به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۴۳
 
۲۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۳ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب : ۴۹۳۶۶
به بهانه گزارش دير هنگام اما تكاندهنده مجلس

خودروهاي داخلي، در لبه پرتگاه ركود!

گروه اقتصادي: در آشفته بازار اقتصادي، ديگر تاخت و تاز قيمتها هم سود آور نيست، اين روزها دكان دلالي و واسطه گري هم ديگر رونقي ندارد.
خودروهاي داخلي، در لبه پرتگاه ركود!
حميد نجف

چند سالي بود كه سود بردن از طول و عرض كالا ها قاپ سرمايه مولد توليد را دزديده بود، نيروي بي كار را سر كار گذاشته و بده، بستان بر چرخش بيشتر پول كثيف افزوده بود، فساد چون چتري بر پيكره توليد ملي و درمانده كشور سايه انداخته بود و هزينه هاي تمام شده كالا، رمق مردم را بريده بود.

اكنون گراني به ايستگاه آخر ركود رسيده، جايي كه ديگر كسي قادر به رسيدن آن نيست، ركود فلج كننده پس از مسكن اين بار صنعت كشور را نشانه گرفته است به ويژه صنعت عظيم خودرو سازي ملي را كه اين اواخر خوش رقصي زيادي در افزايش قيمتها از خود نشان داده بود، بدون آنكه به آثار و نتايج مخرب آن توجه كرده باشد.

شكارچي ركود فارغ از شكار مسكن اين روزها به دنبال سوژه ديگري است، سوژه اي كه متاسفانه خود خودرو سازان آدرس آن را نشان دادند، كساني كه به جاي ايجاد بهداشت مالي، انقدر بركوره گراني خودرو دميدند كه ديگر كسي را ياراي خريد نماند، فساد سيستماتيك و منافع فردي جايگزين منافع ملي شد و رمق چرخه اقتصادي نيمه جان كشوررا از كار انداخت.

گزارش دير هنگام اما تكاندهنده مجلس شوراي اسلامي از وضعيت وخيم صنعت خودرو سازي كشور نشان از سو مديريت داشت و سو استفاده، وجود شركتهاي كذايي و اقماري گوناگون كه اين روزها نه تنها در صنايع خودرو سازي بلكه در ساير مراكز اقتصادي و تجاري به چشم مي خورند نشان از دور زدن قانون دارد و هموار كردن مسير دست درازي بيشتر به بيت المال نكته اي كه هرچند چيز جديدي نيست، اما پرداخت به آن از اهميت بالايي برخوردار است.

عدم شفافيت در حساب‌ها و گل آلود بودن فضاي كسب و كار تهديد كننده همه صنايع كشور است، تهديدي كه نهايتا دود ناشي از آن اول چشمهاي كارگران را مي سوزاند و سپس مردم درمانده كشور را، مردمي كه سالهاست هزينه هاي زائد ناشي از سو مديريت و فساد مالي شركتهاي مختلف از جمله خودرو سازان را بر دوش خميده خود احساس مي كنند و دم بر نمي آورند.

به راستي اين ملت تا كجا بايد تاوان عملكرد غلط و سياست‌گذاريهاي اشتباه ما را بپردازند؟
مبناي قيمت‌گذاري خودرو بر چه اساسي است؟
هزينه‌هاي تمام شده، انصافا چقدر است؟
رقم اختلافي، ميان هزينه هاي تمام شده واقعي با هزينه هاي تمام شده اعلامي از سوي خودرو سازان دقيقا چه مقداراست؟
به هر حال تنها توصيه به دست اندر كار صنعت خودرو كشور اين است كه هر چه سريعتر با ارزيابي دقيق جايگاه امروز خود، تدابير لازم را براي واقعي شدن قيمت ها و دور شدن از پرتگاه ركود اتخاذ نمايند والا فردا خيلي دير است.

ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۳ ۱۰:۰۵
«شركتهاي كذايي و اقماري گوناگون كه اين روزها نه تنها در صنايع خودرو سازي بلكه در ساير مراكز اقتصادي و تجاري به چشم مي خورند نشان از دور زدن قانون دارد و هموار كردن مسير دست درازي بيشتر به بيت المال نكته اي كه هرچند چيز جديدي نيست، اما پرداخت به آن از اهميت بالايي برخوردار است.»
لب مطلب در همین عبارت شما نهفته است.
تا کی قرار است این وضع اسفبار دوام یابد؟ ظاهرا تا ابد.

