به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۹ ساعت ۱۷:۳۸
کد مطلب : ۵۱۹۵۸
تحليل صادق زیباکلام از استيضاح وزير علوم؛

فرجی‌دانا، برنده؛ اصولگرايان بازنده استیضاح

گروه سياسي: یک استاد دانشگاه، برنده استیضاح امروز وزیر علوم را فارغ از نتیجه جلسه رضا فرجی دانا به دلیل ارایه الگوی تازه از اخلاق مداری و تقوای سیاسی معرفی می کند و بازنده این جلسه را هم میانه روهای اصولگرا معرفی می کند.
فرجی‌دانا، برنده؛ اصولگرايان بازنده استیضاح
صادق زیباکلام با بیان این مطلب در گفتگو با سايت فرارو درباره جلسه امروز استیضاح رضا فرجی دانا گفت: صرف نظر از نتیجه استیضاح وزیر علوم، معتقدم که برنده این جلسه کسی نبود جز آقای فرجی دانا که روش او در این جلسه می تواند الگویی از منش اخلاقی و تقوای سیاسی در جامعه سیاسی ما باشد که روز به روز به انحطاط نزدیک می شود. وی افزود: قبل از آنکه نتیجه استیضاح و تبعات آن را مورد بررسی قرار دهیم ضرورت دارد به نحوه دفاع آقای فرجی دانا در جلسه استیضاح پرداخت که معتقدم به عنوان یک الگو باید مورد توجه قرار گیرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر هر فرد منصفی جلسه استیضاح وزیر علوم را از همان ابتدا رصد می کرد، قطعا به این نظر و عقیده رسیده است که شیوه ای که آقای فرجی دانا در برخورد با استیضاح کنندگان و مخالفان خود پیش گرفت یک شیوه کاملا اخلاقی بود. زیباکلام با تاکید بر اینکه آقای فرجی دانا ادب و تقوای سیاسی را در جلسه استیضاح به نمایش گذاشت گفت: هیچ کسی نمی تواند یک جمله و یک کلام از نزدیک به سه ساعت جلسه استیضاح آقای فرجی دانا بیان کند که حاوی طعنه و نیش و توهین به فردی بوده باشد.

وی افزود: آقای فرجی دانا امروز برای دفاع از خود، عملکرد وزارت علوم ظرف این 9 ماه و همکارانش ذره ای از مرز ادب و اخلاق گذر نکردند و با پایبندی به تقوای سیاسی بدون توسل به شیوه هایی که اتفاقا توسط تندروها در 8 سال گذشته مرسوم شده بود یعنی افشاگری، تخریب، تهدید و تطمیع و بسیاری دیگر از روش های غیر اخلاقی، تنها به ارایه آمارهای مستدل و مستند کرد. برخلاف آقای فرجی دانا در این جلسه شاهد بودیم که تندروهای مجلس برای عزل وزیر، بازهم به همان روش و شیوه ای متوسل شدند که انتظار می رفت.

زیباکلام با بیان اینکه تندروها امروز بدون ترس از خدا و ملت به هر ترفندی متوسل شدند تا مانع از ادامه کار فرجی دانا در دولت شوند گفت: از جمله ابزارهای که تندروها در مجلس برای تخریب فرجی دانا، دولت و سیاست های آن در جلسه استیضاح به کار بردند و به آن استناد کردند گزارش های شبکه های بی بی سی، من و تو و ... بود. این کارشناس مسائل سیاسی افزود: جا دارد که از این نمایندگان سوال شود که اگر این رسانه ها از منظر شما دشمن محسوب می شوند چرا به آن استناد می کنید و ادعاهای آنها را در صحن علنی مجلس باز پخش می کنید اگر نه چرا نسبت به آنها اینقدر حساسیت دارید.

