۶:۵۷
واقعا بنازم روی این جماعت اصلاح طلب را! گمانم آن روز که خداوند منان در حال تقسیم «رو» به ابنای آدم بوده، بعضی دوم خردادی ها چند بار توی صف ایستاده بودند!!
اینم مثل علی مطهریه هر روز یه جهتی داره (126965)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۸:۲۱
بله راست میگفت ولی قدرت مردم انقدر بالا بود که همه تندروها را شوکه کرد و اصولگرایان را درهم کوبید (127018)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۱:۰۲
ببین برای هفت دهم درصد چه زبونی دراز میکنند.خودتون رو بکشید تا ابد ننگ شکننده ترین رای تاریخ بر پیشونیتون خرده.اخه دلم براتون میسوزه روحانی خودش رو اصلاح طلب نمیدونه و میگه فراجناحی ام.بمیرم براتون به کجا رسیدید که مجبورید با هزارخفت خودتون رو به روحانی بچسبونید و فحش و فضاحت های وزرا به جنبشتون رو هم تحمل کنید. (127155)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۴:۴۵
آخی چه ادبیات شیوا و قلم رسایی داره این آقا........اصلا اصلاح طلب ها همشون نازند (126874)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۳:۵۵
نازند که فتنه 88 رو درست کردند (127284)
مازیار
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۳:۱۸
آقای زیباکلام کو گوش شنوا!!! (126809)
سعید
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۳:۱۹
ایول (126810)
حمید
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۳:۲۳
احسنت!!! (126812)
ناصر
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۳:۲۸
واقع برای این مملکت متاسفم که مراجع در کار علمی و انتصابات دانشگاه ها و وزارت خانه دخالت می کنن .
این آقایان چرا تا قبل از اینها در مورد فقر مردم بیکاری و تحریمها و اخراج نخبگان از دانشگاه ها حرفی نزدن الان که.............. (126815)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۴:۰۷
شما يادت نمي ايد آقاي مكارم هيچ گاه از معيشت مردم غافل نبودن (126853)
حمید
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۵:۰۲
بابا به ای بنده خدا منفی ندین ، حرفش از روی طعنه بود یا به قولی از افعال معکوس استفاده کرد. (126886)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۵:۱۶
نه از روي طعنه بود نه از اقوال مكوس استفاده كردم . متاسفانه ما ايراني ها خيلي حافظه سياسي نداريم . آقاي مكارم در دوران احمدي نژاد هم نسبت به معاش مردم حساس بود هم نسبت به ماجراي كهريزك و هم نسبت به اقناع مردم درباره انتخابات ٨٨ م نسبت به اختلاس و فساد .آقاي مكارم را تندروهاي راست قبول ندارن
من چي كار كنم شما حافظه نداري؟ (126901)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۶:۴۰
شما که حافظه تاریخی قوی داری،فجایعی که در دوران احمدی نژاد انجام شد اگه الان بود همین آقایان چکارش می کردند؟ (126951)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۳:۳۶
خودت فهميدي چي گفتي؟ (127254)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۳:۵۷
مراجع فراجناحی عمل کرده و می کنند و بسیار محترمند (127287)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۸:۳۵
تماس تصويري رايتل هم با حکم ايشون قطع شده. (127041)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۳:۳۸
دوست محترم
بحث بر سر مسائل سياسي است . در بين اصلاح طلبان هم آدمهاي زيادي هستند كه در زمينه مسائل سياسي اصلاح طلبن ولي در زمينه مسائل فرهنگي اصولگرا ميشن (127258)
حسن
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۳:۳۰
خوب منم نسبت به اون چیزهای که گفتی حساسم.
