به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۱۶ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب : ۸۶۹۷۸
روند نگران کننده گسترش بیماری‌هاي زنان

ناباروری در ایران افزایش می‌یابد

گروه جامعه: آمار روزافزون ابتلا به ناباروري، از يك سو مشكلات عديده اي را براي افراد درگير ايجاد كرده است و از سويي ديگر، هزينه هاي سنگيني را به جامعه تحميل می‌كند.
ناباروری در ایران افزایش می‌یابد
به گزارش انتخاب خبر، در اين ميان با توجه به تأثير عوامل محيطي، تغذيه اي، اختلالات غدد و بيماريها بر ناباروري، ريسك فاكتورهاي ابتلا به اين عارضه، افزايش يافته و لزوم اطلاع رساني و كنترل عوامل مؤثر را مطرح می‌كند. مسئول کميته حمايت از بيماران انجمن علمي تخصصي باروري و ناباروري ايران در رابطه تأثير بيماريهاي زنان بر ناباورري، بيان داشت: اكثر بيماري هاي زنان و اختلالات غدد می‌توانند تأثير مستقيم و غيرمستقيمي بر ناباروري داشته باشند. در سيكل طبيعي ماهانه، هورمون هاي مترشحه از هيپوفيز روي تخمك ها اثرگذار است كه باعث رشد فوليكول می‌شود و تخمك، آزاد می‌گردد، و تحت تأثير هورمون هيپوفيز باعث ترشح استروژن و پروژسترون مي‌شود، كه اين هورمون ها در كبد، متابوليزه می‌شوند و از طريق كليه،دفع می‌شوند.

دکتر سید مهدی احمدی افزود: علاوه بر آن، هورمون ها می‌توانند باعث تغييراتي در بافت هاي مختلف بدن، از جمله: ايجاد بافت چربي، چاقي و يا حتي لاغري شوند. تأثير عوامل ناشي از هورمون ها، به ويژه هورمونهاي مترشحه از غدد فوق كليوي، تيروئيد، هورمون مترشحه از غده پانكراس و فاكتورهايي كه باعث اختلال در بافت كبدي و كليوي می‌شوند، می‌تواند به نحو مؤثري باعث اختلال در بافت تخمدان و ناباوري شود. رئيس مركز باروري و ناباروري اصفهان با اشاره به بيماري هاي ژنيتيك و متابوليك، مانند: سندرم داون،‌ تالاسمي ماژور،‌ ديابت و اكثربيمارهاي ايمنولوژيك كه می‌توانند باعث ناباروري شوند،‌ افزود: بسياري از اين بيماري ها می‌توانند باعث سقط جنين شوند يا اختلالي در پذيرش مخاط رحم براي بارداري ايجاد کنند.

اين جراح و متخصص زنان و نازايي،‌ طيف تأثير بيماري ها بر ناباروري را بسيار گسترده عنوان کرد و گفت: از جمله اختلالات غدد،‌ اختلالات مربوط به تخمدان هاي پلي كستيك است، و تخمدان هاي پلي كسيتيك در سنين مختلف بلوغ،‌ قبل و بعد از بلوغ،‌ دوران بارداري و يائسگي،‌ درمان هاي مختلفي دارد و براساس علائم بيماري، درمان هاي اختصاصي براي بيمار انجام می‌شود. دكتر احمدي، از ديگر بيماري هاي شايع در ايران را آندومتريوز نام برد كه رشد مخاط رحم يا سلول هاي مخاطي رحم در خارج از حفره رحم،‌ مثل لوله ها،‌ داخل شكم،‌ دهانه رحم يا هر عضوي از بدن،‌ می‌تواند اتفاق افتد.

وي، افزايش شديد اين بيماري در كشور را نگران كننده دانست و تصریح کرد:‌ از 40 سال گذشته كه آمار مبتلايان به 2 تا 3 درصد می‌رسيد،‌ اكنون به بالاتر از 21 درصد رسيده است كه عوامل مختلفي مثل افزايش سن باروري،‌ پيشگيري طولاني مدت از بارداري،‌ ازدواج ديررس،‌ آلودگي هاي زيست محيطي،‌ آلاينده هايي مثل كادميوم،‌ سرب،‌ استفاده از ظروف يكبار مصرف،‌ فست فودها و تغذيه نامناسب،‌ سموم دفع آفات و ساير مواد شيميايي و پليمر ناشي از ظروف يك بار مصرف و بطري هاي آب كه هورمون هايي مثل ايزواستروژن را ايجاد می‌كنند،‌ در ابتلا به آندومتريوز و ناباروري مؤثر هستند.