وی ادامه داد: در جلسه استیضاح کاملا «سیاسی» آقای فرجی دانا، با کمال تاسف استیضاح کنندگان به جای بیان حقایق و حفظ ادب و اخلاق و استناد به آمار و ارقام واقعی و عینی تنها به کلی گویی، شعار، اتهام و غوغا سالاری روی آوردند. زیباکلام با بیان اینکه صحبت هایی که در جلسه امروز توسط استیضاح کنندگان مطرح شد نشان داد تا چه اندازه استنادها و ادعاهای آنها برای استیضاح آقای فرجی دانا بی پایه و اساس است گفت: معلوم نیست که فرار مغزها که نزدیک به 30 سال است یکی از جدی ترین دغدغه های نظام جمهوری اسلامی ایران است چه ارتباطی به وزیری دارد که تنها 9 ماه از حضورش در وزارت علوم می گذرد.

وی ادامه داد: یا واقعا جای تاسف دارد که دغدغه نمایندگان مجلس انتشار نشریات دانشجویی با حداقل 100 نسخه تیراژ در محیط دانشگاه است. آیا واقعا برای نظامی که معتقد است از بالاترین اقتدار برخوردار است یک نشریه دانشجویی 100 نسخه ای می تواند نگران کننده باشد. این استاد دانشگاه تصریح کرد: بر این اساس صرف نظر از نتیجه استیضاح وزیر علوم، معتقدم که برنده این جلسه کسی نبود جز آقای فرجی دانا که روش او در این جلسه می تواند الگویی از منش اخلاقی و تقوای سیاسی در جامعه سیاسی ما باشد که روز به روز به انحطاط نزدیک می شود.

وی تاکید کرد: اما در مورد رای نیاوردن آقای فرجی دانا در جلسه استیضاح باید عرض کنم که این نتیجه بیش از آنکه پیروزی افراطیون و تندروهای مجلس باشد و بیش از آنکه شکست دولت آقای روحانی باشد در حقیقت شکست اصولگریان معتدل و میانه رو در مجلس بود. زیباکلام با تاکید بر اینکه شکست فرجی دانا سرآغاز شکست خط اعتدال و میانه روی اصولگریان خواهد بود گفت: امروز دیدیم که در مجلس اصولگرا که که میانه روهای اصولگرا از اکثریت برخوردار هستند، عملا پایداری ها و طرفداران احمدی نژاد سکان هدایت اصولگریان مجلس را به دست گرفته بودند.

وی با بیان اینکه این اتفاق می تواند ضربه های شدیدی را به بدنه اصولگرایی میانه رو وارد کند گفت: به نظر می رسد که پیش روی های روز به روز تندروها در مقابل سکوت میانه روهای مجلس منجر به کاسته شدن قدرت تاثیرگذاری این طیف در مجلس شده است. این استاد دانشگاه با بیان اینکه قرار گرفتن فرمان هدایت اصولگرایان به دست تندروها و جبهه پایداری در مجلس سم مهلکی برای اصولگریان میانه رو است گفت: از زمانی که طرح استیضاح در مجلس مطرح شد شاهد بودیم که جامعه دانشگاهی، استاتید و دانشجویان چگونه نسبت به تندروی اعلام انزجار کردند. در این شرایط وقتی فرمان اصولگریان در اختیار تندروها قرار بگیرند اصولگرایان میانه رو باید منتظر از دست رفتن پایگاه اجتماعی خود باشند.

وی با تاکید بر اینکه سیاست های اعمالی از سوی فرجی دانا در دانشگاه ها برگشت ناپذیر است گفت: چه بخواهیم چه نخواهیم از 24 خرداد 92 روندی برای خارج کردن دانشگاه از جو امنیتی شروع شده است و این روند برگشت ناپذیر است. زیباکلام افزود: با حاکم شدن فضای سیاسی خردگرا و اعتدالگرا در دانشگاه ها، فضای بسته سابق باز نمی گردد و چرخی که به حرکت در آمده است با استقبال پرشور دانشجویان، دانشگاهیان، اساتید به حرکت خود ادامه خواهد داد.