حساس بودن با ابراز نظر فرق میکنه ! (127243)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۳:۳۱
اينهايي كه منفي ميدن چقدر پيگير مسائل سياسي مملكتن ؟ واقعاً چي فكر مي كنن؟
آقاي مكارم معصوم نيست ولي جداً در انتقاد از گروني و بي لياقتي مديران كم نگذاشت . همين امشب (٩٢/٦/٢٢ ساعت ٢٣:٣٠ ) در خبرگزاري مهر خواندم كه آقاي مكارم باز هم از سومديريت در دولت قبل انتقاد كرده و گفته دولت قبل ميراث بدي براي روحاني به جا گذاشته و آمارهاي دروغ ميداده (127246)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۵:۳۲
احتمالا وقتی در مورد این مسائل انتقاد می کردن شما خواب بودی . نکنه روزا می خوابی ؟؟؟؟؟؟ (126914)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۹:۴۸
آره مثلا وقتی مرغ گرون شد گفت خوب مرغ نخورید... گوشت گرون شد گفت گوشت نخورید... چیزای دیگه گرون شد گفت خوب استفاده نکنید... کلا همیشه ایشون به فکر معیشت مردم بودن... (127113)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۳:۵۸
دروغ نگو
حرف یکی از مراجع در این باره این بود که مدتی نخرید تا ارزان شود. (127288)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۳:۵۷
شما اصلا یه بار حرف های آقای مکارم رو گوش کردید در زمان احمدی نژاد مرتب از دولت انتقاد می کردند که به وضعیت مردم و معیشت اونها رسیدگی بشه
اول تحقیق کن بعدا اینطور صحبت کن (127286)
اهل کاشانم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۳:۳۰
احسنت
اسم برخی دیگر از بزرگان هم در خطاب نامه ی آقای زیباکلام خالی بود . . . (126817)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۳:۵۸
از جمله شما (127289)
بهاالدین
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۳:۳۴
باسلام این آیات عظام در نظر داشته باشنددرجهان بینی اسلامی انسان به ماهو انسان فارق از مذهب ودین ونگاه سیاسی از حقوق شهروندی برابر برخوردار بودند پیامبر پس از فتح مکه همان حقوقی از بیت المال که برای انصار ویاران خود ازجمله حضرت علی وعمر وابوبکر وجعفر و...برقرار کرد همان حقوق را هم برای ابوسفیان و مشرکانی که ظاهرا به اسلام روی آورده بودند برقرار کردحتی همان زمان برخی اعتراض کردند وپیامبر همه را فارق از عقایدشان از حقوق برابر دانست (126822)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۴:۱۰
فارغ درست است
نه فارق ! (126855)
مرتضی
Latvia
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۲:۲۷
حالا شما به این نوشته زیبا که کرامت انسان را
در دین مبین تبین می نماید . یک غلطا املایی 19 بدهید
عزیز من ارزش اینگونه کلمات فارغ از املای ان اگر درک شود شاید بسیاری از مشکلات ما انسانها که همانا احترام به انسان بدلیل انسانیت است حل شود (127209)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۳:۵۸
اصلاح طلب ها سواد ندارند دیگه (127291)
کورش
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۳:۳۷
درودبر زیبا کلام , درود بر شرافت و شجاعتش , باید صدای حق هر روز بیش از دیروز رسا شود و نباید از بیان سخن حق واهمه ای داشت ... (126827)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۸:۲۴
داداش بد احساسی شدی میخوای بریزیم تو خیابون!!! (127025)
مانی
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۳:۳۹
درودبراستاد گرامی واقعا گل گفتی درودهای فراوان نثارت باداگرچنداستاددیگرمثل شماغیرتمندداشتیم دانشگاه وایران علودرجات پیدامیکرد (126828)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۳:۴۲
درود بر شرفت،حرف دل ما رو زدی. از آقایان مراجع می خواهم که پاسخ سوالات را شفاف و موردی انجام دهند (126831)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۳:۴۹
دورود بر زیبا کلام حق گو (126835)
تورانما
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۳:۵۴
......... این عزل ونصبها از مطالبات جدی واصلی مردم و خصوصا دانشگاهیان است....... الان اقای روحانی رییس جمهوراست نه هاله نور (126839)
اهل کرمانشاه
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۳:۵۸
شجاعت در عمل نشانه بصیرت در نظر است. من را با این شجاعت و بصیرت امیدوار کردی دکتر زیباکلام عزیز. سایه ات از سر جامعه دانشگاهی دل خون کوتاه مباد. (126844)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۴:۱۵
تفکیک جنسیتی دانشگاه امام رضا مشهد رو بردارید (126857)
علی
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۶:۰۰
