به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۴
 
۳۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۳ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب : ۵۴۶۱۲
هرمیداوس باوند: تلاش برای فلیترینگ بیهوده است

در کشور، همه‌ مردم‌ برابرند ولی برخی‌ برابرتر!

گروه سیاسی: داوود هرمیداس‌باوند(استاد حقوق و روابط بین‌الملل) در رابطه با رفع فیلترینگ به عده‌ای اشاره کرد که برای جلوگیری از اجرای سیاست‌های دولت؛ فضا را تنگ‌ می‌کنند. او ضرورت درک پیشرفت تکنولوژی‌ در عصر حاضر را مورد تاکید قرار می‌دهد.
در کشور، همه‌ مردم‌ برابرند ولی برخی‌ برابرتر!
هرمیداس‌باوندبا بیان این موضوع که در عصر ارتباطات و اطلاعات، فیلترینگ یک پدیده موقتی است، گفت: فیلترینگ در آینده نزدیک برطرف می‌شود و تلاش برای محدود کردن دسترسی به دنیای مجازی؛ امر عبثی است. وی با اشاره به سخنان دکتر روحانی بیان کرد: فیلترینگ امری است که به زمان حال مربوط نمی‌شود و به اصطلاح دوره‌اش گذشته است. هرمیداس‌باوند در رابطه با پیشرفت دولت در امر رفع فیلترینگ اظهار داشت: از لحاظ تکنولوژی رفع فیلترینگ پیشرفت قابل توجهی کرده. دولت قول‌هایی در رابطه با زندانیان سیاسی، آزادسازی فضای دانشگاه‌ها و رفع فیلترینگ به مردم داده که این مسایل را توانسته تا حدود زیادی تحقق ببخشد. در هر حال براساس نظریات آقای روحانی و مردمی به ایشان رأی دادند، باید فضاهای امنیتی موجود در کشور برداشته شود و در فضای ارتباطات باید آزادی‌هایی پذیرفته شود. تکنولوژی نیاز به آزادی عمل دارد.

او افزود: نباید این نکته را نادیده گرفت که جناح اصولگرا سعی کرده در داخل کشور؛ اجازه پیاده شدن برنامه‌های دولت را ندهد. نه تنها به دولت کمک نمی‌کند بلکه شرایطی را فراهم کرده که تحقق این اهداف مشکل باشد. دولت در این زمینه هنوز نتوانسته دفاعی کند و مسئله را به قوه قضاییه واگذار کرده. آقای روحانی در مواردی شفاهاً مواضعی را بیان کردند که انجام آن‌ها در عمل، باتوجه به شرایط موجود بسیار مشکل است. در حال حاضر تمرکز دولت روحانی روی مسئله هسته‌ای است. دست دولت برای سیاست‌های خارجی باز است اما در داخل کشور با سیاست‌هایش از جانب اصولگرایان مخالفت می‌شود. حتی با برخورد با روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی؛ فضا را تنگ‌تر می‌کنند تا اجازه ندهند آقای روحانی که فردی تصمیم‌گیرنده و مسئولیت‌پذیر است؛ به حرف‌هایی که زده؛ عمل کند.

این استاد حقوق بین‌الملل در جواب این سوال که چرا برخی بزرگان و شخصیت‌ها با رفع فیلترینگ مخالفت می‌کنند، اظهار داشت: این قضیه دو جنبه دارد که یکی جنبه ارزشی جامعه و دیگری عبارت از این است که به منافع جناحی خود فکر می‌کنند. متأسفانه در دستگاه نظام و همینطور بین مردم؛ وحدت استراتژیک وجود ندارد. وحدت استراتژیک به این معناست که وقتی شخصی رأس کار است و درباره مسئله‌ای سخن می‌گوید یا تصمیمی می‌گیرد، تمام وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های حکومتی باید با آن همسو و هم‌جهت باشند. اما در ایران ما شاهد چنین جریانی نیستیم. افرادی هستند که در عرصه داخلی اجازه عمل نمی‌دهند و فضا را تنگ و تنگ‌تر می‌کنند.

باوند در جواب این سوال که چرا برخی از همین شخصیت‌های مخالف؛ خودشان دارای شبکه‌های اینترنتی هستند که اخبار خود را از آن طریق منتشر می‌کنند، گفت: این برمی‌گردد به همان گفته معروف جورج اورول "همه ما برادر هستیم و برخی برادرتر" همه مردم برابر هستند ولی برخی برابرتر! بخشی که پیرامون دولت هستند از مزایا و امکانات خاصی بهره‌مند می‌شوند. آن‌ها از این ارتباط مجازی استفاده بهینه می‌کنند ولی در مورد دیگران نوعی تفکیک قایل می‌شوند. وی افزود: بسیاری از محافل فرهنگی و دانشگاهی مثل سابق نیست. امروزه تمام دروسی که در دانشگاه‌های خارجی تدریس می‌شود به سرعت روی اینترنت قرار می‌گیرد و دانشجو براساس آن به علم روز دست پیدا می‌کند. در چنین شرایطی که نیاز به ارتباطات فرهنگی گسترش پیدا کرده؛ نمی‌توان کسی را محدود کرد که از این فضا و امکانات استفاده نکند.

هرمیداس‌باوند در مورد آسیب‌های دنیای مجازی و چگونگی مقابله با آن گفت: باید این واقعیت را قبول کنیم که دنیای مجازی آسیب‌های خاص خودش را دارد و نمی‌توان جلوی آن را گرفت. اما باید فرهنگ جامعه خودش را با این آسیب‌ها تنظیم کند. نه می‌شود جلوی ارتباطات را گرفت و نه می‌توان آن‌ها را با فرهنگ خودمان تنظیم کنیم. پس بهترین کار این است که فرهنگ جامعه را با این مسایل تنظیم کنیم. فیلترینگ راه مناسبی برای این موضوع نیست.
مرجع : ایلنا