وی در ادامه درباره تاثیر این پیروزی بر آینده رویکرد تندروها در قبال دولت گفت: یقین بدانید این آغاز تقابل رسمی و علنی تندروها علیه دولت است. با کاهش قدرت اثرگذاری اصولگریان میانه رو که نمونه اش را با عدم پذیرش حکمیت لاریجانی توسط نمایندگان مجلس شاهد بودیم برای تندروهای مجلس این توهم ایجاد می شود که از قدرت سازماندهی در مجلس برخوردار هستند و از این رو آنها وزرای دیگر را کام استیضاح می کشانند. این استاد دانشگاه افزود: آنچه مسلم است بزرگترین مشکل تندروها با دولت روحانی سر جامعه مدنی و توسعه سیاسی و فضای باز و آزادی رسانه ای است. اساسا تندروها در مورد مسائلی همچون مسائل اقتصادی و صنعتی و معیشتی مردم دغدغه ای ندارند.

وی در خاتمه گفت: تندروها می خواهند که وزارتخانه های علوم و ارشاد را به دوره قبل از 24 خرداد 92 برگردانند تا سیاست های بسته گذشته در آن اعمال شود. بنابراین آنها سر مست از پیروزی امروز، وزارت ارشاد را در کوتاه مدت و وزارت خارجه را در دراز مدت به منظور توقف روند مذاکرات هسته ای هدف قرار خواهند داد.