یک نکته دیگر: درد اینه که امتیاز واردات خودرو هم دست همین هاست. لذا هرجور می خوان دارند می برند و می دوزند و بیچاره مردم. (242479)
vahid A3
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۳ ۱۰:۵۰
متاسفام ! هر چند این تاسف نه به درد خودم می خورد نه کس دیگه
به هر حال آشی است که خودرو سازان چند سالی که خودشان پخته اند ! خودشان هم می زنند ! می جوشد ! می جوشد آخرش هم معلوم است ! صددرصد خواهد سوخت
شنیده ام که ایران خودرو و هیوندای کره جنوبی در یکسال تاسیس شده اند ! آنها الان کجا هستند ! ایران فرغون کجا ! (242482)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۳ ۱۰:۵۰
به جای کلمه (حمایت از صنعت خودرو) باید (رقابت) جای انرا بگیرد. (242483)
خسته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۳ ۱۱:۱۲
تا به حال جوابی شنیده اید؟ از این پس هم نخواهی شنید!!!! (242484)
hossin
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۳ ۱۲:۱۰
واقعا امروز حتی در کشورهای اسیایی وافریقایی این مشکل رادارند حالا اروپا بماند. (242493)
یکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۳ ۱۳:۳۰
ای بابا بعد 6 ماه یه پراید رو با 30 درصد افزایش قیمت به من غالب کردن. ما رو گرفتار وام و قرضو بدهکاری کردن. بزار با همین تصمیم ابلهانه اونا هم دور یا زود سرمایشونو از دست بدن تا فکر نکنن جیب مردم میتونه چاه حرص و آزشونو پر کنه
حیف پول مملکت که خرج این صنعت بی بازده همیشه طلبکار بشه. واسه نعمت زاده متاسفم.
ما زیاران ز دولت چشم یاری داشتیم
اشتباه کردیم و تخم حسرت کاشتیم (242499)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۳ ۱۳:۵۸
بهتر! می خوام که کل "صنعت خودرو سازی" کشور از بین بره، شاید یک روز بتوانیم خودرو با کیفیت سوار بشیم! (242501)
محسن
۱۳۹۳/۰۵/۰۳ ۱۴:۱۱
آقا تو رو خدا ، تو رو به امام زمان تا جایی که توان دارین خودرو نخرین... تو رو به شیر پاکی که خوردین!!!... آخه من نمیدونم چرا واقعاً چرا....
خدا را گواه میدونم هم وطن، من و تو و شما در برابر ظلمی که به یک کارگر ساده می رود روز قیامت مسولیم... آخه یک کارگر چقد باید جون بکنه تا یه پراید...مطمئناً نمیخواین بگین خوب اون کارگر بره بمیره چون ظاهرا !!! همه مسلمانیم...
تو این شرایط حداقل باهم متحد باشیم... خواهید دید که خدا با ماست... (242502)
داود
۱۳۹۳/۰۵/۰۳ ۱۴:۱۱
احمدی نژاد الان کجاست نتایج تصمیم هاش را ببینه کجا هستند اونایی که ازش حمایت می کردند (242503)
یامین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۳ ۱۴:۱۶
به بهانه حمایت از تولید ملی و اشتغال زایی تا جایی که میشه به نام خودرو ملت رو دوشیدند ... چرا هزینه بی کفایتی و بی سوادی خودروسازان رو ملت باید بپردازند و از تولید به اصطلاح ملی (بخوانید مونتاژ قطعات چینی) حمایت کنند در حالیکه با کمتر از این پولها میتونن خودروهایی با کیفیت و به روز استفاده کنند .. خودروساز میگه تسهیلاه بانکی بدین به ما تعرفه رو بردارین ... سواله من اینه که چرا هزینه مشکلات شما با سیستم بانکیو منه مصرف کننده بدم .. چرا چون ضعیف تر هستم؟ (242504)
کامبیز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۳ ۱۵:۲۱
این اسمش خودرو سازی نیست بلکه یک رانت خواری است,کجای دنیا رو دیدید یک بخشی مثل شورای رقابت که اصلا معلوم نیست از کجا اومده میاد قیمت ماشین ها رو میبره بالا بعد هیچ نهادی هم نظارت نداره و پیگیری نمیشود (242513)
گل پسر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۳ ۱۶:۲۱
یه روزی مسئولین گره جنوبی پس از بازدید از ایران آرزو داشتند مانند پیکان بتوانند خط تولید داشته باشند اما حالا آنها کجا و ما کجا
همیشه پشت شعارهای دروغین و رنگ آمیزی شده پشت ارزشها مانده ایم (242519)
نسل سوخته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۴ ۰۱:۰۷
صنعت خودرو
؟
تا کی ما حسرت همه چیز داشته باشیم !
اگر ما بخواهیم می شود فقط ۶ ماه مرد با شیم هیچ ماشین صفر از کار خانه وبازار نخریم خود به
خود درست میشود از امروز تصمیم بگیریم به کل دوستان وفامیل بگویم . (242566)