چشم (126932)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۸:۲۵
مشکلتون در راه درس خوندن را انشاا.. بر میداریم!!1 (127026)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۱:۰۵
شما اگه میخواید درس بخونی درس بخون کاری به این حواشی نداشته باش (127157)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۲:۰۹
آقای زیبا کلام
یک چیزی در مذمت کار راستگو و دنیامالی بنویسین (127205)
قرمز پر رنگ
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۴:۲۸
نگاه کارشناسانه و دقیق دکتر زیبا کلام در نثر رسا و به دور از تکلف شان کاملا هویداست، باید به این شجاعت و صراحت در کلام آمیخته با ادب و احترام، هزار بار آفرین گفت
آن چه دکتر زیبا کلام به آن اشاره کردند تنها گوشه ای از مشکلات زیادی ست که در این چند سال در دانشگا های ما به وجود آمده است و کسی در این باره حرفی نزده است مگر در مواقعی خود ایشان
سپاس فراوان از جناب زیباکلام (126862)
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۴:۳۲
استاد دمت گرم که حرف دل می زنی لاجرم بر دل مینشینه (126865)
قرمز پر رنگ
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۴:۳۳
یک نکته دیگر
تک منفی هایی که به کامنت ها داده شده است -البته تا این لحظه- بسیار جالب است
منفی زدن به صورت فله ای یکی از آخرین راه های افرادی ست که از تفکر بسته قبلی حمایت می کنند (126866)
فرهاد فرهمند مهر
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۴:۳۴
این نامه زیبکلام عالی است؛ ولی ایشان همیشه به یک حال نیستند و اغلب یکی به نعل و یکی به میخ می زنند! (126867)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۴:۳۶
زنده باد . کاملا سوالات منطقی و صحیحی را بیان کردند جناب زیبا کلام . متاسفانه سکوت مراجع باعث شد که ناروایی ها در قبال استادان و دانشجویان باعث بیشتر شدن و ادامه یافتن آن دست اقدامات شود . (126868)
فدایی
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۶:۰۳
حالا هر کس که دانشجو شد باید هر کارو بکنه و هیچکی نگه که بالای چشمت ابرو هست (126933)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۳:۳۲
انتقاد کردن مشکلی داره آیا ؟؟؟؟؟؟ (127249)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۴:۴۳
خوب دکتر عزیز چیزی تو مایه های انقلاب فرهنگی سال 1359 بود ...که شما بهتر می دانید چه بلایی سر دانشگاه آمد (126873)
مسعود
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۴:۵۰
خيلي از آن دانشجويان و اساتيدي كه كنار گذاشته شدند و محروم از تحصيل و تدريس شدند مخالف دولت قبلي بودند و مخالف حكومت نبودند. خواهشا تصحيح شود تا حضرات آيات عظام برداشت اشتباه نكنند. (126878)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۸:۲۸
نکته هم همینه زیبا کلام از اب گل الود ماهی میگیره مخالف دولت چه ربطی به مخالف نظام داره کدوم حکومت میزاره علنی کسی مخالفت کنه با اساس نظامش بعد بزاره طرف فعالیت اجتماعی کنه چه فرقی با دشمن میکنه این طرف !!!باید فرق گذاشت بین حکومت و دولت مخالف دولت نباید اخراج بشه ولی مخالف نظام حکم دشمن رو داره چون فکرش ضربه زدن به نظام هست و هیچ حکومتی این رو برنمیتابه!! (127032)
حمید
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۴:۵۷
کاش مراجع ما مثل مراجع زمان مشروطه بودن که در همه حال کنار مردم بودن.......... (126881)
حمید
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۵:۴۵
بهار جان په بقیه مطلبو چیکار کردی؟ البنه میدونم شما هم حق دارید .به هر حال از انتشار ناقص کامنت هم مچکرم. (126922)
لاله
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۵:۰۳
عاااااااالي بود دكتر . مثل هميشه بيان شفاف و واضح و محترمانه. جزو اندك اشخاصي كه در طول 8 سال/...... سكوت نكردند و با صريحا انتقادهاي بجاي خود را گفتند. (126887)
رئیس
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۶:۰۵
بله ایشان هر از چند گاهی افاضاتی می فرمودند محض اینکه عریضه اصلاحات خالی نباشه (126934)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۶:۵۶
پس چرا کسی ایشون رو از دانشگاه اخراج نکرد؟ و مثل بقیه کاری به کارش نداشتند؟ (126962)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۵:۱۵
درود بر زیباکلام (126898)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۵:۳۶
البته اقای زیبا کلام یه چیزی هم گفته بودند چی بود؟!!!!