رشته تحصیلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۹ ۱۷:۵۳
فرق بین دکتری مهندسی برق (رشته اول دنیا) اونم از دانشگاه واترلو با دکتراهای جعلی عمران، مدیریت و... از دانشگاه علم و صنعت و مدرس و امام صادق و... همینه. (246497)
نی نی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۰۰:۴۶
تازه دکترای وزیر قبلی جناب دانشجو که کلا مورد داره (246910)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۰۴:۳۳
١٤٥ نفر در هر صورت رأى ميدادند، فقط اسامى اينها مشخص بشه تا مردم از ورودشان به مجلس بعدى ممانعت كنند (246955)
رشته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۰۵:۳۹
رشته اول دنیا!!؟؟:))) (246959)
بیطرف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۹ ۱۷:۵۸
اصولگرایان معتدل باید بدانند که افراطیون دارای سبد رای ثابتی هستند و در مجلس آینده مطمئنا تعدادی از آنها حضور خواهند داشت ولی میانه روها که سبد رای مشخصی ندارند و دائما بین مستقلان و اصلاح طلبان و خودشان در حال نوسان است، چرا با طناب پوسیده آنها به چاه میروند؟ اکثریت مردم ایران نشان داده اند که خواهان تغییر دوره ای هستند و به جناح بندی ها توجهی ندارند و تنها عملکرد است که ملاک آنها میباشد. (246509)
سمانه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۹ ۱۸:۰۱
آره.منم نگران ظریفم. (246514)
aa
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۹ ۱۸:۰۶
آقاي فرجي دانا كنار زده شدند امروز روز عزاي عمومي براي علم و فناوري در ايران است خداوند ريشه متحجران را از ريشه بخشكاند به تمامي دوستداران ايران و اسلام تسليت عرض مي كنم. يك آزاده جنگ تحميلي (246517)
مهدي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۹ ۱۸:۱۰
گل گفتي دكتر جان..يك عده با كمتر از ١٠٪اراء، ادعاي نماينده بودن مردم را دارند (246520)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۹ ۱۸:۱۷
خدا را شکر که مردانی همیشه پا در رکاب هستند که قلبشون عاجز از تحمل بار میراث فرهنگی بود ولی حالا 4.5 میلیون دانشجو رو تو خودش جا میده.مردانی پیر وخسته ولی همیشه مانع از زحمت کشیدن نیروهای جوان.............. (246524)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۹ ۱۸:۳۲
این هم مایلی کهن علم (246543)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۹ ۲۳:۰۷
اینقدر دلنگران نباشید ما اساتید به اقای فرجی دانا افتخار می کنبم (246820)
سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۰۰:۱۳
آقای دکتر فرجی دانا از نخبگان و شایستگان کشور هستند. در هرکجا و به هر کاری مشغول باشند مایه افتخار و مباهات ما هستند. خدا حفظ شان کند که نشان دادند پیرو "ادب مرد به ز دولت اوست" هستند. (246871)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۹ ۱۸:۵۹
اینو بگین دلتون نسوزه...!
بهارجان منتشرکن چون اگه اقای فرجی دانا میماندند و استیضاح به برکناری ایشان نمی انجامید ان وقت این اقای زیبا کلام چه میگفتند؟! (246583)
سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۰۰:۲۵
علی جان ماندن یا رفتن دکتر فرجی دانا چندان مهم نیست چون دلاور دیگری پرچم مبارزه با فساد و قانون گریزی را برمی دارد و شایسته سالاری را در دانشگاه ادامه می دهد. فرجی دانا هم که از نخبگان کشوری هستند در سمتی دیگر به جامعه خدمت خواهند کرد. عمر افراطی های مجلس هم مثل برف زیر آفتاب است وبه قول معروف:
زمستان میرود و... (246881)
سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۰۰:۲۶
از روحانی برای جایگزینی آقای نجفی و فرجی دانا متشکریم. (246884)
سعیدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۰۷:۳۰
خودتم فهمیدی چی گفتی؟ (246968)
س
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۹ ۱۹:۰۵
اقای زیبا کلام امیدوارم روزی شما هم کاری اقتصادی ، صنعتی و معیشتی و یا اصلا هرکاری هر چند کوچک برای مردم انجام دهید تا بتوانید بیشتر از این مطرح شوید ، شاید در این صورت مردم هم شما را بیشتر تحویل بگیرند . (246597)
مجتبي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۹ ۱۹:۱۷
درود بر انديشه پاكت دكتر زيبا كلام. زنده باد اصلاحات و پاينده باد اعتدال (246612)
دانا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۹ ۲۰:۱۷
وازرت نشد معاونت ریاست جمهوری! این جمله را مخالفان مهاجرانی قبل از استیضاحش در سال 78 گفته بودند. میدانستند خاتمی به هیچ روی مهاجرانی را از دست نمیدهد. اکنون هم روحانی حاضر نیست از خدمات مدیر توانمند و شخصیت بزرگواری همچون فرجی دانا بی بهره شود. پس حالا ما موافقان فرجی دانا میگوییم وزارت نشد مشاورت رییس جمهوری! (246670)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۹ ۲۰:۳۹
تندروها بایدبا مردم هم نظر شوند تا کی بازی سیاسی می کنند و بانگرش بسته می نگرند
از دید آنها همه ملت ایران فتنه گرند بلاخره اون دنیایی ام هست آیا سیرت و روش رسول اکرم هم اتهام زدن است یا هدایت است ؟ (246686)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۹ ۲۲:۱۴
از مجلسی که نمایندگانش بر سر خوردن و به سرو صورت مالیدن آب نیمخورده احمدی نژاد با یکدیگر مجادله می کنند و بجای رسیدگی به امور اساسی کشور و گشودن گره های اقتصاد کشور به موضوعات پوچ و کودکانه ای مانند ساپورت بانوان و مجازات وازکتومی می پردازند، جز این انتظاری نمی رفت.
برای هر وزیر ایرانی، استیضاح شدن توسط این مجلس، افتخاریست بزرگ در پیشگاه تاریخ ... (246772)
همت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۹ ۲۲:۳۵
روشي كه بايد در استيضاح ها الگو باشد، روش مهاجراني است. با منطق قوي و قدرت بيان بالا و رويي گشاده چنان صحبت كرد كه همه افكار عمومي او را تحسين كردند. (246796)
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۰۰:۲۹
امروز یکی از دلایل استیضاح کنندگان فضای ملتهب دانشگاه در زمان وزارت فرجی دانا بود, من که هر چی فکر کردم موردی یادم نیامد. اگه کسی موردی از التهاب در یک سال گذشته سراغ داره به من هم بگه!!!!!! اتفاقا به نظر من دلیل استیضاح فرجی دانا جو آرام دانشگاه در یکسال اخیر بود, چون تو این فضا که تنش وجود نداشت زمینه برا افراطیون در جهت اتهام زنی به افراد و حذف آنها وجود نداشت (246887)
مهربان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۰۶:۴۵
موافقم انشاا... انتخابات مجلس بعدی (246961)