عضو هيئت مديره انجمن باروري و ناباروري ايران،‌ فرم اين بيماري را از نظر سلولي،‌ خوش خيم ولي از نظر كلينيكي،‌ عودكننده خواند كه گاهي لازم است فرد مبتلا‌ چندين بار تحت عمل جراحي قرارگيرد. وي بهترين درمان براي آندومتريوز را حاملگي خواند و افزود: به اين بيماران توصيه می‌شود كه زودتر باردار شوند وزمان شيردهي خود را افزايش دهند. این متخصص زنان و نازائي با اشاره به مراحل پيشرفت درمان آندومتريوز،‌ وضعيت حاد بيماري را زماني دانست كه باعث تخريب بافت تخمدان می‌شود،‌ ميزان ذخيره تخمدان را كاهش می‌دهد و تحريك تخمك گذاري، بسيار سخت ياانجام نمي شود كه دراين بيماران می‌توان از تخمك اهدايي استفاده كرد.

رئيس مجتمع تخصصی زنان و نازایی اصفهان،‌ از ديگر بيماري هاي شايع مؤثر بر ناباروري را سل گاوي اعلام كرد و گفت: اين بيماري كه خاص زنان است،‌ باعث مشكلاتي در سيستم رحم می‌گردد. همچنين این بیماری، از بيماري هاي مشترك بين انسان و دام است كه استفاده از لبنيات آلوده و پاستوريزه نشده از علل ابتلا به اين بيماري است. وی تأکید کرد: حتي اگر فرد درمان شود،‌ ندرتاً به درمان دارويي جواب می‌دهد. تشخيص اوليه و درمان زودرس مانع از اين می‌شود كه ديگر قسمت هاي دستگاه ژنيتال گرفتار شود.

به گفته این عضو هيئت مديره انجمن باروري و ناباروري ايران، از ديگر بيماري هاي شايع تأثيرگذار بر ناباروري،‌ ميوم هاي رحمي است،‌ مخصوصاً ميوم هايي كه داخل حفره رحمي می‌باشند و بر حفره داخلي رحم،‌ ايجاد فشار می‌كنند و مانع جايگزيني تخمك لقاح شده در داخل رحم شده و باعث سقط،‌ يا اختلالات ديگري در بارداري می‌شوند. دكتر احمدي،‌ ابتلا به عفونت ها به ويژه عفونت هاي قارچي كه می‌تواند بصورت عفونت داخل واژن يا دهانه و حفره رحم،‌ و لوله هاي رحم باشد را از علل شايع مؤثر بر ناباروري دانست،‌ كه شايع ترين آنها،‌ عفونتهاي كلامديا(clumedia) است.

مسئول کميته حمايت از بيماران انجمن علمي تخصصي باروري و ناباروري ايران ادامه داد: همچنين بيماري هاي جنسي مثل سوزاك و سیفليس،‌ برخي از بيماري هاي ژنيتال مثل زگيل تناسلي،‌ هرپس،‌ تبخال تناسلي و عفونت هاي انگلي كه باعث التهاب می‌شوند و التهاب، منجر به تخريب مخاط رحم،‌ لوله ها،‌ اختلال در تخمدان ها و تخمك گذاري،‌ اختلال در پذيرش آندومتر براي جايگزين تخمك بارورشده،‌ سقط يا زايمان زودرس می‌شود. این متخصص زنان و نازايي در ادامه به بیماری‌هاي روحی روانی زنان اشاره کرد و گفت: از عواملی که منجر به افسردگي و استرس در زنان می شوند، و می‌توانند باعث سيكل معيوب جنسی و باروری در فرد شوند،‌ نیز نبايد غافل ماند.

وی اضافه کرد: افسردگي و مصرف داروهاي ضد افسردگي،‌ باعث افزايش هورمون شير(پرولاكتيو) می‌شود كه در ناباروري، مؤثر است. دکتر سید مهدی احمدی تأکید کرد: تأثير فاكتورهاي روحي و رواني آنچنان شديد است كه 10 درصد از مقالات مربوط به نازايي را به خود اختصاص داده است؛ لذا خانواده ها در نوع روابط خود،‌ بويژه نسبت به زنان بايد آگاهانه عمل نمايند.
گزارش از: فرزانه افسرطه