اهان روحانی شانسی رای اورد!!! افرین بر اقی حق گو (126915)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۵:۴۴
ای کاش تو این مملکت یه ده بیست نفر حرف حق گو و با دل و جرات مثل دکتر زیبا کلام بود که هر وقت نظرات و مقالات آنها را می خواندیم یکمی آرامش پیدا می کردیم........... (126921)
قاسم مارین
Europe
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۶:۲۷
آقای دکتر ورود شما رو به رسانه میلی ضرغامی که ممنوع کردن مواظب باش که از تدریس و حتی نفس کشیدن محرومت نکنن................. آقای زیباکلام الحق که کلام زیبایی داری ، دمت گرم (126944)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۶:۴۷
تقدیم به استاد : غزل گفتی و دُر سفتی،بیا خوش بخوان حافظ/که بر نظم تو افشاند فلک عقد ثریا را (126956)
آرش
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۷:۲۳
واقعا که زیبا کلام برازنده توست.  حقیقت همیشه زیباست و این شاید ظرفیت کم ما در دیدن زیبایی ست که آن را تلخ می یابیم! (126974)
محمود
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۷:۵۱
کلامت زیبا بود +زیبا کلام (126987)
محمد
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۰:۱۶
کاری شگفت و مرموز در اعلام نتایج آزمون دکتری دانشگاه آزاد
عده ای از داوطلبان آزمون دکتری دانشگاه آزاد بعد از اعلام نتایج،وقتی به سایت دانشگاه آزاد برای دریافت کارنامه رجوع کردندبا پیغام (کارنامه ای با این مشخصات وجود نارد)روبرو شدند.بنده نیز یکی از آن داوطلبان بودم.از شماره تلفن ها و ایمیل های الکی مرکز آزمون هیچ جوابی دریافت نکردیم. به هر دری زدیم بی نتیجه ماند. و هیچ کسی در این مورد جواب گو نشد. فاکس به معاونت حقوقی ریاست جمهوری و رفتن حضوری به مرکز آزمون دانشگاه آزاد نیز نتیجه نداد.
این جانب دبیر آموزش و پرورش با 28 سال سابقه کاری هستم.در مرحله کتبی رتبه 7 را آوردم در دفترچه آزمون 75درصد کتبی و 25درصد مصاحبه را دخیل در قبولی ذکر کرده بود. حالا افرادی با رتبه های کتبی 40-50 در آزمون قبول شده اند ودر دانشگاهی که من اولویتم بود 21نفر قبول شده اند.
چرا کارنامه نهایی ما را نمی دهند؟؟؟؟ما مانده ایم با سوالات بی جوابی که جواب های احتمالیشان بوی تبعیض و نا عدالتی، امنیتی کردن و سیاسی و جناحی کردن فضا ی علم و آموزش و یا تعیین صلاحیت را می دهند.لطفا به گوش مسئولان برسانید تا بلکه رفع اجحاف وبلاتکلیفی شود. (127129)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۱:۱۱
سلام بر عارف (127162)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۱:۱۱
خدارو شكر كه اقاي زيبا كلام هست اين حرفها رو بگه وگرنه ادم دق مرگ ميشد از اين همه سكوت!!!خدا حفظت كنه (127163)
فرید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۲:۰۵
فقط به مثبت و منفیهای که در ذیل کامنتها آمده معلوم میشود مردم کی و چی را میخواهند اما کو گوش شنوا (127201)
ایرانی
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۳:۰۹
مااگر این قدرت راداشتیم که می توانستیم راحت حرف دلمان رابزنیم که وضغ به این حالتها درنمی آمد وچقدر رهبر راجع به کرسی های آزاد اندیشی صحبت کردند آیا آقای شریعتی این اجازه رادردانشگاه تحت امر خوددادند؟؟؟ چراعلما بزرگوار راجع به این مسئله حساسیت بخرج نداند (127219)
امیر
United States
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۳:۵۳
در مورد آقای مکارم فکر کنم نباید اینجور قضاوت می شد. ایشان مرحع تقلید هستند و فکر نکنم با هیچ جناحی همکاری خاصی کنند. در ضمن لطفا مراحعه کنید و ببینید که ایشان چقدر به تصمیمات دولت گذشته (آنهایی که لازم بود) انتقاد کردند. (127279)